a także mając na uwadze, co następuje:(1) W decyzji Rady (WPZiB) 2015/778 przewidziano, że operacja wojskowa Unii Europejskiej w południowym rejonie środkowej części Morza Śródziemnego (operacja EUNAVFOR MED SOPHIA) (zwana dalej "operacją") będzie prowadzona w różnych fazach.
(2) W dniu 14 września 2015 r. Rada uznała, że spełniono wszystkie warunki, by operacja przeszła do drugiej fazy działań na pełnym morzu. W dniu 28 września 2015 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przyjął decyzję (WPZiB) 2015/1772 2 w sprawie przejścia operacji EUNAVFOR MED SOPHIA do drugiej fazy operacji, jak wskazano w art. 2 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2015/778, w której zatwierdzono także przyjęte zasady zaangażowania dla tej fazy operacji.
(3) W dniu 9 października 2015 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) przyjęła rezolucję 2240 (2015). Rezolucja ta wzmacnia upoważnienie do podejmowania środków przeciwko przemytowi migrantów i handlowi ludźmi prowadzonych z terytorium Libii i z jej wybrzeża. W szczególności w jej pkt 7, 8 i 10 upoważnia się państwa członkowskie, działające na szczeblu krajowym lub poprzez organizacje regionalne uczestniczące w walce z przemytem migrantów i handlem ludźmi, przez okres jednego roku, "do dokonywania - na pełnym morzu u wybrzeży Libii - inspekcji statków, co do których mają uzasadnione powody, by podejrzewać, że są one używane do przemytu migrantów lub handlu ludźmi z Libii, pod warunkiem że takie państwa członkowskie i organizacje regionalne w dobrej wierze podejmują starania, by - przed zastosowaniem upoważnienia nakreślonego w niniejszym punkcie - ubiegać się o uzyskanie zgody państwa bandery tego statku". Upoważnia się także państwa członkowskie "do zajęcia statków poddanych inspekcji na mocy pkt 7, co do których potwierdzono, że są one używane do przemytu migrantów lub handlu ludźmi z Libii, oraz podkreśla się, że dalsze działania dotyczące takich statków poddanych inspekcji na mocy pkt 7, łącznie z ich usunięciem, będą prowadzone zgodnie z mającym zastosowanie prawem międzynarodowym, z należytym uwzględnieniem interesów wszystkich stron trzecich, które działały w dobrej wierze" oraz "do zastosowania wszelkich środków proporcjonalnych do konkretnej sytuacji w zakresie konfrontacji z osobami zajmującymi się przemytem migrantów lub handlem ludźmi, przy wykonywaniu działań na podstawie pkt 7 i 8 i w pełnej zgodności z międzynarodowym prawem dotyczącym praw człowieka, stosownie do okoliczności".
(4) W dniu 16 października 2015 r. dowódca operacji EUNAVFOR MED SOPHIA wskazał, że operacja jest gotowa do wdrożenia rezolucji RB ONZ 2240 (2015).
(5) W następstwie porozumienia osiągniętego przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa w dniu 18 stycznia 2016 r. Rada stwierdziła, że spełniono warunki konieczne do wykonania przez operację, na pełnym morzu u wybrzeży Libii, upoważnienia nadanego rezolucją RB ONZ 2240 (2015), zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2015/778.
(6) Operacja powinna zatem zostać upoważniona do dokonywania wejścia na pokład, przeszukania, zajęcia i zawrócenia na pełnym morzu statków, co do których podejrzewa się, że są używane do przemytu ludzi lub handlu ludźmi, na warunkach określonych w rezolucji RB ONZ 2240 (2015); w tym celu zatwierdzić należy dostosowane zasady zaangażowania.
(7) Przejście do kolejnych faz operacji, w tym podjęcie działań na terytorialnych i wewnętrznych wodach państwa nadbrzeżnego na podstawie art. 2 ust. 2 lit. b) ppkt (ii) decyzji (WPZiB) 2015/778, podlegać będzie dalszej ocenie Rady w przedmiocie spełnienia warunków tego przejścia, z uwzględnieniem mających zastosowanie rezolucji RB ONZ i zgody zainteresowanych państw nadbrzeżnych, a także decyzji Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa co do daty tego przejścia, zgodnie z decyzją (WPZiB) 2015/778 i decyzją (WPZiB) 2015/972 3 w sprawie rozpoczęcia operacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: