(wersja przekształcona)(EBC/2013/23)
(2014/2/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2014 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1 i ust. 2, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wytyczne EBC/2009/20 z dnia 31 lipca 2009 r. dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych 3 wymagają wprowadzenia licznych zmian, w związku z czym, w celu zachowania spójności i przejrzystości, należy sporządzić ich wersję przekształconą.
(2) Ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 nowelizacja założeń metodologicznych, wynikająca ze zmiany standardów ESA 1995 na ESA 2010, wymaga dostosowania metodologii statystycznej do obowiązujących standardów. W celu zachowania spójności wymogi Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych powinny opierać się na standardach statystycznych Unii określonych w ESA 2010.
(3) Realizowanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) przypisanych mu zadań wymaga korzystania z wyczerpujących (tj. obejmujących wszelkie transakcje, w tym również te, w których sektor instytucji rządowych i samorządowych występuje w charakterze agenta instytucji Unii Europejskiej) i wiarygodnych danych dla celów analizy ekonomicznej i monetarnej. Procedury określone w niniejszych wytycznych nie uchybiają właściwości i kompetencjom państw członkowskich oraz Unii.
(4) W celu zapewnienia ESBC zgodnej z jego potrzebami i aktualnej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych, oraz w celu zapewnienia spójności tej statystyki z prognozami tych samych zmiennych przygotowywanymi przez krajowe banki centralne (KBC), niezależnie od tego, czy statystyka jest opracowywana przez KBC, czy też przez właściwe organy krajowe, niezbędne jest stworzenie skutecznych procedur wymiany statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC.
(5) Część informacji potrzebnych do realizacji wymogów statystycznych ESBC w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest opracowywana przez właściwe organy krajowe inne niż KBC. Niektóre zadania podejmowane zgodnie z niniejszymi wytycznymi wymagają zatem współpracy pomiędzy ESBC i właściwymi organami krajowymi. Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 4 zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC").
(6) Źródła statystyczne oparte na rozporządzeniu (WE) nr 479/2009 oraz ESA 2010 nie odpowiadają potrzebom ESBC co do zakresu przekazywania statystyki zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych, statystyki powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych oraz statystyki transakcji pomiędzy państwami członkowskimi a budżetem Unii. Konieczne jest zatem dalsze opracowywanie danych przez właściwe organy krajowe.
(7) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy pojęciowe przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. KBC mogą przedstawiać propozycje takich zmian technicznych Komitetowi ds. Statystyki ESBC, którego opinia zostanie uwzględniona podczas realizacji procedury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 lipca 2013 r.
|
W imieniu Rady Prezesów EBC |
|
Mario DRAGHI |
|
Prezes EBC |
1 Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1.
3 Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 25.
4 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
5 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2020/50 (1552/2020) z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.354.22) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 lipca 2021 r.
6 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2020/50 (1552/2020) z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.354.22) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 lipca 2021 r.
7 Art. 7 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2020/50 (1552/2020) z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.354.22) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 lipca 2021 r.
8 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2014/21 (2014/647/UE) z dnia 3 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.267.9) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/3013/23 ((UE) 2018/861) z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.153.161) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 września 2018 r.
9 Załącznik II:- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2014/21 (2014/647/UE) z dnia 3 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.267.9) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/3013/23 ((UE) 2018/861) z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.153.161) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 września 2018 r.
10 [x.y] oznacza numer kategorii y w tabeli x.
11 O ile nie zaznaczono inaczej, określenie »kategoria« dotyczy sektora instytucji rządowych i samorządowych.