pod adresem:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Poprawki z 2013 r. do regulaminu nr 58 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolite przepisy dotyczące homologacji:
I. Tylnych urządzeń zabezpieczających (TUZ)
II. Pojazdów w zakresie położenia homologowanego TUZ
III. Pojazdów w zakresie tylnego zabezpieczenia (TZ)
(Dz.U.UE L z dnia 27 marca 2013 r.)
Poprawki do regulaminu nr 58 opublikowanego w Dz.U. L 232 z dnia 30.8.2008 r.
Obejmujące:
Suplement 1 do serii poprawek 02 - data wejścia w życie: 26 lipca 2012 r.
Sprostowanie 1 do poprawki 1 do wersji 2 regulaminu - data wejścia w życie: 26 lipca 2012 r.
Suplement 2 do serii poprawek 02 - data wejścia w życie: 18 listopada 2012 r.
Suplement 3 do serii poprawek 02 - data wejścia w życie: 15 lipca 2013 r.
Poprawki do głównego tekstu regulaminu
Punkt 1.1.1 otrzymuje brzmienie:
"1.1.1. CZĘŚĆ I: tylnych urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod pojazd (TUZ) przeznaczonych do stosowania w pojazdach kategorii M, N oraz O(1);".
Punkt 1.1.2 otrzymuje brzmienie:
"1.1.2. CZĘŚĆ II: położenia w pojazdach kategorii M, N oraz O(1) tylnych urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod pojazd (TUZ), które otrzymały homologację typu zgodnie z częścią I niniejszego regulaminu;".
Punkt 1.1.3 otrzymuje brzmienie:
"1.1.3. CZĘŚĆ III: pojazdów kategorii M, N oraz O(1) wyposażonych w tylne urządzenie zabezpieczające przed wjechaniem pod pojazd (TUZ), które nie posiada oddzielnej homologacji zgodnie z częścią I niniejszego regulaminu, lub zbudowanych lub wyposażonych w taki sposób, że ich części składowe można uznać za spełniające w całości lub w części funkcję TUZ;".
Dodaje się nowy pkt 1.1.4 (zawierający przypis(1)) w brzmieniu:
"1.1.4. pojazdów kategorii M1, M2, M3, N1, O1 oraz O2(1) pod względem tylnego zabezpieczenia przed wjechaniem pod pojazd (TZ).".
Przypis 1 otrzymuje brzmienie:
"(1) Zgodnie z definicją zawartą w ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), dokument ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.2, pkt 2.".
Punkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2. WYMOGI OGÓLNE".
Dodaje się nowe punkty 2.1-2.3 (przypis(1) pozostaje bez zmian) w brzmieniu:
"2.1. Wszystkie pojazdy muszą być tak skonstruowane lub wyposażone, aby zapewniać skuteczną ochronę na całej ich szerokości przed wjechaniem pod tył pojazdów, o których mowa w pkt 1 niniejszego regulaminu, w przypadku zderzenia tylnego z pojazdami kategorii M1 i N1(1).
2.2. Pojazd bada się w warunkach określonych w załączniku 5 pkt 2.
2.3. Każdy pojazd należący do jednej z następujących kategorii: M1, M2, M3, N1, O1 lub O2 uznaje się za spełniający określony powyżej warunek:
a) jeżeli spełnia te same warunki co warunki określone w części II lub części III; lub
b) jeżeli prześwit poprzeczny pod tylną częścią pojazdu nieobciążonego nie przekracza 550 mm na szerokości, która nie jest mniejsza od szerokości tylnej osi o więcej niż o 100 mm z obu stron (z pominięciem wybrzuszenia opon bezpośrednio nad podłożem); lub
c) jeżeli, w przypadku pojazdów kategorii O1 i O2, w których opony wystają na ponad połowę swej szerokości poza nadwozie (z pominięciem osłon kół) lub poza podwozie w braku nadwozia, prześwit poprzeczny pod tylną częścią pojazdu nieobciążonego nie przekracza 550 mm na szerokości, która nie jest mniejsza o więcej niż o 100 mm z obu stron od odległości zmierzonej pomiędzy najbardziej wysuniętymi do wewnątrz punktami opon (z pominięciem wybrzuszenia opon bezpośrednio nad podłożem).
Jeżeli w pojeździe występuje więcej niż jedna tylna oś, to pod uwagę bierze się szerokość najszerszej tylnej osi.
Wymogi określone powyżej w pkt 2.3 lit. b) i c) muszą być spełnione co najmniej na prostej:
a) położonej nie dalej niż 450 mm od skrajnej tylnej krawędzi pojazdu;
b) która może mieć przerwy o łącznej długości nie większej niż 200 mm.".
Punkt 15.1 otrzymuje brzmienie:
"15.1. Homologacji danego typu pojazdu udziela się, jeżeli pojazd przedstawiony do homologacji na podstawie niniejszego regulaminu jest wyposażony w homologowane TUZ i spełnia wymogi zawarte w poniższym pkt 16 oraz został poddany badaniom zgodnie z warunkami określonymi w pkt 2.2.".
Punkt 16.2 otrzymuje brzmienie:
"16.2. Szerokość tylnego urządzenia zabezpieczającego nie może w żadnym punkcie przekraczać szerokości tylnej osi, zmierzonej pomiędzy najbardziej wysuniętymi na zewnątrz punktami kół, z pominięciem wybrzuszenia opon bezpośrednio nad podłożem; TUZ nie może też być krótsze od szerokości tylnej osi o więcej niż o 100 mm z każdej strony. Jeżeli urządzenie jest zawarte w nadwoziu pojazdu lub stanowi część nadwozia pojazdu, które samo wykracza poza szerokość tylnej osi, to nie stosuje się wymogu, zgodnie z którym szerokość TUZ nie może przekraczać szerokości tylnej osi. Jednak w przypadku pojazdów kategorii O1 i O2, w których opony wystają na ponad połowę swej szerokości poza nadwozie (z pominięciem osłon kół) lub poza podwozie w braku nadwozia, szerokość TUZ nie może być mniejsza o więcej niż o 100 mm z każdej strony od odległości zmierzonej pomiędzy najbardziej wysuniętymi do wewnątrz punktami opon, z pominięciem wybrzuszenia opon bezpośrednio nad podłożem. Jeżeli w pojeździe występuje więcej niż jedna tylna oś, to pod uwagę bierze się szerokość najszerszej tylnej osi. Ponadto należy zweryfikować, czy spełnione zostały wymogi zawarte w pkt 3.1.2 i 3.1.3 załącznika 5, dotyczące odległości punktów przyłożenia sił od zewnętrznych krawędzi kół tylnych (załącznik 1 pkt 7), oraz odnotować informacje dotyczące spełnienia tych wymogów w formularzu komunikatu dotyczącego homologacji typu.".
Punkt 24.1 otrzymuje brzmienie:
"24.1. Homologacji danego typu pojazdu udziela się, jeżeli pojazd przedstawiony do homologacji na podstawie niniejszego regulaminu spełnia wymogi zawarte w pkt 2.3 lit. b) lub pkt 2.3 lit. c), lub pkt 25 oraz został poddany badaniom zgodnie z warunkami określonymi w pkt 2.2.".
Punkt 25.3 otrzymuje brzmienie:
"25.3. Szerokość TZ nie może w żadnym punkcie przekraczać szerokości tylnej osi, zmierzonej pomiędzy najbardziej wysuniętymi na zewnątrz punktami kół, z pominięciem wybrzuszenia opon bezpośrednio nad podłożem; TZ nie może też być krótsze od szerokości tylnej osi o więcej niż o 100 mm z obu stron. Jeżeli urządzenie jest zawarte w nadwoziu pojazdu lub stanowi część nadwozia pojazdu, które samo wykracza poza szerokość tylnej osi, to nie stosuje się wymogu, zgodnie z którym szerokość TZ nie może przekraczać szerokości tylnej osi. Jednak w przypadku pojazdów kategorii O1 i O2, w których opony wystają na ponad połowę swej szerokości poza nadwozie (z pominięciem osłon kół) lub poza podwozie w braku nadwozia, szerokość TZ nie może być mniejsza o więcej niż o 100 mm z każdej strony od odległości zmierzonej pomiędzy najbardziej wysuniętymi do wewnątrz punktami opon, z pominięciem wybrzuszenia opon bezpośrednio nad podłożem. Jeżeli w pojeździe występuje więcej niż jedna tylna oś, to pod uwagę bierze się szerokość najszerszej tylnej osi. Ponadto należy zweryfikować, czy spełnione zostały wymogi zawarte w pkt 3.1.2 i 3.1.3 załącznika 5, dotyczące odległości punktów przyłożenia sił od zewnętrznych krawędzi kół tylnych (załącznik 1 pkt 7), oraz odnotować informacje dotyczące spełnienia tych wymogów w formularzu komunikatu dotyczącego homologacji typu.".
Punkt 31.3 otrzymuje brzmienie:
"31.3. Po upływie 18 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu, zmienionego serią poprawek 02, Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin:
a) mogą odmówić uznania typu części lub oddzielnego zespołu technicznego, który nie spełnia wymogów części I niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 02;
b) udzielają homologacji wyłącznie jeżeli typ części lub oddzielnego zespołu technicznego, który ma otrzymać homologację, spełnia wymogi części I niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 02;
c) mogą zabronić montażu części lub oddzielnego zespołu technicznego, które nie spełniają wymogów części I i II niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 02.".
Punkt 31.5 otrzymuje brzmienie:
"31.5. Po upływie 48 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu, zmienionego serią poprawek 02, Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin:
a) udzielają homologacji wyłącznie, jeżeli typ pojazdu, który ma otrzymać homologację, spełnia wymogi zawarte w pkt 2.3 lit. b) lub pkt 2.3 lit. c), lub części III niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 02;
b) mogą odmówić udzielenia krajowej lub regionalnej homologacji typu i mogą odmówić pierwszej krajowej lub regionalnej rejestracji (pierwszego dopuszczenia do ruchu) pojazdu, który nie spełnia wymogów zawartych w pkt 2.3 lit. b) lub pkt 2.3 lit. c), lub części III niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 02.".
Poprawki do załączników
Załącznik 3 otrzymuje brzmienie:
"[...]
typu pojazdu w zakresie tylnego zabezpieczenia przed wjechaniem pod pojazd (TZ) na podstawie pkt 2.3 lit. b)/pkt 2.3 lit. c)/części III(2) regulaminu nr 58.
[...]".
Załącznik 5 pkt 3.1.2 otrzymuje brzmienie:
"3.1.2. W przypadkach określonych w pkt 1.1.1 i 1.1.2 niniejszego załącznika do dwóch punktów położonych w odległości 300 + 25 mm od wzdłużnych płaszczyzn stycznych do zewnętrznych krawędzi kół tylnej osi - lub do zewnętrznych krawędzi TUZ, jeżeli jego szerokość przekracza szerokość tylnej osi, oraz do trzeciego punktu położonego na środkowej pionowej płaszczyźnie pojazdu na prostej łączącej oba te punkty przykłada się kolejno siłę poziomą o wartości 50 kN lub 25 % siły wytwarzanej przez maksymalną masę całkowitą pojazdu, w zależności od tego, która wartość jest mniejsza.".
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.89.34 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Poprawki z 2013 r. do regulaminu nr 58 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolite przepisy dotyczące homologacji: I. Tylnych urządzeń zabezpieczających (TUZ) - II. Pojazdów w zakresie położenia homologowanego TUZ - III. Pojazdów w zakresie tylnego zabezpieczenia (TZ). |
Data aktu: | 27/03/2013 |
Data ogłoszenia: | 27/03/2013 |
Data wejścia w życie: | 15/07/2013 |