a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) amidosulfuronu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP fenheksamidu, krezoksymu metylu, tiakloprydu i trifloksystrobiny zostały określone w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do amidosulfuronu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do siemienia lnianego. W odniesieniu do innych produktów zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących ziaren jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(3) W odniesieniu do fenheksamidu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 3 . Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do migdałów i morw. W odniesieniu do innych produktów zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczącego kiwi pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tego produktu należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniany NDP poddany zostanie przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczącego kopru włoskiego/fenkułu włoskiego brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tego produktu należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności. Po przedstawieniu opinii, o której mowa w zdaniu pierwszym, Urząd przedstawił kolejną opinię dotyczącą NDP zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 4 w odniesieniu do borówek amerykańskich, żurawin, agrestu i głogu włoskiego. Należy uwzględnić tę opinię.
(4) W odniesieniu do krezoksymu metylu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 5 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości oraz zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do orzechów pekan, porzeczek (czerwonych, czarnych i białych), agrestu, papryki, ziaren słonecznika, ziaren żyta zwyczajnego i ziaren pszenicy zwyczajnej. W odniesieniu do innych produktów zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do świń (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), bydła (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), owiec (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), kóz (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki) oraz mleka (krowiego, owczego, koziego) pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących moreli, brzoskwiń i boćwiny brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(5) W odniesieniu do tiakloprydu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 6 . Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących jeżyn, jarmużu, sałaty i endywii istnieje ryzyko dla konsumentów. Należy zatem obniżyć te NDP. Urząd zalecił obniżenie NDP dotyczących selera zwyczajnego, brukwi/karpielu, rzepy białej/rzepy jadalnej, czosnku, cebuli, szalotki, kalarepy, szparagów, ziaren jęczmienia, owsa zwyczajnego i ryżu siewnego, tłuszczu świń, bydła, owiec i kóz oraz drobiu (mięśni, tłuszczu, wątroby). W odniesieniu do innych produktów zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących cukinii, warzyw kapustnych kwitnących, endywii, gorczycznika wiosennego, rokietty siewnej, liści i kiełków warzyw kapustnych, szpinaku, boćwiny, fasoli (świeżej, w strąkach), fasoli (suchej), grochu (suchego), ziaren rzepaku, nasion gorczycy, ziaren kukurydzy, herbaty, naparów ziołowych (suszonych, liści), naparów ziołowych (suszonych, korzeni) i przypraw (nasion) pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących winogron stołowych, winogron do produkcji wina, kukurydzy cukrowej, cykorii warzywnej, fasoli (świeżej, bez strąków) i ziaren słonecznika brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(6) W odniesieniu do trifloksystrobiny Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 7 . Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do winogron stołowych i winogron do produkcji wina, papai, czosnku, cebuli, orzeszków ziemnych i buraków cukrowych. W odniesieniu do innych produktów zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących porzeczek (czerwonych, czarnych i białych), agrestu, marakui, papryki, ogórków, korniszonów, warzyw kapustnych liściowych, endywii o liściach szerokich, ziół, fasoli (świeżej, w strąkach), ziaren owsa zwyczajnego, świń (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), bydła (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), owiec (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), kóz (mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki), drobiu (mięśni, tłuszczu, wątroby), mleka (krowiego, owczego, koziego) oraz jaj ptasich pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących jeżyn, malin, cykorii warzywnej, grochu (świeżego, w strąkach), oliwek do produkcji oliwy i cykorii podróżnik (korzeni) brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności. Po przedstawieniu opinii, o której mowa w zdaniu pierwszym, Urząd przedstawił kolejną opinię dotyczącą NDP zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 8 w odniesieniu do owoców leśnych. Należy uwzględnić tę opinię. W świetle dodatkowych informacji na temat dobrych praktyk rolniczych przekazanych przez Belgię oraz ze względu na fakt, iż konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do dymki powinny zostać określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie. W świetle dodatkowych informacji na temat dobrych praktyk rolniczych przekazanych przez Austrię oraz ze względu na fakt, iż konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do bzu czarnego powinny zostać określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie.
(7) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje przywozowe ani CXL, NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Komisja zasięgnęła rady laboratoriów referencyjnych UE do spraw pozostałości pestycydów odnośnie do potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów rozwój techniczny wymaga ustalenia określonych granic oznaczalności.
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Ze względu na fakt, iż przy obecnych NDP nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów, wartości dotyczące tiakloprydu w wysokości 1 mg/kg w odniesieniu do jeżyn, 0,4 mg/kg w odniesieniu do jarmużu, 1 mg/kg w odniesieniu do sałaty i 0,15 mg/kg w odniesieniu do endywii powinny być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do wszystkich produktów.
(13) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: