Rozporządzenie delegowane 2015/1366 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy w sektorze pszczelarskim

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2015/1366
z dnia 11 maja 2015 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy w sektorze pszczelarskim

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 56 ust. 1, art. 223 ust. 2 i art. 231 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 106 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 3  i ustanowiło nowe przepisy dotyczące pomocy w sektorze pszczelarskim. Ponadto uprawnia ono Komisję do przyjęcia aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu pomocy w nowych ramach prawnych niektóre przepisy muszą zostać przyjęte w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 917/2004 4 .

(2) Artykuł 55 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że państwa członkowskie mogą opracować krajowe programy w sektorze pszczelarskim obejmujące okres trzech lat ("programy pszczelarskie"). Konieczne jest ustalenie podstaw przydzielania unijnego wkładu finansowego uczestniczących państw członkowskich.

(3) Liczba uli w każdym uczestniczącym państwie członkowskim jest wskaźnikiem wielkości sektora pszczelarskiego państw członkowskich. Udział każdego państwa członkowskiego w ogólnej liczbie uli pszczelich w Unii stanowi prostą podstawę, na jakiej należy przyznać wkład finansowy Unii w programy pszczelarskie.

(4) W celu zapewnienia prawidłowego podziału środków unijnych uczestniczące państwa członkowskie powinny dysponować wiarygodną metodą w celu określenia liczby uli pszczelich na ich terytorium.

(5) Ponieważ liczba uli zmienia się w różnych okresach roku, konieczne jest ustalenie okresu, kiedy określa się liczbę uli.

(6) Komisja musi znać liczbę uli w państwach członkowskich nie tylko po to, aby przyznać wkład finansowy Unii do programów pszczelarskich, ale również w celu śledzenia zmian w liczbie uli w państwach członkowskich, by móc ocenić wpływ środków wsparcia dla sektora pszczelarskiego oraz informować obywateli europejskich. W związku z tym uczestniczące państwa członkowskie powinny zgłaszać Komisji co roku liczbę uli określoną zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

(7) Aby umożliwić wszystkim państwom członkowskim wdrożenie efektywnego pod względem kosztów programu pszczelarskiego, należy ustalić określoną minimalną kwotę pomocy unijnej na program.

(8) W celu zapewnienia sprawnego i skutecznego wykorzystania unijnych środków finansowych na rzecz pszczelarstwa konieczne jest, aby państwa członkowskie unikały podwójnego finansowania w odniesieniu do programów pszczelarskich objętych pomocą w sektorze pszczelarskim na podstawie art. 55 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz wsparciem rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 5 .

(9) Dla tych państw członkowskich, które nie przyjęły euro, konieczne jest ustanowienie zasad ustalania kursów walutowych mających zastosowanie do finansowania programów pszczelarskich. Termin operacyjny dla kursu wymiany to termin, o którym mowa w art. 34 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 6 .

(10) W celu zapewnienia płynnego przejścia od środków dotyczących pszczelarstwa ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007 do środków ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie powinny mieć możliwość ujęcia w swoich programach pszczelarskich zatwierdzonych przed dniem 1 stycznia 2014 r. nowych środków dotyczących pszczelarstwa wymienionych w art. 55 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(11) Konieczne jest zapewnienie środków przejściowych w odniesieniu do przydziału wkładu Unii na programy pszczelarskie w latach 2017-2019. W celu zapewnienia ciągłości programów pszczelarskich w latach 2014- 2016 oraz aby zapewnić wystarczającą ilość czasu państwom członkowskim na ustanowienie wiarygodnej metody ustalania liczby uli gotowych do zimowania pomiędzy dniem 1 września a 31 grudnia, przeznaczanie funduszy unijnych na programy pszczelarskie w latach 2017-2019 powinno odbywać się na podstawie liczby uli zgłoszonych w 2013 r. przez państwa członkowskie w ramach ich odpowiednich programów pszczelarskich na lata 2014-2016.

(12) Z uwagi na przejrzystość i pewność prawa należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 917/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ule

Do celów niniejszego rozporządzenia termin "ul" oznacza jednostkę zawierającą kolonię pszczoły miodnej wykorzystywanej do produkcji miodu i innych produktów pszczelich lub hodowli pszczół miodnych oraz wszystkie elementy niezbędne dla jej przetrwania.

Artykuł  2

Metoda określania liczby uli

Państwa członkowskie przedkładające krajowe programy na rzecz sektora pszczelarstwa, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 (zwane dalej "programami pszczelarskimi"), posiadają wiarygodną metodę określania, pomiędzy dniem 1 września a 31 grudnia każdego roku, liczby uli gotowych do zimowania na ich terytorium.

Artykuł  3

Zgłaszanie liczby uli

Począwszy od 2017 r., państwa członkowskie przedkładające programy pszczelarskie powiadamiają Komisję każdego roku o liczbie uli pszczelich na ich terytorium gotowych do zimowania, określonej zgodnie z metodą, o której mowa w art. 2.

Artykuł  4  7

Wkład finansowy Unii w programy pszczelarskie

Wkład finansowy Unii w programy pszczelarskie rozdziela się między państwa członkowskie posiadające programy pszczelarskie proporcjonalnie do średniej całkowitej liczby uli zgłoszonych przez te państwa członkowskie zgodnie z art. 3 w ciągu dwóch lat kalendarzowych bezpośrednio poprzedzających zgłoszenie Komisji programów pszczelarskich. Minimalny wkład Unii wynosi 25 000 EUR na program.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego wkład Unii w programy pszczelarskie na lata 2021 i 2022 przydziela się państwom członkowskim posiadającym programy pszczelarskie na podstawie liczby uli zgłoszonych w 2013 r. przez te państwa członkowskie w ich odpowiednich programach pszczelarskich na lata 2014-2016, skorygowanej o złożone przez państwa członkowskie wnioski o przydział środków w okresie programowania 2017-2019. Minimalny wkład Unii wynosi 25 000 EUR na program pszczelarski.

Artykuł  5

Unikanie podwójnego finansowania

Państwa członkowskie gwarantują, że nie dochodzi do podwójnego finansowania programów pszczelarskich objętych pomocą w sektorze pszczelarskim na podstawie art. 55 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz wsparciem rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1305/2013.

Artykuł  6

Termin operacyjny kursu wymiany

W odniesieniu do kwot wypłaconych jako pomoc w sektorze pszczelarskim zgodnie z art. 55 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 termin operacyjny kursu wymiany jest terminem określonym w art. 34 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014.

Artykuł  7

Uchylenie

Rozporządzenie (WE) nr 917/2004 traci moc.

Jednakże rozporządzenie (WE) nr 917/2004 ma nadal zastosowanie do programów pszczelarskich zatwierdzonych przed dniem 1 stycznia 2014 r. aż do zakończenia tych programów.

Artykuł  8

Środki przejściowe

1. 
Państwa członkowskie mogą zmieniać swoje programy pszczelarskie zatwierdzone przed dniem 1 stycznia 2014 r. w celu uwzględnienia nowych środków dotyczących pszczelarstwa wymienionych w art. 55 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
2. 
Przydział funduszy unijnych na programy pszczelarskie na lata 2017-2019 ustala się na podstawie liczby uli zgłoszonych w 2013 r. przez państwa członkowskie w ramach ich odpowiednich programów pszczelarskich na lata 2014-2016.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 maja 2015 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 917/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 dotyczącego działań w dziedzinie pszczelarstwa (Dz.U. L 163 z 30.4.2004, s. 83).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18).
7 Art. 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 580/2021 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.124.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2021 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.211.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2015/1366 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy w sektorze pszczelarskim
Data aktu: 11/05/2015
Data ogłoszenia: 08/08/2015
Data wejścia w życie: 09/08/2015