PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1515/2001 3 zostało znacząco zmienione 4 . Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy je ujednolicić.
(2) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1225/2009 5 określono wspólne reguły ochrony przeciwko przywozowi dumpingowemu z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej.
(3) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 597/2009 6 określono wspólne reguły ochrony przed subwencjonowanym przywozem z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej.
(4) Na mocy Porozumienia z Marakeszu ustanawiającego Światową Organizację Handlu ("WTO") przyjęto ustalenia w sprawie Reguł i Procedur Zarządzających Rozstrzyganiem Sporów ("PZRS"). Na mocy PZRS powołano Organ Rozstrzygania Sporów ("ORS").
(5) Aby umożliwić Unii, jeśli uzna ona to za właściwe, wprowadzenie środków podjętych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1225/2009 lub rozporządzenia (WE) nr 597/2009 zgodnych z zaleceniami i ustaleniami zawartymi w sprawozdaniu przyjętym przez ORS, należy ustanowić przepisy szczególne.
(6) Komisja może uznać za właściwe odwołanie, wprowadzenie zmian lub przyjęcie wszelkich innych środków szczególnych w odniesieniu do środków podjętych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1225/2009 lub rozporządzenia (WE) nr 597/2009, w tym środków, które nie podlegają procedurze rozstrzygania sporów na mocy PZRS, w celu wzięcia pod uwagę wykładni prawna przedstawionej w sprawozdaniu przyjętym przez ORS. Ponadto, tam, gdzie jest to właściwe, Komisja powinna mieć możliwość zawieszenia lub poddania takich środków rewizji.
(7) Odwołanie się na mocy PZRS nie jest ograniczone terminem. Zalecenia ujęte w sprawozdaniach przyjętych przez ORS posiadają wyłącznie skutek przyszły. W związku z tym za właściwe uznaje się stwierdzenie, czy wszelkie środki przyjęte na mocy tego rozporządzenia staną się skuteczne z datą ich wejścia w życie, chyba że ustalono inaczej, a co za tym idzie, nie stanowią podstawy do żądania zwrotu opłat celnych pobranych przed ta datą.
(8) Wykonanie niniejszego rozporządzenia wymaga jednolitych warunków przyjmowania środków w następstwie sprawozdania przyjętego przez ORS dotyczącego zagadnień antydumpingowych i antysubsydyjnych. Te środki powinny być przyjmowane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 7 .
(9) W przypadku zawieszania środków na czas określony należy stosować procedurę doradczą, zważywszy na skutki takich środków,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 11 marca 2015 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
M. SCHULZ |
Z. KALNIŅA-LUKAŠEVICA |
Przewodniczący |
Przewodniczący |