(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 2763)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/250/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 maja 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób 1 , w szczególności jej art. 43 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2010/221/UE 2 zezwala niektórym państwom członkowskim na stosowanie ograniczeń wprowadzania do obrotu oraz przywozu w odniesieniu do przesyłek zwierząt wodnych w celu zapobiegania wprowadzeniu niektórych chorób na terytorium tych państw.
(2) Państwa członkowskie mogą stosować takie ograniczenia, pod warunkiem że wykażą, iż ich terytorium lub niektóre wyznaczone obszary ich terytorium są wolne od takich chorób albo że ustanowiły program zwalczania w celu uwolnienia się od tych chorób.
(3) W załącznikach I i III do decyzji 2010/221/UE znajduje się wykaz obszarów w Irlandii i Zjednoczonym Królestwie z zatwierdzonymi środkami krajowymi kontroli herpeswirusa-1 μνar u ostryg (OsHV-1 μVar).
(4) Ponieważ choroba wywoływana wirusem OsHV-1 μVar była nadal uznawana za nowo występującą chorobę, z którą wiąże się wiele niewiadomych, a programy nadzoru zatwierdzone decyzją 2010/221/UE nie były jeszcze w pełni ocenione, decyzja wykonawcza Komisja 2013/213/UE 3 dopuszczała stosowanie w odniesieniu do tych obszarów ograniczeń związanych z OsHV-1 µVar do dnia 30 kwietnia 2014 r.
(5) Z obecnie dostępnych danych naukowych wynika, że OsHV-1 µVar nadal jest czynnikiem wykrywanym w większości próbek pobranych w przypadkach śmiertelności młodych osobników ostryg i jaj, oraz że w ciągu ostatnich dwóch lat ogólny wskaźnik śmiertelności spowodowanej tą chorobą zmniejszył się i ustabilizował. Ponadto programy nadzoru dotyczące Irlandii i Zjednoczonego Królestwa pokazują, że w przypadku ostryg pacyficznych duża liczba obszarów produkcyjnych pozostaje wolna od tej choroby. Programy te wskazują, że zastosowanie obowiązujących obecnie ograniczeń przemieszczania jest skuteczne. Wciąż istnieją jednak pewne wątpliwości dotyczące epidemiologii tej choroby oraz najbardziej odpowiednich środków koniecznych do zapewnienia jej skutecznej kontroli. W związku z tym za niezbędną uznaje się bardziej obszerną naukową ocenę sytuacji, w tym nową opinię naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).
(6) Na podstawie dostępnych dowodów naukowych i epidemiologicznych na temat ewolucji OsHV-1µVar w Unii oraz do czasu opracowania nowej opinii naukowej EFSA należy przedłużyć okres ważności obecnie obowiązujących środków, w ramach których państwa członkowskie mogą stosować szczególne ograniczenia związane z tą chorobą. Okres ten powinien być ograniczony do dwóch kolejnych lat, czyli do dnia 30 kwietnia 2016 r.
(7) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/12/UE 4 potwierdzono status obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do OsHV-1 µVar w przypadku następujących terytoriów Zjednoczonego Królestwa poprzez uwzględnienie ich w załączniku I do decyzji 2010/221/UE: (i) terytorium Wielkiej Brytanii z wyjątkiem zatoki Whitstable w Kent, ujścia rzeki Blackwater w Essex i zatoki Poole w Dorset; (ii) obszaru Larne Lough na terytorium Irlandii Północnej; oraz (iii) terytorium Guernsey.
(8) Zgodnie z deklaracją przekazaną Komisji przez Zjednoczone Królestwo program nadzoru w odniesieniu do OsHV-1 µVar wykazał status tego państwa jako obszaru wolnego od choroby, z wyjątkiem obszarów zakażonych, i przestaje być stosowany, jak określono w załączniku III do decyzji 2010/221/UE.
(9) Wpis dotyczący Zjednoczonego Królestwa w załączniku III do decyzji 2010/221/UE powinien zatem zostać usunięty.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2010/221/UE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: