a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) fluopyramu i nikotyny określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP profenofosu, heksachlorocykloheksanu (HCH), alfa-izomer; heksach-lorocykloheksanu (HCH), beta-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), suma izomerów, z wyjątkiem gamma izomeru, a także lindanu (izomer gamma heksachlorocykloheksanu (HCH)) określono w załączniku II do tego rozporządzenia oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) Jeśli chodzi o fluopyram, rozporządzeniem Komisji (UE) nr 270/2012 2 ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w odniesieniu do kilku produktów, obowiązujące do dnia 31 grudnia 2013 r., w oczekiwaniu na przedłożenie dalszych danych dotyczących pozostałości. Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1004/2013 3 przedłużono ważność tych NDP do dnia 19 października 2015 r. w oczekiwaniu na ocenę tych danych. Na podstawie uzasadnionej opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności 4 , zwanego dalej "Urzędem", należy obniżyć do odnośnej granicy oznaczalności tymczasowe NDP dotyczące roślin psiankowatych, pozostałych warzyw owocowych, karczochów hiszpańskich, selera, kopru włoskiego, pozostałych warzyw łodygowych, nasion bawełny, pozostałych nasion oleistych, prosa zwyczajnego, pozostałych zbóż, naparów ziołowych z wszelkich pozostałych części rośliny, przypraw nasiennych, kminku zwyczajnego i innych roślin cukrodajnych, w odniesieniu do których nie przedłożono danych, oraz kukurydzy cukrowej, w odniesieniu do której badania pozostałości dla upraw pierwotnych i roślin uprawianych zmianowo wykazują, że pozostałości są poniżej granicy oznaczalności.
(3) W odniesieniu do heksachlorocykloheksanu (HCH), alfa-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), beta-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), suma izomerów, z wyjątkiem gamma izomeru i lindanu (izomer gamma heksachlorocykloheksanu (HCH)) Urząd przedstawił Komisji dane z monitorowania, ukazujące, że pozostałości nie występują już na poziomach powyżej odnośnych NDP lub granicy oznaczalności oraz że dzięki nowym metodom analitycznym są możliwe do osiągnięcia niższe granice oznaczalności, a ponadto metody te umożliwiają odróżnienie poszczególnych izomerów heksachlorocykloheksanu (HCH). Należy zatem zmienić niektóre obecne NDP i granice oznaczalności heksachlorocykloheksanu (HCH), alfa-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), beta-izomer i lindanu (izomer gamma heksachlorocykloheksanu (HCH)) oraz skreślić NDP heksachlorocykloheksanu (HCH), suma izomerów, z wyjątkiem gamma izomeru.
(4) Jeśli chodzi o nikotynę, rozporządzeniem Komisji (UE) nr 401/2015 5 ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w odniesieniu do róży dzikiej, ziół i kwiatów jadalnych, grzybów dzikich, herbaty, naparów ziołowych i przypraw obowiązujące do dnia 19 października 2016 r., w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę nowych danych i informacji dotyczących naturalnego występowania lub tworzenia się nikotyny w przedmiotowych produktach. Dowody naukowe nie wskazują w sposób rozstrzygający, że nikotyna występuje naturalnie w przedmiotowych produktach, ani nie wyjaśniają definitywnie mechanizmu jej powstawania. Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedstawiły najnowsze dane z monitorowania, które wskazują, że pozostałości tej substancji w dalszym ciągu występują w tych produktach. Należy zatem dalej monitorować poziomy nikotyny w tych produktach oraz przedłużyć ważność tych NDP do pięciu lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(5) Jeśli chodzi o profenofos, rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1096/2014 6 ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w odniesieniu do świeżych ziół i naparów ziołowych, w oczekiwaniu na przedłożenie danych z monitorowania dotyczących występowania tych substancji w wymienionych produktach. Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedstawiły najnowsze dane z monitorowania, które wskazują, że pozostałości tej substancji w dalszym ciągu występują w tych produktach. Należy zatem dalej monitorować poziomy profenofosu w tych produktach oraz przedłużyć ważność tych NDP do pięciu lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(6) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(10) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: