Wytyczne EBC/2013/23 (2014/2/UE) dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (wersja przekształcona)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 lipca 2013 r.
dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych

(wersja przekształcona)

(EBC/2013/23)

(2014/2/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2014 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1 i ust. 2, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wytyczne EBC/2009/20 z dnia 31 lipca 2009 r. dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych 3  wymagają wprowadzenia licznych zmian, w związku z czym, w celu zachowania spójności i przejrzystości, należy sporządzić ich wersję przekształconą.

(2) Ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 nowelizacja założeń metodologicznych, wynikająca ze zmiany standardów ESA 1995 na ESA 2010, wymaga dostosowania metodologii statystycznej do obowiązujących standardów. W celu zachowania spójności wymogi Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych powinny opierać się na standardach statystycznych Unii określonych w ESA 2010.

(3) Realizowanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) przypisanych mu zadań wymaga korzystania z wyczerpujących (tj. obejmujących wszelkie transakcje, w tym również te, w których sektor instytucji rządowych i samorządowych występuje w charakterze agenta instytucji Unii Europejskiej) i wiarygodnych danych dla celów analizy ekonomicznej i monetarnej. Procedury określone w niniejszych wytycznych nie uchybiają właściwości i kompetencjom państw członkowskich oraz Unii.

(4) W celu zapewnienia ESBC zgodnej z jego potrzebami i aktualnej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych, oraz w celu zapewnienia spójności tej statystyki z prognozami tych samych zmiennych przygotowywanymi przez krajowe banki centralne (KBC), niezależnie od tego, czy statystyka jest opracowywana przez KBC, czy też przez właściwe organy krajowe, niezbędne jest stworzenie skutecznych procedur wymiany statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC.

(5) Część informacji potrzebnych do realizacji wymogów statystycznych ESBC w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest opracowywana przez właściwe organy krajowe inne niż KBC. Niektóre zadania podejmowane zgodnie z niniejszymi wytycznymi wymagają zatem współpracy pomiędzy ESBC i właściwymi organami krajowymi. Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 4  zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC").

(6) Źródła statystyczne oparte na rozporządzeniu (WE) nr 479/2009 oraz ESA 2010 nie odpowiadają potrzebom ESBC co do zakresu przekazywania statystyki zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych, statystyki powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych oraz statystyki transakcji pomiędzy państwami członkowskimi a budżetem Unii. Konieczne jest zatem dalsze opracowywanie danych przez właściwe organy krajowe.

(7) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy pojęciowe przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. KBC mogą przedstawiać propozycje takich zmian technicznych Komitetowi ds. Statystyki ESBC, którego opinia zostanie uwzględniona podczas realizacji procedury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Definicje

Użyte w niniejszych wytycznych określenia oznaczają:

1)
"państwo członkowskie strefy euro" - państwo członkowskie, którego walutą jest euro;
2)
"statystyka finansowa sektora instytucji rządowych i samorządowych" - statystykę dochodów, wydatków oraz deficytu/ nadwyżki, statystykę powiązań między deficytem a zmianą zadłużenia oraz statystykę długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (zgodnie z załącznikiem I);
3)
"dług sektora instytucji rządowych i samorządowych" ma znaczenie nadane terminowi "dług publiczny" w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 479/2009;
4)
"pierwsze przekazanie danych" oznacza przekazanie danych przez KBC przed 15 kwietnia;
5)
"drugie przekazanie danych" oznacza przekazanie danych przez KBC przed 15 października.
Artykuł  2

Obowiązki sprawozdawczości statystycznej KBC

1. 
KBC przekazują EBC, zgodnie z załącznikiem I, statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych za każdy rok kalendarzowy. Przekazywane dane zgodne są z zasadami i definicjami zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009 oraz w ESA 2010, szczegółowo określonymi w załączniku II.
2. 
KBC przekazują, zgodnie z definicjami metodycznymi zawartymi, dla sektorów i podsektorów - w części 1 załącznika II do niniejszych wytycznych, a dla poniższych pozycji - w jego części 2:
a)
"statystykę dochodów, wydatków oraz deficytu/nadwyżki" obejmującą dane zawarte w tabelach 1A, 1B oraz 1C załącznika I;
b)
"statystykę powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych" obejmującą dane zawarte w tabelach 2A oraz 2B załącznika I;
c)
"statystykę długu sektora instytucji rządowych i samorządowych" obejmującą dane zawarte w tabelach 3A oraz 3B załącznika I.
3. 
Pełen zakres danych obejmuje wszystkie kategorie określone z załączniku I (statystyka dochodów, wydatków oraz deficytu/nadwyżki, statystyka powiązań między deficytem a zmianą zadłużenia oraz statystyka długu sektora instytucji rządowych i samorządowych). Dane obejmują również dane wsteczne za okres od 1995 roku do roku, za który są przekazywane (rok t-1).
4. 
W drodze wyłączenia od postanowień ust. 3 KBC nie są zobowiązane do przekazywania danych wstecznych, które są objęte wyłączeniami uzgodnionymi między Komisją Europejską (Eurostat) a państwem członkowskim.
5. 
Przekazywanie danych określonych w tabelach 1A-C, 2A-B i 3A-B załącznika I rozpocznie się w październiku 2014 r.
6. 
Do danych dotyczących deficytu/nadwyżki, długu, dochodów oraz nominalnego produktu krajowego brutto (PKB) dołącza się uzasadnienie naniesionych korekt, jeżeli zmiana deficytu/nadwyżki wynikająca z tych korekt wynosi co najmniej 0,3 % PKB, lub jeżeli zmiana długu, dochodów, wydatków albo nominalnego PKB wynikająca z tych korekt wynosi co najmniej 0,5 % PKB.
Artykuł  3

Obowiązki sprawozdawczości statystycznej EBC

1. 
Na podstawie danych przekazywanych przez KBC EBC prowadzi "bazę danych statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych", która zawiera dane dla strefy euro i dane dla poszczególnych krajów. EBC udostępnia bazę danych statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych Europejskiemu Systemowi Banków Centralnych.
2. 
KBC oznaczają swoje krajowe informacje statystyczne, wskazując, komu mogą one zostać udostępnione. EBC uwzględnia powyższe oznaczenia przy udostępnianiu bazy danych statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych.
Artykuł  4

Terminy przekazywania danych

1. 
KBC przekazują pełne zestawienia danych dwa razy do roku - do 15 kwietnia i do 15 października.
2. 
KBC z własnej inicjatywy przekazują (częściowe) zestawienia w dowolnym terminie, w przypadkach, gdy dostępne są nowe istotne informacje. Takie zestawienie danych może również zawierać szacunki w odniesieniu do kategorii, dla których nie pojawiły się nowe informacje.
3. 
EBC udostępnia bazę danych statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych krajowym bankom centralnym przynajmniej raz w miesiącu, nie później niż w następnym dniu roboczym EBC po ostatecznym zatwierdzeniu danych do publikacji.
Artykuł  5

Współpraca z właściwymi władzami krajowymi

1. 
W przypadku gdy źródłem niektórych lub wszystkich informacji opisanych w art. 2 są władze krajowe inne niż KBC, KBC podejmują starania mające na celu nawiązanie z tymi władzami stałej współpracy gwarantującej przekazywanie danych zgodnie ze standardami i wymogami określonymi w niniejszych wytycznych, chyba że ten sam skutek został już osiągnięty na podstawie ustawodawstwa krajowego.
2. 
Jeśli podczas trwania tej współpracy KBC nie jest w stanie spełnić wymogów określonych w art. 2 i art. 4, ponieważ właściwe władze krajowe nie dostarczyły KBC niezbędnych danych czy informacji, EBC i KBC podejmują, wspólnie z władzami krajowymi, działania w tej sprawie, aby zapewnić terminowe udostępnianie informacji.
Artykuł  6

Standardy przekazywania danych

Obowiązkowe informacje statystyczne są przekazywane do EBC w sposób spełniający wymogi określone w załączniku III. Wymóg ten nie wyklucza możliwości stosowania innego rodzaju środków przekazywania informacji statystycznych do EBC przewidzianych jako rozwiązania rezerwowe. Wymogi te nie wykluczają użycia innych uzgodnionych sposobów przekazywania EBC informacji statystycznych w trybie awaryjnym.

Artykuł  7

Jakość

1. 
EBC oraz KBC monitorują oraz promują jakość danych przekazywanych do EBC.
2.  5
 Zarząd EBC składa Radzie Prezesów EBC dwuletnie sprawozdania w sprawie jakości statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych. Sprawozdanie takie Zarząd przekazuje Radzie Prezesów do dnia 30 czerwca roku następującego po zakończeniu danego okresu dwuletniego. Pierwsze sprawozdanie dwuletnie przekazuje się do dnia 30 czerwca 2023 r.
3.  6
 Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, obejmuje co najmniej:
a)
zakres przekazywanych danych;
b)
stopień zgodności danych z właściwymi definicjami;
c)
wielkość korekt; oraz
d)
analizę nadmiernych powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia.
4.  7
 W przypadku zaobserwowania poważnych problemów z jakością danych Zarząd może przedstawić Radzie Prezesów w razie potrzeby dodatkowe sprawozdania.
Artykuł  8

Uproszczona procedura wprowadzania zmian

Zarząd EBC uprawniony jest, po uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki, do wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, pod warunkiem że zmiany takie nie zmienią podstawowych ram pojęciowych ani obciążenia sprawozdawczego. Zarząd EBC niezwłocznie zawiadamia Radę Prezesów o wszelkich takich zmianach.

Artykuł  9

Utrata mocy obowiązującej

1. 
Z dniem 1 września 2014 r. tracą moc wytyczne EBC/2009/20.
2. 
Odniesienia do uchylonych wytycznych traktuje się jak odniesienia do niniejszych wytycznych i odczytuje zgodnie z tabelą korelacji określoną w załączniku IV.
Artykuł  10

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsze wytyczne adresowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.
2. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem 1 września 2014 r.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 lipca 2013 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  8

WYMOGI SPRAWOZDAWCZE

Statystyka dochodów, wydatków i deficytu/nadwyżki

Tabela 1A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 1 = 6 - 21
1 = 2 + 3 + 4 + 5
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym 2
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym 3
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym 4
Fundusze zabezpieczenia społecznego 5
Dochody ogółem 6 = 7 + 19
Dochody bieżące ogółem 7 = 8 + 9 + 13 + 16 + 17
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. 8
Podatki od produkcji i importu 9
Podatki od produktów 10
w tym: podatek VAT 11
Inne podatki od producentów 12
Składki netto na ubezpieczenia społeczne 13
w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców 14
w tym: składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe 15
Sprzedaż 16
Pozostałe dochody bieżące 17
w tym: odsetki do otrzymania 18
Dochody kapitałowe ogółem 19
w tym: podatki od kapitału 20
Wydatki ogółem 21 = 22 + 31
Wydatki bieżące ogółem 22 = 23 + 24 + 26 + 27 + 28 + 29 + 30
Zużycie pośrednie 23
Koszty związane z zatrudnieniem 24
w tym: wynagrodzenia 25
Odsetki do zapłacenia 26
Dotacje do zapłacenia 27
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze 28
Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa 29
Pozostałe wydatki bieżące 30
Wydatki kapitałowe ogółem 31 = 32 + 33 + 34
Nakłady brutto na środki trwałe 32
Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych 33
Transfery kapitałowe do zapłacenia 34
Pozycje uzupełniające:
Transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane 35

Tabela 1B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dochody budżetu Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) pochodzące z państwa członkowskiego 1 = 2 + 3 + 4 + 7
Podatki od produkcji i importu 2
Bieżąca współpraca międzynarodowa 3
Różne transfery bieżące i zasoby własne UE 4
w tym: trzecia część środków własnych z tytułu podatku VAT 5
w tym: czwarta część środków własnych z tytułu dochodu narodowego brutto 6
Transfery kapitałowe 7
Wydatki budżetu UE w państwie członkowskim 8 = 9 + 10 + 11 + 12 + 13 + 14
Dotacje 9
Transfery bieżące z budżetu do instytucji rządowych i samorządowych 10
Transfery bieżące do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych 11
Transfery kapitałowe do instytucji rządowych i samorządowych 12
Transfery kapitałowe do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych 13
Koszty uzyskania środków własnych 14
Wynik państwa członkowskiego w odniesieniu do budżetu UE i EFR (beneficjent netto +, płatnik netto -) 15 = 8 - 1

Tabela 1C

Kategoria Numer i zależność liniowa
Spożycie 1 = 2 + 3
1 = [1A.23] + [1A.24] + [1A.29] + 4 + 5 + 6 - [1A.16]
Spożycie indywidualne 2
Spożycie ogólnospołeczne 3
Amortyzacja środków trwałych 4
Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje 5
Nadwyżka operacyjna netto 6
Pozycje uzupełniające:
Spożycie w cenach roku poprzedniego 7
Nakłady brutto na środki trwałe w cenach roku poprzedniego 8
Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących 9
PKB w cenach roku poprzedniego 10
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez przedsiębiorstwa na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy 11
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (INGD) na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy 12

Statystyka powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia

Tabela 2A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych 1 = [1A.1] - 2
Transakcje finansowe netto (skonsolidowane) 2 = 3 - 17
Aktywa finansowe (skonsolidowane) 3 = 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 13 + 14 + 15
Złoto monetarne i specjalne prawa ciągnienia (SDR-y) 4
Gotówka i depozyty 5
Dłużne papiery wartościowe 6
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe 7
Kredyty i pożyczki długoterminowe 8
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych 9
Prywatyzacje (netto) 10
Zastrzyki kapitałowe (netto) 11
Pozostałe 12
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji 13
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników 14
Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia 15
w tym: podatki i składki na ubezpieczenia społeczne 16
Pasywa (skonsolidowane) 17 = 8 + 19 + 20 + 21 + 22 + 23 + 24 + 25 + 26 + 27
Złoto monetarne i specjalne prawa ciągnienia 18
Gotówka i depozyty 19
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe 20
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe 21
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe 22
Kredyty i pożyczki długoterminowe 23
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych 24
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji 25
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników 26
Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia 27
Potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych 28 = 19 + 20 + 21 + 22 + 23
28 = 30 + 31 + 32
28 = 1 - [1A.1] + 3 - 18 - 24 - 25 - 26 - 27
w tym: długoterminowe 29
Wyrażone w walucie krajowej 30
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro 31
Wyrażone w innych walutach 32
Pozostałe przepływy w długu sektora instytucji rządowych i samorządowych 33 = 34 + 37
Efekty zmiany wyceny 34 = 35 + 36
Aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych 35
Pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) 36 = 38 - 28 - 35 - 37
Pozostałe zmiany wolumenu 37
Zmiana wysokości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych 38 = 28 + 33
38 = 1 - [1A.1] + 3 - 18 - 24 - 25 - 26 - 27 + 33
38 = [3A.1][T] - [3A.1][T-1]
Pozycje uzupełniające:
Zaciągnięcie netto kredytów i pożyczek udzielonych przez bank centralny 39

Tabela 2B

Brak.

Statystyka długu sektora instytucji rządowych i samorządowych

Tabela 3A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (skonsolidowany) 1 = 2 + 3 + 4 + 5 + 6
1 = 7 + 12
1 = 13 + 14 + 15
1 = 16 + 17
1 = 19 + 20 + 22
Gotówka i depozyty 2
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe 3
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe 4
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe 5
Kredyty i pożyczki długoterminowe 6
Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego 7 = 8 + 9 + 10 + 11
Bank centralny 8
Pozostałe monetarne instytucje finansowe 9
Pozostałe instytucje finansowe 10
Pozostali rezydenci 11
Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego 12
Wyrażone w walucie krajowej 13
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro 14
Wyrażone w innych walutach 15
Dług krótkoterminowy 16
Dług długoterminowy 17
w tym: o zmiennym oprocentowaniu 18
Z pozostałym terminem zapadalności do jednego roku włącznie 19
Z pozostałym terminem zapadalności od jednego roku do pięciu lat włącznie 20
w tym: o zmiennym oprocentowaniu 21
Z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat 22
w tym: o zmiennym oprocentowaniu 23
Pozycje uzupełniające:
Średni pozostały termin zapadalności 24
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - obligacje zerokuponowe 25
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny 26

Tabela 3B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowany między podsektorami) 1 = 7 + 11 + 15 + 19
Elementy konsolidujące 2 = 3 + 4 + 5 + 6
2 = 8 + 9 + 10 + 12 + 13 + 14 + 16 + 17 + 18 + 20 + 21 + 22
Gotówka i depozyty 3
Krótkoterminowe papiery wartościowe 4
Długoterminowe papiery wartościowe 5
Kredyty i pożyczki 6
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (skonsolidowany) 7
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym 8
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym 9
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego 10
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (skonsolidowany) 11
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym 12
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym 13
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego 14
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (skonsolidowany) 15
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym 16
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym 17
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego 18
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (skonsolidowany) 19
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym 20
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym 21
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym 22

ZAŁĄCZNIK  II  9

DEFINICJE METODOLOGICZNE

1.
Definicje sektorów i podsektorów

Sektory i podsektory w ESA 2010

Gospodarka ogółem S.1
Przedsiębiorstwa niefinansowe S.11
Instytucje finansowe S.12
Bank centralny S.121
Instytucje przyjmujące depozyty, z wyjątkiem banku centralnego S.122
Fundusze rynku pieniężnego S.123
Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego S.124
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych S.125
Pomocnicze instytucje finansowe S.126
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek S.127
Instytucje ubezpieczeniowe S.128
Fundusze emerytalno-rentowe S.129
Monetarne instytucje finansowe S.121 + S.122 + S.123
Instytucje rządowe i samorządowe S.13
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) S.1311
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) S.1312
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) S.1313
Fundusze zabezpieczenia społecznego S.1314
Gospodarstwa domowe S.14
Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych S.15
Zagranica S.2
Państwa członkowskie oraz instytucje i organy Unii Europejskiej S.21
Państwa członkowskie Unii Europejskiej S.211
Instytucje i organy Unii Europejskiej S.212
Europejski Bank Centralny (EBC) S.2121
Instytucje i organy Unii Europejskiej, z wyjątkiem EBC S.2122
Państwa niebędące członkami Unii Europejskiej i organizacje międzynarodowe niebędące rezydentami w Unii Europejskiej S.22
2.
Definicje kategorii 10 (11

Tabela 1A

1.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) sektora S.13, dochody ogółem [1A.6] minus wydatki ogółem [1A.21] oraz deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych na szczeblu centralnym [1A.2], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [1A.3] plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [1A.4], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy zabezpieczenia społecznego [1A.5].
2.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych na szczeblu centralnym [1A.2] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1311.
3.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [1A.3] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1312.
4.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [1A.4] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1313.
5.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy zabezpieczenia społecznego [1A.5] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1314.
6.
Dochody ogółem [1A.6] to dochody bieżące ogółem [1A.7] plus dochody kapitałowe ogółem [1A.19].
7.
Dochody bieżące ogółem [1A.7] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. [1A.8] podatki od producentów i podatki od importu [1A.9], plus składki netto na ubezpieczenia społeczne [1A.13], plus sprzedaż [1A.16], plus pozostałe dochody bieżące [1A.17].
8.
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. [1A.8] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
9.
Podatki od produkcji i importu [1A.9] to podatki od produkcji i importu (D.2) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
10.
Podatki od produktów [1A.10] to podatki od produktów (D.21) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
11.
Podatki od produkcji i importu (w tym: podatek od towarów i usług (VAT)) [1A.11] to podatki typu podatek od towarów i usług (VAT) (D.211) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
12.
Pozostałe podatki od produkcji [1A.12] to pozostałe podatki od produkcji (D.29) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
13.
Składki netto na ubezpieczenia społeczne [1A.13] to składki netto na ubezpieczenia społeczne (D.61) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
14.
Składki netto na ubezpieczenia społeczne (w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców) [1A.14] to faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców (D.611) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
15.
Składki na ubezpieczenia społeczne (w tym: składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe) [1A.15] to faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe (D.613) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
16.
Sprzedaż [1A.16] to produkcja globalna rynkowa (P.11), plus produkcja globalna na własne cele finalne (P.12), plus płatności za produkcję globalną nierynkową (P.131) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
17.
Pozostałe dochody bieżące [1A.17] to dochody z tytułu własności (D.4), plus pozostałe transfery bieżące (D.7) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13, z wyjątkiem przychodów sektora S.13 z tytułu odsetek (D.41), które są także rozchodami sektora S.13, plus wpływy z pozostałych dochodów związanych z produkcją (D.39), które są rozchodami sektora S.13.
18.
Pozostałe przychody bieżące (w tym: odsetki do otrzymania) [1A.18] to odsetki (D.41) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów wszystkich sektorów, z wyjątkiem sektora S.13.
19.
Dochody kapitałowe ogółem [1A.19] to transfery kapitałowe do otrzymania (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 i zapisywane jako transfery kapitałowe, do zapłacenia we wszystkich sektorach oprócz sektora S.13.
20.
Dochody kapitałowe ogółem (w tym: podatki od kapitału) [1A.20] to podatki od kapitału (D.91) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.
21.
Wydatki ogółem [1A.21] to wydatki bieżące ogółem [1A.22] plus wydatki kapitałowe ogółem [1A.31].
22.
Wydatki bieżące ogółem [1A.22] to spożycie pośrednie [1A.23], plus wynagrodzenia pracownicze [1A.24], plus odsetki do zapłacenia [1A.26], plus dotacje do zapłacenia [1A.27], plus świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze [1A.28], plus transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa [1A.29], plus pozostałe wydatki bieżące [1A.30].
23.
Zużycie pośrednie [1A.23] to zużycie pośrednie (P.2) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
24.
Koszty związane z zatrudnieniem [1A.24] to koszty związane z zatrudnieniem (D.1) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
25.
Koszty związane z zatrudnieniem (w tym: wynagrodzenia) [1A.25] to wynagrodzenia (D.11) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
26.
Odsetki do zapłacenia [1A.26] to odsetki (D.41) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
27.
Dotacje do zapłacenia [1A.27] to dotacje ze znakiem ujemnym (-D.3) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
28.
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze [1A.28] to świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze (D.62) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
29.
Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa [1A.29] to transfery socjalne w naturze dotyczące produkcji rynkowej nabytej przez sektor instytucji rządowych i samorządowych (D.632) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
30.
Pozostałe wydatki bieżące [1A.30] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5), plus pozostałe podatki związane z produkcją (D.29), plus dochody z tytułu własności (D.4) inne niż odsetki (D.41), plus pozostałe transfery bieżące (D.7) plus korekta z tytułu zmian w uprawnieniach emerytalno-rentowych (D.8) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
31.
Wydatki kapitałowe ogółem [1A.31] to nakłady brutto na środki trwałe [1A.32], plus pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych [1A.33], plus transfery kapitałowe do zapłacenia [1A.34].
32.
Nakłady brutto na środki trwałe [1A.32] to nakłady brutto na środki trwałe (P.51g) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.
33.
Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych [1A.33] to przyrost rzeczowych środków obrotowych (P.52) plus nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości (P.53) plus nabycie pomniejszone o rozdysponowanie niefinansowych aktywów nieprodukowanych (NP) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.
34.
Transfery kapitałowe do zapłacenia [1A.34] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfery kapitałowe do otrzymania przez wszystkie sektory z wyjątkiem sektora S.13.
35.
Transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane [1A.35] to transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane (D.995) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

Tabela 1B

1.
Dochody budżetu Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) pochodzące z państwa członkowskiego [1B.1] to podatki od produkcji i importu (D.2) wpłacane do budżetu UE [1B.2], plus bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) do zapłaty przez sektor instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE i EFR [1B.3], plus różne transfery bieżące (D.75) i zasoby własne UE (D.76) do zapłaty przez sektor instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.4], plus transfery kapitałowe (D.9) instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.7].
2.
Podatki od produkcji i importu [1B.2] to podatki od produkcji i importu (D.2) zapisywane po stronie przychodów budżetu UE.
3.
Bieżąca współpraca międzynarodowa [1B.3] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) zapisywana po stronie przychodów budżetu UE i EFR oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
4.
Różne transfery bieżące i zasoby własne UE [1B.4] to różne transfery bieżące (D.75) plus zasoby własne UE z tytułu podatku od wartości dodanej (VAT) i dochodu narodowego brutto (DNB) (D.76) zapisywane po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
5.
Różne transfery bieżące i zasoby własne UE w tym trzecia część zasobów własnych UE z tytułu podatku VAT [1B.5] to trzecia część zasobów własnych z tytułu VAT (D.761) zapisywana po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
6.
Różne transfery bieżące i zasoby własne UE w tym czwarta część zasobów własnych UE z tytułu DNB [1B.6] to czwarta część zasobów własnych z tytułu dochodu narodowego brutto (D.762) zapisywana po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
7.
Transfery kapitałowe [1B.7] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfer kapitałowy do otrzymania przez budżet UE.
8.
Wydatki budżetu UE w państwie członkowskim [1B.8] to dotacje (D.3) wypłacone z budżetu UE [1B.9] plus pozostałe transfery bieżące (D.7) z budżetu UE do instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] plus pozostałe transfery bieżące (D.7) z budżetu UE do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE do instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13] plus Koszty pozyskania środków własnych [1B.14].
9.
Dotacje [1B.9] to dotacje (D.3) zapisywane po stronie rozchodów budżetu UE.
10.
Transfery bieżące do instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) plus różne transfery bieżące (D.75) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów budżetu UE.
11.
Transfery bieżące do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11] to różne transfery bieżące (D.75) zapisywane po stronie rozchodów budżetu UE oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
12.
Transfery kapitałowe do instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] to transfery kapitałowe do otrzymania (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfer kapitałowy do zapłacenia przez budżet UE.
13.
Transfery kapitałowe do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13 oraz zapisywane jako transfer kapitałowy do zapłacenia przez budżet UE.
14.
Koszty uzyskania środków własnych [1B.14] to ta część produkcji globalnej nierynkowej (P.13) zapisywanej po stronie przychodów sektora S.13, która stanowi ponoszone przez budżet UE koszty uzyskania środków własnych.
15.
Wynik państwa członkowskiego w odniesieniu do budżetu UE i EFR (beneficjent netto +, płatnik netto -) [1B.15] to wydatki budżetu UE w państwie członkowskim [1B.8] minus przychody budżetu UE i EFR z tego państwa członkowskiego [1B.1].

Tabela 1C

1.
Spożycie [1C.1] to spożycie (P.3) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
2.
Spożycie indywidualne [1C.2] to spożycie indywidualne (P.31) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
3.
Spożycie ogólnospołeczne [1C.3] to spożycie ogólnospołeczne (P.32) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
4.
Amortyzacja środków trwałych [1C.4] to amortyzacja środków trwałych (P.51c) zapisywana w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.
5.
Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje [1C.5] to zapłacone pozostałe podatki związane z produkcją (D.29) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 minus otrzymane pozostałe dotacje związane z produkcją (D.39) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
6.
Nadwyżka operacyjna netto [1C.6] to nadwyżka operacyjna netto (B.2n) sektora S.13.
7.
Spożycie w cenach roku poprzedniego [1C.7] to nawiązany łańcuchowo wolumen spożycia (P.3) zapisywany po stronie rozchodów sektora S.13, w cenach roku poprzedniego.
8.
Nakłady brutto na środki trwałe w cenach roku poprzedniego [1C.8] to nawiązany łańcuchowo wolumen nakładów brutto na środki trwałe (P.51g) zapisywany w pozycji zmian aktywów sektora S.13, w cenach roku poprzedniego.
9.
Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących [1C.9] to PKB (B.1*g) w cenach rynkowych.
10.
PKB w cenach roku poprzedniego [1C.10] to nawiązany łańcuchowo wolumen PKB (B.1*g) w cenach roku poprzedniego.
11.
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez przedsiębiorstwa na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy [1C.11] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 i S.2 oraz po stronie rozchodów sektora S.11 oraz S.12.
12.
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (INGD) na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy [1C.12] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 i S.2 oraz po stronie rozchodów sektora S.14 oraz S.15.

Tabela 2A

1.
Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych [2A.1] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] minus transakcje finansowe netto [2A.2].
2.
Transakcje finansowe netto (skonsolidowane) [2A.2] to transakcje netto z tytułu nabycia aktywów finansowych [2A.3] minus transakcje netto z tytułu zaciągnięcia zobowiązań [2A.17].
3.
Transakcje na aktywach finansowych (skonsolidowane) [2A.3] to skonsolidowane transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (SDR) (F.1) [2A.4] plus transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.5], plus transakcje na dłużnych papierach wartościowych (F.3) [2A.6], plus transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych (F.41) [2A.7], plus transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych (F.42) [2A.8], plus transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) [2A.9] plus transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) [2A.13] plus transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników (F.7) [2A.14] plus transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania [2A.15] zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
4.
Transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia [2A.4] to nabycia netto złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
5.
Transakcje na gotówce i depozytach [2A.5] to nabycia netto gotówki i depozytów (F.2) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
6.
Transakcje na dłużnych papierach wartościowych [2A.6] to nabycie netto dłużnych papierów wartościowych (F.3) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
7.
Transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych [2A.7] to kredyty i pożyczki krótkoterminowe (F.41) udzielane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, po potrąceniu spłat otrzymywanych przez ten sektor, zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
8.
Transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych [2A.8] to kredyty i pożyczki długoterminowe (F.42) udzielane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, po potrąceniu spłat otrzymywanych przez ten sektor, zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
9.
Transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych [2A.9] to nabycia netto udziałów kapitałowych i udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
10.
Prywatyzacje (netto) [2A.10] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12, które są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli (pkt 2.36-2.39 ESA 2010) przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem; takie transakcje mogą być przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem lub z inną jednostką będącą wierzycielem.
11.
Zastrzyki kapitałowe (netto) [2A.11] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem.
12.
Pozostałe [2A.12] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz nie są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem, są natomiast przeprowadzane z inną jednostką będącą wierzycielem.
13.
Transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji [2A.13] to nabycie netto systemów ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6), zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
14.
Transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników [2A.14] to nabycia netto instrumentów pochodnych i opcji na akcje dla pracowników (F.7) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
15.
Transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania [2A.15] to nabycia netto pozostałych kwot do otrzymania (F.8) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
16.
Transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania (w tym: podatki i składki na ubezpieczenia społeczne) [2A.16] to część pozostałych kwot do otrzymania (F.8 aktywa) dotycząca podatków i składek na ubezpieczenia społeczne zapisywanych w pozycji D.2, D.5, D.61 oraz D.91 pomniejszona o kwotę faktycznie otrzymanych podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, zapisywana w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
17.
Transakcje na pasywach (skonsolidowane) [2A.17] to skonsolidowane transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) [2A.18], plus transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.19], plus transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych (F.31) [2A.20], plus transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych (F.32) [2A.21], plus transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych (F.41) [2A.22], plus transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych (F.42) [2A.23], plus transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) [2A.24], plus transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) [2A.25], plus transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników (F.7) [2A.26] plus transakcje dotyczące pozostałych kwot do zapłacenia [2A.27] zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
18.
Transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia [2A.18] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
19.
Transakcje na gotówce i depozytach [2A.19] to zaciągnięcie netto zobowiązań w gotówce i depozytach (F.2) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
20.
Transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.20] to nabycia netto krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych (F.31), z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
21.
Transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.21] to nabycia netto długoterminowych dłużnych papierów wartościowych (F.32), z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
22.
Transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych [2A.22] to kredyty i pożyczki krótkoterminowe (F.41) zaciągnięte przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, pomniejszone o spłaty istniejących kredytów i pożyczek krótkoterminowych, zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
23.
Transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych [2A.23] to kredyty i pożyczki długoterminowe (F.42) zaciągnięte przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, pomniejszone o spłaty istniejących kredytów i pożyczek długoterminowych, zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
24.
Transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych [2A.24] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu udziałów kapitałowych i udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
25.
Transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji [2A.25] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu systemów ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) zapisane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
26.
Transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników [2A.26] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu instrumentów pochodnych i opcji na akcje dla pracowników (F.7) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
27.
Transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania/zapłacenia [2A.27] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu pozostałych kwot do otrzymania/zapłacenia (F.8) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
28.
Potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28] to zaciągnięcie netto zobowiązań w gotówce i depozytach (F.2) [2A.19], plus dłużnych papierach wartościowych (F.3) [2A.20 i 2A.21] oraz kredytach i pożyczkach (F.4) [2A.22 i 2A.23], które nie stanowią aktywów sektora S.13. Są to także skonsolidowane transakcje na papierach dłużnych sektora instytucji rządowych i samorządowych.
29.
Transakcje na długoterminowych instrumentach dłużnych [2A.29] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku.
30.
Transakcje na długu wyrażonym w walucie krajowej [2A.30] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], wyrażonych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.
31.
Transakcje na długu wyrażonym w walucie państw członkowskich strefy euro [2A.31] to zaciągnięcie netto zobowiązań w tych samych instrumentach dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], wyrażonych w ECU, instrumentach dłużnych wyrażonych w euro przed przyjęciem euro przez państwo członkowskie oraz instrumentach dłużnych wyrażonych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego strefy euro, zanim stało się ono państwem członkowskim strefy euro.
32.
Transakcje na długu wyrażonym w innych walutach [2A.32] to zaciągnięcie zobowiązań netto z tytułu tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], niewymienionych w kategoriach [2A.30] lub [2A.31].
33.
Pozostałe przepływy w długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.33] to efekty zmiany wyceny [2A.34] plus pozostałe zmiany wolumenu [2A.37].
34.
Efekty zmiany wyceny [2A.34] to aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych [2A.35] plus pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) [2A.36].
35.
Aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych [2A.35] to nominalne zyski i straty (K.7) z tytułu długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] wpływające na zmianę jego wielkości po przeliczeniu na walutę krajową w związku z różnicami kursowymi.
36.
Pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) [2A.36] to zmiana wielkości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.38] minus transakcje na instrumentach dłużnych (skonsolidowane) [2A.28], minus aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych [2A.35], minus pozostałe zmiany wolumenu [2A.37].
37.
Pozostałe zmiany wolumenu [2A.37] to pozostałe zmiany wolumenu (K.1, K.2, K.3, K.4, K.5 i K.6) tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych.
38.
Zmiana wielkości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.38] to dług sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] w roku t minus dług sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] w roku t-1.
39.
Zaciągnięcie netto kredytów i pożyczek udzielonych przez bank centralny [2A.39] to transakcje na kredytach i pożyczkach (F.4) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.121.

Tabela 2B

Brak.

Tabela 3A

1.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (skonsolidowany) [3A.1] to dług zdefiniowany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 479/2009. Jest również równy skonsolidowanym zobowiązaniom sektora S.13 z tytułu gotówki i depozytów (AF.2) [3A.2] plus krótkoterminowym dłużnym papierom wartościowym (AF.31) [3A.3], plus długoterminowym dłużnym papierom wartościowym (AF.32) [3A.4], plus kredytom i pożyczkom krótkoterminowym (AF.41) [3A.5], plus kredytom i pożyczkom długoterminowym (AF.42) [3A.6].
2.
Dług - gotówka i depozyty [3A.2] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu gotówki i depozytów (AF.2).
3.
Dług - krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe [3A.3] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu dłużnych papierów wartościowych, z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie (AF.31).
4.
Dług - długoterminowe dłużne papiery wartościowe [3A.4] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu dłużnych papierów wartościowych z terminem pierwotnym powyżej jednego roku (AF.32).
5.
Dług - kredyty i pożyczki krótkoterminowe 3A.5] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie (AF.41).
6.
Dług - kredyty i pożyczki długoterminowe [3A.6] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek z terminem pierwotnym powyżej jednego roku (AF.42).
7.
Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego [3A.7] to dług wobec banku centralnego [3A.8], plus dług wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9], plus dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10], plus dług wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego [3A.11].
8.
Dług wobec banku centralnego [3A.8] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.121.
9.
Dług wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.122 lub S.123.
10.
Dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.124, S.125, S.126, S.127, S.128 lub S.129.
11.
Dług wobec pozostałych rezydentów [3A.11] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.11, S.14 lub S.15.
12.
Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego [3A.12] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.2.
13.
Dług wyrażony w walucie krajowej [3A.13] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] wyrażona w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.
14.
Dług wyrażony w walucie państw członkowskich strefy euro [3A.14] - zanim państwo członkowskie stało się państwem członkowskim strefy euro - to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] denominowana w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym jednego z państw członkowskich strefy euro (z wyjątkiem waluty krajowej [3A.13]) plus dług w ECU lub euro.
15.
Dług wyrażony w innych walutach [3A.15] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] nieuwzględniona w pozycji [3A.13] lub [3A.14].
16.
Dług krótkoterminowy [3A.16] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie.
17.
Dług długoterminowy [3A.17] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z terminem pierwotnym powyżej jednego roku.
18.
Dług długoterminowy (w tym: o zmiennym oprocentowaniu) [3A.18] to część długu długoterminowego [3A.17] o zmiennym oprocentowaniu.
19.
Dług z pozostałym terminem zapadalności do jednego roku włącznie [3A.19] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty wynosi jeden rok lub mniej.
20.
Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie [3A.20] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż rok, ale nie dłuższy niż pięć lat.
21.
Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie (w tym o zmiennym oprocentowaniu) [3A.21] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] o zmiennym oprocentowaniu, dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż jeden rok, ale nie dłuższy niż pięć lat [3A.20].
22.
Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat [3A.22] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat.
23.
Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat (w tym: o zmiennym oprocentowaniu) [3A.23] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] o zmiennym oprocentowaniu, dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat [3A.22].
24.
Średni pozostały termin zapadalności długu [3A.24] to średni okres, jaki pozostaje do terminu spłaty, ważony bieżącą wartością długu, wyrażony w latach.
25.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - obligacje zerokuponowe [3A.25] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] w formie obligacji zerokuponowych, tj. obligacji bez płatności kuponowych, których oprocentowanie równe jest różnicy pomiędzy ceną wykupu a ceną emisji.
26.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny [3A.26] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek (AF.4) stanowiąca aktywo sektora S.121.

Tabela 3B

1.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowany między podsektorami) [3B.1] to nieskonsolidowane zobowiązania sektora S.13, z wyłączeniem a) należności podsektora S.1311 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1311, b) należności podsektora S.1312 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1312, c) należności podsektora S.1313 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1313, d) należności podsektora S.1314 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
2.
Elementy konsolidujące [3B.2] to zobowiązania sektora S.13, będące jednocześnie aktywami sektora S.13 z wyłączeniem a) zobowiązań podsektora S.1311 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1311, b) zobowiązań podsektora S.1312 będących jednocześnie podaktywami sektora S.1312, c) zobowiązań podsektora S.1313 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1313, d) zobowiązań podsektora S.1314 będących jednocześnie aktywami sektora S.1314, z tytułu gotówki i depozytów [3B.3], plus krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych [3B.4], plus długoterminowych dłużnych papierów wartościowych [3B.5], plus kredytów i pożyczek [3B.6].
3.
Elementy konsolidujące dla kategorii gotówka i depozyty [3B.3] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »gotówka i depozyty« (F.2).
4.
Elementy konsolidujące dla kategorii krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe [3B.4] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »dłużne papiery wartościowe« z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie (F.31).
5.
Elementy konsolidujące dla kategorii długoterminowe dłużne papiery wartościowe [3B.5] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »dłużne papiery wartościowe« z terminem pierwotnym powyżej jednego roku (F.32).
6.
Elementy konsolidujące dla kategorii kredyty i pożyczki [3B.6] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »kredyty i pożyczki« (F.4).
7.
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (skonsolidowany) [3B.7] to zobowiązania podsektora S.1311 niebędące aktywami podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
8.
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.8] to zobowiązania podsektora S.1311, stanowiące aktywa podsektora S.1312 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
9.
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.9] to zobowiązania podsektora S.1311 stanowiące aktywa podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
10.
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.10] to zobowiązania podsektora S.1311 stanowiące aktywa podsektora S.1314 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
11.
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (skonsolidowany) [3B.11] to zobowiązania podsektora S.1312 niebędące aktywami podsektora S.1312, z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
12.
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.12] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
13.
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.13] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
14.
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.14] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1314 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
15.
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (skonsolidowany) [3B.15] to zobowiązania podsektora S.1313, niebędące aktywami podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
16.
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.16] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
17.
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.17] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1312 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
18.
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.18] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1314 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
19.
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (skonsolidowany) [3B.19] to zobowiązania podsektora S.1314, niebędące aktywami podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
20.
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.20] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
21.
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.21] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1312 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
22.
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.22] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].

ZAŁĄCZNIK  III

PRZEKAZYWANIE DANYCH DO EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

W zakresie elektronicznego przekazywania informacji statystycznych wymaganych przez Europejski Bank Centralny (EBC) krajowe banki centralne (KBC) wykorzystują infrastrukturę udostępnioną przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC), która opiera się na informatycznej infrastrukturze ESBC. Wymiana danych w ESBC oparta jest na formacie Statistical Data and Metadata eXchange. Wymóg ten nie wyklucza użycia innych uzgodnionych sposobów przekazywania EBC informacji statystycznych w trybie awaryjnym.

KBC przestrzegają poniższych zaleceń w celu zagwarantowania zadowalającego funkcjonowania przekazu danych:

-
Kompletność: KBC przekazują wszystkie wymagane klucze szeregów. Nieprzekazanie kluczy szeregów lub przekazanie niewymienionych kluczy szeregów będzie uznane za niekompletny raport. W przypadku brakującej obserwacji brak oznaczany jest odpowiednią flagą statusu obserwacji.
-
Tożsamości rachunkowe i konwencja znaku: KBC muszą wdrożyć zasady walidacji przed przekazaniem danych do EBC.

W przypadku korygowania tylko podzbioru kluczy szeregów zasady walidacji stosuje się do całego raportu.

ZAŁĄCZNIK  IV

TABELA KORELACJI

Wytyczne EBC/2009/20 Niniejsze wytyczne
Artykuł 1 Artykuł 1
Artykuł 2 ust. 1 Artykuł 2 ust. 1
Artykuł 2 ust. 2 Artykuł 2 ust. 3
Artykuł 2 ust. 3 Artykuł 2 ust. 2
Artykuł 2 ust. 4 Artykuł 2 ust. 5
Artykuł 2 ust. 5 Artykuł 2 ust. 6
Artykuł 3-8 Artykuł 3-8
Artykuł 9 ust. 1 Artykuł 10 ust. 2
Artykuł 9 ust. 2 Artykuł 9 ust. 1
Artykuł 9 ust. 3 Artykuł 9 ust. 2
Artykuł 10 Artykuł 10 ust. 1
- Artykuł 10 ust. 3
Załącznik I-III Załącznik I-III
1 Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1.
3 Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 25.
4 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
5 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2020/50 (1552/2020) z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.354.22) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 lipca 2021 r.
6 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2020/50 (1552/2020) z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.354.22) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 lipca 2021 r.
7 Art. 7 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2020/50 (1552/2020) z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.354.22) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 lipca 2021 r.
8 Załącznik I:

- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2014/21 (2014/647/UE) z dnia 3 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.267.9) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 września 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/3013/23 ((UE) 2018/861) z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.153.161) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 września 2018 r.

9 Załącznik II:

- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2014/21 (2014/647/UE) z dnia 3 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.267.9) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 września 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/3013/23 ((UE) 2018/861) z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.153.161) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 września 2018 r.

10 [x.y] oznacza numer kategorii y w tabeli x.
11 O ile nie zaznaczono inaczej, określenie »kategoria« dotyczy sektora instytucji rządowych i samorządowych.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.2.12

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2013/23 (2014/2/UE) dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (wersja przekształcona)
Data aktu: 25/07/2013
Data ogłoszenia: 07/01/2014
Data wejścia w życie: 01/09/2014