Decyzja wykonawcza 2014/925/UE zatwierdzająca określone zmienione programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych na 2014 r. i zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/722/UE w odniesieniu do wkładu finansowego Unii przeznaczonego na określone programy zatwierdzone tą decyzją

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 16 grudnia 2014 r.
zatwierdzająca określone zmienione programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych na 2014 r. i zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/722/UE w odniesieniu do wkładu finansowego Unii przeznaczonego na określone programy zatwierdzone tą decyzją

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 9650)

(2014/925/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 27 ust. 5 i 6,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniające dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE 2 , w szczególności jego art. 45 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 45 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (UE) nr 652/2014 stanowi, że w odniesieniu do programów realizowanych w 2014 r. zastosowanie mają nadal odpowiednie przepisy art. 27 decyzji 2009/470/WE. W decyzji 2009/470/WE ustanawia się procedury regulujące wkład finansowy Unii przeznaczony na programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych.

(2) Decyzja Komisji 2008/341/WE 3 stanowi, że aby uzyskać zatwierdzenie w ramach unijnego środka finansowego przewidzianego w art. 27 ust. 1 decyzji 2009/470/WE, przedkładane Komisji przez państwa członkowskie programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych wymienionych w załączniku I do powyższej decyzji muszą co najmniej spełniać kryteria określone w załączniku do decyzji 2008/341/WE.

(3) W decyzji wykonawczej Komisji 2013/722/UE 4 zatwierdzono określone programy krajowe na 2014 r. i określono stawkę oraz maksymalną kwotę wkładu finansowego Unii dla każdego programu przedłożonego przez państwa członkowskie.

(4) Decyzja wykonawcza 2013/722/UE określa również środki, które kwalifikują się do wkładu finansowego Unii. Komisja poinformowała jednak na piśmie państwa członkowskie, że niektóre środki będą kwalifikowalne wyłącznie pod warunkiem, że przeprowadzone działania zostały właściwie zrealizowane. Tak się stało w przypadku programu zwalczania gruźlicy bydła zatwierdzonego w odniesieniu do Irlandii, w przypadku którego koszt skórnych prób tuberkulinowych został uznany za niekwalifikowalny z powodu niezadowalających rezultatów uzyskanych w latach poprzednich.

(5) W związku z postępami poczynionymi przez właściwe organy Irlandii w realizacji programu zwalczania gruźlicy bydła, zgodnie z opinią ekspertów grupy zadaniowej ds. gruźlicy, zatwierdza się wkład finansowy Unii w skórne próby tuberkulinowe, zgodnie z pierwotnie przedstawionym programem.

(6) Portugalia przedstawiła zmieniony program zwalczania i monitorowania choroby niebieskiego języka. Węgry przedstawiły zmieniony program zwalczania wścieklizny. Dania wycofała wniosek o wkład finansowy Unii w 2014 r. w program nadzoru nad ptasią grypą oraz program monitorowania i zwalczania niektórych przenośnych encefalopatii gąbczastych. Polska przedstawiła zmieniony program zwalczania wścieklizny.

(7) Komisja dokonała oceny tych zmienionych programów zarówno z weterynaryjnego, jak i finansowego punktu widzenia. Są one zgodne z odpowiednim prawodawstwem unijnym w zakresie weterynarii, w szczególności z kryteriami określonymi w załączniku do decyzji 2008/341/WE. Należy zatem je zatwierdzić.

(8) Ponadto Komisja dokonała oceny okresowych sprawozdań technicznych i finansowych przedstawionych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 27 ust. 7 decyzji 2009/470/WE, dotyczących wydatków poniesionych na finansowanie tych programów. Z oceny tej wynika, że niektóre państwa członkowskie nie wykorzystają w całości środków przyznanych im na 2014 r., podczas gdy inne przekroczą wysokość przyznanych im środków.

(9) Należy zatem skorygować wkład finansowy Unii przeznaczony na niektóre z krajowych programów. Aby zoptymalizować wykorzystanie przewidzianych zasobów, właściwe jest ponowne rozdzielenie funduszy z tych programów krajowych, w przypadku których przyznane kwoty nie zostaną w pełni wykorzystane, na rzecz programów, w ramach których kwoty te zostaną prawdopodobnie przekroczone z uwagi na nieprzewidziane sytuacje dotyczące zdrowia zwierząt, które zaistniały w tych państwach członkowskich. Przeniesienie to powinno opierać się na najświeższych informacjach dotyczących wydatków rzeczywiście poniesionych przez zainteresowane państwa członkowskie.

(10) Aby umożliwić to przeniesienie, należy w znacznym stopniu skorygować określone wkłady finansowe Unii przewidziane w decyzji wykonawczej 2013/722/UE. W celu zagwarantowania przejrzystości należy określić całkowity zakres wkładów finansowych poniesionych przez Unię na rzecz przyjętych na 2014 r. programów, do których odnoszą się te korekty.

(11) Zgodnie z opinią laboratorium referencyjnego UE ds. brucelozy i gruźlicy z dnia 15 lipca 2014 r. należy uznać metodę łańcuchowej reakcji polimerazy (PCR) za istotny dalszy krok badania bakteriologicznego. Powinno ono zatem zostać dodane do środków kwalifikujących się do finansowania w ramach programów zwalczania brucelozy bydła, gruźlicy bydła oraz brucelozy owiec i kóz.

(12) Unijne przepisy weterynaryjne w zakresie choroby niebieskiego języka mają zastosowanie wyłącznie do zwierząt domowych. W celu zachowania przejrzystości należy doprecyzować, że krajowe programy zwalczania i monitorowania choroby niebieskiego języka mają zastosowanie wyłącznie do zwierząt domowych.

(13) Na zastosowanie kosztów jednostkowych w ramach rocznych i wieloletnich programów zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych oraz nadzoru nad takimi chorobami zezwolono decyzją Komisji C(2014) 1035 final 5 . Jednostkowe koszty pobierania próbek oparte są na wynagrodzeniu godzinowym, czasie potrzebnym do pobrania próbek i kosztach ogólnych w wysokości 7 %.

(14) Na podstawie informacji przedstawionych przez Irlandię wydaje się, że w przypadku niektórych przeprowadzonych prób tuberkulinowych koszty pobierania próbek nie są w całości ponoszone przez państwo członkowskie. W takim przypadku wkład Unii powinien opierać się na rzeczywistych poniesionych kosztach, do których stosuje się ustalony poziom współfinansowania.

(15) Należy również wyjaśnić, że państwa członkowskie nie mają obowiązku prefinansowania części swoich programów realizowanych w państwach trzecich.

(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/722/UE.

(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zatwierdzenie zmienionego rocznego programu zwalczania i monitorowania choroby niebieskiego języka przedstawionego przez Portugalię

Niniejszym zatwierdza się na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. zmieniony roczny program zwalczania i monitorowania choroby niebieskiego języka przedstawiony przez Portugalię w dniu 12 września 2014 r.

Artykuł  2

Zatwierdzenie zmienionego programu zwalczania wścieklizny przedstawionego przez Węgry

Niniejszym zatwierdza się na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. program zwalczania wścieklizny przedstawiony przez Węgry w dniu 23 kwietnia 2014 r.

Artykuł  3

Zatwierdzenie zmienionego rocznego programu kontroli i monitorowania klasycznego pomoru świń przedstawionego przez Łotwę

Niniejszym zatwierdza się na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. zmieniony roczny program kontroli i monitorowania klasycznego pomoru świń przedstawiony przez Łotwę w dniu 5 listopada 2014 r.

Artykuł  4

Zatwierdzenie zmienionego rocznego programu zwalczania wścieklizny przedstawionego przez Polskę

Niniejszym zatwierdza się na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. zmieniony roczny program zwalczania wścieklizny przedstawiony przez Polskę w dniu 7 listopada 2014 r.

Artykuł  5

Zmiany decyzji wykonawczej 2013/722/UE

W decyzji wykonawczej 2013/722/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 ust. 2 lit. b) ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"(iii) badania bakteriologiczne/testy PCR do maksymalnej kwoty średnio 10 EUR za test;";

2)
art. 2 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) oraz nie przekracza następujących kwot:

(i) 5 100 000 EUR dla Hiszpanii;

(ii) 150 000 EUR dla Chorwacji;

(iii) 2 715 000 EUR dla Włoch;

(iv) 805 000 EUR dla Portugalii;

(v) 1 560 000 EUR dla Zjednoczonego Królestwa.";

3)
art. 3 ust. 2 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"2. Wkład finansowy Unii dla poszczególnych państw członkowskich, o których mowa w ust. 1:";

4)
art. 3 ust. 2 lit. b) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) badania bakteriologiczne/testy PCR do maksymalnej kwoty średnio 10 EUR za test;";

5)
art. 3 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) oraz nie przekracza następujących kwot:

(i) 12 700 000 EUR dla Irlandii;

(ii) 14 000 000 EUR dla Hiszpanii;

(iii) 330 000 EUR dla Chorwacji;

(iv) 5 100 000 EUR dla Włoch;

(v) 1 035 000 EUR dla Portugalii;

(vi) 31 000 000 EUR dla Zjednoczonego Królestwa.";

6)
art. 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Na zasadzie odstępstwa od art. 3 ust. 2, jeżeli koszty prób tuberkulinowych nie są bezpośrednio ponoszone przez państwo członkowskie, wkład finansowy Unii jest ograniczony do 50 % rzeczywistych kosztów poniesionych przez państwo członkowskie na zakup tuberkuliny.";

7)
w art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) badania bakteriologiczne/testy PCR do maksymalnej kwoty średnio 10 EUR za test;";

8)
art. 4 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) oraz nie przekracza następujących kwot:

(i) 7 300 000 EUR dla Hiszpanii;

(ii) 385 000 EUR dla Chorwacji;

(iii) 3 935 000 EUR dla Włoch;

(iv) 160 000 EUR dla Cypru;

(v) 1 125 000 EUR dla Portugalii.";

9)
art. 5 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1. Niniejszym zatwierdza się na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. programy zwalczania i monitorowania choroby niebieskiego języka u zwierząt domowych przedstawione przez Belgię, Bułgarię, Niemcy, Estonię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Włochy, Łotwę, Litwę, Maltę, Austrię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowenię, Słowację i Finlandię.";

10)
art. 5 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) oraz nie przekracza następujących kwot:

(i) 11 000 EUR dla Belgii;

(ii) 100 000 EUR dla Bułgarii;

(iii) 72 000 EUR dla Niemiec;

(iv) 3 000 EUR dla Estonii;

(v) 75 000 EUR dla Grecji;

(vi) 850 000 EUR dla Hiszpanii;

(vii) 170 000 EUR dla Francji;

(viii) 2 150 000 EUR dla Włoch;

(ix) 6 000 EUR dla Łotwy;

(x) 8 000 EUR dla Litwy;

(xi) 5 000 EUR dla Malty;

(xii) 5 000 EUR dla Austrii;

(xiii) 25 000 EUR dla Polski;

(xiv) 155 000 EUR dla Portugalii;

(xv) 115 000 EUR dla Rumunii;

(xvi) 16 000 EUR dla Słowenii;

(xvii) 25 000 EUR dla Słowacji;

(xviii) 5 000 EUR dla Finlandii.";

11)
art. 6 ust. 8 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) oraz nie przekracza następujących kwot:

(i) 1 000 000 EUR dla Belgii;

(ii) 70 000 EUR dla Bułgarii;

(iii) 175 000 EUR na program Republiki Czeskiej, o którym mowa w ust. 3;

(iv) 710 000 EUR na program Republiki Czeskiej, o którym mowa w ust. 4;

(v) 320 000 EUR dla Danii;

(vi) 980 000 EUR dla Niemiec;

(vii) 10 000 EUR dla Estonii;

(viii) 25 000 EUR dla Irlandii;

(ix) 860 000 EUR dla Grecji;

(x) 1 390 000 EUR dla Hiszpanii;

(xi) 1 360 000 EUR dla Francji;

(xii) 205 000 EUR dla Chorwacji;

(xiii) 1 700 000 EUR dla Włoch;

(xiv) 95 000 EUR dla Cypru;

(xv) 75 000 EUR dla Łotwy;

(xvi) 10 000 EUR dla Luksemburga;

(xvii) 1 940 000 EUR dla Węgier;

(xviii) 20 000 EUR dla Malty;

(xix) 2 880 000 EUR dla Niderlandów;

(xx) 1 190 000 EUR dla Austrii;

(xxi) 20 000 EUR na program Polski, o którym mowa w ust. 2;

(xxii) 3 180 000 EUR na program Polski, o którym mowa w ust. 6;

(xxiii) 35 000 EUR dla Portugalii;

(xxiv) 250 000 EUR dla Rumunii;

(xxv) 35 000 EUR dla Słowenii;

(xxvi) 2 500 000 EUR dla Słowacji;

(xxvii) 150 000 EUR dla Zjednoczonego Królestwa.";

12)
art. 7 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) oraz nie przekracza następujących kwot:

(i) 150 000 EUR dla Bułgarii;

(ii) 710 000 EUR dla Niemiec;

(iii) 35 000 EUR dla Francji;

(iv) 145 000 EUR dla Chorwacji;

(v) 170 000 EUR dla Łotwy;

(vi) 60 000 EUR dla Węgier;

(vii) 835 000 EUR dla Rumunii;

(viii) 485 000 EUR dla Słowacji.";

13)
skreśla się art. 7 ust. 3;
14)
art. 8 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) nie przekracza 815 000 EUR dla Włoch.";

15)
art. 9 ust. 4 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) nie przekracza następujących kwot:

(i) 50 000 EUR dla Belgii;

(ii) 15 000 EUR dla Bułgarii;

(iii) 15 000 EUR dla Republiki Czeskiej;

(iv) 65 000 EUR dla Niemiec;

(v) 5 000 EUR dla Estonii;

(vi) 70 000 EUR dla Irlandii;

(vii) 15 000 EUR dla Grecji;

(viii) 65 000 EUR dla Hiszpanii;

(ix) 120 000 EUR dla Francji;

(x) 40 000 EUR dla Chorwacji;

(xi) 1 115 000 EUR dla Włoch;

(xii) 20 000 EUR dla Cypru;

(xiii) 20 000 EUR dla Łotwy;

(xiv) 10 000 EUR dla Litwy;

(xv) 10 000 EUR dla Luksemburga;

(xvi) 165 000 EUR dla Węgier;

(xvii) 5 000 EUR dla Malty;

(xviii) 160 000 EUR dla Niderlandów;

(xix) 25 000 EUR dla Austrii;

(xx) 95 000 EUR dla Polski;

(xxi) 25 000 EUR dla Portugalii;

(xxii) 165 000 EUR dla Rumunii;

(xxiii) 45 000 EUR dla Słowenii;

(xxiv) 25 000 EUR dla Słowacji;

(xxv) 40 000 EUR dla Finlandii;

(xxvi) 30 000 EUR dla Szwecji;

(xxvii) 140 000 EUR dla Zjednoczonego Królestwa.";

16)
art. 10 ust. 4 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) nie przekracza następujących kwot:

(i) 260 000 EUR dla Belgii;

(ii) 330 000 EUR dla Bułgarii;

(iii) 165 000 EUR dla Republiki Czeskiej;

(iv) 2 390 000 EUR dla Niemiec;

(v) 45 000 EUR dla Estonii;

(vi) 755 000 EUR dla Irlandii;

(vii) 1 355 000 EUR dla Grecji;

(viii) 1 525 000 EUR dla Hiszpanii;

(ix) 7 700 000 EUR dla Francji;

(x) 2 115 000 EUR dla Włoch;

(xi) 300 000 EUR dla Chorwacji;

(xii) 815 000 EUR dla Cypru;

(xiii) 65 000 EUR dla Łotwy;

(xiv) 75 000 EUR dla Litwy;

(xv) 30 000 EUR dla Luksemburga;

(xvi) 660 000 EUR dla Węgier;

(xvii) 15 000 EUR dla Malty;

(xviii) 465 000 EUR dla Niderlandów;

(xix) 175 000 EUR dla Austrii;

(xx) 1 220 000 EUR dla Polski;

(xxi) 475 000 EUR dla Portugalii;

(xxii) 1 060 000 EUR dla Rumunii;

(xxiii) 115 000 EUR dla Słowenii;

(xxiv) 170 000 EUR dla Słowacji;

(xxv) 100 000 EUR dla Finlandii;

(xxvi) 105 000 EUR dla Szwecji;

(xxvii) 1 475 000 EUR dla Zjednoczonego Królestwa.";

17)
art. 11 ust. 6 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) nie przekracza następujących kwot:

(i) 1 665 000 EUR dla Bułgarii;

(ii) 1 300 000 EUR dla Grecji;

(iii) 460 000 EUR dla Estonii;

(iv) 140 000 EUR dla Włoch;

(v) 1 400 000 EUR dla Chorwacji;

(vi) 400 000 EUR dla Łotwy;

(vii) 2 350 000 EUR dla Litwy;

(viii) 1 970 000 EUR dla Węgier;

(ix) 6 400 000 EUR dla Polski;

(x) 3 000 000 EUR dla Rumunii;

(xi) 810 000 EUR dla Słowenii;

(xii) 285 000 EUR dla Słowacji;

(xiii) 250 000 EUR dla Finlandii.";

18)
art. 11 ust. 7 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) nie przekracza:

(i) 110 000 EUR w przypadku części programu Estonii realizowanej w Federacji Rosyjskiej;

(ii) 400 000 EUR w przypadku części programu Łotwy realizowanej na Białorusi;

(iii) 1 110 000 EUR w przypadku części programu Litwy realizowanej na Białorusi;

(iv) 1 500 000 EUR w przypadku części programu Polski realizowanej na Ukrainie;

(v) 95 000 EUR w przypadku części programu Finlandii realizowanej w Federacji Rosyjskiej.";

19)
art. 13 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do współfinansowania w postaci wkładu finansowego Unii kwalifikowalne są wyłącznie koszty poniesione w ramach realizacji rocznych lub wieloletnich programów, o których mowa w art. 2-12, i zapłacone przed przedłożeniem sprawozdania końcowego przez państwo członkowskie, z wyjątkiem kosztów, o których mowa w art. 11 ust. 7.";

20)
w załączniku I pkt 3 tabela otrzymuje brzmienie:

"3. Próby tuberkulinowe w ramach programów zwalczania gruźlicy bydła:

(w EUR)
Państwo członkowskie Koszt jednostkowy
Chorwacja

Portugalia

1,12
Hiszpania 2,63
Irlandia

Włochy

Zjednoczone Królestwo

4,36"
Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2014 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

1 Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
2 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 1.
3 Decyzja Komisji 2008/341/WE z dnia 25 kwietnia 2008 r. ustanawiająca wspólnotowe kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych (Dz.U. L 115 z 29.4.2008, s. 44).
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/722/UE z dnia 29 listopada 2013 r. zatwierdzająca roczne i wieloletnie programy oraz wkład finansowy Unii w zakresie zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, przedstawione przez państwa członkowskie na 2014 r. (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 101).
5 Decyzja Komisji C(2014) 1035 z dnia 24 lutego 2014 r. zezwalająca na zastosowanie kosztów jednostkowych w ramach rocznych i wieloletnich programów zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych oraz nadzoru nad takimi chorobami.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.363.173

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/925/UE zatwierdzająca określone zmienione programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych na 2014 r. i zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/722/UE w odniesieniu do wkładu finansowego Unii przeznaczonego na określone programy zatwierdzone tą decyzją
Data aktu: 16/12/2014
Data ogłoszenia: 18/12/2014
Data wejścia w życie: 18/12/2014