(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 172)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/88/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 23 lutego 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie 2 , w szczególności jej art. 6 ust. 1 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji Komisji 2006/679/WE z dnia 28 marca 2006 r. dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych 3 określono techniczne specyfikacje interoperacyjności ("TSI") dotyczące podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych.
(2) W decyzji Komisji 2006/860/WE z dnia 7 listopada 2006 r. dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości 4 określono TSI dotyczące podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości.
(3) Wymagania zasadnicze dotyczące sieci kolei konwencjonalnych i sieci kolei dużych prędkości muszą być takie same, podobnie jak dotyczące ich specyfikacje techniczne i funkcjonalne, ich składniki interoperacyjności i interfejsy, a także procedury oceny zgodności składników interoperacyjności lub ich przydatności do stosowania, lub weryfikacji "WE" ich podsystemów "Sterowanie".
(4) Dla każdego z tych typów sieci należy utrzymać własną strategię wdrożenia, a istniejące wymagania dotyczące transeuropejskiej sieci kolei konwencjonalnych i transeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości powinny pozostać bez zmian. Europejskiej Agencji Kolejowej ("Agencji") udzielono mandatu ramowego na prowadzenie określonych działań.
(5) W dniu 31 stycznia 2011 r. Agencja wydała zalecenie w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei 5 . Niniejsza decyzja oparta jest na tym właśnie zaleceniu.
(6) Ze względu na przejrzystość decyzje 2006/679/WE i 2006/860/WE należy zatem zastąpić niniejszą decyzją.
(7) Zmiany w wymaganiach w zakresie bezpieczeństwa (załącznik III pkt 4.2.1) wprowadzono ze względu na fakt, że brzmienie obecnie obowiązujących TSI pozostawia pole do interpretacji. Wprowadzone zmiany nie mają negatywnego wpływu na ogólny poziom bezpieczeństwa.
(8) W przypadku gdy w ramach projektów w zakresie infrastruktury kolejowej korzystających ze wsparcia finansowego UE dokonywana jest nowa instalacja lub modernizacja części kontroli pociągu należącej do podsystemu "Sterowanie", powinna ona obowiązkowo obejmować wyposażenie w system ERTMS/ETCS. Wyposażenie takie należy co do zasady wykonać w ramach projektu finansowanego z funduszy UE. W pewnych przypadkach konieczne będzie jednak dopuszczenie odstępstw od tej reguły. Zakres takiego odstępstwa jest ograniczony strategią wdrożenia TSI "Sterowanie".
(9) Zestawienie istniejących krajowych systemów "Sterowanie" ("systemów klasy B") znajduje się w opublikowanym przez Agencję dokumencie technicznym zatytułowanym "Zestawienie systemów "Sterowanie" klasy B". Systemy te nadal mogą stanowić obowiązkowe wyposażenie pokładowe lokomotyw i pojazdów trakcyjnych kursujących na niektórych liniach.
(10) Systemy klasy B znacznie utrudniają interoperacyjność lokomotyw i pojazdów trakcyjnych, ale odgrywają istotną rolę w utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa w sieci transeuropejskiej. Z tego względu należy unikać tworzenia dodatkowych przeszkód dla interoperacyjności, np. poprzez modyfikowanie tych istniejących systemów krajowych bądź wprowadzanie nowych systemów.
(11) Aby nie dopuścić do tworzenia dodatkowych przeszkód dla interoperacyjności, państwa członkowskie powinny zapewnić dalsze funkcjonowanie istniejących systemów klasy B oraz ich interfejsów zgodnie z obecnymi specyfikacjami, chyba że niezbędne okażą się modyfikacje mające na celu usunięcie wad związanych z bezpieczeństwem tych systemów. Państwa członkowskie powinny także zapewnić, aby systemy nieujęte w zestawieniu systemów klasy B nie stanowiły dodatkowych przeszkód dla interoperacyjności.
(12) Dostępność częstotliwości na potrzeby łączności GSM-R ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa i interoperacyjności przewozów kolejowych.
(13) Należy zatem uchylić decyzje 2006/679/WE oraz 2006/860/WE.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2015/14 z dnia 5 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.3.44) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2015 r.
2 Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
3 Dz.U. L 284 z 16.10.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 342 z 7.12.2006, s. 1.
5 ERA/REC/2011-03/ERTMS.
6 Art. 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.126.15/2).
7 Dz.U. L 139 z 26.5.2011, s. 1.
8 Art. 6 skreślony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2012/696/UE z dnia 6 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.311.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
9 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2012/696/UE z dnia 6 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.311.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
10 Art. 7a dodany przez art. 2 decyzji nr (UE) 2015/14 z dnia 5 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.3.44) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2015 r.
11 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a-n) decyzji nr (UE) 2015/14 z dnia 5 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.3.44) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2015 r.
12 Opisane w niniejszym rozdziale procedury nie umniejszają możliwości grupowania składników.
13 Rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową (Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1).
14 Załącznik III załącznik A:- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2012/696/UE z dnia 6 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.311.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. o) decyzji nr (UE) 2015/14 z dnia 5 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.3.44) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2015 r.
15 Załącznik III załącznik G:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2012/696/UE z dnia 6 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.311.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. p) decyzji nr (UE) 2015/14 z dnia 5 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.3.44) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2015 r.