(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 502)(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)
(2014/57/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 6 lutego 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Węgry przekazały Komisji swój przejściowy plan krajowy pismem z dnia 18 grudnia 2012 r., które Komisja otrzymała pocztą elektroniczną dnia 28 grudnia 2012 r. 2 .
(2) W trakcie oceny kompletności przejściowego planu krajowego Komisja stwierdziła, że w odniesieniu do wielu obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym brakowało zasadniczych danych, takich jak data wydania pierwszego pozwolenia, ilość zużytego paliwa, średnie roczne natężenie przepływu gazów odlotowych i referencyjna zawartość tlenu wykorzystana w obliczeniach. Ponadto niektóre z obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym nie odpowiadały obiektom zgłoszonym przez Węgry w ich wykazie emisji przedłożonym w 2010 r. na podstawie dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(3) Pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. 4 Komisja zwróciła się do władz węgierskich o przekazanie brakujących danych na poziomie poszczególnych zakładów, aby wyjaśnić powody uwzględnienia danego obiektu w przejściowym planie krajowym, a także w celu rozstrzygnięcia rozbieżności pomiędzy przejściowym planem krajowym a wykazem emisji na podstawie dyrektywy 2001/80/WE.
(4) Pocztą elektroniczną z dnia 25 czerwca 2013 r. 5 Węgry przedstawiły wymagane dodatkowe informacje i wyjaśnienia.
(5) Po dokonaniu kolejnej oceny przejściowego planu krajowego i informacji dodatkowych Komisja wysłała drugie pismo do Węgier w dniu 13 września 2013 r. 6 z prośbą o potwierdzenie poprawnego zastosowania zasad łączenia określonych w art. 29 dyrektywy 2010/75/UE oraz wyjaśnienie, w jaki sposób zostało ustalone średnie roczne natężenie przepływu gazów odlotowych i w jaki sposób został obliczony wkład do pułapów przejściowego planu krajowego w odniesieniu do obiektów, które zostały poddane rozbudowie w okresie referencyjnym 2001-2010. Komisja zwróciła się także o wyjaśnienie powodów uzasadniających zastosowanie niektórych dopuszczalnych wartości emisji w odniesieniu do dwóch obiektów.
(6) Pocztą elektroniczną z dnia 23 września 2013 r. 7 Węgry poinformowały Komisję, że jeden z obiektów został wycofany z przejściowego planu krajowego i potwierdziły prawidłowe stosowanie zasad łączenia określonych w art. 29 dyrektywy 2010/75/UE w odniesieniu do pozostałych obiektów. Węgry wyjaśniły również metodę używaną do obliczania natężenia przepływu gazów odlotowych w podziale na rodzaj paliwa, przedstawiły uzasadnienie zastosowania określonych dopuszczalnych wartości emisji oraz dokonały korekty niektórych błędnych danych.
(7) Pismem z dnia 4 października 2013 r. 8 Komisja zwróciła się z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia dotyczące danych i metodyki wykorzystywanej do obliczania średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych w odniesieniu do pięciu obiektów, a Węgry przekazały takie informacje pismem z dnia 10 października 2013 r. 9 . Po dokonaniu oceny dostarczonych danych oraz stwierdzeniu pozostałych niespójności w odniesieniu do dwóch zakładów pismem z dnia 15 października 2013 r. 10 Komisja wezwała władze Węgier do ponownej weryfikacji obliczeń dotyczących tych zakładów.
(8) Pismem z dnia 18 października 2013 r. 11 Węgry przekazały skorygowane dane dotyczące średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych w odniesieniu do dwóch odnośnych obiektów oraz wyjaśnienie w tej sprawie zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/115/UE 12 .
(9) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.
(10) W szczególności Komisja zbadała spójność i poprawność danych, założeń i wyliczeń użytych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego przejściowym planem krajowym w pułapach emisji określonych w przejściowym planie krajowym i przeanalizowała, czy przejściowy plan krajowy zawiera cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych przepisów w przyszłości.
(11) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów oraz że obliczenia te były prawidłowe. Węgry przedstawiły wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji przejściowego planu krajowego.
(12) Zdaniem Komisji władze węgierskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.
(13) Realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Węgry powinny dopilnować, aby nie została zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 13 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 14 .
(14) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Węgry do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach przejściowego planu krajowego. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: