a także mając na uwadze, co następuje:(1) Artykuł 77b dyrektywy 2009/138/WE zezwala zakładom ubezpieczeń i zakładom reasekuracji na stosowanie korekty dopasowującej do odpowiedniej struktury terminowej stopy procentowej wolnej od ryzyka, pod warunkiem uzyskania uprzedniego zatwierdzenia organów nadzoru i spełnienia pewnych warunków. Należy ustanowić przepisy dotyczące procedur, które należy stosować przy zatwierdzaniu stosowania korekty dopasowującej.
(2) Aby wniosek mógł zostać uznany za kompletny, powinien zawierać wszystkie istotne informacje niezbędne do dokonania oceny oraz podjęcia decyzji przez organy nadzoru. W celu zapewnienia jednolitej podstawy do dokonania oceny i podjęcia decyzji przez organy nadzoru, wniosek powinien zawierać dowody potwierdzające, że każdy z warunków określonych w art. 77b dyrektywy 2009/138/WE został spełniony.
(3) Wniosek o stosowanie korekty dopasowującej jest decyzją strategiczną do celów zarządzania ryzykiem oraz planowania wymogów kapitałowych. Z uwagi na ostateczną odpowiedzialność organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego za przestrzeganie przepisów, zgodnie z art. 40 dyrektywy 2009/138/WE, jego zaangażowanie w proces decyzyjny w zakresie wniosku należy dokładnie przeanalizować.
(4) Zgodnie z art. 77b dyrektywy 2009/138/WE dyrektywa ta zawiera inne wymogi określone w art. 44, 45 i 77c, które mają zastosowanie do wszystkich zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji stosujących korektę dopasowującą. Wniosek powinien zatem zawierać dowody na to, że wszystkie te wymogi zostaną spełnione, jeżeli dokonane zostanie zatwierdzenie.
(5) Procedury, które należy stosować przy zatwierdzaniu korekty dopasowującej, przewidują stałą komunikację między organami nadzoru a zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji. Obejmuje to komunikację przed złożeniem formalnego wniosku organom nadzoru oraz, po zatwierdzeniu wniosku, w ramach procesu nadzoru. Stała komunikacja jest konieczna w celu zapewnienia, aby podstawą oceny organów nadzoru były odpowiednie i aktualne informacje i dowody.
(6) W celu zapewnienia sprawnego i skutecznego procesu organy nadzoru, przed podjęciem decyzji co do ostatecznego zatwierdzenia lub odrzucenia wniosku, powinny mieć możliwość zwrócenia się do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji o wprowadzenie zmian we wniosku w celu uwzględnienia obszarów, w których przedstawione dowody są niewystarczające do wykazania, że spełnione są odpowiednie warunki określone w art. 77b dyrektywy 2009/138/WE.
(7) Oprócz uwzględnienia dowodów zawartych we wniosku organy nadzoru powinny wziąć pod uwagę również inne czynniki, które mają znaczenie przy podejmowaniu decyzji o tym, czy wymogi dyrektywy 2009/138/WE zostały spełnione.
(8) Ponieważ portfele objęte korektą dopasowującą mogą być zarządzane przy założeniu kontynuowania działalności, zakłady, którym zatwierdzono stosowanie korekty dopasowującej do wyceny odpowiednich zobowiązań, należy również zezwolić na stosowanie tej korekty do wyceny przyszłych zobowiązań ubezpieczeniowych w zakresie, w jakim te zobowiązania i odpowiadające im aktywa posiadają takie same cechy jak aktywa i zobowiązania zawarte w pierwotnym portfelu objętym korektą dopasowującą i, co za tym idzie, pociągają za sobą takie samo ryzyko dla danego zakładu.
(9) Ze względu na wzajemne powiązania pomiędzy poszczególnymi wnioskami o zatwierdzenie na podstawie dyrektywy 2009/138/WE, składając wniosek o zatwierdzenie korekty dopasowującej, zakład ubezpieczeń lub reasekuracji powinien powiadomić organ nadzoru o innych wnioskach o zatwierdzenie pozycji wymienionych w art. 308a ust. 1 dyrektywy 2009/138/WE, które są obecnie rozpatrywane lub których złożenie jest przewidywane w ciągu następnych sześciu miesięcy. Taki wymóg jest konieczny w celu zapewnienia, aby oceny organów nadzoru były oparte na przejrzystych i obiektywnych informacjach.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 2 .
(12) W celu zwiększenia pewności prawa w zakresie systemu nadzoru w fazie wprowadzenia przewidzianej w art. 308a dyrektywy 2009/138/WE, która rozpocznie się dnia 1 kwietnia 2015 r., należy zapewnić jak najszybsze wejście w życie niniejszego rozporządzenia, w dniu następującym po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 24 marca 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |