KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy 1 , w szczególności jej art. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Kody i subkody określone w załączniku I do dyrektywy 2006/126/WE należy zaktualizować w świetle postępu technicznego i naukowego, zwłaszcza w dziedzinie zmian w pojazdach i wsparcia technicznego dla kierowców niepełnosprawnych.
(2) Aby uwzględnić nowe osiągnięcia technologiczne, przy ustalaniu kodów i subkodów należy wziąć pod uwagę kryterium funkcji. Na potrzeby uproszczeń administracyjnych niektóre kody należy również skreślić, połączyć z innymi kodami lub skrócić.
(3) W celu zmniejszenia obciążenia niepełnosprawnych kierowców, tam gdzie to możliwe, należy umożliwić im prowadzenie pojazdu bez zmian technicznych. Ponieważ nowoczesna technologia pojazdów umożliwia takim kierowcom obsługę niektórych standardowych pojazdów o ograniczonej mocy, np. w odniesieniu do układu kierowniczego lub hamulcowego, w celu zapewnienia kierowcom większej elastyczności przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznej eksploatacji pojazdu należy wprowadzić kody, które umożliwiłyby prowadzenie pojazdów o maksymalnej mocy zgodnej z tą, jaką kierowca może osiągnąć.
(4) Niektóre kody, które obecnie obejmują tylko uwarunkowania medyczne, mogą być istotne również dla innych celów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez ograniczenie ilości sytuacji wysokiego ryzyka, np. w przypadku początkujących i starszych kierowców. W związku z tym należy również stworzyć sekcję takich kodów dotyczących ograniczonego użycia.
(5) W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego kilka państw członkowskich wprowadziło programy umożliwiające kierowcom prowadzenie wyłącznie pojazdów wyposażonych w alkomaty blokujące zapłon lub planuje wprowadzenie takich programów. W celu ułatwienia wdrażania i akceptacji alkomatów blokujących zapłon, biorąc pod uwagę zalecenie zawarte w sprawozdaniu "Zapobieganie prowadzeniu pojazdów mechanicznych po spożyciu alkoholu przy pomocy alkomatów blokujących zapłon" 2 , należy wprowadzić zharmonizowany kod.
(6) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną państw członkowskich i Komisji z dnia 28 września 2011 r. dotyczącą dokumentów wyjaśniających 3 państwa członkowskie zobowiązały się do składania, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, jednego lub więcej dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2006/126/WE.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Praw Jazdy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18.
3 Dz.U. C 369 z 17.12.2011, s. 14.
* Określa on zdolność kierowcy do obsługi systemu.
* Określa on zdolność kierowcy do obsługi systemu.
* Określa on zdolność kierowcy do obsługi systemu.
* Określa on zdolność kierowcy do obsługi systemu.
**) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8).