a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią"); rozdział III tej strategii zawiera wykaz środków, które mają zostać podjęte zarówno w Unii, jak i państwach trzecich w celu zwalczania takiego rozprzestrzeniania.
(2) Unia aktywnie realizuje tę strategię i zapewnia skuteczność środków wymienionych w jej rozdziale III, w szczególności przez przeznaczanie zasobów finansowych na wspieranie poszczególnych projektów prowadzonych przez instytucje wielostronne, takie jak Tymczasowy Sekretariat Techniczny (zwany dalej "TST") Organizacji do spraw Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób Jądrowych (zwanej dalej "CTBTO").
(3) W dniu 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/805/WPZiB w sprawie upowszechnienia i wzmocnienia porozumień wielostronnych w dziedzinie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia oraz środków przenoszenia 1 . W tym wspólnym stanowisku wzywa się między innymi do propagowania podpisania i ratyfikacji Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych (zwanego dalej "CTBT").
(4) Państwa sygnatariusze CTBT postanowiły powołać Komisję Przygotowawczą wyposażoną w zdolność prawną i posiadającą status organizacji międzynarodowej, w celu skutecznego wdrażania CTBT do czasu ustanowienia CTBTO.
(5) Szybkie wejście w życie i upowszechnienie CTBT, jak również wzmocnienie systemu monitorowania i kontroli stosowanego przez Komisję Przygotowawczą CTBTO stanowią ważne cele strategii. W tym kontekście próby jądrowe przeprowadzone przez Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną w październiku 2006 r., w maju 2009 r. i w lutym 2013 r. jeszcze bardziej unaoczniły, jak ważne jest szybkie wejście w życie CTBT, oraz wskazały na potrzebę przyspieszenia rozbudowy i wzmocnienia systemu monitorowania i kontroli CTBT.
(6) Komisja Przygotowawcza CTBTO wypracowuje sposoby najskuteczniejszego wzmacniania swojego systemu kontroli, w tym poprzez rozwój zdolności w zakresie monitorowania gazów szlachetnych oraz działania, które mają doprowadzić do pełnego włączenia państw sygnatariuszy CTBT we wdrażanie systemu kontroli.
(7) W ramach realizacji strategii Rada przyjęła trzy wspólne działania i dwie decyzje w sprawie wspierania działań Komisji Przygotowawczej CTBTO, a mianowicie: wspólne działanie 2006/243/WPZiB w dziedzinie szkolenia i zwiększania zdolności do kontroli 2 , wspólne działanie 2007/468/WPZiB 3 i wspólne działanie 2008/588/WPZiB 4 oraz decyzję 2010/461/WPZiB 5 i decyzję 2012/699/WPZiB 6 w celu zwiększenia zdolności Komisji Przygotowawczej CTBTO w zakresie monitorowania i kontroli.
(8) To wsparcie ze strony Unii powinno być kontynuowane.
(9) Techniczne wykonanie niniejszej decyzji należy powierzyć Komisji Przygotowawczej CTBTO, która - ze względu na swoją unikalną wiedzę specjalistyczną i unikalne zdolności dzięki sieci Międzynarodowego Systemu Monitoringu, obejmującego ponad 280 obiektów w 85 państwach, oraz Międzynarodowemu Centrum Danych - jest jedyną organizacją międzynarodową będącą w stanie wykonać niniejszą decyzję i posiadającą uprawnienia w tym zakresie. Projekty wspierane przez Unię mogą być finansowane wyłącznie z wkładu pozabudżetowego na rzecz Komisji Przygotowawczej CTBTO,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: