Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343/, dostępnejpod adresem:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html.
Regulamin nr 62 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów o napędzie silnikowym z kierownicami typu rowerowego w zakresie ich zabezpieczenia przed nieuprawnionym użyciem
(Dz.U.UE L z dnia 27 marca 2013 r.)
Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
Suplement nr 2 do pierwotnej wersji regulaminu - data wejścia w życie: 10 października 2006 r.
1. ZAKRES
1.1. Niniejszy regulamin stosuje się do pojazdów kategorii L1-L7(1), jeżeli są wyposażone w kierownice typu rowerowego.
2. DEFINICJE
Do celów niniejszego regulaminu:
2.1. "homologacja pojazdu" oznacza homologację typu pojazdu w zakresie jego zabezpieczenia przed nieuprawnionym użyciem;
2.2. "typ pojazdu" oznacza kategorię pojazdów o napędzie silnikowym, które nie różnią się pod następującymi istotnymi względami:
2.2.1. nadane przez producenta oznaczenie typu;
2.2.2. umiejscowienie i konstrukcja jednej lub kilku części pojazdu, na które oddziałuje urządzenie zabezpieczające;
2.2.3. typ urządzenia zabezpieczającego;
2.3. "urządzenie zabezpieczające" oznacza układ mający uniemożliwić nieuprawnione użycie pojazdu, wymuszający mechaniczne blokowanie układu kierowniczego lub układu przeniesienia napędu; może to być układ:
2.3.1. typu 1: wyłącznie działający mechanicznie na układ kierowniczy;
2.3.2. typu 2: działający mechanicznie na układ kierowniczy w połączeniu z urządzeniem unieruchamiającym silnik pojazdu;
2.3.3. typu 3: z napinaniem, działający na układ kierowniczy w połączeniu z urządzeniem unieruchamiającym silnik pojazdu;
2.3.4. typu 4: działający mechanicznie na układ przeniesienia napędu;
2.4. "układ kierowniczy" oznacza urządzenie kierownicze (kierownicę typu rowerowego), zwrotnicę i jej dodatkowy osprzęt, wał kierownicy i wszystkie pozostałe części, które mają bezpośredni wpływ na skuteczność urządzenia zabezpieczającego;
2.5. "kombinacja" oznacza jeden ze specjalnie opracowanych i skonstruowanych wariantów układu blokady, który po prawidłowym uruchomieniu umożliwia działanie układu blokady;
2.6. "klucz" oznacza dowolne urządzenie zaprojektowane i skonstruowane w celu obsługi układu blokady, tak zaprojektowanego i skonstruowanego, że można go obsługiwać wyłącznie za pomocą takiego urządzenia.
3. WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ
3.1. O udzielenie homologacji typu pojazdu w zakresie urządzenia zabezpieczającego przed jego nieuprawnionym użyciem występuje producent pojazdu lub jego należycie upoważniony przedstawiciel.
3.2. Do wniosku należy dołączyć trzy egzemplarze każdego z niżej wymienionych dokumentów oraz następujące dane:
3.2.1. szczegółowy opis typu pojazdu pod względem rozmieszczenia i konstrukcji części pojazdu, na które oddziałuje urządzenie zabezpieczające;
3.2.2. sporządzone w odpowiedniej skali i dostatecznie szczegółowe rysunki urządzenia zabezpieczającego oraz sposobu jego zamontowania w pojeździe;
3.2.3. opis techniczny urządzenia.
3.3. Upoważnionej placówce technicznej odpowiedzialnej za wykonanie badań homologacyjnych należy przekazać:
3.3.1. pojazd reprezentatywny dla typu pojazdu zgłoszonego do homologacji, na wniosek upoważnionej placówki technicznej; jak również
3.3.2. na wniosek upoważnionej placówki technicznej, te części pojazdu, które placówka techniczna uzna za istotne dla kontroli wymaganych zgodnie z pkt 5 i 6 niniejszego regulaminu.
4. HOMOLOGACJA
4.1. Homologacji danego typu pojazdu udziela się, jeżeli pojazd zgłoszony do homologacji na podstawie niniejszego regulaminu spełnia wymagania pkt 5 i 6 poniżej.
4.2. Każdemu homologowanemu typowi należy nadać numer homologacji. Jego dwie pierwsze cyfry (obecnie 00 dla regulaminu w jego pierwotnej postaci) wskazują serię zmian obejmujących najnowsze zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu w momencie udzielania homologacji. Żadna Umawiająca się Strona nie może nadać tego samego numeru ani temu samemu typowi pojazdu, który wyposażono w urządzenie zabezpieczające innego typu lub którego urządzenie zabezpieczające jest zamontowane w inny sposób, ani innemu typowi pojazdu.
4.3. Zawiadomienie o udzieleniu lub odmowie homologacji typu pojazdu na podstawie niniejszego regulaminu należy przesłać Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin na formularzu zgodnym ze wzorem zamieszczonym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu wraz z rysunkami urządzenia zabezpieczającego i sposobu jego zamontowania dostarczonymi przez występującego o homologację w formacie nie większym niż A4 (210 × 297 mm), lub złożonymi do tego formatu, i w odpowiedniej skali(2).
4.4. Na każdym pojeździe zgodnym z typem pojazdu homologowanym na mocy niniejszego regulaminu, w widocznym i łatwo dostępnym miejscu określonym w formularzu homologacji, umieszcza się międzynarodowy znak homologacji zawierający:
4.4.1. okrąg otaczający literę "E", po której następuje numer wyróżniający państwo udzielające homologacji;
4.4.2. numer niniejszego regulaminu, literę "R", myślnik i numer homologacji umieszczone z prawej strony okręgu opisanego w pkt 4.4.1.
4.5. Jeżeli pojazd jest zgodny z typem pojazdu homologowanym zgodnie z jednym lub większą liczbą regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia w kraju, który udzielił homologacji na podstawie niniejszego regulaminu, symbol podany w pkt 4.4.1 nie musi być powtarzany; w takim przypadku numery regulaminów i homologacji oraz dodatkowe symbole wszystkich innych regulaminów, na podstawie których udzielono homologacji w państwie, w którym udzielono homologacji na mocy niniejszego regulaminu, umieszcza się w pionowych kolumnach na prawo od znaku określonego w pkt 4.4.1.
4.6. Znak homologacji musi być czytelny i nieusuwalny.
4.7. Znak homologacji umieszcza się na tabliczce znamionowej pojazdu zamontowanej przez producenta lub w jej pobliżu.
4.8. Przykładowe rozmieszczenie znaków homologacji przedstawiono w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
5. SPECYFIKACJE OGÓLNE
5.1. Urządzenie zabezpieczające musi być tak zaprojektowane, aby:
5.1.1. bez wyłączenia go nie było możliwe kierowanie pojazdem lub napędzanie i poruszanie się do przodu w linii prostej;
5.1.2. w przypadku urządzeń zabezpieczających typu 4 urządzenie zabezpieczające musi być skonstruowane w taki sposób, by bez wyłączenia go nie było możliwe odblokowanie układu przeniesienia napędu. Jeżeli urządzenie to jest aktywowane przez sterowanie urządzenia postojowego, to musi działać w połączeniu z urządzeniem unieruchamiającym silnik pojazdu;
5.1.3. wyjęcie klucza powinno być możliwe wyłącznie przy sworzniu w pozycji całkowicie sprzęgniętej lub całkowicie rozprzęgniętej. Należy wykluczyć możliwość pośredniego położenia klucza, które stwarza ryzyko sprzęgnięcia sworznia, nawet przy wprowadzonym kluczu urządzenia zabezpieczającego.
5.2. Wymagania określone w pkt 5.1 muszą być spełnione przy pojedynczym użyciu jednego klucza.
5.3. Urządzenie zabezpieczające, o którym mowa w pkt 5.1 powyżej, oraz części pojazdu, na które oddziałuje, muszą być tak skonstruowane, aby nie można było szybko i bez zwracania uwagi ich otworzyć, uniemożliwić ich działanie lub zniszczyć, na przykład przy użyciu tanich, łatwych do ukrycia i powszechnie dostępnych narzędzi, urządzeń i wyrobów.
5.4. Urządzenie zabezpieczające montuje się w pojeździe jako element oryginalnego wyposażenia (tj. wyposażenia montowanego przez producenta pojazdu przed jego pierwszą sprzedażą detaliczną). Zamek musi być solidnie połączony z urządzeniem zabezpieczającym. (Jeżeli zamek może zostać wyjęty za pomocą klucza po zdjęciu pokrywy lub innego rodzaju obudowy, nie jest to sprzeczne ze stosownym wymaganiem).
5.5. Liczba kombinacji wzoru klucza obsługującego układ blokady musi wynosić co najmniej 1 000 lub musi być równa łącznej liczbie produkowanych rocznie pojazdów, jeżeli jest ona mniejsza niż 1 000. Wymaga się, by w przypadku pojazdów jednego typu częstotliwość występowania każdej kombinacji wynosiła w przybliżeniu jeden na 1 000.
5.6. Kod klucza i zamka nie może być widoczny.
5.7. Zamek musi być skonstruowany, wykonany i zamontowany w taki sposób, by bębenek zamka w położeniu zablokowanym dało się obrócić przy momencie obrotowym poniżej 0,245 mdaN jedynie przy pomocy pasującego klucza, a ponadto
5.7.1. w przypadku bębenków z zaczepami kołkowymi nie mogą być umieszczone bezpośrednio obok siebie więcej niż dwa identyczne zaczepy działające w tym samym kierunku, a w całym zamku nie może być więcej niż 60 % identycznych zaczepów;
5.7.2. w przypadku bębenków z zaczepami tarczowymi nie mogą być umieszczone bezpośrednio obok siebie więcej niż dwa identyczne zaczepy działające w tym samym kierunku, a w całym zamku nie może być więcej niż 50 % identycznych zaczepów.
5.8. Urządzenie zabezpieczające musi być skonstruowane tak, aby wykluczyć wszelkie ryzyko przypadkowej blokady podczas ruchu pojazdu z uruchomionym silnikiem, w szczególności mogącej zagrozić bezpieczeństwu.
5.9. Urządzenie zabezpieczające typu 1, 2 lub 3 musi być w stanie wytrzymać w pozycji włączonej, bez uszkodzenia mechanizmu kierowniczego, które mogłoby zagrozić bezpieczeństwu, przyłożenie momentu obrotowego 20 mdaN do wału kierownicy w obu kierunkach w warunkach statycznych.
5.10. Urządzenie zabezpieczające typu 1, 2 lub 3 musi być tak skonstruowane, aby układ kierowniczy mógł być zablokowany wyłącznie pod kątem co najmniej 20° w lewo lub w prawo w stosunku do położenia przy jeździe na wprost.
6. SPECYFIKACJE SZCZEGÓŁOWE
6.1. Oprócz specyfikacji ogólnych przedstawionych w pkt 5 urządzenie zabezpieczające musi spełniać następujące wymagania szczegółowe:
6.1.1. w przypadku urządzeń zabezpieczających typu 1 lub 2 załączenie zamka powinno być możliwe jedynie poprzez przemieszczenie klucza, podczas gdy kierownica typu rowerowego znajduje się w pozycji właściwej do sprzęgnięcia sworznia z odpowiadającą mu szczeliną;
6.1.2. w przypadku urządzeń zabezpieczających typu 3 napięcie sworznia powinno być możliwe jedynie poprzez oddzielne działanie ze strony użytkownika pojazdu, w kombinacji, lub w uzupełnieniu do obrotu klucza. Po napięciu sworznia wyjęcie klucza jest możliwe wyłącznie zgodnie z przepisami pkt 5.1.3 powyżej.
6.2. W przypadku urządzeń zabezpieczających typu 2 i 3 należy wykluczyć możliwość sprzęgnięcia sworznia, gdy urządzenie pozostaje w pozycji pozwalającej na uruchomienie silnika pojazdu.
6.3. W przypadku urządzeń zabezpieczających typu 3 wymaga się, by po uzbrojeniu urządzenia zabezpieczającego nie było możliwe zakłócenie jego funkcjonowania.
6.4. Urządzenia zabezpieczające typu 3 muszą pozostać sprawne, a w szczególności muszą w dalszym ciągu spełniać wymagania określone w pkt 5.7, 5.8, 5.9 i 6.3 po przejściu 2 500 cykli blokowania w każdym kierunku podczas badania opisanego w załączniku 3 do niniejszego regulaminu.
7. ZMIANA TYPU POJAZDU LUB URZĄDZENIA ZABEZPIECZAJĄCEGO POJAZD
7.1. O każdej zmianie typu pojazdu lub urządzenia zabezpieczającego pojazd należy powiadomić organ administracji, który udzielił homologacji typu pojazdu. Organ ten może:
7.1.1. uznać za mało prawdopodobne, aby dokonane zmiany miały istotne negatywne skutki, i uznać, że w każdym razie pojazd nadal spełnia wymogi; lub
7.1.2. zażądać kolejnego sprawozdania z badań od placówki technicznej upoważnionej do ich przeprowadzenia.
7.2. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zostają powiadomione o potwierdzeniu lub odmowie udzielenia homologacji, z wyszczególnieniem zmian, zgodnie z procedurą określoną w pkt 4.3 powyżej.
8. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
8.1. Każdy pojazd opatrzony znakiem homologacji zgodnie z niniejszym regulaminem musi być zgodny z homologowanym typem pojazdu pod względem urządzenia zabezpieczającego, sposobu zamontowania tego urządzenie w pojeździe oraz części pojazdu, na które to urządzenie oddziałuje.
8.2. W celu sprawdzenia zgodności określonej w pkt 8.1 powyżej przeprowadza się wystarczającą liczbę kontroli wyrywkowych na pojazdach produkowanych seryjnie, posiadających znak homologacji wymagany zgodnie z niniejszym regulaminem.
9. SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI
9.1. Homologacja udzielona w odniesieniu do typu pojazdu zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta w razie niespełnienia wymogów określonych w pkt 8.1 powyżej.
9.2. Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin cofnie uprzednio przez siebie udzieloną homologację, niezwłocznie powiadamia o tym pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu kopię formularza homologacji, na którego końcu umieszczono pisaną wielkimi literami, podpisaną i opatrzoną datą adnotację "COFNIĘTO HOMOLOGACJĘ".
10. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI
Jeżeli posiadacz homologacji ostatecznie zaniecha produkcji typu pojazdu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, informuje o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu odpowiedniego zawiadomienia organ ten informuje o tym pozostałe Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu kopię formularza homologacji, na którego końcu umieszczono pisaną wielkimi literami, podpisaną i opatrzoną datą adnotację "ZANIECHANO PRODUKCJI".
11. NAZWY I ADRESY UPOWAŻNIONYCH PLACÓWEK TECHNICZNYCH ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZEPROWADZANIE BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW ADMINISTRACJI
Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin przekazują sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy upoważnionych placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów administracji udzielających homologacji, którym należy przesłać wydane w innych państwach zawiadomienia poświadczające udzielenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.
______(1) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) (dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2, ostatnio zmieniony poprawką 4).
(2) Numery wyróżniające Umawiających się Stron Porozumienia z 1958 r. podano w załączniku 3 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), dokument ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.2/Amend.1.