KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 5, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 7, art. 23 ust. 5, art. 24 ust. 12, art. 31 ust. 5, art. 32 ust. 3, art. 37 ust. 5 i art. 44 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Mając na względzie zapewnienie przejrzystości, przewidywalności, racjonalności i uproszczenia oraz zmniejszenie obciążeń dla producentów, a także uwzględniając bieżące praktyki, należy jeszcze bardziej uprościć i ujednolicić dokumenty wykorzystywane w procedurach homologacji typu.
(2) Przez wzgląd na racjonalność i uproszczenie oraz w celu zmniejszenia obciążeń producentów, na potrzeby procedur udzielania homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 należy akceptować niektóre dokumenty informacyjne przedkładane zgodnie z dyrektywą 97/68/WE oraz sprawozdania z badań opracowywane na podstawie tej dyrektywy.
(3) Należy usprawnić i uprościć strukturę dokumentu informacyjnego w celu uniknięcia powielania informacji oraz dostosowania go do formatu elektronicznego stosowanego najczęściej przez producentów i służby techniczne.
(4) Do celów kompleksowości i kompletności dokument informacyjny oraz jednolity format sprawozdań z badań powinny zawierać informacje na temat tych kategorii silników lub rodzajów paliwa, które są nowe w prawodawstwie dotyczącym udzielania homologacji typu silnikom spalinowym montowanym w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach.
(5) Aby wzmocnić działania z zakresu nadzoru rynku, należy ustanowić nowy wzór świadectwa zgodności w celu wyraźnego wskazania tych silników wprowadzonych do obrotu, które podlegają określonym wyłączeniom lub przepisom przejściowym.
(6) Do celów przejrzystości i ułatwienia dostępu do odpowiednich danych wzór świadectwa homologacji typu UE powinien zawierać addendum, w którym znajdować się będą najistotniejsze informacje dotyczące typu silników lub rodziny silników, którym udzielono homologacji typu.
(7) Mając na względzie zapewnienie przejrzystości i racjonalności, należy zmienić system numeracji świadectwa homologacji typu, tak aby wyraźnie wskazywał on kategorię i podkategorię każdego silnika oraz rodzaj paliwa, za pomocą krótkiego kodu alfanumerycznego.
(8) Do celów przejrzystości i kompletności wykaz wyprodukowanych silników należy dostosować pod względem formatu do nowego oznaczenia typów silników i rodzin silników oraz należy w nim zawrzeć wszystkie informacje wymagane na podstawie art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1628.
(9) Struktura danych stosowana do wymiany danych za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (system IMI) powinna ograniczać się do ogólnego zarysu, tak aby zapewnić projektantom systemu informatycznego pewien stopień swobody oraz uniknąć obciążeń administracyjnych związanych z wielokrotnym wprowadzaniem zmian do załącznika VIII, co byłoby rzeczą konieczną w przypadku nadmiernie szczegółowej struktury.
(10) Wymogi i procedury techniczne dotyczące wzajemnych połączeń systemu IMI z istniejącymi krajowymi bazami danych powinny ograniczać się do ogólnego zarysu, tak aby zapewnić projektantom systemu informatycznego pewien stopień swobody oraz uniknąć obciążeń administracyjnych związanych z wielokrotnym wprowadzaniem zmian do niniejszego rozporządzenia, co byłoby rzeczą konieczną w przypadku określania nadmiernie szczegółowych wymogów dotyczących międzysystemowego połączenia, które nie odpowiadają szczególnym potrzebom każdego z państw członkowskich.
(11) Do celów przejrzystości i uproszczenia należy ustanowić zharmonizowany system wyznaczania typów silników, rodzin silników oraz typów silników wchodzących w skład rodziny silników.
(12) Aby rozwiązać problem możliwych przypadków nieprawidłowego użytkowania silników, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące zapobiegania ingerencji w zakresie silników.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53.
2 Dyrektywa 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach (Dz.U. L 59 z 27.2.1998, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/654 z dnia 19 grudnia 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 odnośnie do wymogów technicznych i ogólnych dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
4 Art. 12a zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/656 określającego wymogi administracyjne dotyczące wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 (Dz.U. L 182 z 18.7.2018, s. 46)
6 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 2 i art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
7 Załącznik II zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
8 Załącznik III zmieniony przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
9 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 pkt 3 i art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
10 Załącznik V zmieniony przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
11 Załącznik VI zmieniony przez art. 2 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
12 Załącznik IX zmieniony przez art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.