a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa (UE) 2016/681 nakłada na Komisję obowiązek sporządzenia wykazu wspólnych protokołów i obsługiwanych formatów danych, z których mają korzystać przewoźnicy lotniczy podczas przekazywania danych PNR państwom członkowskim. Przewoźnicy lotniczy są zobowiązani wybrać z wykazu wspólny protokół i format danych, z których mają zamiar korzystać, i powiadomić o nich państwo członkowskie.
(2) Przy sporządzaniu wykazu dostępnych możliwości należy uwzględniać obecną sytuację w branży, aby umożliwić sprawne wdrożenie dyrektywy (UE) 2016/681 oraz ograniczyć niekorzystne skutki ekonomiczne dla przewoźników lotniczych. Jednocześnie zaproponowane możliwości powinny zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność przekazywania danych PNR.
(3) Mali przewoźnicy lotniczy, którzy nie obsługują lotów zgodnie z określonym publicznym rozkładem i nie dysponują niezbędną infrastrukturą techniczną umożliwiającą im korzystanie z formatów danych i protokołów transmisji wymienionych w załączniku, powinni być zwolnieni z obowiązku ich stosowania. Państwa członkowskie powinny uzgodnić dwustronnie z tymi przewoźnikami lotniczymi, jakie środki elektroniczne mają oni stosować, aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa przy przekazywaniu danych PNR.
(4) Zgodnie z motywem 17 dyrektywy (UE) 2016/681 formaty danych, jakie będą obsługiwane przy przekazywaniu danych PNR państwom członkowskim przez przewoźników lotniczych, należy określić na podstawie wytycznych Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) dotyczących PNR.
(5) Format danych PNRGOV jest uznanym międzynarodowym standardem dotyczącym przekazywania danych PNR, który został opracowany wspólnie przez rządy, przewoźników lotniczych oraz dostawców usług pod auspicjami Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), ICAO oraz Światowej Organizacji Celnej (WCO). Format danych PNRGOV powinien być zgodny z Normami dotyczącymi wymiany danych o pasażerach i portach lotniczych PADIS (Passenger and Airport Data Interchange Standards - EDIFACT Implementation Guide i XML Implementation Guide for PNRGOV messages), zatwierdzonymi i opublikowanymi przez Komitet Kontaktowy ds. Wytycznych WCO/IATA/ICAO dotyczących danych pasażera przekazywanych przed podróżą (API) i danych PNR.
(6) UN/EDIFACT PAXLST to format danych wykorzystywany do przesyłania danych pasażera przekazywanych przed podróżą (API). Format ten powinien być wykorzystywany do przekazywania, na podstawie art. 8 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/681, danych API, które przewoźnicy lotniczy gromadzą w ramach swojej zwykłej działalności, ale których nie zatrzymują za pomocą takich samych technicznych środków, jak ma to miejsce w przypadku innych danych PNR.
(7) Do przekazywania danych pasażerów organom krajowym większość przewoźników lotniczych wykorzystuje obecnie dwa protokoły transmisji: IBM MQ i IATA Type B.
(8) IBM MQ, stanowiący produkt licencjonowany IBM Corporation, zapewnia bezpieczne i niezawodne dostarczanie komunikatów z zachowaniem integralności ich treści i przy ograniczonym do minimum ryzyku utraty informacji, w którym wykorzystuje się kolejki komunikatów, aby ułatwić wymianę informacji między aplikacjami, systemami, usługami i plikami.
(9) "Type B messaging" to nazwa nadana przez IATA systemowi przesyłania komunikatów, który jest wykorzystywany w branży transportu lotniczego i branży turystycznej oraz w kontaktach między nimi. W branży transportu lotniczego system ten uważa się za wysoce wiarygodny i bezpieczny, w związku z czym bazują na nim aplikacje krytyczne dla prowadzonej działalności.
(10) Nie wszyscy przewoźnicy lotniczy są w stanie przyjąć i wdrożyć inne protokoły transmisji niż te, które wykorzystują obecnie, w okresie krótszym niż 4-5 lat.
(11) Zgodnie z art. 16 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/681 przewoźnicy lotniczy powinni móc korzystać z przynajmniej jednego z formatów danych i protokołów transmisji wprowadzonych niniejszą decyzją wykonawczą w ciągu jednego roku od daty jej przyjęcia.
(12) W decyzji wykonawczej należałoby w związku z tym uznać obecną sytuację panującą w branży i przewidzieć możliwość dalszego korzystania przez przewoźników lotniczych, również na użytek dyrektywy (UE) 2016/681, z tych samym formatów danych i protokołów transmisji, które obecnie są standardowo używane w branży.
(13) Z drugiej strony, należy jak najbardziej zachęcać do korzystania z otwartych formatów danych i protokołów transmisji, w tym do korzystania z norm europejskich.
(14) Komisja obecnie promuje stosowanie protokołu AS4, szczególnie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). W związku z tym protokół ten należy podać jako alternatywę dla protokołów IBM MQ oraz IATA Type B.
(15) Należy zachęcać branżę oraz państwa członkowskie do podejmowania niezbędnych środków, wraz z partnerami międzynarodowymi, ICAO i WCO, mających na celu uwzględnienie odpowiednich otwartych protokołów wśród uznawanych na poziomie międzynarodowym protokołów odniesienia dotyczących przekazywania danych PNR przez przewoźników lotniczych do jednostek do spraw informacji o pasażerach w państwach członkowskich.
(16) Niniejszą decyzję wykonawczą należy w związku z tym poddać przeglądowi w ciągu czterech lat po dacie jej przyjęcia, aby rozważyć możliwość zastąpienia produktów licencjonowanych otwartymi protokołami transmisji. Należy także rozważyć w niej dodanie wszelkich zmian w istniejących formatach (EDIFACT i XML) wiadomości PNRGOV i EDIFACT PAXLST, a także ewentualny rozwój standardów XML w odniesieniu do przesyłania danych API.
(17) Państwa członkowskie mogą również rozważyć przekazywanie przewoźnikom lotniczym potwierdzenia odbioru przekazanych danych PNR (przy użyciu komunikatu ACKRES). Taka decyzja powinna opierać się na dwustronnym porozumieniu między przewoźnikiem lotniczym a państwem członkowskim, zgodnie z zaleceniem IATA.
(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/681,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: