a także mając na uwadze, co następuje:(1) Szereg aktów ustawodawczych w zakresie statystyk dotyczących rolnictwa i rybołówstwa ("akty ustawodawcze") powierza Komisji uprawnienia do wykonania niektórych przepisów tych aktów ustawodawczych. W związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony te uprawnienia wykonawcze należy dostosować do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(2) Komisja zobowiązała się do dokonywania przeglądu aktów ustawodawczych, które zawierają obecnie odesłania do procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą, zgodnie z kryteriami ustanowionymi w art. 290 TFUE.
(3) W celu uzupełniania lub zmieniania niektórych, innych niż istotne elementów aktów ustawodawczych, w szczególności aby uwzględnić rozwój gospodarczy i społeczny oraz postęp techniczny, Komisja powinna mieć uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 290 TFUE.
(4) W odniesieniu do dyrektywy Rady 96/16/WE 2 , w celu uwzględnienia zgromadzonych doświadczeń i rozwoju gospodarczego i postępu technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do wykazu przetworów mlecznych objętych badaniami oraz standardowych definicji mających zastosowanie do przekazywania wyników w odniesieniu do różnych produktów.
(5) W odniesieniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 138/2004 3 , w celu uwzględnienia rozwoju gospodarczego i postępu technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmian załączników I i II do tego rozporządzenia.
(6) W odniesieniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1921/2006 4 , w celu uwzględnienia postępu technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmian technicznych załączników do tego rozporządzenia.
(7) W odniesieniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 762/2008 5 , w celu uwzględnienia rozwoju gospodarczego i postępu technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmian załączników do tego rozporządzenia.
(8) W odniesieniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008 6 , w celu uwzględnienia rozwoju gospodarczego i postępu technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmian załączników I, II, IV i V do tego rozporządzenia.
(9) W odniesieniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2009 7 , w celu uwzględnienia postępu technicznego i wymogów międzynarodowych należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmian załączników I, II, III i IV do tego rozporządzenia, dotyczących wykazów statystycznych obszarów połowowych lub ich podrejonów i gatunków.
(10) W odniesieniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 217/2009 8 , w celu uwzględnienia postępu technicznego i wymogów międzynarodowych należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmian załączników I, II, III i IV do tego rozporządzenia, dotyczących wykazów gatunków i statystycznych obszarów połowowych oraz opisu tych obszarów, jak również wykazów środków, kodów i definicji stosowanych w odniesieniu do działalności rybackiej, narzędzi połowowych, rozmiarów statku i metod prowadzenia połowów.
(11) W odniesieniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 218/2009 9 , w celu uwzględnienia postępu technicznego i wymogów międzynarodowych należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmian załączników I, II i III do tego rozporządzenia, dotyczących wykazów gatunków i statystycznych obszarów połowowych, opisów tych obszarów połowowych i dopuszczalnego stopnia agregacji danych.
(12) W odniesieniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 543/2009 10 , w celu uwzględnienia rozwoju gospodarczego i postępu technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do dostosowania tabel służących do przekazywania danych określonych w załączniku do tego rozporządzenia.
(13) Przy przyjmowaniu aktów delegowanych szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Komisja powinna zapewnić również, aby akty delegowane przewidziane w aktach ustawodawczych nie nakładały znaczących dodatkowych obciążeń na państwa członkowskie ani na respondentów.
(14) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania aktów ustawodawczych należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 11 .
(15) Stały Komitet ds. Statystyki Rolniczej (SCAS), ustanowiony decyzją Rady 72/279/EWG 12 , doradza Komisji oraz wspomaga ją w wykonywaniu uprawnień wykonawczych zgodnie z aktami ustawodawczymi. W ramach strategii dotyczącej nowego Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS), której celem jest poprawa koordynacji i partnerstwa w ramach przejrzystej struktury piramidalnej ESS, Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ("komitet ds. ESS"), ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 13 , powinien pełnić rolę doradczą i wspomagać Komisję w wykonywaniu jej uprawnień wykonawczych. W tym celu akty ustawodawcze powinny zostać zmienione poprzez zastąpienie odesłań do SCAS odesłaniami do komitetu ds. ESS. Komisja w dalszym ciągu powinna zasięgać rady ekspertów w zakresie statystyk dotyczących rolnictwa i rybołówstwa, zanim przedstawi daną sprawę komitetowi ds. ESS.
(16) Celem niniejszego rozporządzenia jest dostosowanie istniejących uprawnień Komisji, przyznanych jej w aktach ustawodawczych, do TFUE oraz do nowych ram prawnych wynikających z wejścia w życie rozporządzenia (UE) nr 182/2011 oraz w stosownych przypadkach dokonanie przeglądu zakresu tych uprawnień. Ponieważ cel ten nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, a możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(17) Ze względów pewności prawa niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć wpływu na procedury przyjmowania środków przewidzianych w aktach ustawodawczych, które zostały wszczęte, lecz nie zostały sfinalizowane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(18) Ponieważ zmiany do dyrektywy 96/16/WE mają charakter techniczny i dotyczą jedynie procedury komitetowej, zmiany te nie muszą być transponowane przez państwa członkowskie,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 11 grudnia 2013 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
M. SCHULZ |
V. LEŠKEVIČ IUS |
Przewodniczący |
Przewodniczący |