Decyzja EBC/2015/51 (2016/21) zmieniająca decyzję EBC/2008/17 określającą zasady składania wspólnych zamówień w Eurosystemie

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2016/21
z dnia 23 grudnia 2015 r.
zmieniająca decyzję EBC/2008/17 określającą zasady składania wspólnych zamówień w Eurosystemie (EBC/2015/51)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 i art. 128,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1 oraz art. 5, art. 16 i art. 24,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 10 lipca 2014 r. Rada Prezesów zdecydowała o przedłużeniu mandatu Biura Koordynacji Zamówień Eurosystemu (EPCO) do dnia 31 grudnia 2019 r. W dniu 7 stycznia 2015 r. Rada Prezesów postanowiła, że siedzibą EPCO w tym okresie będzie Banque centrale du Luxembourg.

(2) Poza krajowymi bankami centralnymi zainteresowane udziałem w pracach EPCO oraz we wspólnych postępowaniach przetargowych mogą być organy krajowe państw członkowskich, organy i instytucje Unii lub organizacje międzynarodowe. Udział ten powinien podlegać warunkom określonym przez Radę Prezesów. Warunki te powinny być podobne do warunków mających zastosowanie do banków centralnych.

(3) W dniu 13 listopada 2014 r. Rada Prezesów przyjęła wytyczne dotyczące systemu zamówień banknotów euro 1 . Ponadto prawodawstwo Unii w zakresie zamówień zostało zmienione dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 2 , która wspiera wspólne zamówienia towarów i usług oraz korzystanie z określonych scentralizowanych technik zakupów. Rada Prezesów zamierza wykorzystać możliwości stwarzane przez zmienione przepisy poprzez zapewnienie udziału we wspólnych zamówieniach.

(4) Priorytetem na liście zadań EPCO jest identyfikacja i ocena potencjalnych sytuacji kwalifikujących się do składania wspólnych zamówień, przy czym wycofanie się ze wspólnych zamówień podlega określonym z góry terminom.

(5) W celu usprawnienia procedur budżetowych EPCO oraz wsparcia dodatkowych działań w kontekście składania wspólnych zamówień w dniu 7 stycznia 2015 r. Rada Prezesów zatwierdziła wykorzystanie puli środków finansowych do pokrycia budżetu wieloletniego. Rada Prezesów zmodyfikowała także planowanie zamówień w celu zwiększenia jego elastyczności; w ramach tych modyfikacji EPCO będzie przygotowywać kroczący plan zamówień, podlegający corocznemu zatwierdzeniu przez Radę Prezesów.

(6) Przed zakończeniem mandatu EPCO efektywność i skuteczność tej instytucji powinna zostać poddana ocenie.

(7) Decyzja EBC/2008/17 3 powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany decyzji EBC/2008/17

W decyzji EBC/2008/17 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Niniejsza decyzja nie narusza postanowień wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/280(* ."

2)
art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Biuro Koordynacji Zamówień Eurosystemu (EPCO) wykonuje następujące podstawowe zadania:

a) wskazywanie możliwości składania wspólnych zamówień, zarówno objętych, jak i nieobjętych niniejszą decyzją, na podstawie zapotrzebowania w zakresie zamówień zgłaszanego do EPCO przez banki centralne;

b) sporządzanie i aktualizacja w niezbędnym zakresie rocznego planu zamówień dotyczącego wspólnych postępowań przetargowych na podstawie analizy wskazanej w lit. a);

c) opracowywanie wspólnych wymagań we współpracy z bankami centralnymi uczestniczącymi we wspólnym postępowaniu przetargowym;

d) udzielanie bankom centralnym pomocy we wspólnych postępowaniach przetargowych;

e) udzielanie bankom centralnym pomocy w składaniu zamówień odnoszących się do wspólnych przedsięwzięć Europejskiego Systemu Banków Centralnych - na wniosek banku centralnego prowadzącego dane przedsięwzięcie.

EPCO może także wykonywać inne zadania niż wymienione powyżej, w szczególności poprzez działanie na rzecz przyjmowania najlepszych praktyk dotyczących składania zamówień w ramach Eurosystemu oraz rozwijania infrastruktury (np. umiejętności, narzędzi funkcjonalnych, systemów informacyjnych, procesów) niezbędnych do składania wspólnych zamówień.";

3)
art. 3 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Banki centralne finansują budżet EPCO zgodnie z zasadami ustalonymi przez Radę Prezesów; zasady te mogą opierać się na puli środków finansowych pokrywających budżet wieloletni lub na projekcie budżetu rocznego, i mogą obejmować zachęty motywujące do prowadzenia wspólnych zamówień.";

4)
art. 3 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Komitet Sterujący EPCO dokonuje oceny sprawności i skuteczności działalności EPCO w odpowiednim momencie przed wygaśnięciem mandatu EPCO. Na podstawie tej oceny Rada Prezesów zdecyduje, czy konieczne będzie przeprowadzenie procedury wyboru innego banku centralnego, który udostępni siedzibę EPCO.";

5)
art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Po stwierdzeniu możliwości złożenia wspólnego zamówienia EPCO zaprasza banki centralne do udziału we wspólnym postępowaniu przetargowym. Banki centralne informują EPCO z odpowiednim wyprzedzeniem, czy zamierzają uczestniczyć we wspólnym postępowaniu przetargowym, a jeśli tak - przekazują EPCO swoje wymagania biznesowe. W procedurach nie wymagających publikacji ogłoszenia o zamówieniu bank centralny może wycofać się z udziału we wspólnym zamówieniu aż do momentu formalnego potwierdzenia udziału. W procedurach wymagających publikacji ogłoszenia o zamówieniu bank centralny może wycofać się z udziału w dowolnym momencie przed publikacją ogłoszenia o zamówieniu.";

6)
art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Każdego roku EPCO przedstawia Radzie Prezesów do zatwierdzenia aktualny plan zamówień dotyczący wspólnych postępowań przetargowych, obejmujący nazwy prowadzących banków centralnych. Rada Prezesów podejmuje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia planu zamówień i jego wdrożenia po zasięgnięciu opinii Komitetu Sterującego EPCO.";

7)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Udział innych instytucji

Rada Prezesów może zapraszać krajowe banki centralne państw członkowskich, które nie przyjęły euro, do udziału w pracach EPCO i we wspólnych postępowaniach przetargowych na takich samych warunkach, jak w przypadku banków centralnych Eurosystemu. Ponadto Rada Prezesów może zapraszać organy krajowe państw członkowskich, organy i instytucje Unii lub organizacje międzynarodowe do udziału w pracach EPCO i we wspólnych postępowaniach przetargowych na warunkach określonych przez Radę Prezesów w takim zaproszeniu. Zaproszenie takie ogranicza się do wspólnych zamówień towarów i usług niezbędnych do zaspokajania wspólnych potrzeb banków centralnych i zaproszonych podmiotów, na warunkach podobnych do warunków mających zastosowanie do banków centralnych Eurosystemu.".

Artykuł  2

Postanowienia końcowe

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 23 grudnia 2015 r.

Mario DRAGHI

Prezes EBC

1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/280 z dnia 13 listopada 2014 r. w sprawie ustanowienia przez Eurosystem systemu produkcji i zamówień banknotów euro (EBC/2014/44) (Dz.U. L 47 z 20.2.2015, s. 29).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
3 Decyzja EBC/2008/17 z dnia 17 listopada 2008 r. określająca zasady składania wspólnych zamówień w Eurosystemie (Dz.U. L 319 z 29.11.2008, s. 76).
*)Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/280 z dnia 13 listopada 2014 r. w sprawie ustanowienia przez Eurosystem systemu produkcji i zamówień banknotów euro (EBC/2014/44) (Dz.U. L 47 z 20.2.2015, s. 29).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024