Rozporządzenie wykonawcze 2015/2014 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i wzorów formularzy na potrzeby przedkładania informacji organowi sprawującemu nadzór nad grupą oraz na potrzeby wymiany informacji między organami nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/2014
z dnia 11 listopada 2015 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i wzorów formularzy na potrzeby przedkładania informacji organowi sprawującemu nadzór nad grupą oraz na potrzeby wymiany informacji między organami nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 249 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bez uszczerbku dla innych form współpracy i wymiany informacji, które mogą mieć miejsce między organami nadzoru na zasadzie dwustronnej lub wielostronnej, procedury i wzory formularzy są konieczne szczególnie w celu ułatwienia sprawnej i spójnej wymiany informacji między organami nadzoru w ramach kolegiów organów nadzoru, ponieważ kolegium organów nadzoru powinno stanowić główną platformę wymiany informacji między organami nadzoru uczestniczącymi w nadzorze nad grupą.

(2) Te procedury i wzory formularzy są przeznaczone dla organów nadzoru wchodzących w skład kolegium organów nadzoru, które w ramach ustalenia dotyczącego koordynacji podejmują decyzję o informacjach wymaganych do celów działalności kolegium organów nadzoru oraz o trybie wymiany informacji na podstawie art. 357 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 2 .

(3) Skuteczne i sprawne sprawowanie nadzoru wymaga, by wymiana informacji i współpraca między organami nadzoru uwzględniały charakter, wielkość i złożoność grupy, dostępność i rodzaj informacji oraz najnowsze i najbardziej istotne dane.

(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

(5) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wymiana informacji między organami nadzoru w ramach kolegiów organów nadzoru

Organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru dokonują systematycznej wymiany informacji co najmniej raz do roku oraz, w stosownych przypadkach, na zasadzie doraźnej.

Artykuł  2

Termin wymiany informacji

1.
Organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru uzgadniają termin każdej wymiany informacji zarówno w przypadku wymiany na zasadzie systematycznej, jak i na zasadzie doraźnej.
2.
Odstępstwa od uzgodnionych terminów są przedstawiane zainteresowanym organom nadzoru z wyprzedzeniem wraz z odpowiednim uzasadnieniem.
Artykuł  3

Sposoby wymiany informacji

Organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru uzgadniają sposób zabezpieczonej elektronicznej wymiany informacji oraz format danych, w którym informacje te należy wymieniać.

Artykuł  4

Waluta

Jeżeli w ramach ustalenia dotyczącego koordynacji zawartego zgodnie z art. 248 ust. 4 dyrektywy 2009/138/WE organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru nie zdecydują inaczej, organy nadzoru wyrażają kwoty w ramach wymiany informacji w ramach kolegium organów nadzoru w walucie, w której informacje te zostały przekazane.

Artykuł  5

Język

Jeżeli w ramach ustalenia dotyczącego koordynacji zawartego zgodnie z art. 248 ust. 4 dyrektywy 2009/138/WE organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru nie zdecydują inaczej, organy nadzoru dokonują wymiany informacji przy zastosowaniu języka, który jest najpowszechniej rozumiany w ramach kolegium organów nadzoru.

Artykuł  6

Przegląd informacji podlegających wymianie w ramach kolegium organów nadzoru

Organ sprawujący nadzór nad grupą przedkłada pozostałym organom nadzoru wchodzącym w skład kolegium organów nadzoru przegląd informacji podlegających wymianie na podstawie art. 357 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, stosując w tym celu wzór formularza zamieszczony w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Przekazywanie głównych wniosków wynikających z procesu nadzoru

1.
Pozostałe organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru przedkładają organowi sprawującemu nadzór nad grupą główne wnioski wynikające z procesu nadzoru przeprowadzonego na poziomie zakładu na podstawie art. 357 ust. 2 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, stosując w tym celu wzór formularza zamieszczony w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
2.
Organ sprawujący nadzór nad grupą przedkłada pozostałym organom nadzoru wchodzącym w skład kolegium organów nadzoru główne wnioski wynikające z procesu nadzoru przeprowadzonego na poziomie grupy na podstawie art. 357 ust. 3 lit. a) ppkt (iii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, stosując w tym celu wzór formularza zamieszczony w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  8

Współpraca i wymiana informacji między organami nadzoru prowadzone poza kolegium organów nadzoru

1.
Jeżeli organ nadzoru wchodzący w skład kolegium organów nadzoru przekazuje informacje, które są istotne dla nadzoru nad grupą na zasadzie dwustronnej lub wielostronnej, niektórym z pozostałych organów nadzoru wchodzących w skład kolegium organów nadzoru, organ ten w rozsądnym terminie przekazuje te informacje organowi sprawującemu nadzór nad grupą. Organ sprawujący nadzór nad grupą zapewnia przekazanie tych informacji wszystkim pozostałym zainteresowanym organom nadzoru wchodzącym w skład kolegium organów nadzoru najpóźniej na kolejnym posiedzeniu kolegium.
2.
Jeżeli organ nadzoru wchodzący w skład kolegium organów nadzoru otrzymuje od osoby trzeciej informacje, które są istotne dla nadzoru nad grupą, i przekazuje te informacje niektórym z pozostałych organów nadzoru wchodzących w skład kolegium organów nadzoru, organ ten, z zastrzeżeniem ewentualnych ograniczeń związanych z poufnością nałożonych przez osobę trzecią lub przepisy prawa, w rozsądnym terminie przekazuje te informacje w najszerszym możliwym zakresie organowi sprawującemu nadzór nad grupą. Organ sprawujący nadzór nad grupą zapewnia przekazanie tych informacji wszystkim pozostałym zainteresowanym organom nadzoru wchodzącym w skład kolegium organów nadzoru najpóźniej na kolejnym posiedzeniu kolegium.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Przegląd informacji wymienianych w ramach kolegium organów nadzoru

Rodzaj informacji

Nazwa zakładu

Sprawozdanie na temat wypłacalności i kondycji finansowej Regularne sprawozdanie organów nadzoru Formularze sprawozdawcze Główne wnioski z procesu nadzoru Inne wybrane dane
Podmiot posiadający udziały kapitałowe w innym podmiocie Element
Częstotliwość
Termin
Jednostka zależna Element
Częstotliwość
Termin
Inna jednostka powiązana Element
Częstotliwość
Termin
W tym przeglądzie należy określić elementy wymienianych informacji, obejmujące stosowne części sprawozdań opisowych, stosowne formularze sprawozdawcze, główne wnioski wynikające z procesu nadzoru oraz inne wybrane dane, jak również terminy i częstotliwość wymiany informacji, zgodnie z ustaleniami dokonanymi w ramach kolegium organów nadzoru.

ZAŁĄCZNIK  II

Główne wnioski z procesu nadzoru

Nazwa pojedynczego zakładu lub grupy
Wynik oceny ryzyka oraz istotne planowane działania nadzorcze
Opis
Ustalenia w ramach wizyt i kontroli na miejscu oraz nadzoru bieżącego
Opis
Istotne środki nadzorcze
Opis
Główne wnioski z procesu nadzoru obejmują wynik oceny ryzyka, istotne planowane działania nadzorcze, ustalenia w ramach wizyt na miejscu, kontroli na miejscu i nadzoru bieżącego oraz istotne środki nadzorcze, zgodnie z ustaleniami dokonanymi w ramach kolegium organów nadzoru.
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.295.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/2014 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i wzorów formularzy na potrzeby przedkładania informacji organowi sprawującemu nadzór nad grupą oraz na potrzeby wymiany informacji między organami nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
Data aktu: 11/11/2015
Data ogłoszenia: 12/11/2015
Data wejścia w życie: 02/12/2015