Rozporządzenie 1352/2014 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Jemenie

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) NR 1352/2014
z dnia 18 grudnia 2014 r.
w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Jemenie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 215,

uwzględniając decyzję Rady 2014/932/WPZiB 1 ,

uwzględniając wspólny wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) nr 2140 (2014) z dnia 26 lutego 2014 r. w decyzji 2014/932/WPZiB przewidziano ograniczenia wjazdu lub przejazdu i zamrożenie środków finansowych i zasobów gospodarczych określonych osób, które ma wskazać komitet ustanowiony na mocy pkt 19 rezolucji RB ONZ nr 2140 (2014).

(2) W dniu 7 listopada 2014 r. komitet ten wskazał trzy osoby, które zostaną objęte ograniczeniami wjazdu lub przejazdu i zamrożeniem środków finansowych i zasobów gospodarczych zgodnie z rezolucją RB ONZ nr 2140 (2014).

(3) Niektóre środki przewidziane w decyzji 2014/932/WPZiB wchodzą w zakres stosowania Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zatem do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań regulacyjnych na szczeblu Unii, w szczególności w celu zapewnienia jednolitego stosowania tych środków przez podmioty gospodarcze we wszystkich państwach członkowskich.

(4) Niniejsze rozporządzenie respektuje prawa podstawowe i przestrzega zasad określonych w szczególności w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a zwłaszcza prawa do skutecznego środka prawnego, dostępu do bezstronnego sądu oraz do ochrony danych osobowych. Niniejsze rozporządzenie ma być stosowane zgodnie z tymi prawami.

(5) Uprawnienie do zmiany wykazu zawartego w załączniku I do niniejszego rozporządzenia powinno być wykonywane przez Radę w związku z konkretnym zagrożeniem dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa w regionie, jakie stwarza sytuacja w Jemenie, oraz w celu zapewnienia spójności z procesem zmiany i przeglądu załącznika do decyzji 2014/932/WPZiB.

(6) Procedura zmiany wykazu zawartego w załączniku I do niniejszego rozporządzenia powinna obejmować przekazanie wskazanej osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi powodów umieszczenia w wykazie przekazanych przez komitet ustanowiony na mocy pkt 19 rezolucji RB ONZ nr 2140 (2014), tak by umożliwić im przedstawienie uwag. W przypadku gdy zostaną zgłoszone uwagi lub przedstawione istotne nowe dowody, Rada powinna dokonać weryfikacji swojej decyzji w świetle tych uwag i odpowiednio poinformować daną osobę, podmiot lub organ.

(7) Na potrzeby wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia oraz w celu zapewnienia jak największej pewności prawa w Unii nazwiska i inne istotne dane dotyczące osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, których środki finansowe i zasoby gospodarcze muszą zostać zamrożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, należy podać do wiadomości publicznej. Wszelkie operacje przetwarzania danych osobowych powinny odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 2  i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 95/46/WE 3 .

(8) W celu zapewnienia skuteczności środków ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu powinno ono wejść w życie w trybie natychmiastowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"roszczenie" oznacza każde roszczenie, dochodzone w postępowaniu sądowym lub nie, zgłoszone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub po tym dniu, na mocy umowy lub transakcji, lub w związku z nimi, w szczególności obejmujące:
(i)
roszczenie o wykonanie jakiegokolwiek zobowiązania powstałego na mocy umowy lub transakcji, lub w związku z nimi;
(ii)
roszczenie o prolongatę lub spłatę zobowiązania, gwarancji finansowej lub odszkodowania w jakiejkolwiek formie;
(iii)
roszczenie o odszkodowanie z tytułu umowy lub transakcji;
(iv)
powództwo wzajemne;
(v)
żądanie uznania lub wykonania, łącznie z uznaniem na podstawie procedury exequatur, wyroku, orzeczenia arbitrażowego lub równoważnej decyzji, niezależnie od miejsca ich wydania;
b)
"umowa lub transakcja" oznacza każdą transakcję, niezależnie od jej formy i mającego zastosowanie prawa, obejmującą jedną lub większą liczbę umów lub podobnych zobowiązań między tymi samymi lub różnymi stronami; do celów niniejszej definicji pojęcie "umowa" obejmuje zobowiązania, gwarancje lub zabezpieczenia, w szczególności gwarancje finansowe lub zabezpieczenia finansowe, oraz kredyty, prawnie niezależne lub nie, a także wszelkie postanowienia z nimi związane, których źródłem jest taka transakcja lub które są z nią związane;
c)
"właściwe organy" oznaczają właściwe organy państw członkowskich wskazane na stronach internetowych wymienionych w załączniku II;
d)
"zasoby gospodarcze" oznaczają wszelkiego rodzaju rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne, ruchome i nieruchome, które nie są środkami finansowymi, ale mogą być użyte do uzyskania środków finansowych, towarów lub usług;
e)
"zamrożenie zasobów gospodarczych" oznacza uniemożliwienie wykorzystania zasobów gospodarczych do uzyskiwania środków finansowych, towarów lub usług w jakikolwiek sposób, między innymi poprzez ich sprzedaż, wynajem lub obciążenie hipoteką;
f)
"zamrożenie środków finansowych" oznacza zapobieganie wszelkim ruchom środków finansowych, ich przekazywaniu, zmianom, wykorzystaniu, udostępnianiu lub dokonywaniu nimi transakcji w jakikolwiek sposób, który powodowałby jakąkolwiek zmianę ich wielkości, wartości, lokalizacji, własności, posiadania, charakteru, przeznaczenia lub inną zmianę, która umożliwiłaby korzystanie z nich, w tym zarządzanie portfelem;
g)
"środki finansowe" oznaczają aktywa finansowe i dowolnego rodzaju korzyści, między innymi:
(i)
gotówkę, czeki, roszczenia pieniężne, weksle, przekazy pieniężne i inne instrumenty płatnicze;
(ii)
depozyty złożone w instytucjach finansowych lub innych podmiotach, salda na rachunkach, wierzytelności i zobowiązania dłużne;
(iii)
papiery wartościowe i papiery dłużne w obrocie publicznym lub niepublicznym, w tym akcje i udziały, certyfikaty papierów wartościowych, obligacje, weksle, warranty, skrypty dłużne i kontrakty na instrumenty pochodne;
(iv)
odsetki, dywidendy lub inne przychody z aktywów oraz wartości narosłe z aktywów lub wygenerowane przez te aktywa;
(v)
kredyty, tytuły do przeprowadzania kompensat, gwarancje, gwarancje należytego wykonania umów lub inne zobowiązania finansowe;
(vi)
akredytywy, konosamenty, dokumenty poświadczające nabycie; oraz
(vii)
dokumenty poświadczające udział w funduszach lub zasobach finansowych;
h)
"Komitet Sankcji" oznacza komitet Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych utworzony na mocy pkt 19 rezolucji RB ONZ nr 2140 (2014);
i)
"terytorium Unii" oznacza wszystkie terytoria państw członkowskich, do których zastosowanie ma Traktat, na warunkach określonych w Traktacie, w tym ich przestrzeń powietrzną;
j) 4
 "pomoc techniczna" oznacza wszelkie wsparcie techniczne związane z naprawami, rozwojem, produkcją, montażem, testowaniem, konserwacją lub wszelką inną obsługę techniczną, mogące przyjmować formy takie, jak instruktaż, doradztwo, szkolenia, przekazanie praktycznej wiedzy lub umiejętności lub usługi konsultingowe; w tym werbalne formy pomocy.
Artykuł  1a  5

Zakazuje się:

a)
zapewniania pomocy technicznej związanej z działaniami wojskowymi oraz z dostarczaniem, produkcją, konserwacją i stosowaniem uzbrojenia i wszelkich materiałów z nim związanych, łącznie z bronią i amunicją, pojazdami wojskowymi i sprzętem wojskowym, sprzętem paramilitarnym oraz częściami zapasowymi do wyżej wymienionych, bezpośrednio lub pośrednio, jakiejkolwiek osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi, wymienionym w załączniku I;
b)
zapewniania finansowania lub pomocy finansowej związanych z działaniami wojskowymi, w tym zwłaszcza udzielania dotacji, pożyczek i ubezpieczeń kredytów eksportowych, a także zapewniania ubezpieczeń i reasekuracji, na potrzeby jakiejkolwiek sprzedaży, dostawy, transferu lub eksportu uzbrojenia i materiałów z nim związanych lub na potrzeby świadczenia związanej z nimi pomocy technicznej, bezpośrednio lub pośrednio, jakiejkolwiek osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi, wymienionym w załączniku I.
Artykuł  2
1. 
Zamraża się wszystkie środki finansowe i zasoby gospodarcze należące do, będące w posiadaniu, w dyspozycji lub pod kontrolą osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Nie udostępnia się osobom fizycznym ani prawnym, podmiotom ani organom wymienionym w załączniku I, ani też na ich rzecz - bezpośrednio lub pośrednio - żadnych środków finansowych ani zasobów gospodarczych.
3.  6
 Ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do udostępniania środków finansowych lub zasobów gospodarczych niezbędnych do zapewnienia terminowego dostarczania pomocy humanitarnej lub do wspierania innych działań wspierających podstawowe potrzeby ludzkie, w przypadku gdy takiej pomocy dostarczają lub takie działania realizują:
a)
Organizacja Narodów Zjednoczonych, w tym jej programy, fundusze oraz inne podmioty i organy, a także jej wyspecjalizowane agencje i organizacje powiązane;
b)
organizacje międzynarodowe;
c)
organizacje humanitarne posiadające status obserwatora w Zgromadzeniu Ogólnym Narodów Zjednoczonych oraz członkowie tych organizacji humanitarnych;
d)
dwustronnie lub wielostronnie finansowane organizacje pozarządowe uczestniczące w organizowanych przez ONZ programach pomocy humanitarnej, programach pomocy na rzecz uchodźców, innych apelach ONZ lub klastrach pomocy humanitarnej koordynowanych przez Biuro ONZ ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej (OCHA);
e)
pracownicy, beneficjenci, jednostki zależne lub partnerzy wykonawczy podmiotów wymienionych w lit. a)-d), w czasie i w zakresie, w jakim działają w takim charakterze; lub
f)
odpowiednie inne podmioty określone przez Komitet ds. Sankcji.
Artykuł  3
1.  7
 W załączniku I wymieniono osoby fizyczne lub prawne, podmioty i organy wskazane przez Komitet Sankcji jako osoby, podmioty lub organy prowadzące lub wspierające działania, które zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu lub stabilności w Jemenie, w tym między innymi:
a)
działania utrudniające lub zakłócające pomyślne zakończenie transformacji politycznej zgodnie z inicjatywą Rady Współpracy Państw Zatoki i porozumieniem w sprawie mechanizmu wdrażania;
b)
akty utrudniające wdrażanie wyników sprawozdania końcowego kompleksowej Konferencji Dialogu Narodowego przez stosowanie przemocy lub ataki na kluczowe elementy infrastruktury;
c)
planowanie lub popełnianie w Jemenie działań naruszających mające zastosowanie prawo międzynarodowe praw człowieka lub międzynarodowe prawo humanitarne, lub działań stanowiących naruszenia praw człowieka, w tym przemocy seksualnej podczas konfliktów zbrojnych, lub kierowanie takimi działaniami w Jemenie, lub rekrutacja lub wykorzystywanie dzieci w konfliktach zbrojnych z naruszeniem prawa międzynarodowego;
d)
działania naruszające embargo na broń nałożone na mocy art. 1 decyzji 2014/932/WPZiB lub utrudniające dostarczanie pomocy humanitarnej Jemenowi lub dostęp do tej pomocy, lub jej dystrybucję w Jemenie.
2. 
Załącznik I zawiera powody umieszczenia w wykazie danych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów.
3. 
Załączniku I zawiera informacje, o ile są dostępne, dostarczone przez Radę Bezpieczeństwa lub przez Komitet Sankcji, niezbędne do identyfikacji odnośnych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów. W odniesieniu do osób fizycznych informacje takie mogą obejmować imiona i nazwiska, w tym pseudonimy, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, numer paszportu i dowodu tożsamości, płeć, adres - o ile jest znany - oraz funkcję lub zawód. W odniesieniu do osób prawnych, podmiotów lub organów informacje takie mogą obejmować nazwy, miejsce i datę rejestracji, numer rejestracji i miejsce prowadzenia działalności. Załącznik I zawiera także datę wskazania przez Radę Bezpieczeństwa lub przez Komitet Sankcji.
Artykuł  3a  8
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 1a i 2 właściwe organy państw członkowskich mogą, na warunkach, jakie uznają za stosowne, oraz pod warunkiem że Komitet Sankcji ustalił, w poszczególnych przypadkach, że dane odstępstwo jest niezbędne do ułatwienia prac Organizacji Narodów Zjednoczonych i innych organizacji humanitarnych w Jemenie lub w związku z jakimkolwiek innym względem zgodnym z celami rezolucji RB ONZ nr 2140 (2014) i rezolucji RB ONZ nr 2216 (2015), zezwolić na:
a)
świadczenie pomocy technicznej, zapewnianie finansowania lub pomocy finansowej związanych z działaniami opisanymi w art. 1a;
b)
uwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych lub udostępnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych.
2. 
Ust. 1 lit. b) pozostaje bez uszczerbku dla art. 2 ust. 3.
Artykuł  4

Na zasadzie odstępstwa od art. 2 właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić na zwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych lub udostępnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, na warunkach, jakie uznają za stosowne, o ile spełnione są następujące warunki:

a)
dany właściwy organ ustalił, że środki finansowe lub zasoby gospodarcze są:
(i)
niezbędne do zaspokojenia podstawowych potrzeb osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów wymienionych w załączniku I oraz członków rodzin pozostających na utrzymaniu takich osób fizycznych, w tym opłat za żywność, z tytułu najmu lub kredytu hipotecznego, za leki i leczenie, podatków, składek ubezpieczeniowych oraz opłat za usługi użyteczności publicznej;
(ii)
przeznaczone wyłącznie na pokrycie uzasadnionych honorariów lub zwrot wydatków związanych ze świadczeniem usług prawniczych; lub
(iii)
przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów opłat lub należności za usługi związane ze zwykłym przechowywaniem lub utrzymywaniem zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych; oraz
b)
dane państwo członkowskie powiadomiło Komitet Sankcji o ustaleniu, o którym mowa w lit. a), i o swoim zamiarze udzielenia zezwolenia, a Komitet Sankcji nie wyraził sprzeciwu w ciągu pięciu dni roboczych od dnia powiadomienia.
Artykuł  5

Na zasadzie odstępstwa od art. 2 właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić na zwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych lub udostępnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych na warunkach, jakie uznają za stosowne, o ile odpowiedni właściwy organ ustalił, że są one niezbędne do pokrycia nadzwyczajnych wydatków, a dane państwo członkowskie powiadomiło Komitet Sankcji o tych ustaleniach i Komitet Sankcji te ustalenia zatwierdził.

Artykuł  6

Na zasadzie odstępstwa od art. 2 właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić na zwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, o ile spełnione są następujące warunki:

a)
dane środki finansowe lub zasoby gospodarcze są przedmiotem zastawu sądowego, administracyjnego lub arbitrażowego ustanowionego przed datą umieszczenia w załączniku I osoby, podmiotu lub organu, o których mowa w art. 2, lub orzeczenia sądowego, administracyjnego lub arbitrażowego wydanego przed tą datą;
b)
dane środki finansowe lub zasoby gospodarcze zostaną wykorzystane wyłącznie do zaspokojenia roszczeń zabezpieczonych takim zastawem lub uznanych za uzasadnione w takim orzeczeniu, w granicach określonych przez mające zastosowanie przepisy ustawowe i wykonawcze regulujące prawa osób mających takie roszczenia;
c)
decyzja o zastawie lub orzeczenie nie zostały wydane na korzyść osoby, podmiotu lub organu wymienionych w załączniku I;
d)
uznanie decyzji o zastawie lub orzeczenia nie jest sprzeczne z porządkiem publicznym danego państwa członkowskiego; oraz
e)
Komitet Sankcji został powiadomiony przez dane państwo członkowskie o zastawie lub orzeczeniu.
Artykuł  7

Na zasadzie odstępstwa od art. 2 i pod warunkiem że płatność dokonywana przez osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ wymieniony w załączniku I jest należna na mocy umowy lub porozumienia zawartego przez daną osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ lub na mocy zobowiązania je obciążającego zanim ta osoba fizyczna lub prawna, podmiot lub organ zostały wskazane przez Radę Bezpieczeństwa ONZ lub Komitet Sankcji, właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić, na warunkach, jakie uznają za stosowne, na zwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, pod warunkiem że dany właściwy organ ustalił, że:

a)
środki finansowe lub zasoby gospodarcze zostaną wykorzystane do dokonania płatności przez osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ wymienione w załączniku I;
b)
dokonanie płatności nie narusza art. 2 ust. 2; oraz
c)
Komitet Sankcji został powiadomiony przez dane państwo członkowskie o zamiarze udzielenia zezwolenia z wyprzedzeniem 10 dni roboczych.
Artykuł  8
1. 
Art. 2 ust. 2 nie stanowi przeszkody dla zasilania zamrożonych rachunków przez instytucje finansowe lub kredytowe otrzymujące środki finansowe przekazywane im przez osoby trzecie na rachunek ujętych w wykazie osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, o ile wszelkie kwoty dodatkowe na takich rachunkach zostają również zamrożone. Instytucja finansowa lub kredytowa niezwłocznie powiadamia właściwe organy o takich transakcjach.
2. 
Art. 2 ust. 2 nie ma zastosowania do księgowania na zamrożonych rachunkach:
a)
odsetek lub innych dochodów od tych rachunków;
b)
płatności należnych z tytułu umów, porozumień lub zobowiązań, które zostały zawarte lub powstały przed datą umieszczenia w załączniku I osoby fizycznej lub prawnej, podmiotu lub organu, o których mowa w art. 2; lub
c)
płatności należnych z tytułu zastawu lub orzeczenia sądowego, administracyjnego lub arbitrażowego zgodnie z art. 6; pod warunkiem że wszelkie takie odsetki, inne dochody oraz płatności zostaną zamrożone zgodnie z art. 2 ust. 1.
Artykuł  9
1. 
Bez uszczerbku dla mających zastosowanie przepisów dotyczących sprawozdawczości, poufności i tajemnicy służbowej, osoby fizyczne i prawne, podmioty i organy:
a)
niezwłocznie dostarczają wszelkie informacje, które ułatwiłyby przestrzeganie niniejszego rozporządzenia, takie jak informacje dotyczące rachunków oraz kwot zamrożonych zgodnie z art. 2, właściwemu organowi państwa członkowskiego, w którym te osoby fizyczne i prawne, podmioty lub organy mają miejsce zamieszkania lub siedzibę, i przekazują takie informacje Komisji, bezpośrednio albo za pośrednictwem państwa członkowskiego; oraz
b)
współpracują z właściwym organem przy weryfikacji takich informacji.
2. 
Wszelkie dodatkowe informacje uzyskane bezpośrednio przez Komisję są udostępniane państwom członkowskim.
3. 
Wszelkie informacje dostarczone lub otrzymane zgodnie z niniejszym artykułem są wykorzystywane jedynie do celów, dla których je dostarczono lub otrzymano.
Artykuł  10  9

Zakazuje się świadomego i umyślnego udziału w działaniach, których celem lub skutkiem jest obejście środków, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2.

Artykuł  11
1. 
Osoby fizyczne lub prawne lub podmioty lub organy lub ich dyrektorzy lub pracownicy, którzy dokonują zamrażenia środków finansowych i zasobów gospodarczych lub odmawiają ich udostępnienia w dobrej wierze i w oparciu o przekonanie, że działanie takie jest zgodne z niniejszym rozporządzeniem, nie ponoszą z tego tytułu żadnej odpowiedzialności, chyba że zostanie dowiedzione, że środki finansowe i zasoby gospodarcze zostały zamrożone lub zatrzymane na skutek zaniedbania.
2. 
Działania osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów nie stanowią podstawy do żadnej odpowiedzialności z ich strony, jeżeli nie wiedziały one i nie miały uzasadnionego powodu do przypuszczenia, że ich działania mogą naruszyć zakazy określone w niniejszym rozporządzeniu.
Artykuł  12
1. 
Nie są zaspokajane żadne roszczenia w związku z jakąkolwiek umową lub transakcją, których wykonanie zostało zakłócone, bezpośrednio lub pośrednio, w całości lub części, przez środki nałożone na mocy niniejszego rozporządzenia, w tym roszczenia odszkodowawcze lub wszelkie inne roszczenia tego rodzaju, takie jak roszczenia o odszkodowanie lub roszczenia wynikające z gwarancji, w szczególności roszczenia o prolongatę lub spłatę zobowiązania, gwarancji lub odszkodowania, w szczególności gwarancji finansowych lub odszkodowania finansowego w jakiejkolwiek formie, o ile zostały one wniesione przez:
a)
wskazane osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy wymienione w załączniku I;
b)
wszelkie osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy działające za pośrednictwem lub w imieniu osób, podmiotów lub organów, o których mowa w lit. a).
2. 
We wszelkich postępowaniach zmierzających do zaspokojenia roszczenia ciężar dowodu, że zaspokojenie roszczenia nie jest zakazane przez ust. 1, spoczywa na osobie fizycznej lub prawnej, podmiocie lub organie dochodzącym zaspokojenia tego roszczenia.
3. 
Niniejszy artykuł pozostaje bez uszczerbku dla prawa osób fizycznych lub prawnych, podmiotów i organów, o których mowa w ust. 1, do wystąpienia o sądową kontrolę legalności niewypełnienia zobowiązań umownych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
Artykuł  13
1. 
Komisja i państwa członkowskie informują się wzajemnie o środkach podjętych na mocy niniejszego rozporządzenia i dzielą się wszelkimi innymi dostępnymi im istotnymi informacjami w związku z niniejszym rozporządzeniem, w szczególności informacjami dotyczącymi:
a) 10
 środków finansowych zamrożonych na mocy art. 2 oraz zezwoleń udzielonych na podstawie art. 3a, 4, 5, 6 i 7;
b)
naruszeń przepisów i trudności z ich egzekwowaniem oraz orzeczeń wydanych przez sądy krajowe.
2. 
Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują sobie wzajemnie oraz Komisji wszelkie inne dostępne im istotne informacje, które mogą mieć wpływ na skuteczne wdrożenie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  14

Komisja jest uprawniona do zmiany załącznika II na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie.

Artykuł  15
1. 
W przypadku gdy Rada Bezpieczeństwa ONZ lub Komitet Sankcji umieści osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ w wykazie i przekaże uzasadnienie wskazania, Rada dodaje tę osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ do załącznika I. Rada przekazuje swoją decyzję, wraz z uzasadnieniem, danej osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi bezpośrednio - gdy adres jest znany - albo poprzez opublikowanie ogłoszenia, umożliwiając danej osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi przedstawienie uwag.
2. 
W przypadku gdy zostaną zgłoszone uwagi lub przedstawione istotne nowe dowody, Rada dokonuje weryfikacji swojej decyzji i odpowiednio informuje daną osobę, podmiot lub organ.
3. 
W przypadku gdy Rada Bezpieczeństwa ONZ lub Komitet Sankcji postanowią usunąć osobę, podmiot lub organ z wykazu lub zmienić dane identyfikacyjne osoby, podmiotu lub organu umieszczonego w wykazie, Rada zmienia odpowiednio załącznik I.
Artykuł  16
1. 
Państwa członkowskie przyjmują przepisy określające sankcje mające zastosowanie w przypadkach naruszeń przepisów niniejszego rozporządzenia oraz podejmują wszelkie środki niezbędne do zapewnienia ich stosowania. Przewidziane sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
2. 
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o tych przepisach niezwłocznie po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia oraz powiadamiają ją o wszelkich późniejszych zmianach.
Artykuł  17
1. 
Państwa członkowskie wyznaczają właściwe organy, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, i podają ich nazwy na stronach internetowych wymienionych w załączniku II. Państwa członkowskie zgłaszają Komisji wszelkie zmiany adresów swoich stron internetowych wymienionych w załączniku II.
2. 
Państwa członkowskie zgłaszają Komisji swoje właściwe organy, w tym dane kontaktowe tych właściwych organów, niezwłocznie po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, oraz powiadamiają ją o wszelkich późniejszych zmianach.
3. 
Adres i inne dane kontaktowe Komisji na potrzeby powiadamiania, informowania lub innego porozumiewania się we wszystkich przypadkach, gdy wymagają tego przepisy niniejszego rozporządzenia, wskazane są w załączniku II.
Artykuł  18

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie:

a)
na terytorium Unii, w tym także w granicach jej przestrzeni powietrznej;
b)
na pokładach wszystkich statków powietrznych lub wodnych podlegających jurysdykcji państwa członkowskiego;
c)
wobec każdej osoby będącej obywatelem państwa członkowskiego, przebywającej na terytorium Unii lub poza nim;
d)
wobec każdej osoby prawnej, podmiotu lub organu, na terytorium Unii lub poza nim, zarejestrowanych lub utworzonych na mocy prawa państwa członkowskiego;
e)
wobec każdej osoby prawnej, podmiotu lub organu w odniesieniu do wszelkiego rodzaju działalności gospodarczej prowadzonej całkowicie lub częściowo na terytorium Unii.
Artykuł  19

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2014 r.
W imieniu Rady
S. GOZI
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  11

Wykaz osób, podmiotów i organów, o których mowa w art. 1a i 2

A.
OSOBY
1.
Abdullah Yahya Al Hakim (alias: a) Abu Ali al Hakim; b) Abu-Ali al-Hakim; c) Adallah al-Hakim; d) Abu Ali Alhakim; e) Abdallah al-Mu'ayyad).

Nazwisko w pisowni oryginalnej:

grafika

Rola: Zastępca dowódcy grupy Huthi. Adres: Dahyan, Sa'dah Governorate (muhafaza Sada), Jemen. Data urodzenia: a) ok. 1985 r.; b) między 1984 a 1986 r. Miejsce urodzenia: a) Dahyan, Jem Sada), b) Sa'dah Governorate (muhafaza Sada), Jemen. Obywatelstwo: jemeńskie. Inne informacje: Płeć: mężczyzna. Lind do specjalnego ogłoszenia Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych i Interpolu: https://www.interpol.int/en/notice/search/un/5837273. Data umieszczenia w wykazie przez ONZ: 7.11.2014 (zmienione 20.11.2014).

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Abdullah Yahya al Hakim został wskazany do objęcia sankcjami dnia 7 listopada 2014 r. zgodnie z pkt 11 i 15 rezolucji RB ONZ nr 2140 (2014) jako osoba spełniająca kryteria wskazania określone w pkt 17 i 18 rezolucji.

Abdullah Yahya al Hakim był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu lub stabilności Jemenu, takie jak działania zakłócające realizację porozumienia z dnia 23 listopada 2011 r. zawartego między rządem Jemenu a opozycją, przewidującego pokojowe przekazanie władzy w Jemenie, i działania, które utrudniają proces polityczny w Jemenie.

Według doniesień Abdullah Yahya al Hakim zorganizował w czerwcu 2014 r. spotkanie, aby przygotować zamach na prezydenta Jemenu Abdrabuha Mansoura Hadiego. Al Hakim spotkał się z dowódcami wojskowymi i dowódcami służb bezpieczeństwa oraz przywódcami plemiennymi; w spotkaniu wzięli udział również najważniejsi liderzy stronnictw lojalnych wobec byłego prezydenta Jemenu Alego Abdullaha Saleha; celem spotkania była koordynacja działań wojskowych zmierzających do przejęcia Sany - stolicy Jemenu.

Dnia 29 sierpnia 2014 r. przewodniczący Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych wydał publiczne oświadczenie, w którym stwierdził, że Rada potępiła działania sił, którymi dowodzi Abdullah Yahya al Hakim i które w dniu 8 lipca 2014 r. zaatakowały Amran w Jemenie, w tym siedzibę główną brygady armii jemeńskiej. W lipcu 2014 r. Al Hakim dowodził zbrojnym przejęciem prowincji Amran i był dowódcą wojskowym odpowiedzialnym za podejmowanie decyzji dotyczących trwających konfliktów w prowincji Amran oraz okręgu Hamdan w Jemenie.

Na początku września 2014 r. Abdullah Yahya al Hakim przebywał w Sanie w celu nadzorowania operacji bojowych w przypadku rozpoczęcia walk. Jego rolą było organizowanie działań zbrojnych w celu obalenia rządu Jemenu. Był on również odpowiedzialny za zabezpieczenie wszystkich tras do Sany i z Sany oraz za kontrolę nad nimi.

2.
Abd Al-Khaliq Al-Houthi ( alias: a) Abd-al-Khaliq al-Huthi; b) Abd-al-Khaliq Badr-al-Din al Huthi; c) Abd al-Khaliq Badr al-Din al-Huthi; d) Abd al-Khaliq al-Huthi; e) Abu-Yunus).

Nazwisko w pisowni oryginalnej:

grafika

Rola: Dowódca wojskowy grupy Huthi. Data urodzenia: 1984. Obywatelstwo: jemeńskie. Inne informacje: Płeć: mężczyzna. Link do specjalnego ogłoszenia Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych i Interpolu: https://www .interpol.int/en/notice/search/ un/5837297. Data umieszczenia w wykazie przez ONZ: 7.11.2014 (zmienione 20.11.2014, 26.8.2016).

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Abd al-Khaliq al-Houthi został wskazany do objęcia sankcjami dnia 7 listopada 2014 r. zgodnie z pkt 11 i 15 rezolucji RB ONZ nr 2140 (2014) jako osoba spełniająca kryteria wskazania określone w pkt 17 i 18 rezolucji.

Abd al-Khaliq al-Houthi był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu lub stabilności Jemenu, takie jak działania zakłócające realizację porozumienia z dnia 23 listopada 2011 r. zawartego między rządem Jemenu a opozycją, przewidującego pokojowe przekazanie władzy w Jemenie, i działania, które utrudniają proces polityczny w Jemenie.

Pod koniec października 2013 r. Abd al-Khaliq al-Houthi przewodził grupie bojowników noszących jemeńskie mundur y wojskowe w ataku na obiekty w Dimaj w Jemenie. Walki te spowodowały wiele ofiar śmiertelnych.

Pod koniec września 2014 r. nieznana liczba niezidentyfikowanych bojowników była rzekomo przygotowana do ataków na placówki dyplomatyczne w Sanie w Jemenie na rozkaz, który miał wydać Abd al-Khaliq al-Houthi. W dniu 30 sierpnia 2014 r. Al-Houthi koordynował transport broni z prowincji Amran do obozu demonstrant ów w Sanie.

3.
(skreślony).
4.
Abdulmalik al-Houthi (alias: Abdulmalik al-Huthi)

Inne informacje: przywódca jemeńskiego ugrupowania Houthi. Był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu lub stabilności Jemenu. Data wskazania przez ONZ: 14.4.2015 (zmienione 26.08.2016).

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Abdulmalik al-Houthi został wskazany do objęcia sankcjami w dniu 14 kwietnia 2015 r. zgodnie z pkt 11 i 15 rezolucji nr 2140 (2014) i z pkt 14 rezolucji nr 2216 (2015).

Abdul Malik al-Houthi jest jednym z przywódców ugrupowania, które jest zaangażowane w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu lub stabilności Jemenu.

We wrześniu 2014 r. siły Houthiego zajęły Sanę, a w styczniu 2015 r. usiłowały samodzielnie zastąpić legalny rząd Jemenu nielegalnym rządem zdominowanym przez członków ugrupowania Houthi. Al-Houthi stanął na czele jemeńskiego ugrupowania Houthi w 2004 r., po śmierci swojego brata, Husseina Badreddena al-Houthiego. Jako przywódca ugrupowania, al-Houthi wielokrotnie groził jemeńskim władzom dalszymi niepokojami, jeżeli nie spełnią one jego żądań, oraz przetrzymywał prezydenta Abda Rabbuha Mansura Hadiego, premiera i czołowych członków rządu. Prezydent Hadi uciekł wtedy do Adenu. Ugrupowanie Houthi rozpoczęło wtedy, z pomocą jednostek wojskowych lojalnych wobec poprzedniego prezydenta Saleha i jego syna, Ahmeda Alego Saleha, kolejną ofensywę w kierunku Adenu.

5.
(skreślony).
6.
Sultan Saleh Aida Aida Zabin

Inne informacje: Dyrektor Departamentu Dochodzeń Karnych (CID) w Sanie. Angażował się w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu. Data wskazania przez ONZ: 25.2.2021.

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Sułtan Saleh Aida Aida Zabin był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu, w tym w naruszenia obowiązującego międzynarodowego prawa humanitarnego i naruszenia praw człowieka w Jemenie.

Sułtan Saleh Aida Aida Zabin jest dyrektorem Departamentu Dochodzeń Karnych (CID) w Sanie. Odegrał znaczącą rolę w polityce zastraszania i stosowania systematycznych aresztowań, zatrzymań, tortur, przemocy seksualnej i gwałtów wobec aktywnych politycznie kobiet. Jako dyrektor CID Zabin ponosi odpowiedzialność bezpośrednią lub odpowiedzialność z tytułu posiadanych uprawnień za wykorzystywanie wielu miejsc zatrzymania, w tym aresztu domowego, posterunków policji, oficjalnych więzień i ośrodków detencyjnych oraz nieujawnionych ośrodków detencyjnych, oraz bierze udział w tych działaniach. W miejscach tych kobiety, w tym co najmniej jedna małoletnia, będące ofiarami przymusowego zaginięcia, były wielokrotnie przesłuchiwane, gwałcone, torturowane, pozbawiane możliwości leczenia w odpowiednim czasie i poddawane pracy przymusowej. W niektórych przypadkach sam Zabin bezpośrednio stosował tortury.

7.
Saleh Mesfer Saleh Al Shaer (alias:
a)
Saleh Mosfer Saleh al Shaer;
b)
Saleh Musfer Saleh al Shaer;
c)
Saleh Mesfer al Shaer;
d)
Saleh al Shae;
e)
Saleh al Sha'ir;
f)
Abu Yasser)

Nazwisko w oryginalnym alfabecie: ﺍ ﻟ ﺸ ﺎ ﻋ ﺮ ﺻ ﺎ ﻟ ﺢ ﻣ ﺴ ﻔ ﺮ ﺻ ﺎ ﻟ ﺢ

Rola: Generał dywizji, "administrator sądowy" mienia i funduszy będących własnością przeciwników Huti. Adres: Jemen Miejsce urodzenia: Al Safrah, prowincja Sada, Jemen. Obywatelstwo: jemeńskie. Nr paszportu: a) jemeński 05274639, wydany 7.10.2013 (data wygaśnięcia: 7.10.2019) b) jemeński 00481779, wydany 9.12.2000 (data wygaśnięcia: 9.12.2006) Krajowy numer identyfikacyjny: a) jemeński 1388114 b) jemeński 10010057512. Inne informacje: Jako "wiceminister obrony i logistyki" sił Huti wspomagał Huti w nabywaniu przemyconej broni i uzbrojenia. Jako "administrator sądowy" był bezpośrednio zaangażowany w szeroko zakrojone i bezprawne przywłaszczenie aktywów i podmiotów będących własnością osób aresztowanych przez Huti lub zmuszonych do szukania schronienia poza Jemenem. opis cech fizycznych: kolor oczu: brązowy; kolor włosów: siwy; karnacja: średnia; budowa ciała: szczupła; wzrost: nieznany; waga: nieznana; przynależność klanowa: członek konfederacji plemiennej Hashid. Zdjęcie do załączania dostępne na stronie ze specjalnymi ogłoszeniami Interpolu i Rady Bezpieczeństwa ONZ; link do strony ze specjalnymi ogłoszeniami Interpolu i Rady Bezpieczeństwa ONZ: https://www.interpol.int/en/How-we-work/Notices/View-UN-Notices-Individuals. Data umieszczenia w wykazie ONZ: 9 listopada 2021 r.

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Zgodnie z sekcją 5 lit. g) swoich wytycznych Komitet Rady Bezpieczeństwa utworzony na podstawie rezolucji nr 2140 udostępnia streszczone uzasadnienie umieszczenia w wykazie osób, grup, przedsiębiorstw i podmiotów ujętych w jego wykazie sankcji.

Data udostępnienia streszczenia na stronie internetowej Komitetu: 9 listopada 2021 r.

Saleh Mesfer Saleh Al Shaer został umieszczony w wykazie 9 listopada 2021 r. zgodnie z pkt 11 i 15 rezolucji nr 2140 (2014) i z pkt 14 rezoluci nr 2216 (2015), jako spełniający kryteria umieszczenia w wykazie określone w pkt 17 i pkt 18 lit. c) rezolucji nr 2140 (2014).

Saleh Mesfer Saleh Al Shaer był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu i wspierał takie działania, kierował również działaniami naruszającymi międzynarodowe prawo humanitarne w Jemenie.

Informacje dodatkowe:

W nawiązaniu do przedstawionego w dniu 28 sierpnia 2019 r. przez zespół ekspertów ONZ oświadczenia o sprawie, Saleh Mesfer Saleh Al Shaer był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu, tym samym spełniając kryteria umieszczenia w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140 (2014). Jako wiceminister obrony i logistyki sił Huti Saleh Mesfer Saleh Al Shaer wspomagał Huti w nabywaniu przemyconej broni i uzbrojenia. Jest także umieszczony w wykazie w związku z tym, że od początku 2018 r. bezpośrednio uczestniczył - jako "administrator sądowy" i z naruszeniem międzynarodowego prawa humanitarnego - w szeroko zakrojonym i bezprawnym przywłaszczeniu mienia i podmiotów będących własnością osób aresztowanych przez Huti lub zmuszonych do szukania schronienia poza Jemenem. Al Shaer wykorzystywał swoją władzę oraz działającą w Sanie sieć składającą się z członków jego rodziny, a także specjalny sąd karny, krajowe biuro bezpieczeństwa, bank centralny, służby kancelarii w jemeńskim Ministerstwie Handlu i Przemysłu oraz niektóre banki prywatne do arbitralnego wywłaszczania wybranych osób i podmiotów z ich majątku bez żadnego rzetelnego procesu sądowego ani możliwości dochodzenia odszkodowania.

8.
Muhammad Abd Al-Karim Al-Ghamari (alias:
a)
Mohammad Al-Ghamari)

Nazwisko w oryginalnym alfabecie: ﺍ ﻟ ﻐ ﻤ ﺎ ﺭ ﻱ ﻣ ﺤ ﻤ ﺪ ﻋ ﺒ ﺪ ﺍ ﻟ ﻜ ﺮ ﯾ ﻢ

Rola: generał dywizji, szef sztabu generalnego sił Huti. Adres: Jemen Data urodzenia: a) 1979 r. b) 1984 r. Miejsce urodzenia: Izla Dhaen, dystrykt Wahha, prowincja Hajjar, Jemen. Obywatelstwo: jemeńskie. Inne informacje: Szef sztabu generalnego sił Huti, odgrywa przywódczą rolę w organizowaniu działań wojskowych Huti, które bezpośrednio zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności w Jemenie, w tym w Marib, a także ataków transgranicznych przeciwko Arabii Saudyjskiej. Zdjęcie do załączenia dostępne na stronie ze specjalnymi ogłoszeniami Interpolu i Rady Bezpieczeństwa ONZ; link do strony ze specjalnymi ogłoszeniami Interpolu i Rady Bezpieczeństwa ONZ: https://www.interpol.int/en/How-we- work/Notices/View-UN-Notices-Individuals. Data umieszczenia w wykazie ONZ: 9 listopada 2021 r.

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Zgodnie z sekcją 5 lit. g) swoich wytycznych Komitet Rady Bezpieczeństwa utworzony na podstawie rezolucji nr 2140 udostępnia streszczone uzasadnienie umieszczenia w wykazie osób, grup, przedsiębiorstw i podmiotów ujętych w jego wykazie sankcji.

Data udostępnienia streszczenia na stronie internetowej Komitetu: 9 listopada 2021 r.

Muhammad Abd Al-Karim Al-Ghamari został umieszczony w wykazie 9 listopada 2021 r. zgodnie z pkt 11 i 15 rezolucji nr 2140 (2014) i z pkt 14 rezolucji nr 2216 (2015), jako spełniający kryteria umieszczenia w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140 (2014).

Muhammad Abd Al-Karim Al-Ghamari był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu i wspierał takie działania.

Informacje dodatkowe:

Al-Ghamari został umieszczony w wykazie w związku ze swoim zaangażowaniem i przywództwem w kampaniach wojskowych Huti, zagrażających pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu, ponieważ jego działania spełniały kryteria umieszczenia w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140 (2014). Al-Ghamari, jako szef sztabu generalnego Huti, odgrywa przywódczą rolę w organizowaniu działań wojskowych Huti, które bezpośrednio zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu, a także w organizowaniu ataków transgranicznych przeciwko Arabii Saudyjskiej. W ostatnim czasie objął nadzór nad szeroko zakrojoną ofensywą Huti przeciwko znajdującemu się pod kontrolą rządu jemeńskiego terytorium w prowincji Marib. Ofensywa w Marib powoduje zaostrzenie kryzysu humanitarnego w Jemenie, ponieważ naraża na ryzyko ponownego przesiedlenia ok. 1 mln osób wewnętrznie przesiedlonych znajdujących się w trudnej sytuacji, prowadzi do śmierci ludności cywilnej oraz powoduje eskalację konfliktu na szerszą skalę.

Sylwetka przedstawiona w czasopiśmie Al Estiklal - "Muhammad Al-Ghamari; The Houthi Leader Who Conveyed The Iranian 'Revolutionary Guards' Experience To Yemen" [Muhammad Al-Ghamari - Przywódca Huti, który przeniósł na grunt jemeński doświadczenia irańskich Strażników Rewolucji] (https://www.alestiklal.net/en/view/8824/muhammad-al-ghamari- the-houthi-leader-who-conveyed-the-iranian-revolutionary-guards-experience-to-yemen) [dostęp 19.10.2021]
Al Mashhad al-Yemeni (w jęz. arabskim) - "Insurgency Leader Al-Huthi Appoints Prominent Commander To Lead Fighting in Al Hudaydah" [Przywódca rebeliantów Al-Huthi mianuje ważnego dowódcę, by przewodził walkom w Al-Hudajdzie] (https://www.almashhad-alyemeni.com/print~136875) [dostęp 19.10.2021]
Al Mashhad al-Yemeni (w jęz. arabskim) - arabskie doniesienia o mianowaniu Al-Ghamariego głównodowodzącym w Marib (https://www.almashhad-alyemeni.com/195498) [dostęp 19.10.2021]
telewizja Al Manar TV - "Yemeni Chief of Staff: Ready for Long-Term War with Saudi-led Coalition States" [Jemeński szef sztabu generalnego gotowy na długotrwałą wojnę z państwami koalicji dowodzonej przez Arabię Saudyjską] (http://english. manartv.com.lb/842052) [dostęp 19.10.2021]
Al Marjie (w jęz. arabskim) - sylwetka al-Ghamariego - https://www.almarjie-paris.com/1479 [dostęp 19.10.2021]
Al-Dżazira - "Houthis say they attacked Aramco, Patriot targets in Saudi Arabia" [Huti twierdzą, że zaatakowali Aramco i system Patriot w Arabii Saudyjskiej] (https://www.aljazeera.com/news/2021/4/15/yemens-houthis-say-attacked-aramco- patriot-targets-in-jazan) [dostęp 19.10.2021]
Human Rights Watch - "Houthi Landmines Kill Civilians, Block Aid" [Miny przeciwpiechotne rozmieszczane przez Huti zabijają cywili i blokują pomoc] (https://www.hrw.org/news/2019/04/22/yemen-houthi-landmines-kill-civilians-block-aid) [dostęp 19.10.2021]
"The Missile War in Yemen" [Wojna rakietowa w Jemenie] - sprawozdanie Center for International and Strategic Studies (https://www.csis.org/analysis/missile-war-yemen-1) [dostęp 19.10.2021]
"Mines And IEDs Employed By Houthi Forces On Yemen's West Coast" [Siły Huti wykorzystują miny i IED na zachodnim wybrzeżu Jemenu] - sprawozdanie Conflict Armament Research (https://www.conflictarm.com/dispatches/mines-and- ieds-employed-by-houthi-forces-on-yemens-west-coast/) [dostęp 19.10.2021]
9.
Yusuf Al-Madani

Nazwisko w oryginalnym alfabecie: ﯾ ﻮ ﺳ ﻒ ﺍ ﻟ ﻤ ﺪ ﺍ ﻧ ﻲ

Tytuł: generał dywizji Rola: dowódca piątego regionu wojskowego sił Huti. Adres: Jemen. Data urodzenia: 1977 r. Miejsce urodzenia: rejon Muhatta, prowincja Hadżdża, Jemen. Obywatelstwo: jemeńskie. Inne informacje: Ważny przywódca sił Huti i dowódca sił w Al-Hudajdzie, Hadżdży, Al-Mahwit i Raymah w Jemenie - zagrażających pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności w Jemenie. Od 2021 r. Al-Madani został przydzielony do ofensywy przeciwko Marib. Zdjęcie do załączenia dostępne na stronie ze specjalnymi ogłoszeniami Interpolu i Rady Bezpieczeństwa ONZ; link do strony ze specjalnymi ogłoszeniami Interpolu i Rady Bezpieczeństwa ONZ: https://www.interpol.int/en/How-we-work/Notices/View- UN-Notices-Individuals. Data umieszczenia w wykazie ONZ: 9 listopada 2021 r.

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Zgodnie z sekcją 5 lit. g) swoich wytycznych Komitet Rady Bezpieczeństwa utworzony na podstawie rezolucji nr 2140 udostępnia streszczone uzasadnienie umieszczenia w wykazie osób, grup, przedsiębiorstw i podmiotów ujętych w jego wykazie sankcji.

Data udostępnienia streszczenia na stronie internetowej Komitetu: 9 listopada 2021 r.

Yusuf Al-Madani został umieszczony w wykazie 9 listopada 2021 r. zgodnie z pkt 11 i 15 rezolucji nr 2140 (2014) i z pkt 14 rezolucji nr 2216 (2015), jako spełniający kryteria umieszczenia w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140 (2014).

Yusuf Al-Madani był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu i wspierał takie działania.

Informacje dodatkowe:

Al-Madani został umieszczony w wykazie w związku ze swoim zaangażowaniem i przywództwem w kampaniach wojskowych Huti, zagrażających pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu, ponieważ jego działania spełniały kryteria umieszczenia w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140 (2014). Al-Madani jest ważnym przywódcą sił Huti i dowódcą sił Huti w Al-Hudajdzie, Hadżdży, Al-Mahwit i Raymah w Jemenie. Od 2021 r. Al-Madani został przydzielony do ofensywy przeciwko Marib. Ciągłe przemieszczanie się sił Huti i inne naruszenia postanowień o zawieszeniu broni przewidzianych w porozumieniu z Al-Hudajdy destabilizuje to miasto, które leży na kluczowej trasie wykorzystywanej do transportu artykułów humanitarnych i podstawowych towarów handlowych. Ponadto regularne doniesienia mówią o atakach Huti na ludność cywilną i cywilną infrastrukturę w Al-Hudajdzie i okolicach, powodujących dalsze pogorszenie sytuacji Jemeńczyków, których potrzeby w zakresie pomocy humanitarnej są wyjątkowo duże na tle całego kraju.

Al Masda (w jęz. arabskim) - "Houthis Appoint Acting Defense, Interior Ministers, Members of Supreme Security Committee" [Huti mianują pełniących obowiązki ministra obrony i ministra spraw wewnętrznych, członków Najwyższego Komitetu Bezpieczeństwa] (https://almasdaronline.com/article/67627) [dostęp 19.10.2021]
Saba (w jęz. arabskim) - zgodnie z doniesieniami szef Najwyższej Rady Politycznej Huti odwiedza wystawę prezentującą pociski rakietowe marynarki wojennej (https://www.saba.ye/ar/news478675.htm) [dostęp 19.10.2021]
Aden Al Hadath (w jęz. arabskim) - "Dissident Figure' Says'Abd-al-Malik Al-Huthi Has Leukemia, Identifies 'Likely Successor'" [Członek opozycji twierdzi, że Abd-al-Malik Al-Huthi choruje na białaczkę, wskazuje prawdopodobnego następcę] (https://aden-alhadath.info/news/35501) [dostęp 19.10.2021]
konto na Twitterze, które prowadzi Mohammad Ali al-Houthi - 2 lutego 2018 r., Al Huthi zamieścił zdjęcie, na którym pozuje wraz Yusufem Al-Madanim. Przybliżone tłumaczenie wpisu: "Obok mnie prawdziwy męczennik Abu Hussein, wczoraj" (Abu Hussein to pseudonim Yusufa Al-Madaniego).
Al-Dżazira - "Recordings: Houthi leaders planned general's killing" [Nagrania: przywódcy Huti zaplanowali zabójstwo generała] (https://www.aljazeera.com/news/2016/6/29/recordings-houthi-leaders-planned-generals-killing) [dostęp 19.10.2021]".
10.
Mansur Al-Sa'adi

Nazwisko w pisowni oryginalnej: السعادي منصور

Rola: Generał dywizji, wywodzący się z grupy Huti dowódca sił morskich i sił obrony wybrzeża Jemenu Data urodzenia: 1988 r. Miejsce urodzenia: Yemen Potwierdzony alias: nie dotyczy Niepotwierdzone aliasy: a) Mansoor Ahmed Al Saadi b) Mansur Ahmad al-Sa'adi c) Abu Sajjad Obywatelstwo: jemeńskie Nr paszportu: nie dotyczy Krajowy numer identyfikacyjny: nie dotyczy Adres: Jemen Umieszczony w wykazie: 26 września 2022 r. Inne informacje: Wywodzący się z grupy Huti szef sztabu sił morskich, który odpowiada za zaplanowanie śmiercionośnych ataków na żeglugę międzynarodową na Morzu Czerwonym, odgrywa wiodącą rolę w prowadzonych przez Huti działaniach sił morskich, które bezpośrednio zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu. Opis cech fizycznych: kolor oczu: brązowy; kolor włosów: brązowy. Link do strony ze specjalnymi ogłoszeniami Interpolu i Rady Bezpieczeństwa ONZ: https://www. interpol.int/en/How-we-work/Notices/View-UN-Notices-Individual

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Zgodnie z sekcją 5 lit. h) swoich wytycznych Komitet Rady Bezpieczeństwa ustanowiony na podstawie rezolucji nr 2140 udostępnia streszczone uzasadnienie umieszczenia w wykazie osób, grup, przedsiębiorstw i podmiotów ujętych w jego wykazie sankcji.

Data udostępnienia streszczenia na stronie internetowej Komitetu: 26 września 2022 r.

Mansur Al-Sa'adi został umieszczony w wykazie 26 września 2022 r. zgodnie z pkt 11 i 15 rezolucji nr 2140 (2014) jako spełniający kryteria umieszczenia w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140 (2014), w tym w rozwinięciu zawartym w pkt 19 rezolucji nr 2216 (2015).

Mansur Al-Sa'adi był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu i wspierał takie działania, w tym poprzez naruszanie ukierunkowanego embarga na broń.

Informacje dodatkowe:

Mansur Al-Sa'adi został umieszczony w wykazie w związku ze swoim zaangażowaniem i przywództwem w kampaniach morskich Huti, zagrażających pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu; tym samym jego działania spełniały kryteria pozwalające na umieszczenie go w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140 (2014). Pełniąc funkcję wywodzącego się z grupy Huti szefa sztabu sił morskich, Mansur Al-Sa'adi zaplanował śmiercionośne ataki na zagraniczne statki na Morzu Czerwonym. Siły morskie Huti wielokrotnie rozmieszczały miny morskie, które, jak podkreślają międzynarodowe organizacje praw człowieka, stanowią zagrożenie dla statków handlowych, rybackich i niosących pomoc humanitarną. Mansur Al-Sa'adi pomagał też w przemycie broni dla Huti w Jemenie z naruszeniem ukierunkowanego embarga na broń ustanowionego w pkt 14 rezolucji nr 2216 (2015).

Potwierdzenie czynnej roli wojskowej:

Al-Sharea News (w jęz. arabskim) - "The Masterminds of the Houthi Attacks" ["To oni planują ataki przeprowadzane przez Huti"] (https://alsharaeanews.com/2021/03/08/54527/) [dostęp z 11 lutego 2022 r.]
(1)
("Mansour Al-Saadi i Ahmed Al-Hamzi, dwie tajemnicze postaci w siłach lotniczych i morskich Huti, odegrali kluczową rolę w wojnie w Jemenie, rozszerzając swoje wpływy tak, że zagroziły ziemiom Arabii Saudyjskiej i bezpieczeństwu na Morzu Czerwonym.")

("Al-Saadi kryje się za przydomkiem "Abu Sajjad", nazywany jest emirem Morza Czerwonego i ponosi główną odpowiedzialność za zmianę charakteru sił morskich i obrony wybrzeża, których zadanie polega obecnie na nękaniu okrętów desantowych koalicji i szantażowaniu społeczności międzynarodowej poprzez stwarzanie zagrożenia dla szlaków żeglugowych.")

Jemeńska Agencja Prasowa (SABA) (w jęz. arabskim) - "Qahim, Al-Mushki and Berry were briefed on the damages of the aggression in the districts of Al-Hodeidah" ["Qahim, Al-Mushki i Berry wysłuchali informacji o szkodach, jakie napaść spowodowała w dystryktach Al-Hudajdy"] (https://www.saba.ye/ar/news3174373.htm) [dostęp z 11 lutego 2022 r.]

("Wysłuchali również, wraz z członkami zespołu krajowego, generałem dywizji Mansourem Al-Saadim i generałem dywizji Muhammadem al-Qadrim informacji o skali zniszczeń, jakim uległy budynki mieszkalne, szkoły, szpitale i budynki rządowe w mieście al-Durayhimi, w dystrykcie Al-Jah i w dystrykcie Bait Al-Faqih.")

Asharq al-Awsat (w jęz. angielskim) - "Death of Senior Commanders Leaves Houthis in Disarray" ["Po śmierci wyższych rangą dowódców ruch Huti w rozsypce"] (https://english.aawsat.com/home/article/1246521/death-senior-comman ders-leaves-houthis-disarray) [dostęp z 11 lutego 2022 r.]

(W artykule identyfikuje się Mansoura Al-Saadiego jako wyższego rangą dowódcę, jednak błędnie twierdzi, że został zabity. Stwierdza się także, że Mansour Al-Saadi jest odpowiedzialny za nadzorowanie przemytu broni wzdłuż wybrzeża Jemenu.)

26 September News (w jęz. arabskim) - "The Navy Celebrates the Revolution of September 21" ["Marynarka wojenna świętuje rocznicę rewolucji 21 września"] (https://www.26sep.net/index.php/newspaper/26topstory/24381-21-8) [dostęp z 11 lutego 2022 r.]

("W obchodach wziął udział szef sztabu sił morskich generał dywizji Mansour Al Saadi.")

11.
Motlaq Amer Al-Marrani

Nazwisko w pisowni oryginalnej: : مطلقاني عامر م

Rola: (Były) zastępca szefa kontrolowanego przez Huti biura bezpieczeństwa narodowego (agencji wywiadowczej) Data urodzenia: 1 stycznia 1984 r. Miejsce urodzenia: Al-Dżauf, Jemen Potwierdzone aliasy: a) Mutlaq Ali Aamer Al Marrani b) Abu Emad Niepotwierdzony alias: nie dotyczy Obywatelstwo: jemeńskie Nr paszportu: nie dotyczy Krajowy numer identyfikacyjny: nie dotyczy Adres: Jemen Umieszczony w wykazie: 26 września 2022 r. Inne informacje: Były zastępca szefa kontrolowanego przez Huti biura bezpieczeństwa narodowego, nadzorował osoby zatrzymane przez to biuro, które były poddawane torturom lub w inny sposób maltretowane w okresie zatrzymania, zaplanował nielegalne aresztowania i zatrzymania pracowników ogranizacji humanitarnych oraz bezprawne przekierowywanie pomocy humanitarnej z naruszeniem prawa międzynarodowego oraz kierował takimi działaniami. Opis cech fizycznych: kolor oczu: brązowy; kolor włosów: brązowy. Link do strony ze specjalnymi ogłoszeniami Interpolu i Rady Bezpieczeństwa ONZ: https:// www.interpol.int/en/How-we-work/Notices/View-UN-Notices-Individual

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Zgodnie z sekcją 5 lit. h) swoich wytycznych Komitet Rady Bezpieczeństwa ustanowiony na podstawie rezolucji nr 2140 udostępnia streszczone uzasadnienie umieszczenia w wykazie osób, grup, przedsiębiorstw i podmiotów ujętych w jego wykazie sankcji.

Data udostępnienia streszczenia na stronie internetowej Komitetu: 26 września 2022 r.

Motlaq Amer Al-Marrani został umieszczony w wykazie 26 września 2022 r. zgodnie z pkt 11 i 15 rezolucji nr 2140 (2014) jako spełniający kryteria umieszczenia w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140 (2014), w tym w rozwinięciu zawartym w pkt 19 rezolucji nr 2216 (2015), a także pkt 18 lit. c) rezolucji nr 2140.

Motlaq Amer Al-Marrani był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu, w tym w naruszenia obowiązującego międzynarodowego prawa humanitarnego i naruszenia praw człowieka w Jemenie, a także w utrudnianie dostępu do pomocy humanitarnej w Jemenie.

Informacje dodatkowe:

Motlaq Amer Al-Marrani został umieszczony w wykazie za zorganizowanie bezprawnych aktów tortur i zatrzymań, które zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu, w tym aktów, które naruszają obowiązujące międzynarodowe prawo humanitarne i skutkują utrudnieniami w dostępie do pomocy humanitarnej w Jemenie; tym samym jego działania spełniały kryteria pozwalające na umieszczenie go w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140, w tym w rozwinięciu zawartym w pkt 19 rezolucji nr 2216 (2015), a także pkt 18 lit. c) rezolucji nr 2140.

Jako zastępca szefa kontrolowanego przez Huti krajowego biura bezpieczeństwa Motlaq Amer Al-Marrani kierował aresztowaniem, zatrzymywaniem i maltretowaniem pracowników organizacji humanitarnych i innych osób świadczących pomoc humanitarną; uznaje się także, że nadużył władzy i wpływu w odniesieniu do dostępu do pomocy humanitarnej dla uzyskania osobistych korzyści. Zespół ekspertów ONZ ds. Jemenu udokumentował te działania w swoim sprawozdaniu końcowym z 2018 r. (zob. S/2018/594, pkt 193).

Wspomniany zespół ekspertów udokumentował również, że Motlaq Amer Al-Marrani nadzorował osoby zatrzymywane przez krajowe biuro bezpieczeństwa, które według doniesień poddawane były torturom lub w inny sposób maltretowane w okresie zatrzymania. Organizował też wymuszenia, zastraszanie i bezprawne aresztowania kierowników przedsiębiorstw i dyrektorów banków, grożąc im oskarżeniem o współpracę z wrogiem i szpiegostwo na jego rzecz, jeżeli nie zastosują się do nakazów dotyczących "administrowania sądowego".

Potwierdzenie roli w naruszeniach praw człowieka:

Raport organizacji Human Rights Watch (w jęz. angielskim) - "Yemen: Houthi Hostage Taking" ["Jemen: Huti biorą zakładników"] (https://www.hrw.org/news/2018/09/25/yemen-houthi-hostage-taking#) [dostęp z 11 lutego 2022 r.]

(2)

Al Ain News (w jęz. arabskim) - "Amer Al-Marrani. Man of the "black missions" of the Houthis" ["Amer Al-Marrani: człowiek stojący za "czarnymi misjami" Huti"] (https://al-ain.com/article/amer-marani-yemen) [dostęp z 11 lutego 2022 r.]

("Podobnie jak w przypadku czwartego brata Mutlaq Al-Marrani otrzymał w bojówce Huti stopień generała brygady i przydomek Abu Emad. Jego działalność terrorystyczna wywołuje zaniepokojenie na całym świecie, gdyż jest on jednym z najbardziej niebezpiecznych dowódców służb wywiadowczych uczestniczącym w aktach rażącego narażania życia Jemeńczyków.")

Al Marjie (w jęz. arabskim) - "Abu Imad Al-Marani: A Houthi leader responsible for recruiting women and looting relief funds" ["Abu Imad Al-Marani: przywódca Huti odpowiedzialny za werbowanie kobiet i przywłaszczanie środków pomocowych"] (https://www.almarjie-paris.com/15182) [dostęp z 11 lutego 2022 r.]

("Potwierdziła również, że jest on odpowiedzialny za werbowanie młodych kobiet i przekonywanie ich do pracy dla Huti. Dodała, że "zmuszał on je do nakręcania obscenicznych nagrań wideo, by potem wywierać na nie presję i je szantażować, a następnie przydzielać do zadań". Aresztował pracowników i urzędników niektórych organizacji, dzięki czemu mógł potem nakładać na te organizacje pewne żądania. Ujawniła, że Al-Marrani zwerbował dziesiątki dziewcząt, wykorzystując to, że były w potrzebie finansowej, a następnie wysyłał je, by uwodziły jego przeciwników.")

Al Arabiya (w jęz. arabskim) - "'Terrifying' details about Houthi leaders affected by US sanctions" [""Przeraża- jące" szczegóły na temat przywódców Huti objętych sankcjami przez USA"] ة مرعب "تفاصی ل " أمی ركی ة عقوبات طالتھا حوثی ة قی ادات ع) (alarabiya.net)) [dostęp z 11 lutego 2022 r.]

("Al-Marrani był również zaangażowany w przestępstwa związane z poważnymi naruszeniami i stosowaniem tortur wobec osób porwanych. Jemeńska działaczka Samira Al-Houri, która była kiedyś zatrzymana, ujawniła, że uczestniczył też w przestępstwach przeciwko moralności i finansowych i odgrywał rolę w nakłanianiu osobistości politycznych i plemiennych do przechodzenia na jego stronę, i podkreśliła, że przejął on werbowanie dziewcząt do zbierania i przekazywania tajnych informacji na temat działań pracowników organizacji międzynarodowych i ONZ. Ponadto według doniesień nakłada on na te organizacje opłaty i dzieli się wielomilionowymi kwotami z niektórymi spośród ich pracowników, którzy wystraszyli się jego brutalności i gróźb.")

Al-Mashhad al-Araby (w jęz. arabskim) - "Blackmailing the Houthis on relief organizations: What did the militias do?" ["Szantażowanie Huti co do organizacji pomocowych: co robiły bojówki?"] (https://almashhadalaraby.com/news/ 133104) [dostęp z 11 lutego 2022 r.]

Komunikaty prasowe dotyczące zmian w wykazie sankcji sporządzonym przez komitet można znaleźć w zakładce "Press Releases" na stronie komitetu pod następującym adresem URL: https://www.un.org/securitycouncil/sanctions/ 2140/press-releases

Zaktualizowana wersja wykazu sankcji sporządzonego przez komitet jest dostępna w formacie HTML, PDF i XML pod następującym adresem URL:https://www.un.org/securitycouncil/sanctions/2140/materials

Skonsolidowana wersja wykazu Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych jest także aktualizowana w związku ze zmianami wprowadzonymi do wykazu sankcji sporządzonego przez komitet i jest dostępna pod następującym adresem URL: https://www.un.org/securitycouncil/content/un-sc-consolidated-list
12.
Ahmad Al-Hamzi

Nazwisko w pisowni oryginalnej:

Rola: Generał dywizji, dowódca sił powietrznych i sił obrony powietrznej Huti Data urodzenia: 1985 r. Miejsce urodzenia: Sana, Jemen. Potwierdzony alias: brak danych. Niepotwierdzony alias: a) Ahmad 'Ali al-Hamzi b) Ahmad 'Ali Ahsan al-Hamzi c) Ahmed Ali al-Hamzi d) Muti al-Hamzi Obywatelstwo: jemeńskie Nr paszportu: nie dotyczy Krajowy numer identyfikacyjny: nie dotyczy Adres: Jemen Umieszczony w wykazie: 4 października 2022 r. Inne informacje: Ahmad al-Hamzi, dowódca sił powietrznych i sił obrony powietrznej Huti, a także jego programu bezzałogowych statków powietrznych, odgrywa wiodącą rolę w działaniach wojskowych Huti, które bezpośrednio zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu. Opis cech fizycznych: kolor oczu: brązowy; kolor włosów: brązowy. Link do strony ze specjalnymi ogłoszeniami Interpolu i Rady Bezpieczeństwa ONZ: https://www.interpol.int/en/How-we-work/Notices/View-UN- Notices-Individuals

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Zgodnie z sekcją 5 lit. h) swoich wytycznych Komitet Rady Bezpieczeństwa ustanowiony na podstawie rezolucji nr 2140 udostępnia streszczone uzasadnienie umieszczenia w wykazie osób, grup, przedsiębiorstw i podmiotów ujętych w jego wykazie sankcji.

Data udostępnienia streszczenia na stronie internetowej Komitetu: 4 października 2022 r.

Ahmad Al-Hamzi został umieszczony w wykazie 4 października 2022 r. zgodnie z pkt 11 i 15 rezolucji nr 2140 (2014) jako spełniający kryteria umieszczenia w wykazie określone w pkt 17 rezolucji nr 2140 (2014), w tym w rozwinięciu zawartym w pkt 19 rezolucji nr 2216 (2015).

Ahmad Al-Hamzi był zaangażowany w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu i wspierał takie działania, w tym poprzez naruszanie ukierunkowanego embarga na broń.

Informacje dodatkowe:

Jako dowódca sił powietrznych i sił obrony powietrznej Huti, a także jego programu bezzałogowych statków powietrznych, al-Hamzi nabył broń do użytku podczas wojny domowej w Jemenie z naruszeniem ukierunkowanego embarga na broń określonego w pkt 14 rezolucji nr 2216 (2015). Siły wojskowe Huti pod dowództwem generała dywizji Al-Hamziego przeprowadziły ukierunkowane ataki z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych. Al-Hamzi jest odpowiedzialny za organizowanie ataków sił Huti mających wpływ na ludność cywilną Jemenu, obywateli krajów sąsiadujących i statki handlowe na wodach międzynarodowych.

Potwierdzenie czynnej roli wojskowej:

Al-Sharea News (w jęz. arabskim) - "The Masterminds of the Houthi Attacks" (Organizatorzy ataków z udziałem Huti) (https://alsharaeanews.com/2021/03/08/54527/) [dostęp 11.2.2022]

("Mansour Al-Saadi i Ahmed Al-Hamzi, dwie tajemnicze postaci w siłach powietrznych i morskich Huti, odegrali kluczową rolę w wojnie w Jemenie, rozszerzając jej skutki tak, że zagroziły terytorium Arabii Saudyjskiej i bezpieczeństwu na Morzu Czerwonym.").

B.
PODMIOTY
1.
THE HOUTHIS (HUTI) 12  (alias: a) ANSARALLAH; b) ANSAR ALLAH; c) PARTISANS OF GOD (Partyzanci Boga); d) SUPPORTERS OF GOD (Zwolennicy Boga))

Informacja: Huti angażowali się w działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Jemenu.

Data umieszczenia w wykazie ONZ: 24.02.2022.

Dodatkowe informacje pochodzące ze streszczonego uzasadnienia umieszczenia w wykazie przedstawionego przez Komitet Sankcji:

Huti uczestniczyli w atakach na ludność cywilną i infrastrukturę cywilną w Jemenie, realizowali politykę przemocy seksualnej i represji wobec kobiet aktywnych politycznie i zawodowo, brali udział w werbowaniu i wykorzystywaniu dzieci, nawoływali do przemocy wobec grup, w tym ze względu na religię i narodowość, a także bez rozróżnienia stosowali miny przeciwpiechotne i improwizowane urządzenia wybuchowe na zachodnim wybrzeżu Jemenu. Huti utrudniali także dostarczanie pomocy humanitarnej do Jemenu lub dostęp do takiej pomocy, lub jej dystrybucję w Jemenie.

Huti przeprowadzali ataki wymierzone w żeglugę handlową na Morzu Czerwonym, stosując pływające improwizowane urządzenia wybuchowe i miny morskie.

Huti popełniali również wielokrotnie transgraniczne zamachy terrorystyczne wymierzone w ludność cywilną i w infrastrukturę cywilną w Królestwie Arabii Saudyjskiej i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz grozili celowym skierowaniem ataków na obiekty cywilne.

ZAŁĄCZNIK  II  13

STRONY INTERNETOWE ZAWIERAJĄCE INFORMACJE O WŁAŚCIWYCH ORGANACH ORAZ ADRES, NA KTÓRY NALEŻY WYSYŁAĆ POWIADOMIENIA SKIEROWANE DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ

BELGIA

https://diplomatie.belgium.be/en/policy/policy_areas/peace_and_security/sanctions

BUŁGARIA

https://www.mfa.bg/en/EU-sanctions

CZECHY

www.financnianalytickyurad.cz/mezinarodni-sankce.html

DANIA

https://um.dk/udenrigspolitik/sanktioner/ansvarlige-myndigheder

NIEMCY

https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Artikel/Aussenwirtschaft/embargos-aussenwirtschaftsrecht.html

ESTONIA

https://vm.ee/sanktsioonid-ekspordi-ja-relvastuskontroll/rahvusvahelised-sanktsioonid

IRLANDIA

https://www.dfa.ie/our-role-policies/ireland-in-the-eu/eu-restrictive-measures/

GRECJA

http://www.mfa.gr/en/foreign-policy/global-issues/international-sanctions.html

HISZPANIA

https://www.exteriores.gob.es/es/PoliticaExterior/Paginas/SancionesInternacionales.aspx

FRANCJA

http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/autorites-sanctions/

CHORWACJA

https://mvep.gov.hr/vanjska-politika/medjunarodne-mjere-ogranicavanja/22955

WŁOCHY

https://www.esteri.it/it/politica-estera-e-cooperazione-allo-sviluppo/politica_europea/misure_deroghe/

CYPR

https://mfa.gov.cy/themes/

ŁOTWA

https://www.fid.gov.lv/en

LITWA

https://www.urm.lt/en/lithuania-in-the-region-and-the-world/lithuanias-security-policy/international-sanctions/997

LUKSEMBURG

https://maee.gouvernement.lu/fr/directions-du-ministere/affaires-europeennes/organisations-economiques-int/mesures-res trictives.html

WĘGRY

https://kormany.hu/kulgazdasagi-es-kulugyminiszterium/ensz-eu-szankcios-tajekoztato

MALTA

https://smb.gov.mt/

NIDERLANDY

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/internationale-sancties

AUSTRIA

https://www.bmeia.gv.at/themen/aussenpolitik/europa/eu-sanktionen-nationale-behoerden/

POLSKA

https://www.gov.pl/web/dyplomacja/sankcje-miedzynarodowe

https://www.gov.pl/web/diplomacy/international-sanctions

PORTUGALIA

https://portaldiplomatico.mne.gov.pt/politica-externa/medidas-restritivas

RUMUNIA

http://www.mae.ro/node/1548

SŁOWENIA

http://www.mzz.gov.si/si/omejevalni_ukrepi

SŁOWACJA

https://www.mzv.sk/europske_zalezitosti/europske_politiky-sankcie_eu

FINLANDIA

https://um.fi/pakotteet

SZWECJA

https://www.regeringen.se/sanktioner

Adres, na który należy przesyłać powiadomienia skierowane do Komisji Europejskiej:

European Commission

Directorate-General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union (DG FISMA)

Rue de Spa/Spastraat 2

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

E-mail: relex-sanctions@ec.europa.eu

1 Decyzja Rady 2014/932/WPZiB z dnia 18 grudnia 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Jemenie (zob. s. 147 niniejszego Dziennika Urzędowego).
2 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
3 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
4 Art. 1 lit. j) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/878 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.143.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2015 r.
5 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/878 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.143.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2015 r.
6 Art. 2 ust. 3 dodany przez art. 5 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/331 z dnia 14 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.47.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lutego 2023 r.
7 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 488/2020 z dnia 2 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.105.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2020 r.
8 Art. 3a:

- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 488/2020 z dnia 2 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.105.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2020 r.

- zmieniony przez art. 5 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/331 z dnia 14 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.47.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lutego 2023 r.

9 Art. 10 zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/331 z dnia 14 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.47.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lutego 2023 r.
10 Art. 13 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 488/2020 z dnia 2 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.105.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2020 r.
11 Załącznik I:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/879 z dnia 8 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.143.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2015 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1920 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 2015 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1737 z dnia 29 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.264.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/628 z dnia 3 kwietnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.90.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/689 z dnia 7 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.117.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 397/2021 z dnia 5 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.77I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2021/2015 z dnia 18 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 listopada 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/419 z dnia 14 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.86.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/1901 z dnia 6 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.260.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2034 z dnia 24 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.274I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/2161 z dnia 14 sierpnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 sierpnia 2024 r.

12 Do tego podmiotu nie ma zastosowania art. 2.
13 Załącznik II:

- zmieniony przez art. 24 rozporządzenia nr (UE) 2019/1163 z dnia 5 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.182.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2019 r.

- zmieniony przez art. 24 rozporządzenia nr 2022/595 z dnia 11 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.114.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez art. 25 rozporządzenia nr 2024/2465 z dnia 10 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2465) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2024 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.365.60

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1352/2014 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Jemenie
Data aktu: 18/12/2014
Data ogłoszenia: 19/12/2014
Data wejścia w życie: 19/12/2014