a także mając na uwadze, co następuje:(1) Procedura wydawania europejskiej legitymacji zawodowej oraz stosowanie mechanizmu ostrzegania, przewidziane w dyrektywie 2005/36/WE, powinny być wspierane przez system wymiany informacji na rynku wewnętrznym (system IMI) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2 . Właściwe jest zatem określenie w tym samym akcie wykonawczym zarówno przepisów dotyczących procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej, jak i przepisów dotyczących stosowania mechanizmu ostrzegania.
(2) Przy udziale odpowiednich zainteresowanych stron i państw członkowskich Komisja dokonała oceny przydatności wprowadzenia europejskiej legitymacji zawodowej dla lekarzy, pielęgniarek, farmaceutów, fizjoterapeutów, przewodników górskich, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz inżynierów. W wyniku tej oceny Komisja wybrała pięć zawodów (pielęgniarka, farmaceuta, fizjoterapeuta, przewodnik górski oraz pośrednik w obrocie nieruchomościami), dla których należy wprowadzić europejską legitymację zawodową. Wybrane zawody spełniają określone w art. 4a ust. 7 dyrektywy 2005/36/WE warunki dotyczące istnienia w danym zawodzie znaczącej mobilności (lub potencjału znaczącej mobilności), regulowania danego zawodu w znacznej liczbie państw członkowskich oraz wystarczającego zainteresowania wyrażonego przez odpowiednie zainteresowane strony. Wprowadzenie europejskiej legitymacji zawodowej dla lekarzy, inżynierów, wyspecjalizowanych pielęgniarek i wyspecjalizowanych farmaceutów wymaga przeprowadzenia pogłębionej oceny pod kątem spełniania przez te zawody warunków określonych w art. 4a ust. 7 dyrektywy 2005/36/WE.
(3) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 narzędzie internetowe, o którym mowa w art. 4b ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE, musi być oddzielone od systemu IMI i nie może umożliwiać podmiotom zewnętrznym dostępu do systemu IMI. Konieczne jest zatem określenie szczegółowych przepisów dotyczących procedury składania wniosków o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej za pomocą takiego narzędzia internetowego, jak również przepisów dotyczących otrzymywania tych wniosków w systemie IMI przez właściwe organy.
(4) Aby zapewnić przejrzyste wymogi istotne jest również określenie warunków, zgodnie z którymi można wymagać od wnioskodawców przedstawienia dodatkowych dokumentów i informacji w ramach procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej, przy czym należy uwzględnić dokumenty, których przedstawienia mogą wymagać właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego zgodnie z art. 7, art. 50 ust. 1 i załącznikiem VII do dyrektywy 2005/36/WE. Konieczne jest zatem stworzenie wykazu dokumentów i informacji, obejmującego dokumenty, które powinny być wydawane bezpośrednio przez właściwe organy rodzimego państwa członkowskiego, a także określenie procedur weryfikacji autentyczności i ważności dokumentów przez właściwy organ rodzimego państwa członkowskiego oraz warunków zwracania się o poświadczone kopie i tłumaczenia. Aby ułatwić rozpatrywanie wniosków o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej, należy zdefiniować role poszczególnych podmiotów zaangażowanych w tę procedurę: wnioskodawców oraz właściwych organów rodzimego państwa członkowskiego i przyjmującego państwa członkowskiego, w tym właściwych organów, którym powierzono zadanie przydzielania wniosków o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej.
(5) Zgodnie z art. 4b ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE rodzime państwo członkowskie może również zezwalać na składanie na piśmie wniosków o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej. Konieczne jest zatem określenie mechanizmów, które właściwy organ rodzimego państwa członkowskiego powinien stosować w przypadku wniosków pisemnych.
(6) Aby zapewnić, by nie dochodziło do przerwania lub zakłócenia schematów postępowania w ramach systemu IMI ani do opóźnień w rozpatrywaniu wniosków, konieczne jest doprecyzowanie procedur dotyczących płatności związanych z rozpatrywaniem wniosku o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej. Właściwe jest zatem zapewnienie, by wnioskodawca dokonywał płatności na rzecz właściwych organów rodzimego lub przyjmującego państwa członkowskiego odrębnie oraz wyłącznie wtedy, gdy otrzymał od właściwych organów wezwanie do zapłaty.
(7) Aby zapewnić wnioskodawcy możliwość otrzymania zaświadczenia o wyniku procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej, konieczne jest określenie formatu dokumentu, który wnioskodawca będzie mógł wygenerować za pomocą narzędzia internetowego, o którym mowa w art. 4b ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE, a także określenie środków gwarantujących, że ten elektroniczny dokument został wydany przez odpowiedni właściwy organ i nie został zmodyfikowany przez podmioty zewnętrzne. Aby zapewnić, by europejska legitymacja zawodowa nie była mylona z dokumentami przyznającymi automatyczne zezwolenie na prowadzenie działalności w przyjmującym państwie członkowskim w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości, należy przewidzieć wymóg zamieszczania stosownego zastrzeżenia prawnego w dokumencie stanowiącym europejską legitymację zawodową.
(8) Procedura wydawania europejskiej legitymacji zawodowej może prowadzić do wydawania różnego rodzaju decyzji przez właściwy organ rodzimego lub przyjmującego państwa członkowskiego. Konieczne jest zatem zdefiniowanie możliwych wyników procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej, jak również określenie, w stosownych przypadkach, informacji, które musi zawierać elektroniczny dokument zawierający informacje o wyniku procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej.
(9) Aby ułatwić pracę właściwemu organowi przyjmującego państwa członkowskiego oraz zapewnić łatwą i wygodną weryfikację wydanych europejskich legitymacji zawodowych przez zainteresowane osoby trzecie, właściwe jest stworzenie centralnego internetowego systemu weryfikacji autentyczności i ważności europejskich legitymacji zawodowych przez zainteresowane osoby trzecie, które nie mają dostępu do systemu IMI. Ten system weryfikacji powinien być odrębny od narzędzia internetowego, o którym mowa w art. 4b ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE. Tego rodzaju weryfikacja europejskich legitymacji zawodowych nie powinna zapewniać zainteresowanym osobom trzecim dostępu do systemu IMI.
(10) Zapewnienie ochrony danych w związku ze stosowaniem mechanizmu ostrzegania wymaga określenia ról właściwych organów zajmujących się wysyłanymi i odbieranymi ostrzeżeniami oraz funkcji systemu IMI związanych z wycofywaniem, zmianą i zamykaniem ostrzeżeń oraz zapewnieniem bezpieczeństwa przetwarzania danych.
(11) Aby uprościć ograniczenie dostępu do danych osobowych, tak by posiadały go wyłącznie te organy, które muszą zostać poinformowane, państwa członkowskie powinny wyznaczyć organy, którym powierzone jest zadanie koordynowania odbieranych ostrzeżeń. Państwa członkowskie powinny przyznawać dostęp do mechanizmu ostrzegania wyłącznie tym organom, których bezpośrednio dotyczy dane ostrzeżenie. Aby zapewnić, by ostrzeżenia były wysyłane wyłącznie w przypadkach, w których jest to konieczne, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyznaczenia organów, którym powierzone zostanie zadanie koordynowania wysyłanych ostrzeżeń.
(12) Przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia podlega przepisom dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 oraz rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Uznawania Kwalifikacji Zawodowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: