a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wodorosty morskie i pozostałe algi są ujęte w dziale 12 nomenklatury brukselskiej wymienionym w załączniku I do Traktatu. Wodorosty morskie i pozostałe algi są zatem produktami rolnymi objętymi art. 1 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Ponieważ "pozostałe algi" obejmują "mikroalgi", mikroalgi są objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 834/2007.
(2) Ponieważ w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 889/2008 2 do tej pory nie określono szczegółowych zasad produkcji mikroalg wykorzystywanych jako żywność i pojawiły się pytania dotyczące tego, jakich zasad produkcji powinny przestrzegać podmioty gospodarcze przy uprawie mikroalg wykorzystywanych jako żywność, istnieje potrzeba wyjaśnienia sytuacji oraz ustanowienia szczegółowych zasad produkcji tych produktów.
(3) Produkcja mikroalg pod wieloma względami przypomina produkcję wodorostów morskich, mimo że nie odbywa się w morzu. Ponadto jeżeli mikroalgi są następnie wykorzystywane jako pasza dla zwierząt akwakultury -podobnie jak wielokomórkowe algi morskie i fitoplankton - to podlegają już szczegółowym zasadom produkcji w odniesieniu do zbierania i uprawy wodorostów morskich na podstawie art. 6a rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Należy zatem wyjaśnić, że szczegółowe zasady produkcji wodorostów morskich powinny mieć zastosowanie również do produkcji mikroalg wykorzystywanych następnie jako żywność.
(4) Środki przejściowe dotyczące stosowania w produkcji ekologicznej nieekologicznych młodych osobników i zarodków z nieekologicznych wylęgarni małży przewidziane w art. 25e ust. 3 i art. 25o ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 889/2008, przestają obowiązywać z dniem 31 grudnia 2015 r., co oznacza, że od tej daty wszystkie młode osobniki i zarodki małży wykorzystywane w produkcji ekologicznej muszą być ekologiczne. Ponieważ okazało się, że ekologiczne młode osobniki i ekologiczne zarodki małży nie są dostępne w wystarczających ilościach, termin ten należy przedłużyć o rok, tak aby dać czas podmiotom gospodarczym na pozyskanie ekologicznych młodych osobników i ekologicznych zarodków małży w wystarczających ilościach.
(5) Zgodnie z art. 29d ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 do dnia 1 sierpnia 2015 r. Komisja ma dokonać ponownego przeglądu stosowania niektórych enologicznych praktyk, procesów i operacji przetwarzania w celu ich wycofania lub dalszego ograniczenia.
(6) Komisja zwróciła się do grupy ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej ("EGTOP") o dokonanie oceny wpływu tych enologicznych praktyk, procesów i operacji przetwarzania na niektóre podstawowe cechy wina ekologicznego oraz zbadanie, czy istnieją alternatywne techniki, które mogłyby je zastąpić. EGTOP 3 zaleciła jednak dalsze dopuszczanie ich stosowania w produkcji wina ekologicznego ze względu na to, że aktualnie nie istnieją realne alternatywy. Zalecono również ponowną ocenę tych technik po pewnym czasie, mając na celu - podobnie jak obecnie - ich wycofanie lub dalsze ograniczenie. Dlatego też termin 1 sierpnia 2015 r. należy przedłużyć o trzy lata.
(7) Właściwe organy mają możliwość udzielenia tymczasowego zezwolenia na odstąpienie od przestrzegania zasad produkcji w przypadku zwierząt, gdy szczególne okoliczności uniemożliwiają podmiotom gospodarczym kontynuację produkcji ekologicznej lub jej ponowne rozpoczęcie. W szczególności w przypadku wysokiej śmiertelności zwierząt spowodowanej okolicznościami zdrowotnymi lub katastroficznymi właściwe organy mogą zezwolić na odtworzenie lub odnowienie stada przy użyciu zwierząt nieekologicznych, w przypadku gdy zwierzęta ekologiczne nie są dostępne. Należy wyjaśnić, że w takim przypadku należy przestrzegać odpowiedniego okresu konwersji w odniesieniu do zwierząt nieekologicznych wprowadzanych do stada.
(8) Ponadto ponieważ w ostatnich latach ograniczono możliwość stosowania nieekologicznych młodych osobników w produkcji ekologicznej, należy przewidzieć podobne szczególne zasady produkcji w przypadku wysokiej śmiertelności zwierząt akwakultury.
(9) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 zawiera wykaz produktów dopuszczonych do stosowania w produkcji ekologicznej zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. h) oraz art. 16 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Na podstawie różnych kryteriów, takich jak wykorzystanie lub pochodzenie, produkty te zostały podzielone na 7 grup. Należy uprościć sposób prezentacji oraz do celów klasyfikacji stosować wyłącznie kryteria pochodzenia.
(10) W prawej kolumnie tabeli w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 zawarto opis, wymagania dotyczące składu i warunki stosowania produktów wymienionych w tym załączniku, które obejmują mikroorganizmy i substancje. Warunki stosowania tych produktów w produkcji ekologicznej, w szczególności odpowiedniej kategorii stosowania (np. środek owadobójczy, środek roztoczobójczy lub środek grzybobójczy), muszą jednak spełniać warunki stosowania substancji czynnych określone w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 obowiązujące w odniesieniu do rolnictwa ogółem. Jeżeli rozporządzenie to ogranicza stosowanie do rolnictwa ogółem, pozwolenia na stosowanie są również ograniczone w przypadku produkcji ekologicznej. Ponadto doświadczenie pokazuje, że warunki stosowania produktów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 są bardzo często takie same w rolnictwie ekologicznym jak w rolnictwie konwencjonalnym i że ograniczenia dotyczące stosowania są niewielkie.
(11) Należy zatem uprościć ten system, tak aby załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 nie zawierał zastosowań, które nie są już zatwierdzone na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011. Jednocześnie należy wskazać, że wszystkie zastosowania zatwierdzone na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 w rolnictwie ogółem zostają automatycznie dopuszczone w produkcji ekologicznej, z wyjątkiem przypadków, gdy jest wyraźnie wskazane, że do niektórych zastosowań obowiązują bardziej restrykcyjne warunki.
(12) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 16 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 państwa członkowskie przedstawiły innym państwom członkowskim oraz Komisji dokumentację dotyczącą niektórych substancji w celu ich dopuszczenia i włączenia do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Dokumentacja ta została zbadana przez EGTOP i Komisję.
(13) W swoich zaleceniach 5 EGTOP stwierdziła między innymi, że substancje dwutlenek węgla, diatomit (ziemia okrzemkowa), kwasy tłuszczowe i diwęglan potasu są zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej. W związku z tym substancje te powinny zostać umieszczone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Ponadto w celu dostosowania nazw substancji czynnych do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 należy zmienić nazwę sól potasowa kwasu tłuszczowego (szare mydło) na kwasy tłuszczowe.
(14) Zgodnie z art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 6 substancje podstawowe są substancjami, które mogą okazać się przydatne w ochronie roślin, mimo że nie są głównie stosowane do celów ochrony roślin. Wiele z nich stosowano tradycyjnie w rolnictwie ekologicznym, zanim jeszcze sklasyfikowano je jako substancje podstawowe. Wśród nich istnieją liczne środki spożywcze pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego. Należy zatem zezwolić na stosowanie tych substancji podstawowych w rolnictwie ekologicznym i w związku z tym włączyć je do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 889/2008, jeżeli spełniają oba kryteria polegające na tym, że są objęte definicją "środka spożywczego" zawartą w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 oraz są pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego.
(15) Załącznik VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 zawiera wykaz dodatków paszowych dopuszczonych do stosowania w produktach ekologicznych zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) oraz art. 16 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 834/2007.
(16) W celu dostosowania do podejścia przyjętego w rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 prezentację załącznika VI należy zmienić. W szczególności, lewa kolumna tabeli w załączniku VI powinna zostać zmieniona poprzez wskazanie określonego numeru identyfikacyjnego dodatków lub grup funkcjonalnych, zaś klasyfikację w grupie "dodatki technologiczne" i "dodatki dietetyczne" należy dostosować do klasyfikacji stosowanej w rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003. Nazwy substancji z grupy "dodatki zootechniczne" w sekcji 4 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 również należy dostosować do brzmienia rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(17) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 16 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 państwa członkowskie przedstawiły innym państwom członkowskim oraz Komisji dokumentację dotyczącą niektórych dodatków paszowych w celu ich dopuszczenia i włączenia do załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Dokumentacja ta została zbadana przez EGTOP i Komisję. W oparciu o zalecenia EGTOP dotyczące materiałów paszowych i dodatków paszowych 9 stosowanie następujących substancji, które zostały uznane za zgodne z zasadami i celami produkcji ekologicznej, powinno być dozwolone: drożdży wzbogaconych selenem, trihydrok-sychlorku dimiedzi (TBCC) i hydroksychlorku cynku, jednowodnego (TBZC).
(18) W świetle zmian wprowadzonych rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 131/2014 10 , (UE) 2015/861 11 i (UE) 2015/1152 12 należy odpowiednio zastąpić substancje "bogate w tokoferol ekstrakty pochodzenia naturalnego", "E2 jod" i "E3 kobalt", które już nie istnieją, przez nowe substancje z tej samej kategorii. Ponadto należy poprawić pewne nieścisłości dotyczące numerów identyfikacyjnych bentonitu-montmo-rylonitu i klinoptylolitu w grupie funkcjonalnej "d) Spoiwa i środki przeciwzbrylające".
(19) Załącznik VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 zawiera wykaz niektórych substancji, które są dozwolone w produkcji przetworzonej żywności ekologicznej, drożdży i produktów drożdżowych zgodnie z art. 19 ust. 2 lit. b) i art. 21 rozporządzenia (WE) nr 834/2007.
(20) Aby zachować spójność z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 13 , konieczna jest zmiana szczegółowych warunków stosowania dwutlenku krzemu w postaci żelu lub zawiesiny koloidalnej (E 551) i szczegółowych kryteriów czystości bentonitu. Istniejące zezwolenie na stosowanie kaolinu (E 559) należy wycofać, ponieważ na mocy rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 stosowanie tego dodatku zostało dopuszczone do dnia 31 stycznia 2014 r.
(21) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 państwa członkowskie przedstawiły innym państwom członkowskim oraz Komisji dokumentację dotyczącą dodatków do żywności, substancji pomocniczych w przetwórstwie i niektórych innych substancji w celu ich dopuszczenia i włączenia do załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Dokumentacja ta została zbadana przez EGTOP i Komisję.
(22) W oparciu o zalecenia EGTOP dotyczące dodatków do żywności 14 stosowanie następujących substancji, które zostały uznane za zgodne z zasadami i celami produkcji ekologicznej, powinno być dozwolone: wosk pszczeli (E 901), wosk karnauba (E 903), guma gellan (E 418) i erytrytol (E 968).
(23) Ponadto w następstwie zaleceń EGTOP należy zmienić warunki stosowania następujących dodatków: dwutlenku siarki, pirosiarczynu potasu, ekstraktu bogatego w tokoferol, lecytyn, kwasu cytrynowego, cytrynianu sodu, kwasu winowego, gliceryny, węglanu sodu, dwutlenku krzemu w postaci żelu lub zawiesiny koloidalnej oraz wodorotlenku sodu. Lecytyna uzyskana z surowców ekologicznych jest dostępna na rynku, ale w przypadku większości zastosowań w sektorze przetwórstwa żywności ekologicznej potrzebne są odpowiednie cechy takiej lecytyny. Lecytyna o cechach odpowiednich do celów produkcji żywności ekologicznej nie jest obecnie dostępna w wystarczających ilościach. Biorąc pod uwagę tymczasowy brak ekologicznej lecytyny o określonych cechach potrzebnej do produkcji ekologicznej żywności, należy przewidzieć, że w trzyletnim okresie przejściowym dozwolone jest stosowanie w produkcji żywności ekologicznej lecytyny, która nie została uzyskana z surowców ekologicznych.
(24) Zgodnie z zaleceniami EGTOP dotyczącymi substancji pomocniczych w przetwórstwie należy zezwolić na stosowanie kwasu octowego/octu, chlorowodorku tiaminy, fosforanu diamonu, węglanu sodu i włókna drzewnego. W odniesieniu do węglanu sodu, kwasu cytrynowego, wodorotlenku sodu, olejów roślinnych, bentonitu, wosku pszczelego i wosku karnauba należy zmienić szczegółowe warunki.
(25) W przypadku substancji pomocniczych używanych w produkcji drożdży przepisy powinny wymagać stosowania skrobi ziemniaczanej i olejów roślinnych pochodzących wyłącznie z produkcji ekologicznej, ponieważ te substancje pomocnicze są obecnie dostępne w postaci ekologicznej w wystarczającej ilości i o wystarczającej jakości.
(26) Co więcej, w załącznikach II, VI i VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 nie należy już przywoływać odniesienia do rozporządzenia, zgodnie z którym produkty lub substancje zostały dopuszczone.
(27) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 889/2008.
(28) Aby zapewnić podmiotom gospodarczym, organom kontrolnym i jednostkom certyfikującym wystarczającą ilość czasu na dostosowanie się do tego, że szczegółowe zasady produkcji wodorostów morskich stosuje się również do produkcji mikroalg wykorzystywanych następnie jako żywność, zmiana art. 6a rozporządzenia (WE) nr 889/2008 powinna mieć zastosowanie po upływie 12 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(29) W celu zapewnienia ciągłości i przedłużenia możliwości stosowania nieekologicznych młodych osobników i zarodków z nieekologicznych wylęgarni małży, zmiana art. 25e ust. 3 i art. 25o ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 powinna mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2016 r.
(30) Aby umożliwić podmiotom gospodarczym dostosowanie się do zmian wprowadzonych w odniesieniu do niektórych produktów i substancji używanych do produkcji przetworzonej żywności ekologicznej, drożdży i produktów drożdżowych, zmiany do załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008 powinny mieć zastosowanie po upływie 6 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(31) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: