a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) guazatyny zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP guazatyny zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających substancję czynną guazatynę zostały cofnięte. Nie zgłoszono tolerancji importowych na poziomie Unii, brak było także NDP zgodnych z kodeksem. W związku z brakiem informacji dotyczących określonych dobrych praktyk rolniczych, które można by wykorzystać przy ocenie ryzyka dla konsumentów, Urząd stwierdził, że wartość wynosząca 0,05 mg/kg zapewnia zadowalający poziom ochrony europejskich konsumentów. Należy zatem ustalić dane NDP na poziomie określonej granicy oznaczalności. Należy również zmienić definicję pozostałości.
(3) Ponadto Belgia wskazała, że obecne NDP guazatyny w grejpfrutach i pomarańczach mogą budzić obawy związane z ochroną konsumentów. W szczególności nawet po dokonaniu bardziej szczegółowej oceny ryzyka nie można wykluczyć wysokiego ryzyka dla konsumenta, uwzględniając współczynnik przetworzenia dla owoców cytrusowych. Komisja Europejska i państwa członkowskie reprezentowane w Stałym Komitecie ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz uznały, że stosowną decyzją w zakresie zarządzania ryzykiem będzie obniżenie NDP do poziomu, w przypadku którego wykazano, że jest bezpieczny dla europejskich konsumentów.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania guazatyny na powierzchni owoców cytrusowych. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji. Urząd dokonał oceny wniosku i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP 3 . Urząd przekazał tę opinię Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości. Stwierdził w niej, że nie zaleca ustanowienia proponowanych NDP, ponieważ brak jest wystarczających danych, by wykluczyć ryzyko dla europejskich konsumentów.
(5) Wnioskodawca złożył wniosek o kontrolę administracyjną uzasadnionej opinii Urzędu zgodnie z art. 13 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W wyniku kontroli stwierdzono, że w ocenie przeprowadzonej przez Urząd nie zidentyfikowano żadnych istotnych niedociągnięć ani błędów.
(6) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały zgodnie z prawem wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(9) W przepisach przejściowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu należy uwzględnić kwestie ochrony konsumentów w związku z obecnymi NDP guazatyny w grejpfrutach i pomarańczach.
(10) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(11) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje z partnerami handlowymi Unii na temat nowych NDP i uwzględniono ich uwagi.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 21 października 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels (MRLs) for guazatine according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) guazatyny zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2013;11(5):3239. [20 s.].
3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for guazatine in citrus fruits" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP guazatyny w owocach cytrusowych). Dziennik EFSA 2014;12(8):3818. [29 s.].