(EBC/2013/43)(Dz.U.UE L z dnia 24 grudnia 2013 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , w szczególności art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4,
uwzględniając opinię Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu realizacji swoich zadań Europejski Bank Centralny (EBC) wymaga krajowej i porównawczej statystyki płatności. Artykuł 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 stanowi, iż informacje mogą być zbierane w zakresie statystyki płatności i systemów płatności. Dane te są niezbędne do identyfikacji i monitorowania rozwoju rynków płatniczych w państwach członkowskich oraz wspomagania promowania sprawnego funkcjonowania systemów płatności.
(2) Artykuł 5 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") zobowiązuje EBC do zbierania, z pomocą krajowych banków centralnych (KBC), od właściwych władz krajowych lub bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, informacji statystycznych, które są niezbędne do realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Artykuł 5 ust. 2 Statutu ESBC stanowi, że KBC wykonują, w miarę możliwości, zadania określone w art. 5 ust. 1.
(3) Eurosystem zbiera informacje dotyczące płatności na mocy wytycznych EBC/2007/9 2 . W celu poprawy jakości i wiarygodności statystyki płatności oraz zagwarantowania przekazywania danych przez pełną populację sprawozdawczą właściwe informacje powinny być zbierane bezpośrednio od podmiotów sprawozdających.
(4) Metodologia zbierania informacji dotyczących płatności powinna uwzględniać ewolucję przepisów dotyczących płatności w Unii Europejskiej, w szczególności dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , dyrektywy 2009/110/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 oraz art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 5 .
(5) Zbieranie przez KBC od rzeczywistej populacji sprawozdawczej informacji statystycznych niezbędnych do wypełnienia wymogów statystycznych EBC może być częścią szerszych ram sprawozdawczości statystycznej ustanowionych przez KBC samodzielnie na podstawie prawa wspólnotowego, prawa krajowego lub utrwalonych praktyk, służących również innym celom statystycznym, pod warunkiem że nie jest zagrożone wypełnienie wymogów statystycznych EBC. Może to również prowadzić do zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych. Dla zachowania przejrzystości w tych przypadkach zasadne jest informowanie podmiotów sprawozdających o tym, że dane zbierane są również dla innych celów statystycznych. W określonych przypadkach EBC może uznać informacje zebrane dla innych celów statystycznych za wystarczające do realizacji swoich wymogów.
(6) Pomimo tego, że rozporządzenia przyjmowane przez EBC na mocy art. 34 ust. 1 Statutu ESBC nie przyznają praw i nie nakładają obowiązków na państwa członkowskie, których walutą nie jest euro (zwane dalej "państwami członkowskimi spoza strefy euro"), art. 5 Statutu ESBC stosuje się zarówno do państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "państwami członkowskimi strefy euro"), jak i państw członkowskich spoza strefy euro. Motyw 17 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 powołuje się na to, że art. 5 Statutu ESBC, łącznie z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, zobowiązuje państwa członkowskie spoza strefy euro do zaprojektowania i wdrożenia na poziomie krajowym wszelkich środków uznanych przez nie za właściwe w celu zbierania informacji statystycznych niezbędnych do wypełniania wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej oraz zapewnienia terminowych przygotowań w dziedzinie statystyki do uzyskania statusu państw członkowskich strefy euro. W konsekwencji postanowienia niniejszego rozporządzenia mogą być uznane za obowiązujące KBC państw członkowskich spoza strefy euro poprzez współpracę takich KBC z Eurosystemem opartą na zaleceniach EBC.
(7) Zastosowanie powinny mieć standardy ochrony i wykorzystywania poufnych informacji statystycznych, określone w art. 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98.
(8) Niezbędne jest ustanowienie procedury wprowadzania w skuteczny sposób zmian technicznych do załączników do niniejszego rozporządzenia, pod warunkiem że zmiany takie nie zmienią podstawowych ram pojęciowych ani obciążenia sprawozdawczego. W procedurze tej zostaną uwzględnione opinie Komitetu ds. Statystyki Europejskiego Systemu Banków Centralnych (STC). KBC i inne komitety ESBC mogą proponować takie zmiany techniczne do załączników za pośrednictwem STC,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 28 listopada 2013 r.
|
W imieniu Rady Prezesów EBC |
|
Mario DRAGHI |
|
Prezes EBC |
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Wytyczne EBC/2007/9 z dnia 1 sierpnia 2007 r. w sprawie statystyki monetarnej oraz instytucji i rynków finansowych (Dz.U. L 341 z 27.12.2007, s. 1).
3 Dyrektywa 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (Dz.U. L 319 z 5.12.2007, s. 1).
4 Dyrektywa 2009/110/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością (Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 7).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie płatności transgranicznych we Wspólnocie oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2560/2001 (Dz.U. L 266 z 9.10.2009, s. 11).
6 Art. 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35).
8 Art. 1 lit. e) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
9 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
10 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
11 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
12 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
13 Art. 8a dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
14 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
15 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35).
16 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
17 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr EBC/2020/59 (2011/2020) z dnia 1 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.418.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
* W przypadku transgranicznych transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę rezydencja kontrahenta oraz lokalizacja punktu sprzedaży wykazywane są łącznie. W przypadku transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę inicjowanych zdalnie wysłane transakcje płatnicze wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju odbierającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się punkt sprzedaży. W przypadku transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę nieinicjowanych zdalnie wysłane transakcje płatnicze wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju odbierającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się fizyczny terminal. Otrzymane transakcje płatnicze inicjowanych zdalnie wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju wysyłającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się punkt sprzedaży. Otrzymane transakcje płatnicze nieinicjowane zdalnie wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju wysyłającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się fizyczny punkt sprzedaży.
* W przypadku transgranicznych transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę rezydencja kontrahenta oraz lokalizacja punktu sprzedaży wykazywane są łącznie. W przypadku transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę inicjowanych zdalnie wysłane transakcje płatnicze wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju odbierającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się punkt sprzedaży. W przypadku transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę nieinicjowanych zdalnie wysłane transakcje płatnicze wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju odbierającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się fizyczny terminal. Otrzymane transakcje płatnicze inicjowanych zdalnie wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju wysyłającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się punkt sprzedaży. Otrzymane transakcje płatnicze nieinicjowane zdalnie wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju wysyłającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się fizyczny punkt sprzedaży.
* W przypadku transgranicznych transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę rezydencja kontrahenta oraz lokalizacja punktu sprzedaży wykazywane są łącznie. W przypadku transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę inicjowanych zdalnie wysłane transakcje płatnicze wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju odbierającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się punkt sprzedaży. W przypadku transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę nieinicjowanych zdalnie wysłane transakcje płatnicze wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju odbierającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się fizyczny terminal. Otrzymane transakcje płatnicze inicjowanych zdalnie wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju wysyłającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się punkt sprzedaży. Otrzymane transakcje płatnicze nieinicjowane zdalnie wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju wysyłającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się fizyczny punkt sprzedaży.
* W przypadku transgranicznych transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę rezydencja kontrahenta oraz lokalizacja punktu sprzedaży wykazywane są łącznie. W przypadku transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę inicjowanych zdalnie wysłane transakcje płatnicze wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju odbierającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się punkt sprzedaży. W przypadku transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę nieinicjowanych zdalnie wysłane transakcje płatnicze wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju odbierającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się fizyczny terminal. Otrzymane transakcje płatnicze inicjowanych zdalnie wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju wysyłającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się punkt sprzedaży. Otrzymane transakcje płatnicze nieinicjowane zdalnie wykazuje się w celu zidentyfikowania kraju wysyłającego dostawcy usług płatniczych oraz kraju, w którym znajduje się fizyczny punkt sprzedaży.
** Transgraniczne transakcje płatnicze realizowane w oparciu o kartę inicjowane zdalnie wykazuje się w celu identyfikacji kraju, w którym znajduje się punkt sprzedaży, natomiast transgraniczne transakcje płatnicze realizowane w oparciu o kartę nie inicjowane zdalnie wykazuje się w celu identyfikacji kraju, w którym znajduje się fizyczny terminal.