a także mając na uwadze, co następuje:(1) Panel naukowy ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym przy Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 20 września 2007 r. opinię naukową w sprawie karbaminianu etylu i kwasu cyjanowodorowego w żywności i w napojach 1 . Panel uznał, że obecność karbaminianu etylu w napojach alkoholowych stanowi zagrożenie dla zdrowia, zwłaszcza w przypadku brandy z owoców pestkowych, i zalecił wprowadzenie środków zmniejszających ryzyko w celu obniżenia poziomów karbaminianu etylu w takich napojach. Ponieważ kwas cyjanowodorowy jest ważnym prekursorem w procesie tworzenia się karbaminianu etylu w okowitach z owoców pestkowych i okowitach z wytłoczyn z owoców pestkowych, panel doszedł do wniosku, iż środki te powinny obejmować przede wszystkim kwas cyjanowodorowy i inne prekursory karbaminianu etylu, aby zapobiec wytwarzaniu się karbaminianu etylu podczas okresu przechowywania wspomnianych produktów.
(2) Maksymalny poziom kwasu cyjanowodorowego w okowitach z owoców pestkowych i okowitach z wytłoków z owoców pestkowych został określony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 2 . W rozporządzeniu tym przewidziano, że maksymalna zawartość kwasu cyjanowodorowego w okowitach z owoców pestkowych i w okowitach z wytłoków z owoców pestkowych wynosi 7 gramów na hektolitr alkoholu 100 % obj. (70 mg/l).
(3) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 3 ustanowiono maksymalny poziom kwasu cyjanowodorowego w napojach alkoholowych w wysokości 35 mg/kg. Ten maksymalny poziom ma zastosowanie bez uszczerbku dla rozporządzenia (WE) nr 110/2008.
(4) W zaleceniu Komisji 2010/133/UE 4 ustanowiono Kodeks praktyk w celu ograniczenia zanieczyszczenia okowit z owoców pestkowych i okowit z wytłoków z owoców pestkowych karbaminianem etylu i zapobiegania temu zanieczyszczeniu i zalecono, by państwa członkowskie podjęły niezbędne środki w celu dopilnowania, by kodeks ten został przyjęty przez wszystkie zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze. Ponadto zalecono zapewnienie podjęcia wszelkich stosownych środków w celu osiągnięcia możliwie najniższych poziomów karbaminianu etylu w okowitach z owoców pestkowych i okowitach z wytłoków z owoców pestkowych w perspektywie osiągnięcia docelowego poziomu wynoszącego 1 mg/l. Następnie zalecono także monitorowanie poziomu karbaminianu etylu w okowitach z owoców pestkowych i okowitach z wytłoków z owoców pestkowych w latach 2010, 2011 i 2012 w celu przeprowadzenia oceny skutków kodeksu praktyk.
(5) Wyniki monitorowania przedstawiono w sprawozdaniu technicznym EFSA "Evaluation of monitoring data on levels of ethyl carbamate in the years 2010-2012 5 " (Ocena danych z monitorowania poziomów karbaminianu etylu w latach 2010-2012), przyjętym w dniu 28 marca 2014 r. Sprawozdanie zawiera przegląd poziomów karbaminianu etylu w "okowitach z owoców pestkowych" i "okowitach z owoców innych niż owoce pestkowe" w ciągu trzech latach kontrolnych 2010-2012. Ogólnie rzecz biorąc, w zestawie danych dotyczących karbaminianu etylu z lat 2010-2012 ponad 80 % wyników analizy w "okowitach z owoców pestkowych" oraz ponad 95 % wyników analizy w "okowitach z owoców innych niż owoce pestkowe" pozostawało poniżej wartości docelowej wynoszącej 1 mg/l. Przeciętna wartość tych poziomów we wspomnianych grupach żywności także pozostawała poniżej wartości docelowej (około 2/3 wartości docelowej w przypadku "okowit z owoców pestkowych" oraz 1/3 wartości docelowej w przypadku "okowit z owoców innych niż owoce pestkowe").
(6) Należy utrzymać kodeks praktyk, wraz z docelowym poziomem karbaminianu etylu w wysokości 1 mg/l, ale trzeba go zaktualizować na podstawie zdobytych doświadczeń i dostosować w niektórych aspektach do kodeksu postępowania dotyczącego zanieczyszczeń destylatów z owoców pestkowych karbaminianem etylu, przyjętego w 2011 r. (CAC/RCP 70-2011),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Zaleca się, aby państwa członkowskie:
Zalecenie 2010/133/UE traci moc.Sporządzono w Brukseli dnia 7 stycznia 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Vytenis ANDRIUKAITIS |
|
Członek Komisji |
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1576/89 (Dz.U. L 39 z 13.2.2008, s. 16).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE (Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34).
4 Zalecenie Komisji 2010/133/UE z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie zapobiegania zanieczyszczeniu okowit z owoców pestkowych i okowit z wytłoków z owoców pestkowych karbaminianem etylu i ograniczania tego zanieczyszczenia oraz monitorowania poziomu karbaminianu etylu w tych napojach (Dz.U. L 52 z 3.3.2010, s. 53).
5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, 2014. »Evaluation of monitoring data on levels of ethyl carbamate in the years 2010-2012« (Ocena danych z monitoringu poziomów karbaminianu etylu w latach 2010-2012). Dodatkowa publikacja EFSA 2014:EN-578. 22 s. Dostępna pod adresem: http://www.efsa.europa.eu/en/supporting/doc/578e.pdf
6 Christoph, N., Bauer-Christoph C., Maßnahmen zur Reduzierung des Ethylcarbamatgehaltes bei der Herstellung von Steinobstbränden (I), Kleinbrennerei 1998; 11: 9-13.
7 Christoph, N., Bauer-Christoph C., Maßnahmen zur Reduzierung des Ethylcarbamatgehaltes bei der Herstellung von Steinobstbränden (I), Kleinbrennerei 1999; 1: 5-13.