Decyzja wykonawcza 2017/1013 ustalająca znormalizowany formularz sprawozdawczy przewidziany w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/1013
z dnia 30 marca 2017 r.
ustalająca znormalizowany formularz sprawozdawczy przewidziany w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 1927)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 czerwca 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 2,

uwzględniając opinię Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego w art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Znormalizowany formularz, o którym mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, powinien być stosowany jako środek służący przekazywaniu Komisji przez państwa członkowskie, co 2 lata, informacji niezbędnych do sporządzenia sprawozdania na temat wdrożenia tego rozporządzenia, rozporządzenia (UE) nr 165/2014 oraz postępów w dziedzinach objętych tymi aktami.

(2) Należy uchylić znormalizowany formularz ustanowiony decyzją Komisji 2009/810/WE 3  i przyjąć nową decyzję w celu uwzględnienia między innymi rozwoju sytuacji w Unii, np. przystąpienia Chorwacji, oraz nowych przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i czasu odpoczynku wprowadzonych od czasu przyjęcia tej decyzji.

(3) Wymagania dotyczące sprawozdawczości ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 oraz w dyrektywie 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  ustanawiającej minimalne warunki wykonania tego rozporządzenia, obejmują w szczególności informacje o krajowych wyjątkach przyznanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz bardziej szczegółowe informacje z kontroli, którym poddawane są pojazdy.

(4) Dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5  uzupełnia przepisy dotyczące czasu kierowania pojazdem, przerw i okresów odpoczynku określone w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006.

(5) Zgodnie z art. 13 ust. 1 dyrektywy 2002/15/WE państwa członkowskie powinny sporządzać co 2 lata sprawozdanie z wdrażania tej dyrektywy. Ten dwuletni okres jest zbieżny z okresem wskazanym w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006. W związku z tym należy przewidzieć - mając na względzie udogodnienia administracyjne oraz skuteczne monitorowanie skutków przepisów Unii w tej dziedzinie - uwzględnienie tych informacji w znormalizowanym formularzu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Znormalizowany formularz przewidziany w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 jest sporządzany zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1. 
Decyzja 2009/810/WE traci moc.
2. 
Odesłania do uchylonej decyzji odczytuje się jako odesłania do niniejszej decyzji.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 marca 2017 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Znormalizowany formularz sprawozdawczy dotyczący wdrażania przez państwa członkowskie rozporządzenia (WE) nr 561/2006, rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i dyrektywy 2002/15/WE zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i art. 13 dyrektywy 2002/15/WE

1. PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE

2. OKRES ODNIESIENIA (Art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006) Od dnia: Do dnia:

3. OBLICZANIE MINIMALNEJ LICZBY KONTROLI

(Art. 2 dyrektywy 2006/22/WE)

a) Liczba dni przepracowanych przez kierowcę podczas okresu odniesienia .................

b) Całkowita liczba pojazdów objętych rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 ................

c) Całkowita liczba dni przepracowanych [(a) * (b)]: ......................................................

d) Minimalna liczba kontroli [3 % od stycznia 2010 r.]: ..................................................

4. KONTROLE DROGOWE

4.1. Liczba kierowców poddanych kontrolom drogowym według państwa rejestracji pojazdu oraz głównego typu przewozu

Główny typ przewozu UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie
Krajowi Z zagranicy
Przewóz osób
Przewóz rzeczy
Razem

4.2. Liczba pojazdów zatrzymanych w celu poddania kontroli drogowej według kategorii drogi i państwa rejestracji pojazdu

Kategoria drogi A B BG CY CZ D DK E EST F FIN GB GR H HR I IRL
Autostrada
Droga krajowa
Droga niższej kategorii
Kategoria drogi L LT LV M NL P PL RO S SK SLO FL IS N CH Inne Razem
Autostrada
Droga krajowa
Droga niższej kategorii

4.3. Liczba pojazdów zatrzymanych w celu poddania kontroli drogowej według rodzaju tachografu

Rodzaj tachografu UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie
Krajowe Z zagranicy
Analogowy
Cyfrowy
Inteligentny (1)
Razem
(1) Obowiązkowy od daty rozpoczęcia stosowania załącznika IC do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2016/799 (Dz.U. L 139 z 26.5.2016, s. 1).

Jeżeli krajowe dane statystyczne na to pozwalają, proszę uzupełnić również poniższą tabelę, podając dokładne liczby dotyczące pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe:

a) Liczba pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe
b) Udział pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe w całym parku samochodowym podlegającym przepisom

4.4. Liczba dni roboczych skontrolowanych w ramach kontroli drogowej według głównych typów przewozu i państwa rejestracji pojazdu

Główny typ przewozu UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie
Krajowe Z zagranicy
Przewóz osób
Przewóz rzeczy
Razem

4.5. Wykroczenia - liczba i rodzaj wykroczeń wykrytych w czasie kontroli drogowych

(R - wykroczenie przeciwko rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, D - wykroczenie przeciwko dyrektywie 2006/22/WE)

Artykuł Rodzaj wykroczenia Przewóz osób Przewóz rzeczy
UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie UE/EOG/Szwajcaria Państwa trzecie
Krajowi Z zagranicy Krajowi Z zagranicy
R 6 Czas prowadzenia pojazdu:

- limit dzienny

- limit tygodniowy

- limit ustalony na dwa tygodnie

R 6 Brak danych dotyczących innej pracy lub dyspozycyjności
R 7 Przerwy w czasie prowadzenia pojazdu (prowadzenie pojazdu przez ponad 4,5 godz. bez przerwy lub ze zbyt krótką przerwą)
R 8 Okresy odpoczynku:

- minimum dzienne

- minimum tygodniowe

R 10 & 26 Zarejestrowany czas prowadzenia pojazdu:

- dane z poprzednich 28 dni

D Załącznik I A Urządzenia rejestrujące:

- nieprawidłowe funkcjonowanie

- nieprawidłowe użycie urządzenia rejestrującego lub manipulowanie urządzeniem

5. KONTROLE NA TERENIE PRZEDSIĘBIORSTWA

5.1. Liczba kierowców poddanych kontroli i liczba dni roboczych skontrolowanych w ramach kontroli na terenie przedsiębiorstwa

Typ przewozu Liczba poddanych kontroli kierowców Liczba skontrolowanych dni roboczych
I. Typologia
Przewóz osób
Przewóz rzeczy
II. Typologia
Przewóz w ramach wynajmu i za opłatą
Przewóz na własny rachunek

5.2. Wykroczenia - liczba i rodzaj wykroczeń wykrytych w czasie kontroli na terenie przedsiębiorstwa

(R - wykroczenie przeciwko rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, D - wykroczenie przeciwko dyrektywie 2006/22/WE)

Artykuł Rodzaj wykroczenia Przewóz osób Przewóz rzeczy
R 6 Czas prowadzenia pojazdu:

- limit dzienny

- limit tygodniowy

- limit ustalony na dwa tygodnie

R 6 Brak danych dotyczących innej pracy lub dyspozycyjności
R 7 Przerwy w czasie prowadzenia pojazdu (prowadzenie pojazdu przez ponad 4,5 godz. bez przerwy lub ze zbyt krótką przerwą)
R 8 Okresy odpoczynku:

- minimum dzienne

- minimum tygodniowe

R 10 & 26 Zarejestrowany czas prowadzenia pojazdu: - dane przechowywane przez 1 rok
D Załącznik I A Urządzenia rejestrujące:

- nieprawidłowe funkcjonowanie

- nieprawidłowe użycie urządzenia rejestrującego lub manipulowanie urządzeniem

5.3. Liczba przedsiębiorstw i kierowców poddanych kontrolom drogowym na terenie przedsiębiorstwa według wielkości parku samochodowego przedsiębiorstwa

Wielkość parku samochodowego Liczba poddanych kontroli przedsiębiorstw Liczba poddanych kontroli kierowców Liczba wykrytych wykroczeń
1
2-5
6-10
11-20
21-50
51-200
201-500
Ponad 500

6. KRAJOWE ZDOLNOŚCI W ZAKRESIE EGZEKWOWANIA PRZEPISÓW

a) Liczba funkcjonariuszy przeprowadzających kontrole drogowe i kontrole na terenie przedsiębiorstwa: ............................................

b) Liczba funkcjonariuszy przeprowadzających kontrole, przeszkolonych tak, aby mogli analizować dane uzyskane dzięki tachografom cyfrowym zarówno w trakcie kontroli drogowych, jak i na terenie przedsiębiorstwa: ............................................

c) Liczba jednostek wyposażenia udostępnionych funkcjonariuszom przeprowadzającym kontrole w celu pozyskania, odczytania i przeanalizowania danych otrzymanych z tachografów cyfrowych w czasie kontroli drogowych i kontroli na terenie przedsiębiorstwa: ............................................

7. INICJATYWY KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE

7.1. Krajowe

a) Regulacyjne (w tym aktualne informacje o zastosowaniu wyjątków na podstawie art. 13 ust. 1)

b) Administracyjne

c) Inne

7.2. Międzynarodowe

a) Kontrole skoordynowane: liczba dla każdego roku, współpracujące kraje

b) Wymiana doświadczeń, danych i personelu: liczba inicjatyw, personel, tematy wymiany, współpracujące kraje

8. SANKCJE

8.1. Skale w roku odniesienia

8.2. Zmiany

a) Data i charakter ostatnich zmian (na podstawie roku odniesienia)

b) Odniesienia administracyjne lub prawne

9. WNIOSKI I KOMENTARZE, ŁĄCZNIE Z POSTĘPAMI W OKREŚLONYCH DZIEDZINACH

10. SPRAWOZDANIE Z WPROWADZANIA W ŻYCIE DYREKTYWY 2002/15/WE W SPRAWIE CZASU PRACY

Sekcja ta powinna zwykle obejmować następujące informacje:

- w jaki sposób zostało sporządzone sprawozdanie i z jakimi zainteresowanymi stronami się skonsultowano,

- wdrażanie [sytuacja prawna, w jaki sposób transpozycja zmieniła wcześniejszą sytuację prawną w zakresie godzin pracy, wszelkie specyficzne trudności napotkane w trakcie stosowania tej dyrektywy, środki podjęte w odpowiedzi na te trudności, wszelkie środki towarzyszące mające na celu ułatwienie wdrożenia przepisów w praktyce],

- kontrola wdrażania [organy odpowiedzialne za kontrolę zgodności z przepisami, stosowane metody kontroli, napotkane problemy i zastosowane rozwiązania],

- interpretacja prawna [proszę wskazać, czy na szczeblu krajowym zostały wydane orzeczenia sądowe interpretujące bądź stosujące dyrektywę w jakichkolwiek istotnych sprawach oraz jakie były kluczowe aspekty prawne tych spraw],

- ocena skuteczności [dane wykorzystane do oceny skuteczności środków transponujących, pozytywne i negatywne aspekty wdrażania przepisów w praktyce],

- perspektywy [wszelkie priorytety w tej dziedzinie, sugerowane dostosowania lub zmiany dyrektywy ze wskazaniem ich przyczyn, określenie wszelkich zmian uważanych za niezbędne do osiągnięcia postępu technicznego, wszelkie środki towarzyszące sugerowane na poziomie UE].

11. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA SPORZĄDZENIE NINIEJSZEGO SPRAWOZDANIA

Imię i nazwisko: ...................................................................................................................

Stanowisko: ..........................................................................................................................

Organizacja: .........................................................................................................................

Adres służbowy: ..................................................................................................................

Tel./faks: ...............................................................................................................................

E-mail: ..................................................................................................................................

Data: ....................................................................................................................................

1 Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1.
3 Decyzja Komisji 2009/810/WE z dnia 22 września 2008 r. ustalająca znormalizowany formularz sprawozdawczy przewidziany w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 289 z 5.11.2009, s. 9).
4 Dyrektywa 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylająca dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35).
5 Dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 35).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.153.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/1013 ustalająca znormalizowany formularz sprawozdawczy przewidziany w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 30/03/2017
Data ogłoszenia: 16/06/2017
Data wejścia w życie: 16/06/2017