Rozporządzenie 2015/2030 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/2030
z dnia 13 listopada 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 wdraża się do prawa Unii zobowiązania Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych, zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE 2 oraz Protokołu z Aarhus z 1998 r. (dalej "protokół z Aarhus") do podpisanej w Genewie w 1979 r. Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącej trwałych zanieczyszczeń organicznych, (dalej "konwencja z Genewy"), który to protokół zatwierdzono decyzją Rady 2004/259/WE 3 .

(2) Decyzją 2009/2 4 , przyjętą przez organ wykonawczy konwencji z Genewy w trakcie 27 sesji w dniach 14-18 grudnia 2009 r. uznano krótkołańcuchowe parafiny chlorowane (dalej "SCCP") za trwałe zanieczyszczenie organiczne. Jako takie, SCCP dodano do stosownego protokołu w celu eliminacji, z zastrzeżeniem dwóch wyłączeń: wykorzystania w charakterze uniepalniaczy w gumie stosowanej w taśmach przenośnikowych w górnictwie lub w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach. Decyzja 2009/2 zobowiązuje strony protokołu z Aarhus w sprawie wyeliminowania tych dwóch celów, gdy dostępne są odpowiednie alternatywy. Decyzja 2009/2 została wdrożona do prawa Unii rozporządzeniem Komisji (UE) nr 519/2012 5 , które wprowadza SCCP do wykazu w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004.

(3) W pozycji załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 obejmującej SCCP przewidziano odstępstwa w odniesieniu do produkcji, wprowadzania do obrotu oraz stosowania SCCP w taśmach przenośnikowych w górnictwie oraz w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach. W celu zapewnienia zgodności z decyzją 2009/2, stosownie do tej pozycji, gdy tylko nowe szczegółowe informacje na temat zastosowań oraz bezpieczniejszych substancji lub technologii alternatywnych stają się dostępne, Komisja przeprowadza przegląd każdego z odstępstw, z myślą o stopniowym eliminowaniu pozostałych zastosowań SCCP. Przegląd obowiązujący na mocy decyzji 2009/2 jest jednocześnie zgodny z art. 14 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 850/2004.

(4) Zgodnie z decyzją 2009/2 oraz treścią pozycji załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 obejmującej SCCP, przegląd wyłączeń powinien zatem koncentrować się na możliwości zastosowania odpowiednich alternatyw dla dwóch dotychczas dopuszczanych zastosowań. Jeśli takie alternatywy zostaną zidentyfikowane, wyłączenia powinny zostać skreślone z rejestru.

(5) W 2010 r. Niderlandy przedłożyły dokumentację w sprawie SCCP, zawierającą ocenę ewentualnych ograniczeń dotyczących krótkołańcuchowych parafin chlorowanych (dalej "dokumentacja") 6 . W dokumentacji określono szereg alternatywnych rozwiązań, które mogłyby zostać zastosowane zamiast SCCP w taśmach przenośnikowych w górnictwie i w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach. Uwzględniono w niej również wyniki konsultacji społecznych, przeprowadzonych przez Niderlandy podczas jej opracowywania.

(6) Do najbardziej znanych spośród wskazanych substancji alternatywnych należą średnio i długołańcuchowe parafiny chlorowane (MCCP i LCCP), przy czym MCCP są alternatywą preferowaną przez większość użytkowników. Zarówno MCCP jak i LCCP cechuje połączenie właściwości eksploatacyjnych porównywalne do tego, jakie posiadają SCCP. Istnieją też inne dostępne rozwiązania alternatywne, takie jak substancje fosforoorganiczne zmniejszające palność i plastyfikatory fosforanu, nieorganiczne środki zmniejszające palność i wiele innych.

(7) W trakcie społecznej konsultacji pewne europejskie przedsiębiorstwa sugerowały, że przechodzenie na rozwiązania alternatywne niekoniecznie będzie łatwe, a zmiany receptury mogą wymagać dłuższego czasu. Jednakże przykłady pokazują, że istnieją przedsiębiorstwa europejskie, które bez większych trudności rozpoczęły już stosowanie alternatyw. W szczególności w odniesieniu do dwóch wniosków, które są zwolnione z podatku na mocy rozporządzenia (WE) nr 850/2004, duży producent taśm przenośnikowych stwierdził, że przejście do MCCP dało się przeprowadzić bez zakłóceń i niewielkim kosztem. W czasie przygotowywania tejże konsultacji dwa inne przedsiębiorstwa podjęły prace nad rozwiązaniami alternatywnymi.

(8) W 2013 r. Komisja przeprowadziła konsultacje z zainteresowanymi stronami w przemyśle górniczym. Konsultacje wykazały, że taśmy przenośnikowe zawierające SCCP wyszły już z użycia w górnictwie.

(9) W odniesieniu do zawierających SCCP szczeliw używanych przy wałach i zaporach, okazało się, że nie są one już wytwarzane, wprowadzane do obrotu ani stosowane w Unii. W rzeczywistości już w 2008 r. odpowiednie zainteresowane strony sygnalizowały Europejskiej Agencji Chemikaliów 7 , że SCCP już wyszły lub są obecnie stopniowo wycofywane z użytku w szczeliwach (również tych używanych przy wałach i zaporach) w Europie.

(10) W czerwca 2012 r. jedyny znany podmiot zarejestrowany jako producent SCCP na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 oświadczył, że zaprzestał i nie zamierza wznawiać produkcji tych substancji.

(11) Istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania SCCP w taśmach przenośnikowych w górnictwie i w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach. W związku z powyższym Komisja jest zobowiązana na mocy decyzji 2009/2 oraz klauzuli przeglądowej w obejmującej SCCP pozycji załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 w celu wyeliminowania obu tych zastosowań. Mimo dobrowolnego stopniowego wycofania tych zastosowań przez zainteresowane branże wyłączenie tych dwóch zastosowań wymienione w odnośnej pozycji powinno zostać skreślone w celu zapewnienia pełnej zgodności z duchem umów międzynarodowych zmierzających do całkowitego zaprzestania stosowania trwałych zanieczyszczeń organicznych.

(12) Ponadto należy wyjaśnić, że, w odniesieniu do SCCP, zakaz ustanowiony w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 nie ma zastosowania w taśmach przenośnikowych w górnictwie i szczeliwach używanych przy wałach i zaporach, które są już wykorzystywane w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(13) Trzeba również wyjaśnić, że artykuły, które zawierają SCCP w stężeniach niższych niż 0,15 % masy mogą być wprowadzane do obrotu i stosowane, ponieważ taka ilość SCCP może wystąpić jako zanieczyszczenie w artykułach wyprodukowanych z MCCP.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy Rady 67/548/EWG 9 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 pozycja: chloroalkany C10-C13, (krótkołańcuchowe parafiny chlorowane, SCCP) otrzymuje brzmienie:

"Chloroalkany C10-C13, (krótkołańcuchowe parafiny chlorowane, SCCP) 85535-84-8 287-476-5 1. W drodze odstępstwa, produkcja, wprowadzanie do obrotu i stosowanie substancji lub preparatów zawierających SCCP w stężeniach niższych niż 1 % masy lub wyrobów zawierających SCCP w stężeniach niższych niż 0,15 % masy są dozwolone.

2. Stosowanie jest dozwolone w odniesieniu do:

a) przenośników taśmowych w górnictwie oraz szczeliw używanych przy wałach i zaporach zawierających SCCP już stosowanych do dnia 4 grudnia 2015 r.; oraz

b) wyrobów zawierających SCCP, innych niż te, o których mowa w lit. a), które były już stosowane do dnia 10 lipca 2012 r.

3. Przepisy art. 4 ust. 2 akapity trzeci i czwarty mają zastosowanie do wyrobów, o których mowa powyżej w pkt 2."

1 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
2 Decyzja Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1).
3 Decyzja Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 35).
4 C.N. 556.2010.TREATIES-4.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 519/2012 z dnia 19 czerwca 2012 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I (Dz.U. L 159 z 20.6.2012, s. 1.)
6 Ocena ewentualnych ograniczeń dotyczących krótkołańcuchowych parafin chlorowanych (SCCP), opracowano dla Krajowego Instytutu Zdrowia Publicznego i Środowiska (RIVM), Niderlandy, RPA, lipiec 2010 r.
8 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
9 Dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych (Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.298.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/2030 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I
Data aktu: 13/11/2015
Data ogłoszenia: 14/11/2015
Data wejścia w życie: 04/12/2015