(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 1684)(Dz.U.UE L z dnia 20 marca 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej artykuł 16 ust. 3 zdanie czwarte,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2013/92/UE 2 przewiduje nadzór, kontrolę zdrowia roślin i środki, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych faktycznie stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin.
(2) Stosowanie decyzji wykonawczej 2013/92/UE wykazało, że drewniane materiały opakowaniowe stosowane w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin nadal stwarzają ryzyko fitosanitarne dla Unii. W związku z tym wspomniana decyzja powinna nadal obowiązywać do dnia 31 marca 2017 r.
(3) Kontrole zdrowia roślin przeprowadzone przez państwa członkowskie wykazały, że drewniane materiały opakowaniowe stosowane w transporcie towarów z łupków, ceramiki szkliwionej i wyrobów walcowanych płaskich z żeliwa lub stali niestopowej, zostały również zarażone organizmami szkodliwymi, w szczególności Anoplophora glabripennis (Motschulsky). Decyzja wykonawcza Komisji 2013/92/UE powinna zatem objąć także te towary.
(4) Dyrektywą wykonawczą Komisji 2014/78/UE 3 uchylono pkt 8 w sekcji I części A załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE. W związku z tym należy skreślić odniesienia do wspomnianego pkt 8 w art. 3 i 4 decyzji wykonawczej 2013/92/UE.
(5) Doświadczenie pokazuje, że wystarcza kontrola zdrowia roślin z minimalną częstotliwością 15 %, biorąc pod uwagę ryzyko fitosanitarne związane z każdym towarem objętym niniejszą decyzją oraz potrzebę zapewnienia bardziej proporcjonalnego przydziału zasobów niezbędnych do skutecznej i wydajnej kontroli wszystkich towarów w jednakowy sposób. W związku z tym, w odniesieniu do niektórych towarów częstotliwość kontroli zdrowia roślin powinna zostać obniżona z 90 % do 15 %.
(6) Doświadczenie pokazuje, że aby dostarczyć dalsze szczegółowe informacje na temat odnotowanych przypadków zatrzymania drewnianych materiałów opakowaniowych chińskiej krajowej organizacji ochrony roślin, konieczne jest, aby państwa członkowskie zgłaszały informacje potrzebne do identyfikacji źródeł niewiarygodnego oznakowania i powody, dla których dany znak uznaje się za niewłaściwy.
(7) W celu zapewnienia spójności w odniesieniu do kontroli zdrowia roślin przeprowadzanych w okresie od dnia 1 października 2014 r. do dnia 31 marca 2015 r. i ich zgłaszania, należy dla tego okresu przewidzieć przepisy przejściowe.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: