KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Część 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zawiera dwa wykazy zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji niebezpiecznych. Tabela 3.1 zawiera wykaz zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji niebezpiecznych na podstawie kryteriów ustanowionych w częściach 2-5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Tabela 3.2 zawiera wykaz zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji niebezpiecznych na podstawie kryteriów ustanowionych w załączniku VI do dyrektywy Rady 67/548/EWG 2 .
(2) Dyrektywa 67/548/EWG została uchylona ze skutkiem od dnia 1 czerwca 2015 r., należy zatem skreślić tabelę 3.2. z części 3 załącznika VI. W celu ułatwienia przejścia do pełnego stosowania rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 skreślenie to nie powinno jednak wejść w życie przed dniem 1 czerwca 2017 r.
(3) Zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 wnioski o nową, zaktualizowaną lub uwzględniającą skreślone elementy zharmonizowaną klasyfikację i zharmonizowane oznakowanie niektórych substancji zostały przedłożone Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA). W oparciu o opinie na temat tych wniosków wydane przez Komitet ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów (RAC), jak również uwagi otrzymane od zainteresowanych stron, należy wprowadzić, zaktualizować zharmonizowaną klasyfikację i zharmonizowane oznakowanie niektórych substancji, lub też uwzględnić w nich skreślone elementy.
(4) Jeśli chodzi o ołów jako substancję, w opinii naukowej z dnia 5 grudnia 2013 r. RAC proponuje sklasyfikowanie go jako substancji działającej szkodliwie na rozrodczość kategorii 1 A. Ze względu na brak pewności co do wpływu na biodostępność ołowiu w postaci litej należy jednak wprowadzić rozróżnienie między postacią litą (cząstki wielkości 1 mm lub powyżej) a postacią proszku (cząstki wielkości poniżej 1 mm). Należy zatem wprowadzić specyficzne stężenie graniczne (SCL) ≥ 0,03 % dla postaci proszku i ogólne stężenie graniczne (GCL) (≥ 0,3 %) dla postaci litej.
(5) W odniesieniu do miedzi jako substancji klasyfikację zagrożenia dla środowiska zalecaną w opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka z dnia 4 grudnia 2014 r. należy włączyć do załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, gdyż wystarczające dowody naukowe uzasadniają tę nową klasyfikację. Nie należy jednak włączać proponowanych współczynników M dla długotrwałego zagrożenia dla środowiska wodnego, ponieważ wymagają one dalszej oceny przez RAC w świetle danych naukowych dotyczących toksyczności dla organizmów wodnych, które to dane zostały przedstawione przez przedstawicieli sektora po tym, gdy opinia RAC została przekazana Komisji.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1272/2008.
(7) Nie należy natychmiast wymagać zgodności z nową zharmonizowaną klasyfikacją, ponieważ dostawcy będą potrzebować czasu na dostosowanie oznakowania i opakowań substancji i mieszanin do nowej klasyfikacji oraz na sprzedaż istniejących zapasów. Okres ten może być również konieczny, aby umożliwić dostawcom dostosowanie się oraz spełnienie innych zobowiązań prawnych wynikających z nowej zharmonizowanej klasyfikacji substancji, takich jak te przewidziane w art. 22 lit. f) lub w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , w art. 50 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 4 lub w art. 44 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 5 .
(8) Zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, które pozwalają na zastosowanie nowych przepisów na wcześniejszym etapie na zasadzie dobrowolności, dostawcy powinni mieć możliwość stosowania nowych zharmonizowanych klasyfikacji i odpowiedniego dostosowania oznaczeń i opakowań na zasadzie dobrowolności przed wyznaczonym terminem zapewnienia zgodności.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: