Rozporządzenie delegowane 1370/2014 ustanawiające tymczasową nadzwyczajną pomoc dla producentów mleka w Finlandii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1370/2014
z dnia 19 grudnia 2014 r.
ustanawiające tymczasową nadzwyczajną pomoc dla producentów mleka w Finlandii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 7 sierpnia 2014 r. rząd rosyjski wprowadził zakaz przywozu niektórych produktów rolnych z Unii do Rosji, w tym produktów mlecznych.

(2) Finlandia, która wywozi ponad 25 % swojej produkcji mleka do Rosji, co stanowi 64 % jej całkowitego wywozu mleka i produktów mlecznych do państw trzecich, jest jednym z państw członkowskich, w których przed wprowadzeniem zakazu produkcja mleka była najbardziej uzależniona od wywozu do Rosji.

(3) We wrześniu 2014 r. ceny skupu mleka od producentów w Finlandii gwałtownie spadły, co należy przypisać wyłącznie rosyjskiemu zakazowi przywozu. Podczas gdy średnia cena mleka w Finlandii jest stosunkowo wysoka w porównaniu z całą Unią, koszty produkcji w Finlandii należą do najwyższych w Unii.

(4) Ciągłość funkcjonowania fińskiego sektora mleka i produktów mlecznych jest zagrożona przez rosyjski zakaz przywozu, ponieważ sektor ten zainwestował w produkty o wysokiej wartości dodanej dostosowane do gustów i potrzeb rosyjskiego rynku. Produkty mleczne wyprodukowane z przeznaczeniem na rynek rosyjski muszą zostać wchłonięte przez fiński rynek detaliczny po obniżonych cenach. Potrzebny jest czas, aby ten sektor w Finlandii mógł znaleźć nowe rynki zbytu lub dostosować produkcję do nowych produktów, na które byłby popyt. Interwencja publiczna i prywatne przechowywanie są niewystarczające, aby wyeliminować to zagrożenie.

(5) Aby sprawnie i skutecznie wyeliminować wynikające z tego zakłócenia na rynku, należy przyznać Finlandii pomoc w formie jednorazowej puli środków finansowych w celu wsparcia producentów mleka, którzy odczuwają skutki wprowadzonego przez Rosję zakazu przywozu i w rezultacie napotykają problemy z płynnością finansową.

(6) Pula środków finansowych dostępnych dla Finlandii powinna zostać obliczona na podstawie produkcji mleka w latach 2013-2014 w ramach kwot krajowych, a także proporcjonalnie do odnotowanego spadku cen mleka. Aby zagwarantować, że wsparcie jest ukierunkowane na tych producentów, którzy odczuwają skutki zakazu, i biorąc pod uwagę ograniczone środki budżetowe, Finlandia powinna rozdzielić tę kwotę na podstawie obiektywnych kryteriów oraz w sposób niedyskryminacyjny, unikając przy tym wszelkich zakłóceń rynku i konkurencji.

(7) Ponieważ pula środków finansowych przyznanych Finlandii pokryje jedynie część faktycznych strat poniesionych przez producentów, Finlandia powinna mieć możliwość przyznania dodatkowego wsparcia dla producentów mleka.

(8) Takie dodatkowe wsparcie powinno być przyznawane przy spełnieniu tych samych warunków dotyczących obiektywności, niedyskryminacji i niezakłócania konkurencji oraz przy uwzględnieniu pomocy krajowej, którą producenci otrzymali w tym samym celu na podstawie art. 142 Aktu przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.

(9) Pomoc przewidzianą w niniejszym rozporządzeniu należy przyznać jako środek mający na celu wspieranie rynków rolnych w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 2 .

(10) Z przyczyn związanych z budżetem Unia powinna pokryć wydatki poniesione przez Finlandię w związku ze wsparciem finansowym dla producentów mleka jedynie w przypadku płatności dokonanych przed upływem określonego terminu.

(11) Aby zapewnić przejrzystość oraz monitorowanie i właściwe zarządzanie dostępnymi kwotami, Finlandia powinna poinformować Komisję o obiektywnych kryteriach stosowanych w celu ustalenia metod, według których przyznaje się wsparcie, oraz o środkach wprowadzonych w celu zapobieżenia zakłóceniom konkurencji.

(12) Aby zapewnić jak najszybsze udzielenie pomocy producentom mleka, Finlandia powinna mieć możliwość bezzwłocznego wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Z tego względu niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Pomoc Unii w całkowitej kwocie 10 729 307 EUR udostępnia się Finlandii w celu zapewnienia ukierunkowanego wsparcia dla producentów mleka, którzy odczuwają skutki rosyjskiego zakazu przywozu produktów pochodzących z Unii.

Finlandia wykorzystuje tę kwotę na podstawie obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów, pod warunkiem że powiązane płatności nie prowadzą do zakłócenia konkurencji. W tym celu Finlandia bierze pod uwagę zasięg skutków rosyjskiego zakazu przywozu dla przedmiotowych producentów.

Finlandia dokonuje tych płatności najpóźniej do dnia 31 maja 2015 r.

Artykuł  2

Finlandia może przyznać dodatkowe wsparcie dla producentów mleka otrzymujących pomoc, o której mowa w art. 1, do maksymalnej kwoty równej kwocie przewidzianej we wspomnianym artykule.

Takie dodatkowe wsparcie przyznaje się przy spełnieniu tych samych warunków dotyczących obiektywności, niedyskryminacji i niezakłócania konkurencji oraz przy uwzględnieniu pomocy krajowej, którą producenci otrzymali w tym samym celu na podstawie art. 142 Aktu przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.

Finlandia wypłaca dodatkowe wsparcie najpóźniej do dnia 31 maja 2015 r.

Artykuł  3

Finlandia przekazuje Komisji:

a)
niezwłocznie i nie później niż do dnia 30 kwietnia 2015 r. - informacje o obiektywnych kryteriach stosowanych w celu ustalenia metod, według których przyznaje się ukierunkowane wsparcie, oraz o środkach wprowadzonych w celu zapobieżenia zakłóceniom konkurencji;
b)
nie później niż do dnia 31 lipca 2015 r. - informacje o całkowitych wypłaconych kwotach oraz o liczbie i rodzaju beneficjentów.
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2014 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.366.18

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 1370/2014 ustanawiające tymczasową nadzwyczajną pomoc dla producentów mleka w Finlandii
Data aktu: 19/12/2014
Data ogłoszenia: 20/12/2014
Data wejścia w życie: 23/12/2014