a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 zostało zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2015/1929 2 w celu dostosowania go do zmienionej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 3 w sprawie zamówień publicznych oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE 4 w sprawie udzielania koncesji oraz w celu wzmocnienia systemu ochrony budżetu Unii. Konieczne jest zatem zaktualizowanie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 5 w sprawie zasad stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.
(2) Zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "TFUE") akt ustawodawczy może przekazywać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów o charakterze nieustawodawczym wyłącznie w celu uzupełnienia lub zmiany niektórych, innych niż istotne, elementów tego aktu ustawodawczego.
(3) Konieczne jest dostosowanie treści umowy o delegowaniu zadań zawieranej z podmiotami, którym powierza się zadania związane z wykonaniem budżetu w ramach zarządzania pośredniego, do rozszerzonych obowiązków wprowadzonych rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/2012 w zakresie powiadamiania i nakładania sankcji administracyjnych na podmioty gospodarcze w przypadku nieprawidłowości lub nadużyć finansowych.
(4) Należy ograniczyć zakres, w jakim organizacje o charakterze niekomercyjnym można zrównywać z organizacjami międzynarodowymi, co pozwala na stosowanie odpowiednich szczegółowych zasad dotyczących zarządzania pośredniego, oraz uzależnić to zrównywanie od spełnienia określonych warunków. Należy w związku z tym określić procedury, których należy przestrzegać, oraz kryteria, które należy stosować w przypadkach takiego zrównywania.
(5) W celu zapewnienia jasności i spójności konieczne jest dodanie nowych definicji oraz wprowadzenie wyjaśnień technicznych, tak aby terminologia zastosowana w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1268/2012 w możliwie jak największym stopniu odpowiadała terminologii zastosowanej w dyrektywach 2014/24/UE i 2014/23/UE.
(6) W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia, które mają zostać ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, należy stosować się do informacji dotyczących ogłoszeń przewidzianych w dyrektywie 2014/24/UE oraz przekazywać te ogłoszenia drogą elektroniczną. Ponieważ ogłoszenia te muszą być publikowanie we wszystkich językach urzędowych UE, konieczne jest dostosowanie terminu składania ofert poprzez wydłużenie terminu pomiędzy datą wysłania a datą publikacji na poziomie UE poza termin przewidziany w dyrektywie 2014/24/UE.
(7) Należy uprościć publikację ogłoszeń o udzieleniu zamówienia, które nie są objęte zakresem dyrektywy 2014/24/UE, i taka publikacja powinna mieć miejsce przede wszystkim na stronie internetowej instytucji zamawiającej, a nie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, jak ma to miejsce w przypadku upubliczniania ex ante.
(8) Procedura konkurencyjna z negocjacjami powinna być uważana za standardową i powinna ona zastąpić poprzednią procedurę negocjacyjną z uprzednią publikacją. Należy w związku z tym ograniczyć roczną sprawozdawczość na temat procedur wyjątkowych do procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji.
(9) Należy zapewnić wykorzystanie partnerstwa innowacyjnego jedynie w przypadkach, gdy pożądany produkt nie istnieje na rynku. Należy w związku z tym wprowadzić przepis, zgodnie z którym skorzystanie z partnerstwa innowacyjnego będzie musiało być poprzedzone przeprowadzeniem wstępnego badania rynku.
(10) Konieczne jest uwzględnienie wszelkich możliwych zakupów, w tym tych, które wykraczają poza zakres dyrektywy 2014/24/UE. W związku z tym w przypadku tego rodzaju zakupów, w tym niektórych usług prawnych, niektórych kategorii usług finansowych, pożyczek oraz publicznych sieci łączności procedura negocjacyjna powinna być stosowana bez uprzedniej publikacji.
(11) Organizacje międzynarodowe mogą świadczyć usługi jako podmioty gospodarcze, w związku z czym należy im umożliwić udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia. Konieczne jest także wprowadzenie przepisów umożliwiających stosowanie procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji w przypadku organizacji międzynarodowych, które ze względu na swój statut nie mogą uczestniczyć w przetargach konkurencyjnych. Zamówienie udzielone w wyniku takiej procedury powinno być dostosowane z uwzględnieniem prawa właściwego i jurysdykcji.
(12) W ramach dążenia do harmonizacji i uproszczenia standardowe procedury mające zastosowanie przy udzielaniu zamówień publicznych, łącznie z procedurą konkurencyjną z negocjacjami, powinny także mieć zastosowanie do umów w sprawie koncesji. Jest to zgodne z wymogami dyrektywy 2014/23/UE w sprawie koncesji, w której przewidziano obowiązki dotyczące upubliczniania ex post i ex ante. W związku z tym należy dostosować próg obowiązujący w przypadku koncesji na usługi do progu mającego zastosowanie do zamówień na usługi.
(13) W ramach dążenia do harmonizacji i uproszczenia standardowe procedury mające zastosowanie przy udzielaniu zamówień publicznych, łącznie z procedurą konkurencyjną z negocjacjami, powinny także mieć zastosowanie do zakupów przewidzianych w tzw. łagodniejszym reżimie w przepisach dyrektywy 2014/24/UE. W związku z tym należy dostosować próg obowiązujący w przypadku zakupów w łagodniejszym reżimie do progu obowiązującego w przypadku zamówień na usługi.
(14) Dla uproszczenia i zapewnienia przejrzystości należy dostosować okres ważności zaproszenia do wyrażenia zainteresowania oraz termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału do okresu i terminu, które obowiązują w przypadku dynamicznego systemu zakupów, ponieważ obydwa systemy są bardzo podobne pod wszystkimi innymi względami.
(15) W celu uproszczenia procedur administracyjnych oraz zachęcenia do udziału małych i średnich przedsiębiorstw należy umożliwić stosowanie procedur negocjacyjnych w przypadku zamówień o średniej wartości.
(16) Należy dostosować niektóre przepisy, aby ułatwić przeprowadzanie postępowania o udzielenie zamówienia drogą elektroniczną, w tym składanie w ten sposób ofert. W szczególności, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków, dokumenty zamówienia, wraz z pełną specyfikacją istotnych warunków zamówienia, należy udostępniać drogą elektroniczną od początku postępowania, w tym także w procedurach dwustopniowych. Ponadto powiadomienie o wyniku procedury powinno także nastąpić drogą elektroniczną, a przy składaniu ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału oferenci i kandydaci powinni wyrazić zgodę na otrzymywanie powiadomień tą drogą oraz udostępnić w tym celu ważny adres poczty elektronicznej.
(17) Wykonawcy powinni być zobowiązani do przestrzegania wszelkich obowiązków w dziedzinie prawa ochrony środowiska, prawa socjalnego i prawa pracy.
(18) W przypadkach, w których jest to możliwe, na potrzeby kryteriów wykluczenia i wyboru instytucja zamawiająca powinna przyjąć, jako standardowe oświadczenie, jednolity europejski dokument zamówienia (ESPD) zdefiniowany w przepisach dyrektywy 2014/24/UE lub - w przypadku jego braku - oświadczenie. Powinna żądać dokumentów potwierdzających jedynie od zwycięskich oferentów lub, w szczególnych przypadkach, od wszystkich oferentów lub kandydatów.
(19) W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania bazy danych na potrzeby systemu wczesnego wykrywania i wykluczenia należy określić zasady dostępu do informacji zawartych w bazie danych oraz ich przekazywania.
(20) Dla uproszczenia oraz w celu ograniczenia obciążenia administracyjnego należy korzystać z istniejącego zautomatyzowanego systemu informacji, który Komisja utworzyła, aby umożliwić zgłaszanie nieprawidłowości i nadużyć finansowych zgodnie z przepisami sektorowymi na potrzeby systemu wczesnego wykrywania i wykluczenia.
(21) Konieczne jest ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących organizacji i składu zespołu, który ma zapewnić skuteczność systemu nakładania sankcji administracyjnych i konsekwentne jego stosowanie.
(22) W dokumentach zamówienia konieczne jest określenie kryteriów wyboru zarówno dla pojedynczych podmiotów gospodarczych, jak i grup podmiotów gospodarczych przy zapewnieniu proporcjonalności i równego traktowania.
(23) W celu zagwarantowania pewności prawa należy wyjaśnić, że kryteria wyboru są ściśle związane z oceną kandydatów lub oferentów, a kryteria udzielenia zamówienia są ściśle związane z oceną ofert. W szczególności należy wyjaśnić, że kwalifikacje i doświadczenie personelu wyznaczonego do wykonania zamówienia należy wykorzystywać jedynie jako jedno z kryteriów wyboru, a nie kryteriów udzielenia zamówienia, gdyż wiązałoby się to z ryzykiem pokrywania się zakresów i podwójnej oceny tego samego elementu. Ponadto wszelkie zmiany personelu wyznaczonego do wykonania zamówienia, nawet uzasadnione chorobą lub zmianą stanowiska, mogłyby prowadzić do podważenia warunków, na których udzielono zamówienia, co powodowałoby niepewność prawa.
(24) Dla uproszczenia należy powiązać wymogi dotyczące komisji otwierających i oceniających z poziomem analizy ryzyka przeprowadzonej przez urzędnika zatwierdzającego.
(25) Przy powiadamianiu o wyniku procedury kandydatów i oferentów należy poinformować, na jakich podstawach podjęto decyzję, oraz przekazać im szczegółowe uzasadnienie oparte na treści sprawozdania z oceny.
(26) Konieczne jest wprowadzenie możliwości żądania zabezpieczenia należytego wykonania w odniesieniu do robót budowlanych, dostaw i złożonych usług w celu zagwarantowania przestrzegania znaczących zobowiązań umownych oraz zapewnienia prawidłowego wykonania w całym okresie obowiązywania umowy. Konieczne jest także wprowadzenie możliwości żądania gwarancji środków zatrzymanych, która obejmowałaby okres odpowiedzialności umownej, zgodnie ze zwyczajowymi praktykami w tych sektorach.
(27) Niektóre jednostki administracyjne powinny mieć możliwość działania jako centralne jednostki zakupujące przy zakupach hurtowych lub zamówieniach scentralizowanych.
(28) Konieczne jest odroczenie stosowania zmiany dotyczącej terminu pomiędzy wysłaniem a publikacją ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w celu dostosowania systemu wykorzystywanego do tłumaczenia ogłoszeń.
(29) Konieczne jest odroczenie stosowania przepisu dotyczącego dostępności informacji na temat nieprawidłowości i nadużyć finansowych, zawartych w zautomatyzowanym systemie informacji Komisji (system zarządzania nieprawidłowościami), w bazie danych prowadzonej na potrzeby systemu wczesnego wykrywania i wykluczenia do czasu, kiedy możliwe będzie wprowadzenie do niej tych informacji.
(30) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby mogło być stosowane od początku roku budżetowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: