a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG państwa członkowskie są zobowiązane zwolnić z podatku akcyzowego alkohole, które zostały całkowicie skażone zgodnie z wymogami któregokolwiek z państw członkowskich, pod warunkiem że wymogi te zostały należycie podane do wiadomości i zaakceptowane zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3 i 4 tego artykułu.
(2) Substancje skażające, które są wykorzystywane w każdym państwie członkowskim do celów całkowitego skażania alkoholi, zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG, zostały określone w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 2 .
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 162/2013 3 wprowadzono wspólną procedurę całkowitego skażania alkoholu. Ta wspólna procedura przewiduje wykorzystanie, na hektolitr etanolu absolutnego, trzech litrów alkoholu izopropylowego (IPA), trzech litrów ketonu metylowo-etylowego (MEK) oraz jednego grama benzoesanu denatonium. Ta wspólna procedura miała na celu zastąpienie różnych krajowych procedur skażania, aby zapobiec oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania i nadużyciom.
(4) Mimo że wspólną procedurę skażania uznano za solidną, wydajną i skuteczną w zwalczaniu oszustw, a jednocześnie zapobiegającą przypadkowej lub celowej konsumpcji, nie jest ona wykorzystywana w większości zastosowań przemysłowych, głównie ze względu na wyższe koszty w stosunku do niektórych krajowych procedur skażania. Duża liczba krajowych procedur skażania osłabia skuteczny nadzór i stwarza możliwości nadużyć.
(5) W porozumieniu z właściwymi organami oraz uwzględniając opinie podmiotów z branży osiągnięto porozumienie w sprawie jednolitej wspólnej procedury skażania. Procedura ta wiąże się z niższymi kosztami, ponieważ zmniejsza wymaganą ilość alkoholu izopropylowego (IPA), ketonu metylowo-etylowego (MEK) i benzoesanu denatonium na hektolitr etanolu absolutnego, jednocześnie gwarantując odpowiedni poziom prewencji.
(6) W związku z tym wszystkie krajowe procedury skażania powinny zostać usunięte z załącznika do rozporządzenia (WE) nr 3199/93. Państwa członkowskie, które nadal stosują krajowe procedury skażania, będą to czynić w oparciu o warunki określone w art. 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy 92/83/EWG, który przewiduje zwolnienie ze zharmonizowanego podatku akcyzowego dla skażonego alkoholu etylowego wykorzystywanego do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(7) Komisja przekazała wszystkie informacje, o których mowa w art. 27 ust. 3 dyrektywy 92/83/EWG, pozostałym państwom członkowskim.
(8) Nie wniesiono zastrzeżenia, o którym mowa w art. 27 ust. 4 dyrektywy 92/83/EWG, w stosunku do notyfikowanych wymogów.
(9) Należy przewidzieć odpowiedni okres w celu umożliwienia przemysłowi dostosowania się do nowej wspólnej procedury skażania i wypełnienia istniejących zobowiązań umownych.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 3199/93.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 20 października 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |