a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 zawiera wymóg, aby Komisja prowadziła stałą kontrolę procedur, testów i wymogów homologacji typu, które są określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 692/2008 2 , oraz aby dostosowywała je tak, aby w razie potrzeby w wystarczający sposób odzwierciedlały emisje pochodzące z rzeczywistego ruchu drogowego.
(2) Komisja przeprowadziła szczegółową analizę w tym zakresie na podstawie własnych badań i informacji zewnętrznych, i stwierdziła, że poziom emisji pochodzących z rzeczywistego ruchu drogowego pojazdów Euro 5/6 znacznie przekracza wartości emisji zmierzone w regulacyjnym nowym europejskim cyklu jezdnym (New European Driving Cycle, NEDC), w szczególności w odniesieniu do emisji NOx z pojazdów napędzanych olejem napędowym.
(3) Wymagania dla homologacji typu pojazdów silnikowych uległy znacznemu zaostrzeniu w związku z wprowadzeniem i późniejszą zmianą norm Euro. Chociaż jeśli chodzi o pojazdy w ujęciu ogólnym dokonano znacznych redukcji emisji w odniesieniu do wszystkich zanieczyszczeń podlegających uregulowaniom, nie dotyczy to emisji NOx z silników Diesla (w szczególności lekkich samochodów dostawczych). Należy zatem podjąć działania, aby zaradzić tej sytuacji. Rozwiązanie problemu emisji NOx z silników Diesla powinno przyczynić się do zmniejszenia obecnych wysokich poziomów stężenia NO2 w powietrzu atmosferycznym, które wiążą się z tymi emisjami i stanowią poważny problem dla zdrowia ludzkiego, jak również wyzwanie pod względem zgodności z dyrektywą 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(4) W styczniu 2011 r. Komisja powołała grupę roboczą z udziałem wszystkich zainteresowanych stron w celu opracowania procedury badania emisji w rzeczywistych warunkach jazdy (ang. real driving emission - RDE), która lepiej odzwierciedlałaby wielkość emisji faktycznie mierzonych na drodze. W tym celu przyjęto techniczny wariant przedstawiony w rozporządzeniu (WE) nr 715/2007, tj. zastosowanie przewoźnych systemów pomiaru emisji zanieczyszczeń (PEMS) i pojęcia regulacyjnego nieprzekraczalnego limitu (NTE).
(5) Aby umożliwić producentom stopniowe dostosowanie się do wymogów RDE, odpowiednie procedury badań należy wprowadzić w dwóch etapach, tak jak uzgodniono z zainteresowanymi stronami w ramach procesu CARS 2020 4 : w pierwszym okresie przejściowym procedury badań powinny być stosowane tylko do celów monitorowania, a następnie należy je stosować wraz z wiążącymi ilościowymi wymogami RDE do wszystkich nowych homologacji typu/nowych pojazdów. Ostateczne ilościowe wymogi RDE będą wprowadzane w dwóch kolejnych etapach.
(6) Należy ustanowić ilościowe wymogi RDE w celu ograniczenia emisji z rury wydechowej we wszystkich normalnych warunkach użytkowania zgodnie z granicznymi wartościami emisji określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 715/2007. W tym celu należy wziąć pod uwagę statystyczną i techniczną niepewność procedur pomiarowych.
(7) Indywidualne badanie RDE przy pierwotnej homologacji typu nie może obejmować pełnego zakresu istotnych warunków ruchu i otoczenia. W związku z tym badanie zgodności eksploatacyjnej jest zasadniczym warunkiem zagwarantowania że regulacyjne badanie RED obejmie jak najszerszy zakres takich warunków, a tym samym zapewni zgodność z wymogami regulacyjnymi we wszystkich normalnych warunkach użytkowania.
(8) W przypadku drobnych producentów wykonanie badań PEMS zgodnie z przewidzianymi wymogami proceduralnymi może stanowić znaczne obciążenie, niewspółmierne do oczekiwanych korzyści dla środowiska. Dla tych producentów należy zatem przewidzieć pewne szczególne zwolnienia. W razie potrzeby procedura badania emisji zanieczyszczeń w rzeczywistych warunkach jazdy powinna być uaktualniana i udoskonalana, aby odzwierciedlała np. zmiany w technologii pojazdów. W ramach takiej rewizji należy brać pod uwagę dane dotyczące pojazdu i emisji uzyskane w okresie przejściowym.
(9) Aby umożliwić organom udzielającym homologacji i producentom wprowadzenie procedur niezbędnych do spełnienia wymogów niniejszego rozporządzenia, powinno mieć ono zastosowanie od dnia 1 stycznia 2016 r.
(10) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 692/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1).
3 Dyrektywa 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1).
4 Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie (COM/2012/636 final).
5 Załącznik zmieniony przez pkt 1-8 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.8).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymagań w zakresie homologacji typu dotyczących mas i wymiarów pojazdów silnikowych oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 353 z 21.12.2012, s. 31).
7 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1).
8 Dla hybrydowych pojazdów silnikowych całkowite zużycie energii konwertuje się na CO2. Zasady tej konwersji zostaną wprowadzone na drugim etapie.
9 1 Niemcy; 2 Francja; 3 Włochy; 4 Niderlandy; 5 Szwecja; 6 Belgia; 7 Węgry; 8 Republika Czeska; 9 Hiszpania; 11 Zjednoczone Królestwo; 12 Austria; 13 Luksemburg; 17 Finlandia; 18 Dania; 19 Rumunia; 20 Polska; 21 Portugalia; 23 Grecja; 24 Irlandia; 25 Chorwacja; 26 Słowenia; 27 Słowacja; 29 Estonia; 32 Łotwa; 34 Bułgaria; 36 Litwa; 49 Cypr; 50 Malta.