Rozporządzenie wykonawcze 2015/2014 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i wzorów formularzy na potrzeby przedkładania informacji organowi sprawującemu nadzór nad grupą oraz na potrzeby wymiany informacji między organami nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/2014
z dnia 11 listopada 2015 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i wzorów formularzy na potrzeby przedkładania informacji organowi sprawującemu nadzór nad grupą oraz na potrzeby wymiany informacji między organami nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 249 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bez uszczerbku dla innych form współpracy i wymiany informacji, które mogą mieć miejsce między organami nadzoru na zasadzie dwustronnej lub wielostronnej, procedury i wzory formularzy są konieczne szczególnie w celu ułatwienia sprawnej i spójnej wymiany informacji między organami nadzoru w ramach kolegiów organów nadzoru, ponieważ kolegium organów nadzoru powinno stanowić główną platformę wymiany informacji między organami nadzoru uczestniczącymi w nadzorze nad grupą.

(2) Te procedury i wzory formularzy są przeznaczone dla organów nadzoru wchodzących w skład kolegium organów nadzoru, które w ramach ustalenia dotyczącego koordynacji podejmują decyzję o informacjach wymaganych do celów działalności kolegium organów nadzoru oraz o trybie wymiany informacji na podstawie art. 357 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 2 .

(3) Skuteczne i sprawne sprawowanie nadzoru wymaga, by wymiana informacji i współpraca między organami nadzoru uwzględniały charakter, wielkość i złożoność grupy, dostępność i rodzaj informacji oraz najnowsze i najbardziej istotne dane.

(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

(5) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wymiana informacji między organami nadzoru w ramach kolegiów organów nadzoru

Organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru dokonują systematycznej wymiany informacji co najmniej raz do roku oraz, w stosownych przypadkach, na zasadzie doraźnej.

Artykuł  2

Termin wymiany informacji

1.
Organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru uzgadniają termin każdej wymiany informacji zarówno w przypadku wymiany na zasadzie systematycznej, jak i na zasadzie doraźnej.
2.
Odstępstwa od uzgodnionych terminów są przedstawiane zainteresowanym organom nadzoru z wyprzedzeniem wraz z odpowiednim uzasadnieniem.
Artykuł  3

Sposoby wymiany informacji

Organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru uzgadniają sposób zabezpieczonej elektronicznej wymiany informacji oraz format danych, w którym informacje te należy wymieniać.

Artykuł  4

Waluta

Jeżeli w ramach ustalenia dotyczącego koordynacji zawartego zgodnie z art. 248 ust. 4 dyrektywy 2009/138/WE organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru nie zdecydują inaczej, organy nadzoru wyrażają kwoty w ramach wymiany informacji w ramach kolegium organów nadzoru w walucie, w której informacje te zostały przekazane.

Artykuł  5

Język

Jeżeli w ramach ustalenia dotyczącego koordynacji zawartego zgodnie z art. 248 ust. 4 dyrektywy 2009/138/WE organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru nie zdecydują inaczej, organy nadzoru dokonują wymiany informacji przy zastosowaniu języka, który jest najpowszechniej rozumiany w ramach kolegium organów nadzoru.

Artykuł  6

Przegląd informacji podlegających wymianie w ramach kolegium organów nadzoru

Organ sprawujący nadzór nad grupą przedkłada pozostałym organom nadzoru wchodzącym w skład kolegium organów nadzoru przegląd informacji podlegających wymianie na podstawie art. 357 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, stosując w tym celu wzór formularza zamieszczony w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Przekazywanie głównych wniosków wynikających z procesu nadzoru

1.
Pozostałe organy nadzoru wchodzące w skład kolegium organów nadzoru przedkładają organowi sprawującemu nadzór nad grupą główne wnioski wynikające z procesu nadzoru przeprowadzonego na poziomie zakładu na podstawie art. 357 ust. 2 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, stosując w tym celu wzór formularza zamieszczony w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
2.
Organ sprawujący nadzór nad grupą przedkłada pozostałym organom nadzoru wchodzącym w skład kolegium organów nadzoru główne wnioski wynikające z procesu nadzoru przeprowadzonego na poziomie grupy na podstawie art. 357 ust. 3 lit. a) ppkt (iii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, stosując w tym celu wzór formularza zamieszczony w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  8

Współpraca i wymiana informacji między organami nadzoru prowadzone poza kolegium organów nadzoru

1.
Jeżeli organ nadzoru wchodzący w skład kolegium organów nadzoru przekazuje informacje, które są istotne dla nadzoru nad grupą na zasadzie dwustronnej lub wielostronnej, niektórym z pozostałych organów nadzoru wchodzących w skład kolegium organów nadzoru, organ ten w rozsądnym terminie przekazuje te informacje organowi sprawującemu nadzór nad grupą. Organ sprawujący nadzór nad grupą zapewnia przekazanie tych informacji wszystkim pozostałym zainteresowanym organom nadzoru wchodzącym w skład kolegium organów nadzoru najpóźniej na kolejnym posiedzeniu kolegium.
2.
Jeżeli organ nadzoru wchodzący w skład kolegium organów nadzoru otrzymuje od osoby trzeciej informacje, które są istotne dla nadzoru nad grupą, i przekazuje te informacje niektórym z pozostałych organów nadzoru wchodzących w skład kolegium organów nadzoru, organ ten, z zastrzeżeniem ewentualnych ograniczeń związanych z poufnością nałożonych przez osobę trzecią lub przepisy prawa, w rozsądnym terminie przekazuje te informacje w najszerszym możliwym zakresie organowi sprawującemu nadzór nad grupą. Organ sprawujący nadzór nad grupą zapewnia przekazanie tych informacji wszystkim pozostałym zainteresowanym organom nadzoru wchodzącym w skład kolegium organów nadzoru najpóźniej na kolejnym posiedzeniu kolegium.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Przegląd informacji wymienianych w ramach kolegium organów nadzoru

Rodzaj informacji

Nazwa zakładu

Sprawozdanie na temat wypłacalności i kondycji finansowej Regularne sprawozdanie organów nadzoru Formularze sprawozdawcze Główne wnioski z procesu nadzoru Inne wybrane dane
Podmiot posiadający udziały kapitałowe w innym podmiocie Element
Częstotliwość
Termin
Jednostka zależna Element
Częstotliwość
Termin
Inna jednostka powiązana Element
Częstotliwość
Termin
W tym przeglądzie należy określić elementy wymienianych informacji, obejmujące stosowne części sprawozdań opisowych, stosowne formularze sprawozdawcze, główne wnioski wynikające z procesu nadzoru oraz inne wybrane dane, jak również terminy i częstotliwość wymiany informacji, zgodnie z ustaleniami dokonanymi w ramach kolegium organów nadzoru.

ZAŁĄCZNIK  II

Główne wnioski z procesu nadzoru

Nazwa pojedynczego zakładu lub grupy
Wynik oceny ryzyka oraz istotne planowane działania nadzorcze
Opis
Ustalenia w ramach wizyt i kontroli na miejscu oraz nadzoru bieżącego
Opis
Istotne środki nadzorcze
Opis
Główne wnioski z procesu nadzoru obejmują wynik oceny ryzyka, istotne planowane działania nadzorcze, ustalenia w ramach wizyt na miejscu, kontroli na miejscu i nadzoru bieżącego oraz istotne środki nadzorcze, zgodnie z ustaleniami dokonanymi w ramach kolegium organów nadzoru.
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.295.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/2014 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i wzorów formularzy na potrzeby przedkładania informacji organowi sprawującemu nadzór nad grupą oraz na potrzeby wymiany informacji między organami nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
Data aktu: 11/11/2015
Data ogłoszenia: 12/11/2015
Data wejścia w życie: 02/12/2015