(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 6710)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 28 października 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2013/764/UE 3 określa środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do klasycznego pomoru świń w państwach członkowskich lub na ich obszarach wymienionych w załączniku do tej decyzji. Środki te obejmują zakaz wysyłki żywych świń, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków, wieprzowiny, a także wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa wieprzowego lub je zawierających, z niektórych obszarów wskazanych państw członkowskich.
(2) Oceniając ryzyko związane z sytuacją w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do klasycznego pomoru świń, należy uwzględnić zmiany obecnej sytuacji epidemiologicznej w Unii w zakresie tej choroby. Należy przewidzieć pewne odstępstwa w odniesieniu do wysyłki żywych świń, świeżej wieprzowiny i niektórych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych z obszarów wymienionych w załączniku do decyzji wykonawczej 2013/764/UE. We wspomnianej decyzji wykonawczej należy również opisać dodatkowe wymogi dotyczące zdrowia zwierząt mające zastosowanie, gdy takich odstępstw udzielono.
(3) Dyrektywa Rady 64/432/EWG 4 stanowi, że przemieszczaniu żywych zwierząt towarzyszyć muszą świadectwa zdrowia. Jeżeli odstępstwa od zakazu wysyłania żywych świń z obszarów wymienionych w załączniku do decyzji wykonawczej 2013/764/UE mają zastosowanie do żywych świń przeznaczonych do handlu wewnątrzunijnego, te świadectwa zdrowia powinny zawierać odniesienie do tej decyzji wykonawczej, aby zapewnić, by zawierały właściwe i dokładne informacje dotyczące zdrowia.
(4) Art. 6 dyrektywy Rady 2001/89/WE 5 uznaje istnienie gospodarstw składających się z odrębnych jednostek produkcyjnych (jednostek hodowli) i pozwala na stosowanie odstępstw dotyczących różnych poziomów zagrożenia według uznania właściwego organu. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w odstępstwach przewidzianych w art. 4 lit. a) decyzji wykonawczej 2013/764/UE.
(5) Załącznik do decyzji Komisji 2002/106/WE 6 wskazuje procedury monitorowania serologicznego i pobierania próbek oraz określa szczegółowe zasady przeprowadzania wymaganych badań. W przypadku odstępstw od wymogów decyzji wykonawczej 2013/764/UE w tej decyzji wykonawczej, środki takie powinny zawierać odniesienie do odpowiednich części załącznika do decyzji 2002/106/WE.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/764/UE.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: