Rozporządzenie wykonawcze 2015/1089 ustalające na rok 2015 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 oraz określające udział w specjalnej rezerwie na oczyszczanie z min dla Chorwacji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/1089
z dnia 6 lipca 2015 r.
ustalające na rok 2015 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 oraz określające udział w specjalnej rezerwie na oczyszczanie z min dla Chorwacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 3, art. 22 ust. 1, art. 36 ust. 4, art. 42 ust. 2, art. 47 ust. 3, art. 49 ust. 2, art. 51 ust. 4 i art. 53 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 do dnia 31 stycznia 2015 r. Chorwacja powiadomiła Komisję o obszarach wyznaczonych zgodnie z art. 57a ust. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 2 , które przywrócono do wykorzystania w działalności rolniczej w roku kalendarzowym 2014. W powiadomieniu tym określono również liczbę uprawnień do płatności dostępnych dla rolników na dzień 31 grudnia 2014 r., jak również niewydaną kwotę specjalnej rezerwy na oczyszczanie z min na ten sam dzień.

(2) Zgodnie z art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Komisja obliczyła następnie kwoty, które będą dodawane od roku kalendarzowego 2015 do kwot pułapów krajowych określonych w załączniku II do tego rozporządzenia w celu finansowania wsparcia przyznawanego na rozminowanych obszarach w ramach systemów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia. W roku 2015 to zwiększenie, dodane rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/851 3 do pułapu krajowego Chorwacji określonego w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, wynosi 700 000 EUR.

(3) Zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Komisja musi określić udział tego zwiększenia w celu włączenia wynikającej z niego kwoty do specjalnej rezerwy na rozminowywanie na potrzeby przydzielenia uprawnień do płatności dla rozminowanych obszarów. Udział ten oblicza się na podstawie stosunku pułapu dla systemu płatności podstawowej na rok 2015 do krajowego pułapu na ten rok określonego w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, bez uwzględniania zwiększenia dokonanego rozporządzeniem (UE) nr 2015/851.

(4) Dla każdego państwa członkowskiego wdrażającego system płatności podstawowej, o którym mowa w tytule III rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, przez odjęcie od rocznego pułapu krajowego określonego w załączniku II do tego rozporządzenia pułapów ustalonych zgodnie z jego art. 42, 47, 49, 51 i 53. Zgodnie z art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 należy uwzględnić wszystkie podwyższenia zastosowane przez państwa członkowskie na mocy tego przepisu.

(5) Dla każdego państwa członkowskiego wdrażającego system jednolitej płatności obszarowej, o którym mowa w tytule III rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 36 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, przez odjęcie od rocznego pułapu krajowego określonego w załączniku II do tego rozporządzenia pułapów ustalonych zgodnie z jego art. 42, 47, 49, 51 i 53.

(6) Dla każdego państwa członkowskiego wdrażającego płatność redystrybucyjną, o której mowa w tytule III rozdział 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 42 ust. 2 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, na podstawie odsetka zgłoszonego przez te państwa członkowskie zgodnie z art. 42 ust. 1 tego rozporządzenia.

(7) W odniesieniu do płatności z tytułu praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska przewidzianych w tytule III rozdział 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w 2015 r., roczne pułapy krajowe, o których mowa w art. 47 ust. 3 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, należy obliczyć zgodnie z art. 47 ust. 1 tego rozporządzenia i kwoty odpowiadającej 30 % pułapu krajowego danego państwa członkowskiego, określonego w załączniku II do tego rozporządzenia.

(8) Dla państw członkowskich wdrażających płatność z tytułu obszarów o ograniczeniach naturalnych, o której mowa w tytule III rozdział 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 49 ust. 2 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, na podstawie odsetka zgłoszonego przez odpowiednie państwa członkowskie zgodnie z art. 49 ust. 1 tego rozporządzenia.

(9) W odniesieniu do płatności dla młodych rolników, o której mowa w tytule III rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczne pułapy krajowe, o których mowa w art. 51 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, na podstawie odsetka zgłoszonego przez państwa członkowskie zgodnie z art. 51 ust. 1 tego rozporządzenia i określonym w tym samym przepisie maksymalnym odsetkiem 2 %.

(10) W przypadku gdy łączna kwota płatności dla młodych rolników stosowana w 2015 r. w danym państwie członkowskim przekracza pułap ustalony zgodnie z art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 dla tego państwa członkowskiego, różnicę musi finansować państwo członkowskie zgodnie z art. 51 ust. 2 tego rozporządzenia, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej kwoty określonej w art. 51 ust. 1 tego rozporządzenia. W trosce o jasność należy ustalić tę maksymalną kwotę dla każdego państwa członkowskiego.

(11) Dla każdego państwa członkowskiego przyznającego dobrowolne wsparcie związane z produkcją, o którym mowa w tytule IV rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, w 2015 r. Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 53 ust. 7 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, na podstawie odsetka zgłoszonego przez odpowiednie państwo członkowskie na podstawie art. 54 ust. 1 tego rozporządzenia.

(12) Odnośnie do roku 2015, wdrażanie systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 1307/2013 rozpoczęto dnia 1 stycznia 2015 r. W trosce o spójność stosowania tego rozporządzenia w odniesieniu do roku składania wniosków 2015 i stosowalności odpowiednich pułapów budżetowych, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od tej samej daty.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Udział, o którym mowa w art. 20 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, ustala się na rok 2015 na 43,3496 %. W związku z tym kwota, którą należy włączyć do specjalnej krajowej rezerwy na rozminowywanie dla Chorwacji w celu przydzielenia uprawnień do płatności dla obszarów, o których mowa w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, wynosi 303 447 EUR.

Artykuł  2
1.
Roczne pułapy krajowe na rok 2015 odnoszące się do systemu płatności jednolitej, o którym mowa w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt I załącznika do niniejszego rozporządzenia.
2.
Roczne pułapy krajowe na rok 2015 odnoszące się do systemu jednolitej płatności obszarowej, o którym mowa w art. 36 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt II załącznika do niniejszego rozporządzenia.
3.
Roczne pułapy krajowe na rok 2015 odnoszące się do płatności redystrybucyjnej, o której mowa w art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt III załącznika do niniejszego rozporządzenia.
4.
Roczne pułapy krajowe na rok 2015 odnoszące się do płatności z tytułu praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska, o której mowa w art. 47 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt IV załącznika do niniejszego rozporządzenia.
5.
Roczne pułapy krajowe na rok 2015 odnoszące się do płatności z tytułu obszarów o ograniczeniach naturalnych, o której mowa w art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt V załącznika do niniejszego rozporządzenia.
6.
Roczne pułapy krajowe na rok 2015 odnoszące się do płatności dla młodych rolników, o której mowa w art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt VI załącznika do niniejszego rozporządzenia.
7.
Maksymalne kwoty płatności dla młodych rolników, o której mowa w art. 51 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, na rok 2015, określono w pkt VII załącznika do niniejszego rozporządzenia.
8.
Roczne pułapy krajowe na rok 2015 odnoszące się do dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, o którym mowa w art. 53 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt VIII załącznika do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lipca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 4

I. PUŁAPY BUDŻETOWE ODNOSZĄCE SIĘ DO SYSTEMU PŁATNOŚCI PODSTAWOWEJ, O KTÓRYM MOWA W ART. 22 UST. 1 ROZPORZĄDZENIA (UE) NR 1307/2013
(tys. EUR)
Rok kalendarzowy 2015
Belgia 231 512
Dania 565 119
Niemcy 3 063 113
Irlandia 828 305
Grecja 1 205 698
Hiszpania 2 809 785
Francja 3 577 319
Chorwacja 79 648
Włochy 2 345 126
Luksemburg 22 859
Malta 648
Niderlandy 521 770
Austria 471 284
Portugalia 279 102
Słowenia 74 803
Finlandia 267 423
Szwecja 383 289
Zjednoczone Królestwo 2 100 795

II. PUŁAPY BUDŻETOWE ODNOSZĄCE SIĘ DO SYSTEMU JEDNOLITEJ PŁATNOŚCI OBSZAROWEJ, O KTÓRYM MOWA W ART. 36 UST. 4 ROZPORZĄDZENIA (UE) NR 1307/2013

(tys. EUR)
Rok kalendarzowy 2015
Bułgaria 305 708
Republika Czeska 462 980
Estonia 75 485
Cypr 31 041
Łotwa 96 858
Litwa 159 842
Węgry 737 469
Polska 1 544 022
Rumunia 721 556
Słowacja 247 436

III. PUŁAPY BUDŻETOWE ODNOSZĄCE SIĘ DO PŁATNOŚCI REDYSTRYBUCYJNEJ, O KTÓREJ MOWA W ART. 42 UST. 2 ROZPORZĄDZENIA (UE) NR 1307/2013

(tys. EUR)
Rok kalendarzowy 2015
Belgia 48 911
Bułgaria 55 917
Niemcy 343 894
Francja 365 837
Chorwacja 18 374
Litwa 62 684
Polska 280 424
Rumunia 92 345
Zjednoczone Królestwo 16 134

IV. PUŁAPY BUDŻETOWE ODNOSZĄCE SIĘ DO PŁATNOŚCI Z TYTUŁU PRAKTYK ROLNICZYCH KORZYSTNYCH DLA KLIMATU I ŚRODOWISKA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 47 UST. 3 ROZPORZĄDZENIA (UE) NR 1307/2013

(tys. EUR)
Rok kalendarzowy 2015
Belgia 157 097
Bułgaria 237 273
Republika Czeska 253 456
Dania 261 225
Niemcy 1 473 832
Estonia 34 313
Irlandia 364 501
Grecja 576 590
Hiszpania 1 452 797
Francja 2 190 642
Chorwacja 55 121
Włochy 1 170 612
Cypr 15 235
Łotwa 54 313
Litwa 125 367
Luksemburg 10 081
Węgry 403 724
Malta 1 572
Niderlandy 224 795
Austria 207 920
Polska 1 013 581
Portugalia 169 745
Rumunia 535 028
Słowenia 41 396
Słowacja 131 490
Finlandia 157 000
Szwecja 209 067
Zjednoczone Królestwo 951 997

V. PUŁAPY BUDŻETOWE ODNOSZĄCE SIĘ DO PŁATNOŚCI Z TYTUŁU OBSZARÓW O OGRANICZENIACH NATURALNYCH, O KTÓREJ MOWA W ART. 49 UST. 2 ROZPORZĄDZENIA (UE) NR 1307/2013

(tys. EUR)
Rok kalendarzowy 2015
Dania 2 857

VI. PUŁAPY BUDŻETOWE ODNOSZĄCE SIĘ DO PŁATNOŚCI DLA MŁODYCH ROLNIKÓW, O KTÓREJ MOWA W ART. 51 UST. 4 ROZPORZĄDZENIA (UE) NR 1307/2013

(tys. EUR)
Rok kalendarzowy 2015
Belgia 9 898
Bułgaria 3 717
Republika Czeska 1 690
Dania 17 415
Niemcy 49 128
Estonia 343
Irlandia 24 300
Grecja 38 439
Hiszpania 96 853
Francja 73 021
Chorwacja 3 675
Włochy 39 020
Cypr 508
Łotwa 2 716
Litwa 7 313
Luksemburg 504
Węgry 2 691
Malta 21
Niderlandy 14 986
Austria 13 861
Polska 33 786
Portugalia 11 316
Rumunia 32 000
Słowenia 1 380
Słowacja 2 403
Finlandia 5 233
Szwecja 13 938
Zjednoczone Królestwo 51 798

VII. MAKSYMALNE KWOTY PŁATNOŚCI DLA MŁODYCH ROLNIKÓW, O KTÓREJ MOWA W ART. 51 UST. 1 ROZPORZĄDZENIA (UE) NR 1307/2013

(tys. EUR)
Rok kalendarzowy 2015
Belgia 10 473
Bułgaria 15 818
Republika Czeska 16 897
Dania 17 415
Niemcy 98 255
Estonia 2 288
Irlandia 24 300
Grecja 38 439
Hiszpania 96 853
Francja 146 043
Chorwacja 3 675
Włochy 78 041
Cypr 1 016
Łotwa 3 621
Litwa 8 358
Luksemburg 672
Węgry 26 915
Malta 105
Niderlandy 14 986
Austria 13 861
Polska 67 572
Portugalia 11 316
Rumunia 35 669
Słowenia 2 760
Słowacja 8 766
Finlandia 10 467
Szwecja 13 938
Zjednoczone Królestwo 63 466

VIII. PUŁAPY BUDŻETOWE ODNOSZĄCE SIĘ DO DOBROWOLNEGO WSPARCIA ZWIĄZANEGO Z PRODUKCJĄ, O KTÓRYM MOWA W ART. 53 UST. 7 ROZPORZĄDZENIA (UE) NR 1307/2013

(tys. EUR)
Rok kalendarzowy 2015
Belgia 87 237
Bułgaria 118 636
Republika Czeska 126 728
Dania 24 135
Estonia 4 237
Irlandia 3 000
Grecja 141 600
Hiszpania 584 919
Francja 1 095 321
Chorwacja 27 560
Włochy 429 224
Cypr 4 000
Łotwa 27 157
Litwa 62 684
Luksemburg 160
Węgry 201 862
Malta 3 000
Niderlandy 3 500
Austria 14 554
Polska 506 791
Portugalia 117 535
Rumunia 219 064
Słowenia 20 698
Słowacja 56 970
Finlandia 104 667
Szwecja 90 596
Zjednoczone Królestwo 52 600
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608.
2 Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/851 z dnia 27 marca 2015 r. zmieniające załączniki II, III i VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej (Dz.U. L 135 z 2.6.2015, s. 8).
4 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/2032 z dnia 13 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.298.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.176.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/1089 ustalające na rok 2015 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 oraz określające udział w specjalnej rezerwie na oczyszczanie z min dla Chorwacji
Data aktu: 06/07/2015
Data ogłoszenia: 07/07/2015
Data wejścia w życie: 14/07/2015, 01/01/2015