a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 2 określono zasady przyznawania zaliczek na poczet płatności bezpośrednich, gdy zastosowanie ma dyscyplina finansowa, o której mowa w art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 3 , w odniesieniu do danego roku składania wniosków. W celu zapewnienia jednolitego stosowania tych zasad we wszystkich państwach członkowskich, należy wyjaśnić, że przy obliczaniu zaliczek na poczet płatności bezpośrednich nie należy uwzględniać dyscypliny finansowej, zważywszy że ostateczny współczynnik korygujący ustalony do dnia 1 grudnia może jeszcze nie być znany w momencie wypłaty zaliczek.
(2) W celu zwiększenia poprawności wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność należy wyraźnie stwierdzić, że państwa członkowskie mają możliwość wprowadzenia, na zasadzie dobrowolności, systemu "kontroli wstępnych", który będzie informować beneficjentów o potencjalnych niezgodnościach i umożliwi im zmianę wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność w odpowiednim czasie, aby uniknąć zmniejszeń i kar administracyjnych. Pełne kontrole administracyjne będą nadal musiały być przeprowadzane przed dokonaniem płatności. Aby uniknąć odmiennego traktowania rolników z tego samego państwa członkowskiego, taki system powinien być stosowany na poziomie państwa członkowskiego, a nie na poziomie gospodarstwa. Jako że system oparty jest na istnieniu geoprzestrzennego wniosku o przyznanie pomocy, może on być stosowany jedynie wówczas, gdy taki system jest w pełni wdrożony w zainteresowanym państwie członkowskim. Jako że na beneficjencie spoczywa odpowiedzialność za złożenie prawidłowego wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność, wszelkie wyniki "kontroli wstępnych" powinny pozostawać bez uszczerbku dla dalszych wyników administracyjnych kontroli krzyżowych. Taki system może być stosowany na poziomie regionalnym, pod warunkiem że z góry ustalony formularz i odpowiednie materiały graficzne, o których mowa w art. 72 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, są ustanowione na poziomie regionalnym za pośrednictwem interfejsu opartego na GIS, umożliwiającego przetwarzanie danych przestrzennych i alfanumerycznych obszarów zadeklarowanych.
(3) Możliwość polegająca na tym, że grupa rolników ubiegających się o wsparcie w ramach środków rozwoju obszarów wiejskich jest traktowana jako beneficjent (zwany dalej "kolektywem"), odnosi się zwłaszcza do działań rolno-środowiskowo-klimatycznych, o których mowa w art. 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 4 , wprowadzonych na poziomie siedliska, takich jak różnorodność biologiczna i środki ochrony przyrody. Należy zatem przewidzieć ramy prawne odnośnie do zarządzania takimi kolektywami i ich kontroli. Aby zapewnić tym beneficjentom większą elastyczność w celu ułatwienia podejścia zorientowanego na wyniki, państwa członkowskie powinny mieć również możliwość połączenia tego systemu z systemem zgłaszania zobowiązań w czasie rzeczywistym, jeżeli beneficjenci zgłaszaliby planowane zobowiązania nie później niż 14 dni przed ich faktyczną realizacją. Kontrole dostosowane do indywidualnych potrzeb powinny uzupełniać ten mechanizm.
(4) W odniesieniu do spełnienia obowiązków w zakresie zazieleniania beneficjenci muszą zadeklarować wykorzystanie działek rolnych najpóźniej do dnia, w którym upływa ostateczny termin składania pojedynczego wniosku lub wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 809/2014. W sezonie wegetacyjnym może jednak zaistnieć potrzeba dostosowania przez beneficjenta planu upraw w stosunku do upraw lub ich lokalizacji. W związku z tym beneficjenci powinni mieć możliwość wprowadzania zmian, w należycie uzasadnionych okolicznościach i jedynie w celu zazieleniania, do swojej deklaracji w odniesieniu do zadeklarowanych działek rolnych. Możliwość ta powinna mieć zastosowanie, pod warunkiem że nie będzie to miało wpływu na stan zgodności z obowiązkami w zakresie zazieleniania w odniesieniu do deklaracji pierwotnej.
(5) Próba beneficjentów objętych kontrolą na miejscu, którzy są zwolnieni z wymogów w zakresie zazieleniania, nie jest obecnie wybierana zgodnie z metodą doboru próby w ramach mechanizmu kaskadowego, jak określono w art. 34 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014. W rezultacie nie jest ona wliczana do próby beneficjentów ubiegających się o pomoc w ramach systemu płatności podstawowej lub systemu jednolitej płatności obszarowej, w przeciwieństwie do próby beneficjentów podlegających wymogom w zakresie zazieleniania. Aby zwiększyć skuteczność doboru próby oraz zmniejszyć liczbę beneficjentów, którzy zostaną poddani kontroli na miejscu, próbę należy wybrać zgodnie z tą samą metodą doboru próby.
(6) Próba objęta kontrolą na miejscu w odniesieniu do systemu pomocy związanej z produkcją zwierzęcą nie jest obecnie wybierana zgodnie z metodą doboru próby w ramach mechanizmu kaskadowego, jak określono w art. 34 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014. Aby jeszcze zwiększyć skuteczność doboru próby oraz zminimalizować liczbę beneficjentów, którzy zostaną poddani kontroli na miejscu, należy przewidzieć, że próbę tę można wybrać zgodnie z tą samą metodą doboru próby.
(7) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne oraz aby zwiększyć skuteczność doboru prób do kontroli na miejscu, należy przewidzieć wyraźną możliwość łączenia przez państwa członkowskie doboru próby do kontroli na miejscu w ramach systemów płatności bezpośrednich i niektórych środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli ("system zintegrowany"). Jako że płatności bezpośrednie i populacje odpowiedzialne za rozwój obszarów wiejskich w pełni sobie nie odpowiadają, państwa członkowskie powinny zapewnić reprezentatywność uzyskanej próby.
(8) Obowiązujące przepisy dotyczące doboru próby kontrolnej do celów kontroli na miejscu w ramach systemu zintegrowanego nie zawierają przepisu dotyczącego doboru rodzaju próby, który należy stosować w odniesieniu do dodatkowych beneficjentów, których należy wybrać, jeżeli obszary proekologiczne nie są zidentyfikowane w systemie identyfikacji działek rolnych. Należy zapewnić, żeby ta dodatkowa próba była wybierana na podstawie analizy ryzyka.
(9) Stosując obowiązujące przepisy dotyczące obniżenia poziomu kontroli do celów kontroli na miejscu w ramach systemu zintegrowanego w odniesieniu do lat składania wniosków 2015 i 2016, tylko te państwa członkowskie, które wprowadziły dobrowolny system certyfikacji poziomu błędu przez swoją jednostkę certyfikującą w ostatnich latach, mogą rzeczywiście korzystać z ewentualnego obniżenia poziomu kontroli. W przypadku wszystkich pozostałych państw członkowskich pierwsza okazja do obniżenia poziomu kontroli nastąpi dopiero od roku składania wniosków 2017. Z tego względu należy umożliwić obniżenie poziomu kontroli w odniesieniu do niektórych płatności bezpośrednich innym państwom członkowskim, które w odniesieniu do roku składania wniosków 2016 poświadczają swoje poziomy błędu zgodnie z nową metodą opracowaną na szczeblu unijnym z uwzględnieniem art. 7 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 5 od roku budżetowego 2015.
(10) W art. 42 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 określono zasady w odniesieniu do kontroli na miejscu dotyczących wniosków o przyznanie pomocy związanej z produkcją zwierząt gospodarskich i wniosków o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą, które mają być przeprowadzone w trakcie okresu przetrzymania zwierząt. Zasady te mają zapewnić należyte sprawdzenie przestrzegania obowiązku okresu przetrzymania. Należy jednak umożliwić państwom członkowskim podjęcie decyzji o tym, że kontrole na miejscu mają być rozłożone, jeżeli okres przetrzymania rozpoczyna się przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność lub jeżeli nie można go z góry ustalić.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014.
(12) Zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem stosują się do wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o wsparcie lub wniosków o płatność dotyczących lat składania wniosków lub okresów premiowych rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2016 r. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że beneficjenci mogą mieć potrzebę dostosowania planu upraw w stosunku do upraw lub ich lokalizacji w roku składania wniosków 2015, przepis zezwalający państwom członkowskim na upoważnienie beneficjenta do zmiany treści pojedynczego wniosku odnośnie do działek rolnych powinien mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r. Ponadto, biorąc pod uwagę trudności napotkane w roku składania wniosków 2015 przez państwa członkowskie, które ustanowiły taki okres przetrzymania, przepis umożliwiający rozłożenie kontroli na miejscu, jeżeli okres przetrzymania rozpoczyna się przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność lub jeżeli nie można go ustalić z góry, powinien również mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich i Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |