a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/1401 2 upoważniono Włochy do wprowadzenia wymogu, zgodnie z którym podatek od wartości dodanej (VAT) należny z tytułu dostaw dla organów publicznych musi być wpłacany przez te organy na odrębny i zablokowany rachunek bankowy administracji podatkowej. Środek ten stanowi odstępstwo od art. 206 i 226 dyrektywy 2006/112/WE dotyczących płatności VAT i zasad fakturowania.
(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 16 lutego 2017 r., Włochy wystąpiły z wnioskiem o przedłużenie tego upoważnienia. Równocześnie Włochy zwróciły się o rozszerzenie zakresu odstępstwa na dostawy towarów i usług, tak aby znajdowało ono zastosowanie zarówno do przedsiębiorstw kontrolowanych przez centralne i lokalne organy publiczne, jak również do spółek giełdowych umieszczonych w indeksie Financial Times Stock Exchange Milano Indice di Borsa ("FTSE MIB").
(3) Pismem z dnia 15 marca 2017 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Włochy. W piśmie z dnia 16 marca 2017 r. Komisja zawiadomiła Włochy, że posiada wszelkie informacje potrzebne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Włochy wprowadziły dodatkowe środki kontroli, aby umożliwić organom podatkowym kontrolę krzyżową różnych operacji zgłoszonych przez podmioty i monitorowanie płatności VAT dokonanych na zablokowane rachunki państwowe. Powyższe środki kontroli znajdują się jednak dopiero w fazie rozruchu i potrzeba więcej czasu, aby ocenić ich skuteczność w skłanianiu podatników do wywiązywania się z obowiązków podatkowych. W związku z tym Włochy nie są w stanie zakończyć przygotowania i wdrożenia odpowiednich środków strategii kontroli przed wygaśnięciem w dniu 31 grudnia 2017 r. decyzji wykonawczej (UE) 2015/1401. W związku z tym Włochy zwróciły się o przedłużenie okresu obowiązywania tego odstępstwa.
(5) Włochy wykryły przypadki uchylania się od opodatkowania w przypadku dostaw towarów i usług dla innych podmiotów kontrolowanych przez centralne i lokalne organy publiczne, jak również dla pewnej liczby spółek giełdowych umieszczonych w indeksie FTSE MIB. Aby zaradzić problemowi uchylania się od opodatkowania w postaci braku zapłaty podatku VAT przez dostawców dla tych podmiotów, Włochy zwracają się o zezwolenie na stosowanie odstępstwa od art. 206 dyrektywy 2006/112/WE i o wprowadzenie wymogu, by podatek VAT należny z tytułu dostaw towarów i usług dla przedsiębiorstw kontrolowanych przez centralne i lokalne organy publiczne oraz dla spółek giełdowych umieszczonych w indeksie FTSE MIB był wpłacany przez te podmioty na odrębny i zablokowany rachunek bankowy administracji podatkowej. Ponadto należy również wprowadzić odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w celu umożliwienia zamieszczania na fakturze specjalnej uwagi, że podatek VAT należy wpłacać na specjalny rachunek.
(6) Jednym ze skutków środka jest brak możliwości kompensowania przez dostawców będących podatnikami podatku VAT od kosztów produkcji podatkiem VAT od dostaw. Mogą mieć oni ciągle nadpłacony podatek i mogą być zmuszeni do zwracania się do administracji podatkowej o zwrot podatku VAT. W sprawozdaniu przedstawionym w czerwcu 2016 r., wymaganym na podstawie art. 3 ust. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2015/1401, Włochy wykazały, że ich system zwrotu podatku VAT działa prawidłowo i że średni okres zwrotu podatku VAT nie przekracza trzech miesięcy. Ponadto Włochy przedstawiły informacje, z których wynika, że dostawcy organów publicznych byli objęci procedurą priorytetową, w której przypadku termin zwrotu był nawet krótszy. Włochy oczekują, że obowiązujące nowe zasady będą odpowiednio regulować ewentualny wzrost wniosków o zwrot podatku VAT.
(7) W 2014 r. Włochy wprowadziły obowiązek, zgodnie z którym dostawy towarów i usług dla organów publicznych mają być fakturowane elektronicznie. Powinno to umożliwić w przyszłości należytą kontrolę tego sektora, kiedy będzie już opracowana i wdrożona odpowiednia strategia kontroli na podstawie dostępnych danych elektronicznych. Od dnia 1 stycznia 2017 r. stosowane są w tym kraju dodatkowe środki kontroli: opcjonalny system rachunkowości (określany jako "fakturowanie elektroniczne") oraz obowiązkowe zgłaszanie organom podatkowym wystawionych i otrzymanych faktur, które to środki mają zastosowanie zarówno do przedsiębiorstw, w odniesieniu do których wnioskuje się o odstępstwo, jak również do ich dostawców. Środki te mają na celu umożliwienie włoskim organom podatkowym kontrolę krzyżową różnych operacji zgłoszonych przez podmioty i monitorowanie dokonanych płatności VAT. Gdy system ten zostanie w pełni wdrożony, stosowanie odstępstwa od dyrektywy 2006/112/WE nie powinno być już dłużej konieczne. W związku z tym Włochy zapewniły, że nie zamierzają ubiegać się o przedłużenie odstępstwa.
(8) Wnioskowane odstępstwo powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić przeprowadzenie oceny, czy specjalny środek jest właściwy i skuteczny.
(9) Aby zagwarantować niezbędne działania następcze w ramach niniejszego odstępstwa, a w szczególności wpływ na zwrot podatku VAT podatnikom objętym tym odstępstwem, należy zobowiązać Włochy do przedstawienia Komisji, w ciągu 15 miesięcy od wejścia w życie w tym państwie środka stanowiącego odstępstwo, sprawozdania dotyczącego ogólnej sytuacji w zakresie zwrotu podatku VAT, ze szczególnym uwzględnieniem średniego czasu potrzebnego na zwrot tego podatku podatnikom, a także skuteczności środków pod kątem zmniejszenia uchylania się od opodatkowania w przedmiotowych sektorach. Włochy powinny kontynuować reformy mające na celu zapewnienie sprawnych i szybkich procedur zwrotu podatku VAT.
(10) Środek stanowiący odstępstwo jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ jest ograniczony w czasie i ograniczony do sektorów, które stwarzają istotne problemy w zakresie uchylania się od opodatkowania. Ponadto środek stanowiący odstępstwo nie stwarza niebezpieczeństwa, że uchylanie się od opodatkowania przeniesie się do innych sektorów lub innych państw członkowskich.
(11) Odstępstwo nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT.
(12) Decyzja wykonawcza (UE) 2015/1401 powinna zostać uchylona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: