Decyzja wykonawcza 2012/796/UE w sprawie trzeciego wkładu finansowego Unii na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE na lata 2006 i 2007 przeznaczonego na pokrycie wydatków poniesionych przez Portugalię w celu zwalczania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 17 grudnia 2012 r.
w sprawie trzeciego wkładu finansowego Unii na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE na lata 2006 i 2007 przeznaczonego na pokrycie wydatków poniesionych przez Portugalię w celu zwalczania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca)

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 9356)

(Jedynie tekst w języku portugalskim jest autentyczny)

(2012/796/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 grudnia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 23 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji 2006/923/WE(2) zatwierdzono wkład finansowy Unii dotyczący programu środków wprowadzonych przez Portugalię w 2006 i 2007 r. w celu kontroli rozprzestrzeniania się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca) do innych państw członkowskich. Środki te polegały między innymi na utworzeniu obszaru buforowego wolnego od drzew, na których występują wektory węgorka sosnowca, który to obszar zwany jest dalej "pasem ochronnym".

(2) Wkład finansowy przyznany decyzją 2006/923/WE opierał się na programie dalszych działań zwalczania węgorka sosnowca oraz na szacunkowym budżecie dotyczącym tego programu, przedstawionym Komisji przez Portugalię w dniu 28 lipca 2006 r.

(3) Płatność końcowa na rzecz Portugalii, związana z działaniami określonymi w decyzji 2006/923/WE, nastąpiła w czerwcu 2008 r.

(4) Decyzją wykonawczą Komisji 2011/851/UE(3) Portugalii przyznano dodatkowe współfinansowanie Unii w wysokości 3.986.138,36 EUR celem pokrycia wydatków kwalifikowalnych wykraczających poza szacunki przedstawione w czerwcu 2006 r.

(5) W momencie przyznania dodatkowego współfinansowania Unii wniosek przedłożony przez Portugalię nie zawierał wszystkich rachunków związanych z utworzeniem pasa ochronnego.

(6) Pismem z dnia 5 grudnia 2011 r. władze portugalskie przedłożyły zmieniony wniosek dotyczący kwoty 15.000.932,08 EUR. Wniosek ten obejmował kwotę 4.915.405,87 EUR, która nie została jeszcze zapłacona w momencie dokonywania poprzedniego audytu w lipcu 2010 r., (audyt SANCO/10/2010) i nie mogła w tym czasie być uznana za kwalifikowalną do współfinansowania. Na pozostałą część kwoty zawartej w nowym wniosku składają się koszty związane z wycięciem większej liczby dużych drzew iglastych oraz odrębne wydatki związane z eliminacją młodych drzew iglastych.

(7) W marcu 2012 r. Komisja przeprowadziła audyt informacji przekazanych przez Portugalię w dniu 5 grudnia 2011 r. Po przeanalizowaniu wszystkich dokumentów przedłożonych na poparcie dodatkowego wniosku i na podstawie sprawozdania z audytu Komisja stwierdziła, że można uwzględnić kwalifikowalną kwotę wynoszącą jedynie 5.044.839,72 EUR wynikającą z zapłaconych faktur (łącznie z kosztami koordynacji). Pozostała część wydatków zawartych we wniosku nie została uznana za kwalifikowalną do współfinansowania, gdyż wydatki te były już współfinansowane na podstawie decyzji wykonawczej 2011/851/UE (2.024.128,16 EUR), a wydatki w kwocie 7.931.964,20 EUR dotyczyły małych drzew i nie zostały w dostatecznym stopniu uzasadnione przez Portugalię.

(8) Jako że środki zawarte w dodatkowym wniosku mają taki sam charakter i ten sam cel jak środki, o których mowa w decyzji 2006/923/WE, należy zastosować ten sam poziom wkładu finansowego Unii jak we wspomnianej decyzji, a mianowicie 75 %.

(9) Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4) działania z zakresu ochrony fitosanitarnej są finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Do celów kontroli finansowej tych działań należy stosować art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.

(10) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) oraz art. 90 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub przez organy, której lub którym przekazano uprawnienia, i określającą istotne składniki działania powodujące wydatki.

(11) Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków wymienionych we wniosku o współfinansowanie złożonym przez Portugalię.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zasada

Niniejszym zatwierdza się przyznanie trzeciego wkładu finansowego Unii celem pokrycia wydatków poniesionych przez Portugalię w 2006 i 2007 r., związanych z utworzeniem pasa ochronnego i przedsięwziętych w celu zwalczania węgorka sosnowca.

Artykuł  2

Kwota wkładu finansowego Unii

Maksymalny wkład finansowy Unii, o którym mowa w art. 1, wynosi 3.783.629,79 EUR.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2012 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

(2) Dz.U. L 354 z 14.12.2006, s. 42.

(3) Dz.U. L 335 z 17.12.2011, s. 107.

(4) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.349.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/796/UE w sprawie trzeciego wkładu finansowego Unii na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE na lata 2006 i 2007 przeznaczonego na pokrycie wydatków poniesionych przez Portugalię w celu zwalczania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca)
Data aktu: 17/12/2012
Data ogłoszenia: 19/12/2012