(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 7546)(Dz.U.UE L z dnia 14 stycznia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 95/60/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie banderolowania olejów napędowych i nafty 1 , w szczególności jej art. 2 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, a przede wszystkim w celu zapobiegania praktykom uchylania się od zobowiązań podatkowych, dyrektywa 95/60/WE przewiduje wspólny system znakowania umożliwiający identyfikację olejów napędowych, objętych kodem 2710 00 69 Nomenklatury scalonej (CN), oraz nafty, objętej kodem CN 2710 00 55, dopuszczonych do obrotu ze zwolnieniem z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego. Pierwszy z powyższych kodów został podzielony na kody CN 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 i 2710 20 19 w celu uwzględnienia zawartości siarki w olejach napędowych do silników i obecności biodiesela w olejach napędowych do silników, a drugi kod został zastąpiony kodem CN 2710 19 25 2 .
(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2011/544/UE 3 ustanowiono produkt określony nazwą chemiczną N-etylo-N-[2-(1-izobutoxyetoxy)etyl[o]azobenzeno-4-amina (Solvent Yellow 124) jako wspólny znacznik skarbowy, przewidziany dyrektywą 95/60/WE, do znakowania olejów napędowych i nafty, od których nie jest pobierany podatek w pełnym wymiarze stawki stosowanej do takich produktów energetycznych wykorzystywanych jako materiał pędny.
(3) Artykuł 2 decyzji wykonawczej 2011/544/UE zawiera wymóg, aby ta decyzja wykonawcza została poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 31 grudnia 2016 r. w świetle postępu technicznego w dziedzinie systemów znakowania i z uwzględnieniem konieczności przeciwdziałania nielegalnemu wykorzystywaniu olejów mineralnych zwolnionych z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego.
(4) W ramach procesu przeglądu Komisja opublikowała zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiące zaproszenie do przedstawienia produktów odpowiednich do stosowania jako znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty 4 . Komisja dąży do ustalenia substancji do znakowania, która jest bardziej skuteczna w odniesieniu do szeregu z góry określonych kryteriów w stosunku do substancji będącej obecnie w użyciu.
(5) Jako że przegląd nie jest jeszcze zakończony, Solvent Yellow 124 powinien być nadal stosowany jako wspólny znacznik skarbowy w rozumieniu dyrektywy 95/60/WE i z zastrzeżeniem warunków wymienionych w tej dyrektywie.
(6) Niniejsza decyzja nie zwalnia żadnego przedsiębiorstwa ze zobowiązań wynikających z art. 102 Traktatu.
(7) Należy uwzględnić możliwości, jakie stwarza rozwój nauki, i w tym celu wyznaczyć termin przeglądu niniejszej decyzji.
(8) Przegląd niniejszej decyzji powinien mieć miejsce w dowolnym momencie poprzedzającym ten termin, jeśli okaże się, że stosowanie Solvent Yellow 124 prowadzi do praktyk uchylania się od zobowiązań podatkowych lub powoduje szkody dla zdrowia lub środowiska naturalnego, bądź gdy Komisja stwierdzi, że istnieje inna substancja, lepiej spełniająca przedmiotowe zadania niż Solvent Yellow 124.
(9) Należy zatem zastąpić decyzję wykonawczą 2011/544/UE.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: