a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. W tym celu rozporządzeniem (UE) nr 167/2013 wprowadzono kompleksową homologację typu UE oraz wzmocniony system nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych oraz ich układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych.
(2) Pojęcie "pojazdy rolnicze i leśne" obejmuje szeroki wachlarz różnych typów pojazdów posiadających jedną lub wiele osi oraz dwa, cztery lub większą liczbę kół lub pojazdów gąsienicowych, np. ciągników kołowych, ciągników gąsienicowych, przyczep i urządzeń ciągniętych, stosowanych do rozmaitych celów rolniczych i leśnych, w tym do prac specjalistycznych.
(3) Ponieważ wymogi niniejszego rozporządzenia są oparte na istniejącym prawodawstwie, ostatnio zmienionym w 1997 r., postęp techniczny wymaga w szczególności dostosowania szczegółowych przepisów dotyczących badań, a także wprowadzenia przepisów szczegółowych dotyczących zbiorników energii, pojazdów z napędem hydrostatycznym, pojazdów wyposażonych w układy hamulcowe bezwładnościowe, pojazdów ze złożonymi układami elektronicznego sterowania, układami przeciwblokującymi oraz układami hamulcowymi sterowanymi elektronicznie.
(4) Niniejsze rozporządzenie obejmuje również bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące sterowania hamulców pojazdów ciągniętych i połączenia hamulcowego między ciągnikiem a pojazdami ciągniętymi niż te zawarte w dyrektywie Rady 76/432/EWG 2 , uchylonej rozporządzeniem (UE) nr 167/2013.
(5) Decyzją Rady 97/836/WE 3 Unia przystąpiła do regulaminu nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ). Istotne wymogi ustanowione w załączniku 18 do tego regulaminu dotyczące aspektów bezpieczeństwa złożonych układów elektronicznego sterowania pojazdu należy włączyć do niniejszego rozporządzenia, ponieważ odzwierciedlają one bieżący stan technologii.
(6) Chociaż układy przeciwblokujące są szeroko rozpowszechnione w przypadku pojazdów o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 60 km/h i można by uznać za właściwe wprowadzenie obowiązku ich stosowania niniejszym rozporządzeniem, układy takie nie są jeszcze szeroko dostępne dla pojazdów o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej między 40 a 60 km/h. W przypadku tych pojazdów wprowadzenie układów przeciwblokujących powinno być zatem potwierdzone po ostatecznej ocenie przez Komisję dostępności takich układów. W tym celu Komisja powinna ocenić, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2016 r., dostępność układów przeciwblokujących dla pojazdów rolniczych i leśnych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej między 40 a 60 km/h. Jeżeli ocena ta nie potwierdzi, że taka technologia jest dostępna lub możliwa do zastosowania, Komisja powinna wprowadzić zmiany do niniejszego rozporządzenia w celu zapewnienia, aby wymogi te nie były stosowane w odniesieniu do pojazdów o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej między 40 km/h a 60 km/h.
(7) Jeżeli producenci mogą wystąpić o homologację krajową zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 167/2013, państwa członkowskie powinny, w odniesieniu do wszystkich zagadnień objętych niniejszym rozporządzeniem, mieć możliwość ustalania wymogów do celów krajowej homologacji typu, które się różnią od wymogów niniejszego rozporządzenia.
Państwa członkowskie nie powinny, do celów krajowej homologacji typu, odmawiać, z przyczyn dotyczących bezpieczeństwa funkcjonalnego w zakresie skuteczności hamowania, homologacji pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych zgodnych z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu, z wyjątkiem wymogów dotyczących połączeń hydraulicznych typu jednoprzewodowego. W niniejszym rozporządzeniu należy wprowadzić zharmonizowane wymogi dotyczące połączeń hydraulicznych typu jednoprzewodowego, zgodnie z którymi takie połączenia można by akceptować do celów homologacji typu UE przez określony czas. Ponieważ jednak niektóre państwa członkowskie miały bardziej rygorystyczne wymogi na szczeblu krajowym, państwa członkowskie powinny mieć możliwość odmowy udzielania krajowych homologacji typu w przypadku typów pojazdów wyposażonych w połączenia hydrauliczne typu jednoprzewodowego od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, jeśli uznają to za zgodne ze swoimi wymogami w zakresie bezpieczeństwa na poziomie krajowym.
(8) W celu umożliwienia zharmonizowanego rozpoczęcia stosowania wszystkich nowych przepisów dotyczących homologacji typu, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 167/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 1.
2 Dyrektywa Rady 76/432/EWG z dnia 6 kwietnia 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (Dz.U. L 122 z 8.5.1976, s. 1).
3 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.) (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
4 Art. 2 zmieniony przez art. 4 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/208 z dnia 8 grudnia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów do celów homologacji pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 42 z 17.2.2015, s. 1).
6 Art. 2 pkt 5 zmieniony przez art. 4 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
7 Art. 2 pkt 17 skreślony przez art. 4 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
8 Art. 2 pkt 37 dodany przez art. 4 pkt 1 lit. d rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
9 Art. 2 pkt 38 dodany przez art. 4 pkt 1 lit. d rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
10 Art. 16 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
11 Art. 17 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
12 Załącznik I:- zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
13 Załącznik II zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
14 Załącznik III zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
15 Załącznik IV:- zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
16 Załącznik V zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
17 Załącznik VII zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
18 Załącznik VIII:- zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
19 Załącznik IX zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
20 Załącznik XI zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
21 Załącznik XII zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
22 Załącznik XIII zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.