Rozporządzenie wykonawcze 2015/561 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/561
z dnia 7 kwietnia 2015 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 70, 72 i 145 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zawiera w części II tytuł I rozdział III przepisy dotyczące systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, które z dniem 1 stycznia 2016 r. uchylają i zastępują przejściowy system praw do sadzenia, określony w części II tytuł I rozdział III sekcja IVa podsekcja II rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 3 . W części II tytuł I rozdział III rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 określono zasady dotyczące czasu trwania systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, zarządzania nim i jego kontroli i upoważniono Komisję do przyjęcia aktów wykonawczych dotyczących zarządzania systemem, a także jego kontroli. Przejściowy system praw do sadzenia, określony w części II tytuł I rozdział III sekcja IVa podsekcja II rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007, nadal stosuje się do dnia 31 grudnia 2015 r. zgodnie z art. 230 ust. 1 lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(2) W art. 62 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanowiono ogólny wymóg, aby państwa członkowskie przyznawały zezwolenie na nasadzenie winorośli po złożeniu wniosku przez producentów zamierzających sadzić lub powtórnie sadzić winorośl. W art. 63 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewidziano mechanizm zabezpieczenia dotyczący nowych nasadzeń, przy czym państwa członkowskie muszą corocznie udzielać zezwoleń na nowe nasadzenia odpowiadające 1 % całkowitej powierzchni upraw winorośli na ich terytorium, lecz mogą podjąć decyzję o stosowaniu niższych limitów na podstawie należytego uzasadnienia. W art. 64 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanowiono przepisy dotyczące udzielania zezwoleń na nowe nasadzenia i określono kryteria kwalifikowalności i pierwszeństwa, które mogą stosować państwa członkowskie.

(3) Na szczeblu unijnym należy ustanowić przepisy dotyczące procedury, która ma być stosowana przez państwa członkowskie w odniesieniu do decyzji w sprawie mechanizmu zabezpieczenia oraz wyboru kryteriów kwalifikowalności i pierwszeństwa. Przepisy te powinny obejmować terminy na podjęcie decyzji oraz konsekwencje w przypadku niepodjęcia decyzji.

(4) W celu zapewnienia przejrzystości i spójnego stosowania przepisów we wszystkich państwach członkowskich i regionach produkcji wina przepisy dotyczące udzielania zezwoleń na nowe nasadzenia powinny również obejmować rozpatrywanie wniosków, procedurę wyboru i ich coroczne udzielanie. W ten sposób producenci podlegają podobnym przepisom na szczeblu Unii przy składaniu wniosków o udzielenie zezwolenia na nowe nasadzenia. Przepisy te mają na celu zagwarantowanie przejrzystego, uczciwego i terminowego funkcjonowania systemu, dostosowanego do potrzeb sektora wina. Powinny one również zapewnić, że wnioskodawcy nie natrafiają na nieuzasadnione nierówności, nadmierne opóźnienia lub nieproporcjonalne obciążenie administracyjne. W szczególności, jako że rok winiarski rozpoczyna się w dniu 1 sierpnia, udzielanie zezwoleń na nowe nasadzenia przed tą datą wydaje się dobrze dostosowane do potrzeb sektora wina oraz gwarantuje, że sadzenie winorośli może nastąpić jeszcze w tym samym roku kalendarzowym. Należy ustalić odpowiedni termin w celu zagwarantowania, że wszystkie istotne decyzje podejmowane przez państwo członkowskie są podawane do wiadomości publicznej w odpowiednim terminie przed otwarciem zaproszenia do składania wniosków oraz że producenci zostali dobrze poinformowani o obowiązujących przepisach przed złożeniem wniosku.

(5) Jeżeli łączna liczba hektarów będąca przedmiotem kwalifikujących się wniosków znacznie przekracza liczbę hektarów udostępnionych przez państwa członkowskie, może się zdarzyć, że duża część kandydatów otrzyma jedynie część hektarów, o które wystąpili z wnioskiem, w związku z czym nie wykorzystają oni odpowiednich zezwoleń i będą podlegać karom. Aby zapobiec takim sytuacjom, właściwe jest nienakładanie takich kar, w przypadku gdy udzielone zezwolenia odpowiadają powierzchni mniejszej niż określony odsetek hektarów, o które wystąpiono we wniosku. Ponadto aby uniknąć utraty odpowiednich zezwoleń, należy umożliwić państwom członkowskim albo przenoszenie ich na następny rok, albo ponowne rozdzielenie ich w tym samym roku wśród wnioskodawców, których wnioski nie zostały w pełni pozytywnie rozpatrzone i którzy nie odrzucili udzielonych zezwoleń.

(6) W art. 66 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/560 4 ustanowiono przepisy dotyczące udzielania zezwoleń na ponowne sadzenie w tym samym gospodarstwie. Na szczeblu unijnym należy również ustanowić przepisy dotyczące procedury, która ma być stosowana przez państwa członkowskie przy udzielaniu tych zezwoleń na ponowne sadzenie, oraz ram czasowych, w jakich państwa członkowskie mają udzielać tych zezwoleń. Aby producenci mogli wyeliminować ograniczenia dotyczące ponownego sadzenia w tym samym gospodarstwie ze względów fitosanitarnych, środowiskowych lub operacyjnych, państwa członkowskie powinny mieć możliwość zezwolenia producentom na złożenie wniosku w rozsądnym, lecz ograniczonym terminie po karczowaniu. Ponadto biorąc pod uwagę obciążenia administracyjne dla państw członkowskich i dla producentów wynikające ze składania i rozpatrywania wniosków o wydanie zezwoleń na ponowne sadzenie, należy również umożliwić zastosowanie procedury uproszczonej w określonych przypadkach, w których obszar przeznaczony do ponownego sadzenia odpowiada obszarowi wykarczowanemu lub jeżeli żadne ograniczenie nie ma zastosowania w zakresie ponownego sadzenia.

(7) W art. 68 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanowiono przepisy przyznawania zezwoleń na podstawie przekształcenia praw do sadzenia przyznanych przed dniem 31 grudnia 2015 r. Na szczeblu unijnym należy również ustanowić przepisy w sprawie procedury, która ma być stosowana przez państwa członkowskie w odniesieniu do udzielania takich zezwoleń. Należy ustanowić terminy składania i rozpatrywania wniosków, tak aby państwa członkowskie mogły otrzymywać i rozpatrywać wnioski o konwersję w należyty sposób i w odpowiednim terminie.

(8) W art. 62 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi się, że zezwolenia udzielane są w odniesieniu do konkretnego obszaru gospodarstwa producenta wskazanego we wniosku. W należycie uzasadnionych przypadkach wnioskodawcy należy zapewnić możliwość zmiany takiego konkretnego obszaru w okresie ważności zezwolenia. Jednakże możliwość ta powinna zostać wykluczona w niektórych przypadkach, aby zapobiec obchodzeniu systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli.

(9) W art. 63 ust. 4, art. 64 ust. 3, art. 71 ust. 3 i art. 145 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanowiono obowiązek, zgodnie z którym państwa członkowskie powiadamiają Komisję o niektórych aspektach wdrażania systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli. Należy ustanowić wymogi w celu ułatwienia przekazywania przez państwa członkowskie informacji na temat wszystkich odnośnych aspektów dotyczących zarządzania przedmiotowym systemem i jego kontroli, umożliwiając odpowiednie monitorowanie jego wdrażania.

(10) W art. 62 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 przewidziano potrzebę ustanowienia przepisów dotyczących kontroli w odniesieniu do wdrożenia systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli. Potrzebne są ogólne przepisy dotyczące kontroli w celu wyjaśnienia, że głównym narzędziem do weryfikacji zgodności z systemem jest rejestr winnic oraz że kontrole powinny być przeprowadzane zgodnie z ogólnymi przepisami określonymi w art. 59 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Takie przepisy powinny przewidywać ogólne ramy dla państw członkowskich służące opracowaniu bardziej szczegółowych przepisów na szczeblu krajowym, tak by zapobiegać sadzeniu bez zezwolenia oraz by zapewnić przestrzeganie przepisów systemu zezwoleń, w tym przestrzeganie terminu wykorzystania zezwoleń oraz karczowania w przypadku przewidywanego ponownego sadzenia, jak również przestrzeganie zobowiązań podjętych przez producentów w celu uzyskania zezwoleń.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zezwolenia na nasadzenia winorośli

Zezwoleń na nasadzenia winorośli, o których mowa w części II tytuł I rozdział III rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, udziela się od 2016 r. zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Zezwolenia dotyczą nowych nasadzeń, ponownego sadzenia i praw do sadzenia, które mają zostać przekształcone.

Zezwoleń na nowe nasadzenia, o których mowa w art. 64 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, udziela się corocznie.

Artykuł  2

Wcześniejsze decyzje dotyczące obszarów, które mają być udostępnione pod nowe nasadzenia

1.
Jeżeli państwa członkowskie postanawiają ograniczyć łączną powierzchnię udostępnioną pod nowe nasadzenia przyznawaną w formie zezwoleń zgodnie z art. 63 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, podają takie decyzje do wiadomości publicznej wraz z odpowiednim uzasadnieniem do dnia 1 marca.
2.
Jeżeli państwa członkowskie uwzględniają zalecenia organizacji zawodowych lub zainteresowanych grup producentów, o których mowa w art. 65 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zalecenia te przedstawiane są z wyprzedzeniem umożliwiającym ich przeanalizowanie przed podjęciem decyzji, o której mowa w ust. 1, przez zainteresowane państwo członkowskie. Zalecenia są również podawane do wiadomości publicznej.
Artykuł  3

Kryteria udzielania zezwoleń na nowe nasadzenia

Jeżeli państwa członkowskie decydują się na stosowanie kryteriów udzielania zezwoleń na nowe nasadzenia zgodnie z art. 64 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, decyzje takie podaje się do wiadomości publicznej do dnia 1 marca.

Decyzje, o których mowa w akapicie pierwszym, dotyczą:

a)
zastosowania jednego lub więcej kryteriów wymienionych w art. 64 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, w tym należytego uzasadnienia w przypadku gdy państwa członkowskie postanawiają stosować art. 64 ust. 1 lit. d), jak również kryteriów wymienionych w art. 2 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560;
b)
liczby hektarów udostępnionych w celu udzielenia zezwoleń na szczeblu krajowym:
(i)
proporcjonalnie;
(ii)
zgodnie z kryteriami pierwszeństwa wymienionymi w art. 64 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz w art. 2 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560.

W przypadku gdy państwa członkowskie zamierzają stosować kryteria pierwszeństwa, o których mowa w lit. b) ppkt (ii) akapit drugi niniejszego artykułu, określają, które z tych kryteriów będą stosowane. Państwa członkowskie mogą również postanowić, że każde z wybranych kryteriów pierwszeństwa będzie mieć inne znaczenie. Takie decyzje umożliwią państwom członkowskim ustanowienie rankingu indywidualnych wniosków na poziomie krajowym w odniesieniu do przyznawania liczby hektarów, o którym mowa w lit. b) ppkt (ii), na podstawie zgodności tych wniosków z wybranymi kryteriami pierwszeństwa.

Artykuł  4

Domyślne przepisy w odniesieniu do nowych nasadzeń

Jeżeli państwa członkowskie nie podadzą do wiadomości publicznej stosownych decyzji w terminach określonych w art. 2 i 3, w odniesieniu do odpowiedniego roku mają zastosowanie następujące przepisy dotyczące udzielania zezwoleń na nowe nasadzenia:

a)
dostępność zezwoleń na nowe nasadzenia odpowiadająca 1 % całkowitej powierzchni upraw winorośli na ich terytorium, zgodnie z art. 63 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, i bez innych ograniczeń;
b)
proporcjonalny rozdział hektarów wśród wszystkich wnioskodawców na podstawie wielkości obszaru, w odniesieniu do którego złożyli oni wniosek o zezwolenie, w przypadku gdy wnioski przekraczają udostępniony obszar.

Państwa członkowskie zapewniają, że informacje dotyczące przepisów mających zastosowanie na podstawie ustępu pierwszego zostają podane do wiadomości publicznej.

Artykuł  5

Składanie wniosków dotyczących nowych nasadzeń

1.
Po podaniu do wiadomości publicznej decyzji, o których mowa w art. 2 i 3, lub informacji, o których mowa w art. 4 akapit drugi, i nie później niż do dnia 1 maja państwa członkowskie otwierają okres składania wniosków indywidualnych, który wynosi co najmniej jeden miesiąc.
2.
We wnioskach określa się konkretną wielkość i położenie obszarów w gospodarstwie, w odniesieniu do którego zezwolenie ma być udzielone. Jeżeli nie zdecydowano o jakimkolwiek ograniczeniu zgodnie z art. 2 oraz nie podjęto decyzji co do kryteriów zgodnie z art. 3, państwa członkowskie mogą zwolnić wnioskodawców z wymogu wskazywania we wniosku konkretnego położenia obszaru w gospodarstwie, w odniesieniu do którego zezwolenie ma być udzielone. Państwa członkowskie mogą zażądać, w stosownych przypadkach w celu wdrożenia systemu zezwoleń, dodatkowych informacji od wnioskodawców.
3.
Jeżeli państwa członkowskie postanowią zastosować niektóre kryteria udzielania zezwoleń na nowe nasadzenia, zastosowanie mają następujące przepisy:
a)
kryteria kwalifikowalności wymienione w art. 64 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz w art. 2 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560: we wniosku należy wskazać produkt(y) sektora wina, który(-e) wnioskodawca zamierza produkować na obszarze(-ach) nowo nasadzonym(-ych), określając, czy wnioskodawca zamierza produkować jeden z następujących produktów czy więcej:
(i)
wina o chronionej nazwie pochodzenia,
(ii)
wina o chronionym oznaczeniu geograficznym,
(iii)
wina bez oznaczenia geograficznego, w tym wina, na których podana jest odmiana winorośli;
b)
kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013: wnioski zawierają informacje o charakterze gospodarczym, wykazując zrównoważoność gospodarczą danego projektu na podstawie jednej lub większej liczby standardowych metod analizy finansowej inwestycji rolnych wymienionych w części E załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560;
c)
kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013: wnioski zawierają informacje o charakterze gospodarczym, wykazując potencjał wzrostu konkurencyjności na podstawie ustaleń przedstawionych w części F załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560;
d)
kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013: wnioski zawierają informacje świadczące o możliwości ulepszenia produktów o chronionym oznaczeniu geograficznym na podstawie jednego z warunków określonych w części G załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560;
e)
kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013: wnioski zawierają informacje, z których wynika, że wielkość gospodarstwa wnioskodawcy w chwili składania wniosku jest zgodna z progami, które zostaną ustalone przez państwa członkowskie na podstawie przepisów określonych w części H załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560;
f)
w przypadku gdy państwa członkowskie wymagają, aby wnioskodawcy respektowali zobowiązania, o których mowa w częściach A i B załącznika I oraz częściach A, B, D, E, F, G i sekcji II części I załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560 w odniesieniu do odpowiednich kryteriów, zobowiązania te muszą być uwzględnione we wnioskach.

W przypadku gdy państwa członkowskie mogą bezpośrednio uzyskać którąkolwiek z informacji wymienionych w akapicie pierwszym lit. a)-f), mogą one zwolnić wnioskodawców z zawarcia takich informacji we wnioskach.

4.
Po upływie okresu składania wniosków, o którym mowa w ust. 1, państwa członkowskie informują niekwalifikujących się wnioskodawców o niekwalifikowalności ich wniosków na podstawie decyzji w sprawie kryteriów kwalifikowalności przyjętych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 3. Takie wnioski zostają wyłączone z kolejnych etapów procedury.
Artykuł  6

Udzielanie zezwoleń na nowe nasadzenia

1.
Jeżeli cały obszar, którego dotyczą złożone kwalifikujące się wnioski, nie przekracza obszaru(-ów) udostępnionego (-ych) zgodnie z art. 2 ust. 1, państwa członkowskie udzielają zezwoleń w pełnym zakresie, w odniesieniu do którego producenci złożyli wnioski.
2.
Jeżeli cały obszar, którego dotyczą złożone kwalifikujące się wnioski, przekracza obszar(-y) udostępniony(-e) zgodnie z art. 2 ust. 1, państwa członkowskie stosują procedurę wyboru określoną w załączniku I.

Nie później niż dnia 1 sierpnia państwa członkowskie udzielają zezwoleń wybranym wnioskodawcom w zależności od wyniku takiej procedury wyboru. Jeżeli kwalifikujące się wnioski nie zostały w pełni pozytywnie rozpatrzone, wnioskodawcy zostają poinformowani o przyczynach takiej decyzji.

3.
Jeżeli udzielone zezwolenie odpowiada mniej niż 50 % obszaru będącego przedmiotem odnośnego wniosku, wnioskodawca może odrzucić takie zezwolenie w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym udzielono zezwolenia.

W takim przypadku wnioskodawca nie podlega karom administracyjnym, o których mowa w art. 62 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Państwa członkowskie mogą zdecydować, że odpowiednia liczba hektarów zostaje udostępniona w tym samym roku, nie później niż do dnia 1 października, w odniesieniu do zezwoleń, które mają być udzielone tym wnioskodawcom, którym przyznano jedynie część powierzchni, o którą wystąpili we wniosku w zależności od wyników procedury wyboru, o której mowa w ust. 2, i którzy nie odrzucili odpowiednich zezwoleń. Państwa członkowskie mogą również podjąć decyzję o udostępnieniu tych hektarów w kolejnym roku dodatkowo, obok 1 % całkowitej powierzchni upraw winorośli, jak przewidziano w art. 63 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Artykuł  7

Ograniczenia w udzielaniu zezwoleń na ponowne sadzenie

1.
Jeżeli państwa członkowskie postanowią ograniczyć udzielanie zezwoleń na ponowne sadzenie na obszarach kwalifikujących się do produkcji win oznaczonych chronioną nazwą pochodzenia lub chronionym oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 66 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560, podają one takie decyzje do wiadomości publicznej do dnia 1 marca.

Organizacje zawodowe lub zainteresowane grupy producentów, o których mowa w art. 65 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, przedstawiają zalecenia, które mają być wzięte pod uwagę przez państwo członkowskie na podstawie tego artykułu, z wystarczającym wyprzedzeniem, aby umożliwić ich rozpatrzenie przed podjęciem decyzji, o której mowa w akapicie pierwszym. Zainteresowane państwo członkowskie podaje te zalecenia do wiadomości publicznej.

2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, stosuje się w ciągu jednego roku od dnia, w którym zostały one podane do wiadomości publicznej.

W przypadku gdy zalecenie organizacji zawodowej lub zainteresowanej grupy producentów obejmuje okres dłuższy niż jeden rok, ale nie dłuższy niż trzy lata, zgodnie z art. 65 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, takie decyzje mogą również mieć zastosowanie przez okres maksymalnie trzech lat.

W przypadku gdy takie organizacje zawodowe lub zainteresowane grupy producentów nie przedłożą stosownych zaleceń z wyprzedzeniem umożliwiającym ich rozpatrzenie, zgodnie z ust. 1, a państwa członkowskie nie podadzą do wiadomości publicznej odnośnych decyzji do dnia 1 marca, państwa członkowskie zezwalają automatycznie na ponowne sadzenie, jak przewidziano w art. 8.

Artykuł  8

Procedura udzielania zezwoleń na ponowne sadzenie

1.
Wnioski o wydanie zezwoleń na ponowne sadzenie, o których mowa w art. 66 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, mogą być składane w dowolnym czasie w ciągu tego samego roku winiarskiego, w którym ma miejsce wykarczowanie. Państwa członkowskie mogą jednak zdecydować, że wnioski o wydanie zezwoleń na ponowne sadzenie mogą być składane do końca drugiego roku winiarskiego następującego po roku, w którym miało miejsce wykarczowanie. Jeżeli te terminy nie są przestrzegane, państwa członkowskie nie udzielają zezwolenia na ponowne sadzenie.

We wnioskach określa się konkretną wielkość i położenie wykarczowanego obszaru/wykarczowanych obszarów oraz obszaru, który ma być ponowne obsadzony/obszarów, które mają być ponownie obsadzone, w tym samym gospodarstwie wnioskodawcy, w odniesieniu do którego zezwolenie ma być udzielone. Jeżeli decyzja o ograniczeniach nie zostaje podjęta zgodnie z art. 7, zaś wnioskodawca nie podjął żadnego ze zobowiązań, o których mowa w części A i B pkt 2 lit. b) załącznika I oraz w części B pkt 4 i części D załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560, państwa członkowskie mogą zwolnić wnioskodawców z wymogu wskazywania we wniosku konkretnego położenia obszaru(-ów), który(-e) ma(-ją) zostać ponownie obsadzony(-e) i w odniesieniu do którego(-ych) udziela się zezwolenia. Państwa członkowskie mogą zażądać, w stosownych przypadkach w celu wdrożenia systemu zezwoleń, dodatkowych informacji od wnioskodawców.

Państwa członkowskie automatycznie udzielają zezwoleń w terminie trzech miesięcy od złożenia wniosku. Państwa członkowskie mogą jednak podjąć decyzję o stosowaniu terminów, o których mowa w art. 5 i 6, w odniesieniu do - odpowiednio - składania wniosków i udzielania zezwoleń na nowe nasadzenia.

2.
Jeżeli obszar, który ma być ponownie obsadzony, odpowiada temu samemu wykarczowanemu obszarowi lub jeżeli nie podjęto decyzji o ograniczeniach zgodnie z art. 7 ust. 1, można stosować procedurę uproszczoną na poziomie krajowym lub na niektórych obszarach na terytorium państwa członkowskiego. W takim przypadku zezwolenie na ponowne sadzenie może być uznane za udzielone od dnia, w którym obszar został wykarczowany. W tym celu zainteresowany producent przedstawia, najpóźniej do końca roku winiarskiego, w którym miało miejsce karczowanie, wiadomość ex post, która stanowi wniosek o udzielenie zezwolenia.
3.
Wnioski o wydanie zezwoleń na ponowne sadzenie, o których mowa w art. 66 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, mogą być składane w dowolnym czasie w ciągu roku.

We wnioskach określa się konkretną wielkość i położenie obszaru, który ma być wykarczowany/obszarów, które mają być wykarczowane oraz obszaru, który ma być ponowne obsadzony/obszarów, które mają być ponownie obsadzone, w tym samym gospodarstwie wnioskodawcy, w odniesieniu do którego zezwolenie ma być udzielone. Wnioski zawierają także zobowiązanie do wykarczowania obszaru uprawy winorośli najpóźniej do końca czwartego roku od daty posadzenia nowej winorośli. Państwa członkowskie mogą zażądać, w stosownych przypadkach w celu wdrożenia systemu zezwoleń, dodatkowych informacji od wnioskodawców.

Państwa członkowskie automatycznie udzielają zezwoleń w terminie trzech miesięcy od złożenia wniosku. Państwa członkowskie mogą jednak podjąć decyzję o stosowaniu terminów, o których mowa w art. 5 i 6, w odniesieniu do - odpowiednio - składania wniosków i udzielania zezwoleń na nowe nasadzenia.

Artykuł  9

Procedura udzielania zezwoleń zgodnie z przepisami przejściowymi

1.
Producenci składają wnioski o przekształcenie praw do sadzenia w zezwolenia, o których mowa w art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, od dnia 15 września 2015 r.

We wnioskach określa się konkretną wielkość i położenie obszarów w gospodarstwie wnioskodawcy, w odniesieniu do którego to gospodarstwa zezwolenie ma być udzielone. Państwa członkowskie mogą zwolnić wnioskodawców z wymogu wskazywania we wniosku konkretnego położenia obszaru w gospodarstwie, w odniesieniu do którego zezwolenie ma być udzielone. Państwa członkowskie mogą zażądać, w stosownych przypadkach w celu wdrożenia systemu zezwoleń, dodatkowych informacji od wnioskodawców.

2.
Jeżeli - zgodnie z art. 68 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 - państwa członkowskie podejmują decyzję o przedłużeniu terminu składania wniosków o przekształcenie praw do sadzenia w zezwolenia po dniu 31 grudnia 2015 r., podają tę decyzję do wiadomości publicznej do dnia 14 września 2015 r.

W takim przypadku wnioski o przekształcenie przez producenta mogą być składane w dowolnym momencie od dnia 15 września 2015 r. do dnia upływu terminu ustalonego przez państwa członkowskie zgodnie z akapitem pierwszym.

3.
Po sprawdzeniu, że prawa do sadzenia, w odniesieniu do których wystąpiono z wnioskiem o przekształcenie zgodnie z ust. 1 i 2, są nadal ważne, państwa członkowskie automatycznie udzielają zezwoleń. Okres od złożenia wniosku o przekształcenie do udzielenia zezwolenia nie przekracza trzech miesięcy. Jednak w przypadku gdy wniosek zostanie złożony przed dniem 31 grudnia 2015 r., trzymiesięczny okres rozpoczyna się dnia 1 stycznia 2016 r.
Artykuł  10

Zmiana określonego obszaru, w odniesieniu do którego udzielono zezwolenia

W należycie uzasadnionych przypadkach państwa członkowskie mogą zadecydować, na wniosek wnioskodawcy, że uprawa winorośli może mieć miejsce na obszarze należącym do gospodarstwa, który jest odmienny od określonego obszaru, w odniesieniu do którego udzielono zezwolenia, pod warunkiem że wielkość nowego obszaru w hektarach jest taka sama i że zezwolenie jest nadal ważne zgodnie z art. 62 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Ustęp pierwszy nie ma zastosowania, w przypadku gdy zezwoleń udzielono na podstawie zgodności z określonymi kryteriami kwalifikowalności i kryteriami pierwszeństwa związanymi z położeniem wskazanym we wniosku, a we wniosku o zmianę wskazano nowy określony obszar położony gdzie indziej.

Artykuł  11

Powiadomienia

1.
Począwszy od roku 2016 państwa członkowskie przedkładają Komisji do dnia 1 marca każdego roku:
a)
informacje na temat obszarów uprawy winorośli, o których mowa w art. 145 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, dotyczące sytuacji na dzień 31 lipca poprzedniego roku winiarskiego. Informacje te przekazywane są w formie określonej w załączniku II do niniejszego rozporządzenia;
b)
powiadomienia, o których mowa w art. 63 ust. 4 i art. 64 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Powiadomień tych dokonuje się w formie określonej w załączniku III do niniejszego rozporządzenia;
c)
powiadomienie w sprawie ograniczeń stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do ponownego sadzenia w tym samym gospodarstwie, o których mowa w art. 7 niniejszego rozporządzenia. Powiadomienia tego dokonuje się w formie określonej w załączniku VI (tabela A) do niniejszego rozporządzenia;
d)
zaktualizowany krajowy wykaz organizacji zawodowych lub zainteresowanych grup producentów, o których mowa w art. 2 i 7 niniejszego rozporządzenia;
e)
informacje o sumarycznej wielkości obszaru, co do którego upewniono się, że został obsadzony winoroślą bez zezwolenia, a także o obszarach wykarczowanych bez zezwolenia, o których mowa w art. 71 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Taka informacja odnosi się do poprzedniego roku winiarskiego. Pierwszą informację przekazuje się po raz pierwszy do dnia 1 marca 2017 r. i obejmuje ona okres od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 lipca 2016 r. Informacja przekazywana jest w formie określonej w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia;
f)
w przypadku gdy państwa członkowskie podejmują decyzję o stosowaniu kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, progi, co do których podjęto decyzję w odniesieniu do minimalnej i maksymalnej wielkości gospodarstw, o których mowa w części H załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560.
2.
Począwszy od roku 2016 państwa członkowskie przedkładają Komisji do dnia 1 listopada każdego roku:
a)
powiadomienie w sprawie wniosków o wydanie zezwoleń na nowe nasadzenia, w tym zezwoleń rzeczywiście udzielonych w poprzednim roku winiarskim zgodnie z art. 6 ust. 1 lub 2 niniejszego rozporządzenia, oraz w sprawie zezwoleń odrzuconych przez wnioskodawców, jak również zezwoleń udzielonych innym wnioskodawcom przed dniem 1 października zgodnie z art. 6 ust. 3 niniejszego rozporządzenia. Powiadomień tych dokonuje się w formie określonej w załączniku V do niniejszego rozporządzenia;
b)
powiadomienie w sprawie zezwoleń na ponowne sadzenie udzielonych w trakcie poprzedniego roku winiarskiego, o których mowa w art. 8 niniejszego rozporządzenia. Pierwszą informację przekazuje się do dnia 1 listopada 2016 r. i obejmuje ona okres od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 lipca 2016 r. Powiadomienia dokonuje się w formie określonej w załączniku VI (tabela B) do niniejszego rozporządzenia;
c)
powiadomienie w sprawie zezwoleń udzielonych w trakcie poprzedniego roku winiarskiego na podstawie przekształcenia ważnych praw do sadzenia, o których mowa w art. 9 niniejszego rozporządzenia. Takiego powiadomienia dokonuje się w formie określonej w załączniku VII (tabela B) oraz jedynie do dnia 1 listopada roku następującego po upływie terminu przekształcenia, o którym mowa w art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, lub w terminie ustalonym przez państwo członkowskie zgodnie z art. 9 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.
3.
Państwa członkowskie spełniające warunki określone w art. 67 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przekazują Komisji do dnia 31 lipca 2015 r. swoją decyzję o niewdrażaniu systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli zgodnie z art. 67 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
4.
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję do dnia 15 września 2015 r. o terminie przekształcenia praw do sadzenia w zezwolenia zgodnie z art. 9 ust. 2 niniejszego rozporządzenia. Powiadomienia dokonuje się w formie określonej w załączniku VII (tabela A) do niniejszego rozporządzenia.
5.
Powiadomienia, informacje i wykazy, których mowa w niniejszym artykule, przekazywane są zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 792/2009 5 .
6.
W przypadku gdy państwo członkowskie nie przestrzega przepisów ust. 1-4 lub jeśli stosowne informacje okażą się błędne, Komisja może zawiesić część lub całość miesięcznych płatności, o których mowa w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, w odniesieniu do sektora wina do czasu prawidłowego powiadomienia.
7.
Państwa członkowskie przechowują informacje przedłożone zgodnie z niniejszym artykułem przez co najmniej dziesięć lat winiarskich następujących po roku, w którym zostały one przedłożone.
8.
Obowiązki określone w niniejszym artykule nie naruszają obowiązków spoczywających na państwach członkowskich, określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1337/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 .
Artykuł  12

Kontrole

1.
Państwa członkowskie stosują kontrole w zakresie, w jakim są one niezbędne dla zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów dotyczących systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli ustanowionego w części II tytuł I rozdział III rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/560 oraz w niniejszym rozporządzeniu.
2.
W celu weryfikacji zgodności z przepisami, o których mowa w ust. 1, państwa członkowskie wykorzystują rejestr winnic, o którym mowa w art. 145 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
3.
Artykuł 59 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 stosuje się odpowiednio w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli.
Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 kwietnia 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Procedura wyboru określona w art. 6 ust. 2

A. PRZYDZIAŁ NA ZASADZIE PROPORCJONALNEJ

Całkowita liczba hektarów udostępniona na nowe nasadzenia, którą państwa członkowskie zdecydowały się przydzielić na zasadzie proporcjonalnej wszystkim wnioskodawcom na szczeblu krajowym zgodnie z art. 3 lit. b) ppkt (i), jest rozdzielana pomiędzy poszczególne kwalifikujące się wnioski według następującego wzoru, przy jednoczesnym przestrzeganiu ewentualnych ograniczeń, o których mowa w art. 2:

A1 = Ar * (%Pr * Tar/Tap)

A1 = zezwolenie udzielone indywidualnemu wnioskodawcy na zasadzie proporcjonalnej (w hektarach)

Ar = powierzchnia będąca przedmiotem wniosku producenta (w hektarach)

%PR = odsetek całkowitej powierzchni udostępnionej na zasadzie proporcjonalnej

Tar = całkowita powierzchnia udostępniona w ramach zezwoleń (w hektarach)

Tap = suma wszystkich wniosków złożonych przez producentów (w hektarach)

B. PRZYDZIAŁ WEDŁUG KRYTERIUM PIERWSZEŃSTWA

Część całkowitej liczby hektarów udostępnionej na nowe nasadzenia, którą państwa członkowskie zdecydowały się przydzielić na poziomie krajowym zgodnie z kryteriami pierwszeństwa, o których mowa w art. 3 lit. b) ppkt (ii), jest rozdzielana pomiędzy poszczególne kwalifikujące się wnioski w następujący sposób:

a) Państwa członkowskie dokonują wyboru kryteriów pierwszeństwa na szczeblu krajowym i mogą nadać wszystkim wybranym kryteriom takie samo znaczenie lub przypisać im różną wagę. Państwa członkowskie mogą zastosować takie zróżnicowanie wagi kryteriów w sposób jednolity na szczeblu krajowym lub zmienić je w zależności od obszaru na terytorium państwa członkowskiego.

W przypadku gdy państwa członkowskie nadają to samo znaczenie wszystkim kryteriom wybranym na szczeblu krajowym, wartość jeden (1) jest powiązana z każdym z nich.

Jeżeli państwa członkowskiego nadają kryteriom wybranym na szczeblu krajowym różną wagę, wartość od zera (0) do jednego (1) jest powiązana z każdym z tych kryteriów, a suma wszystkich indywidualnych wartości musi być zawsze równa jeden (1).

Jeżeli waga tych kryteriów jest różna w zależności od obszaru na terytorium państwa członkowskiego, indywidualna wartość od zera (0) do jednego (1) jest powiązana z każdym z tych kryteriów w odniesieniu do każdego obszaru. W tym przypadku suma wszystkich indywidualnych wartości wagi kryteriów wybranych dla każdego z tych obszarów musi zawsze być równa jeden (1).

b) Państwa członkowskie oceniają indywidualnie każdy kwalifikujący się wniosek na podstawie jego zgodności z wybranymi kryteriami pierwszeństwa. W celu dokonania oceny stopnia zgodności z każdym z kryteriów pierwszeństwa, państwa członkowskie ustanawiają jednolitą skalę na szczeblu krajowym, na której podstawie przyznają one określoną liczbę punktów każdemu wnioskowi w odniesieniu do każdego z tych kryteriów.

Jednolita skala wstępnie określa liczbę punktów, które należy przyznać w zależności od poziomu zgodności z każdym z kryteriów, precyzując także liczbę punktów, które należy przyznać w zależności od każdego elementu każdego konkretnego kryterium.

c) Państwa członkowskie ustalają klasyfikację indywidualnych wniosków na szczeblu krajowym na podstawie całkowitej liczby punktów przyznanych każdemu wnioskowi w zależności od zgodności lub poziomu zgodności, o którym mowa odpowiednio w lit. b), oraz - w stosownych przypadkach - znaczenia kryteriów, o których mowa w lit. a). W tym celu stosują one następujący wzór:

Pt = W1 * Pt1 + W2 * Pt2 + ... + Wn * Ptn

Pt = całkowita ilość punktów przyznanych konkretnemu indywidualnemu wnioskowi

W1, W2..., Wn = waga kryterium 1, 2, ... n

Pt1, Pt2..., Ptn = poziom zgodności wniosku z kryterium 1, 2, ... n

W odniesieniu do obszarów, na których wartość wagi wynosi zero dla wszystkich kryteriów pierwszeństwa, wszystkie kwalifikujące się wnioski otrzymują w ramach skali maksymalną wartość w zakresie poziomu zgodności.

d) Państwa członkowskie udzielają zezwoleń poszczególnym wnioskodawcom zgodnie z kolejnością ustaloną w klasyfikacji, o której mowa w lit. c), i do wyczerpania liczby hektarów, które należy rozdzielić w zależności od kryteriów pierwszeństwa. Wnioskodawcy przyznaje się w formie zezwoleń całkowitą liczbę hektarów, o którą składał wniosek, zanim udzieli się zezwolenia kolejnemu w klasyfikacji wnioskodawcy.

Jeżeli dostępna liczba hektarów jest wyczerpana w odniesieniu do pozycji w klasyfikacji, w przypadku której kilka wniosków otrzymało taką samą liczbę punktów, pozostałe hektary rozdziela się między te wnioski na zasadzie proporcjonalnej.

e) Jeżeli wartość graniczna dla określonego regionu lub obszaru kwalifikującego się do korzystania z chronionej nazwy pochodzenia lub chronionego oznaczenia geograficznego lub obszaru nie korzystającego z oznaczenia geograficznego zostaje osiągnięta w trakcie udzielania zezwoleń zgodnie z częścią A i lit. a), b), c) i d) części B, żaden dodatkowy wniosek pochodzący z tego regionu lub obszaru nie zostaje pozytywnie rozpatrzony.

ZAŁĄCZNIK  II

Informacje, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. a)

Tabela

Wykaz obszarów uprawy winorośli

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok winiarski:
Obszary/regiony Obszary rzeczywistych upraw winorośli (ha), które kwalifikują się do produkcji (***):
wina z chronioną nazwą pochodzenia (ChNP) (*) wina z chronionym oznaczeniem geograficznym (ChOG) (**) wina bez ChNP/ ChOG produkowanego na obszarze ChNP/ ChOG wina bez ChNP/ ChOG produkowanego poza obszarem ChNP/ ChOG Ogółem
z czego uwzględnione w kolumnie (2) z czego nieuwzględnione w kolumnie (2)
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7)
1
2
...
Razem dla państwa członkowskiego
UWAGA: Wartości, które należy wprowadzić w kolumnie (7) = (2) + (4) + (5) + (6)

(*) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina z ChOG lub wina bez OG.

(**) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina z ChNP i wina bez OG (kolumna (3)), lub jedynie wina z ChOG i wina bez OG (kolumna (4)). Żaden z obszarów zgłoszonych w kolumnach (3) i (4) nie powinien figurować w kolumnach (5) i (6).

(***) Dane dotyczą dnia 31 lipca poprzedniego roku winiarskiego.

Termin przekazania informacji: 1 marca (po raz pierwszy: do dnia 1 marca 2016 r.).

ZAŁĄCZNIK  III

Powiadomienia, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. b)

Tabela A

Zezwolenia na nowe nasadzenia - odsetek

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok:
Całkowity obszar (ha) rzeczywiście nasadzony (w dniu 31 lipca):
odsetek, który należy zastosować na szczeblu krajowym:
obszar całkowity (ha) na nowe nasadzenia na szczeblu krajowym, w oparciu o ustalony %:
uzasadnienia dotyczące ograniczenia odsetka na szczeblu krajowym (jeżeli odsetek wynosi mniej niż 1 %):
obszar całkowity (ha) przeniesiony z poprzedniego roku winiarskiego zgodnie z art. 6 ust. 3:
obszar całkowity (ha) udostępniony na nowe nasadzenia na szczeblu krajowym:

Termin przekazania powiadomienia: 1 marca (po raz pierwszy: do dnia 1 marca 2016 r.).

Tabela B

Zezwolenia na nowe nasadzenia - ograniczenia geograficzne

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok:
W stosownych przypadkach, ograniczenia ustalone na odpowiednim szczeblu geograficznym:
A. dla regionu, w stosownych przypadkach Ograniczony obszar
region 1
region 2
...
B. dla "podregionu", w stosownych przypadkach Ograniczony obszar
podregion 1
podregion 2
...
C. dla obszaru ChNP/ChOG, w stosownych przypadkach Ograniczony obszar
obszar ChNP/ChOG 1
obszar ChNP/ChOG 2
...
D. dla obszaru bez ChNP/ChOG, w stosownych przypadkach Ograniczony obszar
obszar bez ChNP/ChOG 1
obszar bez ChNP/ChOG 2
...
UWAGA: Informacjom zawartym w tej tabeli powinny towarzyszyć związane z nimi uzasadnienia, o których mowa w art. 63 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1308/2013.

Termin przekazania powiadomienia: 1 marca (po raz pierwszy: do dnia 1 marca 2016 r.).

Tabela C

Zezwolenia na nowe nasadzenia - decyzje w sprawie kryteriów kwalifikowalności na odpowiednim poziomie geograficznym podawane do wiadomości publicznej

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok:
Kryteria kwalifikowalności, w stosownych przypadkach:
Kryteria kwalifikowalności - art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 2 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560 Wybrane przez państwa członkowskie: Tak/Nie Jeśli tak, proszę podać odpowiedni poziom geograficzny, w stosownym przypadku:
Artykuł 64 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

Artykuł 64 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

Artykuł 64 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 obszar ChNP 1; obszar ChNP 2; ...
Artykuł 2 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560 obszar ChOG 1; obszar ChOG 2; ...
Artykuł 64 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Wybrane przez państwa członkowskie: Tak/Nie W przypadku odpowiedzi twierdzącej w odniesieniu do art. 64 ust. 1 lit. d) proszę podać odpowiedni poziom geograficzny, w stosownym przypadku:
Kryteria pierwszeństwa - art. 64 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013
Artykuł 64 ust. 2 lit. a) Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

Artykuł 64 ust. 2 lit. b) Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

Artykuł 64 ust. 2 lit. c) Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

Artykuł 64 ust. 2 lit. d) Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

Artykuł 64 ust. 2 lit. e) Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

Artykuł 64 ust. 2 lit. f) Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

Artykuł 64 ust. 2 lit. g) Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

Artykuł 64 ust. 2 lit. h) Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 1/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

Region, podregion, obszar ChNP/ChOG 2/obszar

bez ChNP/ChOG 1;

...

UWAGA: W przypadku odpowiedzi twierdzącej w odniesieniu do art. 64 ust. 1 lit. d), tabeli tej muszą towarzyszyć uzasadnienia, o których mowa w art. 64 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz w art. 2 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560.

Termin przekazania powiadomienia: 1 marca (po raz pierwszy: do dnia 1 marca 2016 r.).

Tabela D

Zezwolenia na nowe nasadzenia - decyzje w sprawie proporcjonalnego rozdysponowania i kryteriów pierwszeństwa na odpowiednim poziomie geograficznym podawane do wiadomości publicznej

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok:
Obszar całkowity (ha) udostępniony na nowe nasadzenia na szczeblu krajowym:
1. Proporcjonalne rozdysponowanie, w stosownych przypadkach:
Odsetek obszarów, które mają być przyznane na zasadzie proporcjonalnej na szczeblu krajowym:
Liczba hektarów:
2. Kryteria pierwszeństwa, w stosownych przypadkach:
Odsetek obszarów, które mają być przyznane według kryteriów pierwszeństwa na szczeblu krajowym:
Liczba hektarów:
Informacje na temat jednolitej skali ustanowionej na szczeblu krajowym w celu oceny poziomu zgodności poszczególnych wniosków z wybranymi kryteriami pierwszeństwa (zakres wartości, wartość minimalna i maksymalna ...):
2.1. Jeżeli kryteria pierwszeństwa są stosowane na szczeblu krajowym, bez różnicowania według obszaru
Wybrane kryteria pierwszeństwa i ich znaczenie:
Kryteria pierwszeństwa - art. 64 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013

oraz

art. 2 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560:

Art. 64 ust. 2 lit. a) (*) Art. 64 ust. 2 lit. a) (**) Art. 64 ust. 2 lit. b) Art. 64 ust. 2 lit. c) Art. 64 ust. 2 lit. d) Art. 64 ust. 2 lit. e) Art. 64 ust. 2 lit. f) Art. 64 ust. 2 lit. g) Art. 64 ust. 2 lit. h) Art. 2 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560 (***) Art. 2 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560 (****)
Znaczenie (0-1):
(*) Nowy podmiot (UWAGA: kryteria "nowy podmiot" i "młody producent" nie mogą być wybrane jednocześnie, tylko jedno z nich może mieć zastosowanie).

(**) Młody producent.

(***) Wcześniejsze zachowanie producenta.

(****) Organizacje nienastawione na zysk i służące celom społecznym, które otrzymały grunty skonfiskowane w związku z aktami terroryzmu lub innego rodzaju działalnością przestępczą.

2.2. Jeżeli kryteria pierwszeństwa są stosowane na szczeblu krajowym z różnicowaniem według obszaru
2.2.1. Obszar 1: (proszę opisać, jakie są krajowe ograniczenia obszaru 1)
Wybrane kryteria pierwszeństwa i ich znaczenie:

(Jeżeli żadne kryterium nie zostanie wybrane w odniesieniu do tego konkretnego obszaru, należy wskazać zero we wszystkich kolumnach poniżej)

Kryteria pierwszeństwa - art. 64 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013

oraz

Artykuł 2 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560:

Art. 64 ust. 2 lit. a) (*) Art. 64 ust. 2 lit. a) (**) Art. 64 ust. 2 lit. b) Art. 64 ust. 2 lit. c) Art. 64 ust. 2 lit. d) Art. 64 ust. 2 lit. e) Art. 64 ust. 2 lit. f) Art. 64 ust. 2 lit. g) Art. 64 ust. 2 lit. h) Art. 2 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560 (***) Art. 2 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560 (****)
Znaczenie (0-1):
(*) Nowy podmiot (UWAGA: kryteria "nowy podmiot" i "młody producent" nie mogą być wybrane jednocześnie, tylko jedno z nich może mieć zastosowanie).

(**) Młody producent.

(***) Wcześniejsze zachowanie producenta.

(****) Organizacje nienastawione na zysk i służące celom społecznym, które otrzymały grunty skonfiskowane w związku z aktami terroryzmu lub innego rodzaju działalnością przestępczą.

...
2.2.n. Obszar n: (proszę opisać, jakie są krajowe ograniczenia obszaru n)
Wybrane kryteria pierwszeństwa i ich znaczenie:

(Jeżeli żadne kryterium nie zostanie wybrane w odniesieniu do tego konkretnego obszaru, należy wskazać zero we wszystkich kolumnach poniżej)

Kryteria pierwszeństwa - art. 64 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013

oraz

Artykuł 2 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560:

Art. 64 ust. 2 lit. a) (*) Art. 64 ust. 2 lit. a) (**) Art. 64 ust. 2 lit. b) Art. 64 ust. 2 lit. c) Art. 64 ust. 2 lit. d) Art. 64 ust. 2 lit. e) Art. 64 ust. 2 lit. f) Art. 64 ust. 2 lit. g) Art. 64 ust. 2 lit. h) Art. 2 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560 (***) Art. 2 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/560 (****)
Znaczenie (0-1):
(*) Nowy podmiot (UWAGA: kryteria "nowy podmiot" i "młody producent" nie mogą być wybrane jednocześnie, tylko jedno z nich może mieć zastosowanie).

(**) Młody producent.

(***) Wcześniejsze zachowanie producenta.

(****) Organizacje nienastawione na zysk i służące celom społecznym, które otrzymały grunty skonfiskowane w związku z aktami terroryzmu lub innego rodzaju działalnością przestępczą.

Termin przekazania powiadomienia: 1 marca (po raz pierwszy: do dnia 1 marca 2016 r.).

ZAŁĄCZNIK  IV

Informacje, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. e)

Tabela

Obszary obsadzone bez odpowiednich zezwoleń po dniu 31 grudnia 2015 r. oraz obszary wykarczowane zgodnie z art. 71 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1308/2013

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok lub okres winiarski (1):
Obszary/regiony Obszary (ha) obsadzone bez odpowiednich zezwoleń na nasadzenia po dniu 31 grudnia 2015 r.:
Obszary wykarczowane przez producentów w roku winiarskim Obszary wykarczowane przez państwo członkowskie w roku winiarskim Spis łącznej powierzchni nasadzeń dokonanych bez zezwolenia, które nie zostały jeszcze wykarczowane na koniec roku winiarskiego
(1) (2) (3) (4)
1
2
...
Razem dla państwa członkowskiego:
(1) W przypadku przekazywania informacji po raz pierwszy, w terminie do dnia 1 marca 2017 r., dane dotyczą okresu od 1.1.2016 do 31.7.2016; w przypadku przekazywania informacji po raz kolejny dane dotyczą zawsze roku poprzedzającego.

Termin przekazania informacji: 1 marca.

ZAŁĄCZNIK  V

Powiadomienia, o których mowa w art. 11 ust. 2 lit. a)

Tabela A

Zezwolenia na nowe nasadzenia na żądanie wnioskodawców

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok:
Obszary/regiony Liczba hektarów, o którą wystąpiono z wnioskiem do celów nowych nasadzeń, które znajdują się na obszarze kwalifikującym się do produkcji:
wina z ChNP (*) wina z ChOG (**) jedynie wina bez ChNP/ChOG Ogółem
(1) (2) (3) (4) (5)
1
2
...
Razem dla państwa członkowskiego
Jeżeli mają zastosowanie ograniczenia na odpowiednim poziomie geograficznym (art. 63 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013):
dla danego obszaru z (bez) ChNP/ChOG Obszar, o który wystąpiono z wnioskiem (ha)
(1) (2)
obszar z (bez) ChNP/ChOG 1
obszar z (bez) ChNP/ChOG 2
...
(*) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina z ChOG lub wina bez OG; żaden z obszarów zgłoszonych w kolumnie (2) nie powinien figurować w kolumnie (3).

(**) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina bez OG, lecz nie do produkcji wina z ChNP; żaden z obszarów zgłoszonych w kolumnie (3) nie powinien figurować w kolumnie (4).

Termin przekazania powiadomienia: 1 listopada (po raz pierwszy: do dnia 1 listopada 2016 r.).

Tabela B

Faktycznie udzielone zezwolenia na nowe nasadzenia i obszary, które były przedmiotem odrzucenia

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Odnośny rok:
Obszary/regiony Liczba hektarów faktycznie przyznanych do celów nowych nasadzeń, które znajdują się na obszarze kwalifikującym się do produkcji: Obszar, który był przedmiotem odrzucenia przez wnioskodawców (art. 6 ust. 3) (ha)
wina z ChNP (*) wina z ChOG (**) jedynie wina bez ChNP/ChOG Ogółem
(1) (2) (3) (4) (5) (6)
1
2
...
Razem dla państwa członkowskiego
Obszar, który był przedmiotem odrzucenia przez wnioskodawców (art. 6 ust. 3):
Jeżeli mają zastosowanie ograniczenia na odpowiednim poziomie geograficznym (art. 63 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013):
dla danego obszaru z (bez) ChNP/ChOG: Przyznany obszar (ha) Obszar, który był przedmiotem odrzucenia przez wnioskodawców (art. 6 ust. 3) (ha) Obszar, o który wystąpiono z wnioskiem i który nie został przyznany przez państwo członkowskie (ha), ponieważ:
wykraczał poza ustanowione granice nie spełnił kryteriów kwalifikowalności
(1) (2) (3) (4) (5)
obszar z (bez) ChNP/ChOG 1
obszar z (bez) ChNP/ChOG 2
...
(*) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina z ChOG lub wina bez OG; żaden z obszarów zgłoszonych w kolumnie (2) nie powinien figurować w kolumnie (3).

(**) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina bez OG, lecz nie do produkcji wina z ChNP; żaden z obszarów zgłoszonych w kolumnie (3) nie powinien figurować w kolumnie (4).

Termin przekazania powiadomienia: 1 marca (po raz pierwszy: do dnia 1 listopada 2016 r.).

ZAŁĄCZNIK  VI

Powiadomienia, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) i art. 11 ust. 2 lit. b)

Tabela A

Zezwolenia na ponowne sadzenie - zastosowane ograniczenia

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok:
w stosownych przypadkach należy wskazać w odniesieniu do odpowiednich obszarów z ChNP/ChOG ograniczenia dotyczące ponownego sadzenia, o których zadecydowało państwo członkowskie zgodnie z art. 66 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/560:
Obszar ChNP, w stosownych przypadkach Zakres ograniczenia (T (*)/P (**))
Obszar ChNP 1
Obszar ChNP 2
...
Obszar ChNP, w stosownych przypadkach Zakres ograniczenia (T (*)/P (**))
Obszar ChOG 1
Obszar ChOG 2
...
Inne informacje uważane za przydatne do wyjaśnienia stosowania takich ograniczeń:
(*) Całkowite (T): ograniczenie ma charakter bezwzględny, ponowne obsadzenia, które byłyby sprzeczne z ustalonymi ograniczeniami, są całkowicie zabronione.

(**) Częściowe (P): ograniczenie nie jest bezwzględne, ponowne obsadzenia, które byłyby sprzeczne z ustalonymi ograniczeniami, są częściowo dozwolone w zakresie określonym przez państwo członkowskie.

Termin przekazania powiadomienia: 1 marca (po raz pierwszy: do dnia 1 marca 2016 r.).

Tabela B

Faktycznie udzielone zezwolenia na ponowne sadzenie

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok winiarski:
Obszary/regiony Liczba hektarów faktycznie przyznanych do celów nowych nasadzeń w obszarach kwalifikujących się do produkcji:
wina z ChNP (*) wina z ChOG (**) wina bez ChNP/ ChOG Ogółem
(1) (2) (3) (4) (5)
1
2
...
Razem dla państwa członkowskiego
(*) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina z ChOG lub wina bez OG; żaden z obszarów zgłoszonych w kolumnie (2) nie powinien figurować w kolumnie (3).

(**) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina bez OG, lecz nie do produkcji wina z ChNP; żaden z obszarów zgłoszonych w kolumnie (3) nie powinien figurować w kolumnie (4).

Termin przekazania powiadomienia: 1 listopada (po raz pierwszy: do dnia 1 listopada 2016 r.).

UWAGA: W przypadku przekazywania informacji po raz pierwszy, w terminie do dnia 1 listopada 2016 r., dane dotyczą okresu od 1.1.2016 do 31.7.2016; w przypadku przekazywania informacji po raz kolejny dane dotyczą zawsze roku poprzedzającego.

ZAŁĄCZNIK  VII

Powiadomienia, o których mowa w art. 11 ust. 4 i art. 11 ust. 2 lit. c)

Tabela A

Prawa do sadzenia przyznane przed dniem 31 grudnia 2015 r. i przekształcone w zezwolenia - termin przekształcenia

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Termin przekształcenia:

Termin przekazania powiadomienia: tylko jedno powiadomienie do dnia 15 września 2015 r.

Tabela B

Prawa do sadzenia przyznane przed dniem 31 grudnia 2015 r. i przekształcone w zezwolenia - faktycznie udzielone zezwolenia

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok winiarski:
Obszary/regiony Liczba hektarów faktycznie przyznanych w odniesieniu do obszarów kwalifikujących się do produkcji:
wina z ChNP (*) wina z ChOG (**) wina bez ChNP/ChOG Ogółem
(1) (2) (3) (4) (5)
1
2
...
Razem dla państwa członkowskiego
(*) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina z ChOG lub wina bez OG; żaden z obszarów zgłoszonych w kolumnie (2) nie powinien figurować w kolumnie (3).

(**) Te obszary mogą również kwalifikować się do produkcji wina bez OG, lecz nie do produkcji wina z ChNP; żaden z obszarów zgłoszonych w kolumnie (3) nie powinien figurować w kolumnie (4).

Termin przekazania powiadomienia: 1 listopada (po raz pierwszy: do dnia 1 listopada 2016 r.).

UWAGA: Przedmiotowa tabela musi zostać przekazana w odniesieniu do każdego roku winiarskiego (od dnia 1 sierpnia roku n-1 do dnia 31 lipca roku przekazania informacji) do dnia 1 listopada roku następującego po upływie terminu, o którym mowa w art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, lub terminu ustalonego przez państwo członkowskie zgodnie z art. 9 ust. 2 niniejszego rozporządzenia i określonego w tabeli A niniejszego załącznika.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/560 z dnia 15 grudnia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 792/2009 z dnia 31 sierpnia 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady, zgodnie z którymi państwa członkowskie przekazują Komisji informacje i dokumenty dotyczące wdrożenia wspólnej organizacji rynków, systemu płatności bezpośrednich, promocji produktów rolnych oraz systemów stosowanych w odniesieniu do regionów najbardziej oddalonych i mniejszych wysp Morza Egejskiego (Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 3).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1337/2011 z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie statystyk europejskich dotyczących upraw trwałych oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 357/79 i dyrektywę 2001/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 347 z 30.12.2011, s. 7).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.93.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/561 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli
Data aktu: 07/04/2015
Data ogłoszenia: 09/04/2015
Data wejścia w życie: 12/04/2015