a także mając na uwadze, co następuje:(1) Traktat stanowi, że państwa członkowskie uznają swoje polityki gospodarcze za przedmiot wspólnego zainteresowania i koordynują je w ramach Rady. Traktat stanowi ponadto, że Rada przyjmuje ogólne wytyczne dotyczące gospodarki oraz wytyczne dotyczące zatrudnienia, mające nadawać kierunek politykom państw członkowskich i Unii.
(2) Zgodnie z Traktatem Unia opracowała i wdrożyła instrumenty koordynacji polityki w dziedzinie polityki budżetowej oraz polityki makrostrukturalnej. W ramach europejskiego semestru połączono ze sobą różne instrumenty, tworząc nadrzędne ramy dla zintegrowanego wielostronnego nadzoru gospodarczego i budżetowego. Uproszczenie i wzmocnienie europejskiego semestru przewidziane w przedstawionej przez Komisję rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2015 r. powinno przyczynić się do dalszej poprawy jego funkcjonowania.
(3) Kryzys finansowy i gospodarczy ujawnił i uwypuklił poważne słabości gospodarki Unii i jej państw członkowskich. Uwidocznił on również istnienie ścisłej współzależności między gospodarkami i rynkami pracy państw członkowskich. Ponadto znaczny wzrost poziomów długu publicznego stworzył ryzyko dla stabilności budżetowej. Wprowadzenie Unii w stan inteligentnego, trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego oraz tworzenia miejsc pracy to główne wyzwanie, z jakim trzeba się dzisiaj zmierzyć. Wymaga to skoordynowanych i ambitnych działań politycznych, zarówno na szczeblu unijnym, jak i na szczeblu krajowym, zgodnie z Traktatem oraz zasadami zarządzania gospodarczego Unii. Przez połączenie środków odnoszących się do podaży i popytu to działanie polityczne powinno obejmować stymulowanie inwestycji, a także odnowione zobowiązanie na rzecz reform strukturalnych i wywiązywania się z odpowiedzialności budżetowej.
(4) Państwa członkowskie i Unia powinny także zająć się społecznymi skutkami kryzysu oraz dążyć do budowy spójnego społeczeństwa, w którym pozycja obywateli jest wzmocniona, tak aby mogli oni przewidywać zmiany i radzić sobie z nimi, a tym samym aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i gospodarczym. Należy zapewnić wszystkim dostęp i szanse, a także ograniczyć ubóstwo i wykluczenie społeczne, w szczególności przez zapewnienie skutecznego funkcjonowania rynków pracy i systemów opieki społecznej oraz usunięcie przeszkód utrudniających uczestnictwo w rynku pracy. Państwa członkowskie powinny również zapewnić, aby korzyści płynące ze wzrostu gospodarczego odczuli wszyscy obywatele i wszystkie regiony.
(5) Działania zgodne ze zintegrowanymi wytycznymi dotyczącymi polityk gospodarczych i zatrudnienia państw członkowskich stanową istotny wkład w realizację celów strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu (strategia "Europa 2020"). Strategii "Europa 2020" powinien towarzyszyć zintegrowany zestaw europejskich i krajowych polityk, które państwa członkowskie i Unia powinny realizować w celu zwiększenia wzajemnego pozytywnego oddziaływania skoordynowanych reform strukturalnych, zapewnienia odpowiedniej kombinacji ogólnych polityk gospodarczych i bardziej spójnego wkładu polityk europejskich w realizację celów strategii "Europa 2020", a także w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania unii gospodarczej i walutowej. Ogólne wytyczne dotyczące polityk gospodarczych państw członkowskich i Unii Europejskiej, załączone do niniejszego zalecenia, oraz odpowiednie wytyczne dotyczące polityk w zakresie zatrudnienia stanowią wspólnie zintegrowane wytyczne dotyczące wdrażania strategii "Europa 2020" (zintegrowane wytyczne "Europa 2020").
(6) Zintegrowane wytyczne "Europa 2020" skierowane są do państw członkowskich i Unii, a ich realizacja powinna przebiegać w porozumieniu ze wszystkimi władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, przy ścisłym włączeniu do tego procesu parlamentów, a także partnerów społecznych oraz przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego.
(7) Ogólne wytyczne dotyczące polityk gospodarczych zawierają wskazówki dla państw członkowskich w zakresie wprowadzania w życie reform w sposób odzwierciedlający współzależności między państwami członkowskimi. Są one zgodne z paktem stabilności i wzrostu. Takie wytyczne powinny stanowić podstawę zaleceń, jakie Rada może kierować do poszczególnych państw członkowskich,
NINIEJSZYM ZALECA, aby państwa członkowskie oraz, w stosownych przypadkach, Unia, uwzględniały w swoich politykach gospodarczych wytyczne określone w załączniku, które stanowią część zintegrowanych wytycznych "Europa 2020".
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2015 r.
|
W imieniu Rady |
|
P. GRAMEGNA |
|
Przewodniczący |