KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 419 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego ustanowił międzynarodowe standardy dotyczące wskaźnika pokrycia wypływów netto oraz narzędzi monitorujących ryzyko płynności 2 (standardy BCBS).
(2) W celu zapewnienia skutecznego nadzoru i stosowania odstępstw przewidzianych w art. 419 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz skutecznego monitorowania przestrzegania przez instytucje wymogów mających zastosowanie do tych odstępstw, stosownie do standardów BCBS, instytucje powinny powiadamiać właściwe organy o zamiarze stosowania tych odstępstw lub o zamiarze dokonania istotnej zmiany w zakresie stosowania tych odstępstw.
(3) W standardach BCBS ustanowiono wytyczne dla organów nadzoru w jurysdykcjach z niewystarczającymi aktywami płynnymi wysokiej jakości. Zgodnie z zasadą nr 3 wspomnianych wytycznych dla organów nadzoru przed zastosowaniem jakiegokolwiek odstępstwa, w celu wykazania uzasadnionych potrzeb, instytucje powinny w możliwym zakresie podejmować uzasadnione działania, aby zapewnić wykorzystanie wysokiej jakości aktywów płynnych i obniżyć ogólny poziom ryzyka płynności w celu ściślejszego przestrzegania wymogu dotyczącego pokrycia wypływów netto.
(4) Zgodnie z zasadami 1 i 4 wytycznych dla organów nadzoru określonych w standardach BCBS konieczne jest zapewnienie, by instytucje nie stosowały odstępstw jako ekonomicznej decyzji maksymalizującej ich zyski poprzez wybór alternatywnych aktywów płynnych wysokiej jakości przede wszystkim w oparciu o względy rentowności. Zgodnie z tymi zasadami należy również ustanowić mechanizm ograniczający korzystanie z odstępstw, aby zmniejszyć ryzyko, że alternatywne aktywa będą zagrożone. Biorąc pod uwagę standardy BCBS, należy również przewidzieć odpowiednie redukcje wartości do celów odstępstwa przewidzianego w art. 419 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz ustalić zasady dotyczące opłat do celów odstępstwa przewidzianego w art. 419 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia. W szczególności, jeśli chodzi o odstępstwo przewidziane w art. 419 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w celu zapewnienia, by cena płacona przez instytucję za linię kredytową w banku centralnym była uczciwa, opłata powinna składać się z dwóch elementów. Pierwszy z nich powinien równoważyć większy zysk na aktywach utrzymywanych w celu zabezpieczenia linii kredytowych, tak aby jego wartość odzwierciedlała korzyści narastające niezależnie od wykorzystywanej w danej chwili kwoty kredytu. Drugi element powinien odzwierciedlać kwotę wykorzystanej linii kredytowej.
(5) Zgodnie z zasadą 2 wytycznych dla organów nadzoru określonych w standardach BCBS stosowanie odstępstw powinno być ograniczone dla wszystkich instytucji posiadających ekspozycje w danej walucie. Zgodnie z art. 419 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 stosowane odstępstwa mają być odwrotnie proporcjonalne do dostępności właściwych aktywów. Z tych powodów stosowanie odstępstw powinno być ograniczone do pewnego odsetka wypływów płynności netto instytucji kredytowej w danej walucie, który odpowiada odnośnym niedoborom aktywów płynnych w danej walucie.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(8) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 Komisja zatwierdziła ze zmianami projekt standardu regulacyjnego przedłożony przez EUNB po odesłaniu projektu standardu regulacyjnego do EUNB, podając powody zmian. EUNB przedstawił formalną opinię potwierdzającą te zmiany,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, Basel III: The Liquidity Coverage Ratio and liquidity risk monitoring tools (Bazylea III: Wskaźnik pokrycia wypływów netto oraz narzędzia monitorujące ryzyko płynności), styczeń 2013 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).