Decyzja wykonawcza 2013/770/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności oraz uchylenia decyzji 2004/858/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 17 grudnia 2013 r.
w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności oraz uchylenia decyzji 2004/858/WE

(2013/770/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi 1 , w szczególności jego art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 58/2003 upoważniono Komisję do przekazania agencjom wykonawczym uprawnień do realizacji, w całości lub w części, danego programu lub projektu unijnego w imieniu Komisji i na jej odpowiedzialność.

(2) Celem powierzenia agencjom wykonawczym zadań związanych z realizacją programów jest umożliwienie Komisji skupienia się na jej podstawowych działaniach i funkcjach, których wykonanie nie może być zlecone na zewnątrz, bez zrzekania się kontroli nad działaniami, którymi zarządzają te agencje, ani ostatecznej odpowiedzialności za te działania.

(3) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z realizacją programu wymaga wyraźnego oddzielenia fazy formułowania programu, które przeprowadza Komisja, korzystając z szerokiego zakresu uznania przy dokonywaniu wyborów w oparciu o względy polityczne, od realizacji programu, którą powinno się powierzyć agencji wykonawczej.

(4) Decyzją 2004/858/WE 2 Komisja utworzyła Agencję Wykonawczą Programu Zdrowia Publicznego (zwaną dalej "Agencją") i powierzyła jej zarządzanie - w okresie od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. - Programem działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego, przyjętym decyzją 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(5) Następnie Komisja zmieniała kilkakrotnie mandat Agencji, rozszerzając go na zarządzanie nowymi projektami i programami. Decyzją Komisji 2008/544/WE 4 przekształcono "Agencję Wykonawczą Programu Zdrowia Publicznego" w "Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Konsumentów", przedłużono jej mandat do dnia 31 grudnia 2015 r. i ujęto w nim realizację programu zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjętego decyzją nr 1350/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , programu ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjętego decyzją nr 1926/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 oraz środków szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności objętych dyrektywą Rady 2000/29/WE 7 i rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 . Decyzją wykonawczą Komisji 2012/740/UE 9 rozszerzono zakres działalności Agencji na środki szkoleniowe poza terytorium państw członkowskich i powierzono jej zarządzanie środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności objętymi decyzją Komisji C(2012) 1548 10 oraz art. 22 ust. 1 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 . Tą samą decyzją powierzono Agencji zarządzanie umową z ANEC, organizacją wyrażającą głos europejskich konsumentów w sprawie normalizacji, która to umowa podlega przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 12 .

(6) Agencja ustanowiona decyzją 2004/858/WE dowiodła swej skuteczności i efektywności. Konsultanci zewnętrzni przeprowadzili ocenę okresową Agencji Wykonawczej Programu Zdrowia Publicznego (od lipca 2008 r. działającej pod nazwą "Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów"). Sprawozdanie końcowe z grudnia 2010 r. wykazało, że Agencja może skuteczniej wykonywać zadania w zakresie realizacji programu zdrowia publicznego, przy jednoczesnym zapewnieniu ogólnego zarządzania tymi wspólnotowymi programami i środkami przez Komisję.

(7) W swym komunikacie z dnia 29 czerwca 2011 r. "Budżet z perspektywy 'Europy 2020'" 13 Komisja zaproponowała, aby w szerszym zakresie wykorzystywać istniejące agencje wykonawcze do realizacji programów unijnych w okresie objętym następnymi wieloletnimi ramami finansowymi.

(8) Analiza kosztów i korzyści 14 przeprowadzona zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 wykazała, że powierzenie Agencji zadań w zakresie realizacji programów związanych z programem ochrony konsumentów, programem zdrowia publicznego i środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności przyniosłoby znaczne korzyści jakościowe i ilościowe w porównaniu z opcją wewnętrzną, w ramach której wszystkimi aspektami nowych programów zarządzałaby wewnętrznie Komisja. Trzy programy zastępujące poprzednie programy są zgodne z mandatem i misją Agencji i stanowią kontynuację jej działalności. Przez szereg lat Agencja rozwinęła kompetencje, umiejętności i potencjał w dziedzinie zarządzania tymi programami. Komisja, jak również beneficjenci programów czerpaliby zatem korzyści ze zgromadzonego przez Agencję doświadczenia i wiedzy fachowej oraz wynikających z nich przyrostów wydajności, w szczególności dzięki wysokiej jakości zarządzaniu programami, uproszczeniu procedur i lepszemu świadczeniu usług, jeżeli chodzi o szybsze zawieranie umów i szybsze płatności. Z upływem czasu Agencja opracowała skuteczne sposoby utrzymywania bliskich kontaktów z beneficjentami oraz eksponowania roli Unii jako inicjatora wspomnianych programów. Przekazanie Agencji zarządzania programami zapewniłoby ciągłość działania beneficjentom tych programów, w przypadku których zarządzanie zostało już przekazane, oraz wszystkim zainteresowanym stronom. Powrót do zarządzania wewnętrznego spowodowałby zatem zakłócenia w realizacji programów. Szacuje się, że przekazanie Agencji zarządzania programami pozwoliłoby uzyskać przyrost wydajności przekładający się na kwotę 14 mln EUR w latach 2014-2024 w porównaniu z opcją polegającą na zarządzaniu wewnętrznym.

(9) W celu nadania agencjom wykonawczym spójnej tożsamości Komisja w miarę możliwości grupowała prace według obszarów tematycznych polityki przy określaniu nowych mandatów agencji.

(10) Zarządzanie programem zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjętym decyzją nr 1350/2007/WE, programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjętym decyzją nr 1926/2006/WE, środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności objętymi dyrektywą 2000/29/WE, rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, rozporządzeniem (WE) nr 1905/2006 i decyzją C(2012) 1548 oraz zarządzanie umową z ANEC podlegającą przepisom rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 (wszystkie te czynności są obecnie realizowane przez Agencję), jak również zarządzanie programem ochrony konsumentów na lata 2014-2020 15 , programem zdrowia publicznego na lata 2014-2020 16 oraz środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności objętymi rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 i dyrektywą 2000/29/WE obejmuje realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego.

(11) Agencja powinna odpowiadać za świadczenie pomocniczych usług administracyjnych i logistycznych, w szczególności w przypadku gdy centralizacja takich usług pomocniczych przyniosłaby dodatkowe zyski pod względem opłacalności oraz korzyści skali.

(12) W celu zapewnienia jednolitego pod względem czasowym wykonania niniejszej decyzji i realizacji programów, których ona dotyczy, niezbędne jest zapewnienie wykonywania przez Agencję jej zadań związanych z realizacją tych programów pod warunkiem wejścia w życie tychże programów oraz począwszy od daty ich wejścia w życie.

(13) Należy ustanowić Agencję Wykonawczą ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności. Powinna ona zastąpić agencję wykonawczą ustanowioną decyzją 2004/858/WE i zostać jej następcą prawnym. Nowa agencja powinna działać zgodnie ze statutem ogólnym określonym w rozporządzeniu (WE) nr 58/2003.

(14) Należy zatem uchylić decyzję 2004/858/WE oraz ustanowić przepisy przejściowe.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 17

Ustanowienie

Niniejszym ustanawia się - na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. - Agencję Wykonawczą ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (zwaną dalej "Agencją"), która zastępuje agencję wykonawczą powołaną decyzją 2004/858/WE i jest jej następcą prawnym, a statut Agencji określony jest w rozporządzeniu (WE) nr 58/2003.

Artykuł  2

Siedziba

Siedzibą Agencji jest Luksemburg.

Artykuł  3

Cele i zadania

1.
Niniejszym powierza się Agencji realizację części wchodzących w skład następujących programów i działań unijnych:
a)
programu ochrony konsumentów na lata 2014-2020;
b)
programu zdrowia publicznego na lata 2014-2020;
c)
środków szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności objętych dyrektywą 2000/29/WE i rozporządzeniem (WE) nr 882/2004;
d) 18
działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich.

Akapit pierwszy stosuje się pod warunkiem wejścia w życie każdego z tych programów oraz począwszy od daty ich wejścia w życie.

2.
Niniejszym powierza się Agencji realizację spuścizny po następujących programach i działaniach:
a)
programie ochrony konsumentów na lata 2007-2013;
b)
programie zdrowia publicznego na lata 2008-2013;
c)
środkach szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności objętych dyrektywą 2000/29/WE, rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, rozporządzeniem (WE) nr 1905/2006 i decyzją C(2012) 1548;
d)
zarządzaniu umową z ANEC, organizacją wyrażającą głos europejskich konsumentów w sprawie normalizacji, która to umowa podlega przepisom rozporządzenia (UE) nr 1025/2012.
3.
Agencja odpowiada za następujące zadania związane z realizacją części wchodzących w skład programów i działań unijnych, o których mowa w ust. 1 i 2:
a)
zarządzanie wszystkimi lub niektórymi etapami realizacji programów i wszystkimi lub niektórymi fazami w trakcie określonych projektów na podstawie odpowiednich programów prac przyjętych przez Komisję, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień;
b)
przyjmowanie wykonawczych aktów budżetowych w odniesieniu do dochodów i wydatków oraz wykonywanie wszelkich operacji niezbędnych do zarządzania programem, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień;
c)
wspieranie realizacji programu, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień.
4.
Agencja może odpowiadać za świadczenie pomocniczych usług administracyjnych i logistycznych, jeżeli akt przekazania uprawnień tak stanowi, na rzecz organów realizujących program i w zakresie programów, o których mowa w tymże akcie.
Artykuł  4

Okresy mianowania

1.
Członków Komitetu Sterującego mianuje się na okres dwóch lat.
2.
Dyrektora mianuje się na okres czterech lat.
Artykuł  5

Wymagania w zakresie nadzoru i sprawozdawczości

Agencja podlega nadzorowi ze strony Komisji i regularnie składa sprawozdania na temat postępów w realizacji programów unijnych lub części tych programów, za które odpowiada, zgodnie z uzgodnieniami i z częstotliwością określoną w akcie przekazania uprawnień.

Artykuł  6

Wykonywanie budżetu operacyjnego

Agencja wykonuje swój budżet operacyjny zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 19 .

Artykuł  7

Uchylenie i przepisy przejściowe

1.
Decyzja 2004/858/WE traci moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2014 r. Odesłania do uchylonej decyzji odczytuje się jako odesłania do niniejszej decyzji.
2.
Agencję uznaje się za następcę prawnego agencji wykonawczej ustanowionej decyzją 2004/858/WE.
3.
Bez uszczerbku dla zmiany zaszeregowania urzędników oddelegowanych, przewidzianej w akcie przekazania uprawnień, niniejsza decyzja nie wpływa na prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych przez Agencję, w tym jej dyrektora.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2013 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2004/858/WE z dnia 15 grudnia 2004 r. ustanawiająca agencję wykonawczą o nazwie "Agencja wykonawcza programu zdrowia publicznego" do zarządzania działaniem wspólnotowym w dziedzinie zdrowia publicznego, w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 (Dz.U. L 369 z 16.12.2004, s. 73).
3 Decyzja 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r. przyjmująca program działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego (2003-2008) (Dz.U. L 271 z 9.10.2002, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2008/544/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. zmieniająca decyzję 2004/858/WE w celu przekształcenia "Agencji wykonawczej programu zdrowia publicznego" w "Agencję wykonawczą ds. zdrowia i konsumentów" (Dz.U. L 173 z 3.7.2008, s. 27).
5 Decyzja nr 1350/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. ustanawiająca drugi wspólnotowy program działań w dziedzinie zdrowia na lata 2008-2013 (Dz.U. L 301 z 20.11.2007, s. 3).
6 Decyzja nr 1926/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiająca program działań Wspólnoty w dziedzinie polityki ochrony konsumentów (2007-2013) (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 39).
7 Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).
8 Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1).
9 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/740/UE z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zmiany decyzji 2004/858/WE zmienionej decyzją 2008/544/WE ustanawiającą Agencję wykonawczą ds. zdrowia i konsumentów zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 58/2003 (Dz.U. L 331 z 1.12.2012, s. 50).
10 Decyzja Komisji C(2012) 1548 z dnia 15 marca 2012 r. w sprawie przyjęcia programu prac na 2012 r. stanowiąca decyzję w sprawie finansowania projektów w dziedzinie zewnętrznych stosunków handlowych, w tym dostępu do rynków państw niebędących członkami Unii Europejskiej oraz inicjatyw w dziedzinie pomocy związanej z handlem.
11 Rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju (Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 41).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
13 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Budżet z perspektywy "Europy 2020", COM(2011) 500 final.
14 Analiza kosztów i korzyści dotycząca przekazania agencjom wykonawczym niektórych zadań związanych z realizacją programów unijnych w latach 2014-2020 (sprawozdanie końcowe z dnia 19 sierpnia 2013 r.).
15 Wniosek Komisji COM(2011) 707 z dnia 9 listopada 2011 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie programu ochrony konsumentów na lata 2014-2020.
16 Wniosek Komisji COM(2011) 709 z dnia 9 listopada 2011 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia programu "Zdrowie na rzecz wzrostu gospodarczego", trzeciego wieloletniego programu działań UE w dziedzinie zdrowia na lata 2014-2020.
17 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/927/UE z dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.183) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 grudnia 2014 r.
18 Art. 3 ust. 1 lit. d) dodana przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/927/UE z dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.183) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 grudnia 2014 r.
19 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych, na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 określającego status agencji wykonawczych, odpowiedzialnych za niektóre czynności dotyczące obsługi programów wspólnotowych (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.341.69

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/770/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności oraz uchylenia decyzji 2004/858/WE
Data aktu: 17/12/2013
Data ogłoszenia: 18/12/2013
Data wejścia w życie: 19/12/2013, 01/01/2014