(2012/678/UE)(Dz.U.UE L z dnia 6 listopada 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1173/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro(1), w szczególności jego art. 8 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1173/2011 ustanowiono system sankcji do celów zapewnienia sprawniejszego egzekwowania części zapobiegawczej i naprawczej paktu stabilności i wzrostu w strefie euro. Ma on zastosowanie do państw członkowskich, których walutą jest euro.
(2) Dostępność wiarygodnych danych budżetowych jest niezbędna dla nadzoru budżetowego w strefie euro. W celu zagwarantowania wiarygodnych i niezależnych statystyk państwa członkowskie powinny zapewnić stosowanie zasady niezależności zawodowej krajowych urzędów statystycznych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej(2) oraz zgodnie z dalszymi ustaleniami zawartymi w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych.
(3) W rozporządzeniu (UE) nr 1173/2011 nadano Komisji uprawnienia do kontroli współpracy gospodarczej i monetarnej do celów wykrywania i ujawniania przypadków manipulowania danymi dotyczącymi deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych, które są istotne z punktu widzenia stosowania systemu wielostronnego nadzoru oraz procedury nadmiernego deficytu.
(4) W tym celu Komisja powinna przeprowadzić wszelkie niezbędne postępowania wyjaśniające, aby potwierdzić fakt wprowadzenia w błąd w odniesieniu do danych dotyczących faktycznego deficytu i długu publicznego, którego dopuszczono się umyślnie lub w wyniku poważnego zaniedbania, jak określono w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1173/2011.
(5) Należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące procedur prowadzenia postępowań wyjaśniających, szczegółowe kryteria ustalania wysokości grzywny, szczegółowe zasady gwarantujące prawo do obrony, dostęp do dokumentacji, przedstawicielstwo prawne i poufność, a także przepisy dotyczące terminów nakładania i ściągania grzywien.
(6) Decyzja Komisji o wszczęciu postępowań wyjaśniających powinna być uzasadniona, a wszczynane postępowania powinny być proporcjonalne, aby nie wykraczały poza to, co jest konieczne do ustalenia, czy dopuszczono się manipulacji odpowiednimi danymi dotyczącymi deficytu i długu publicznego.
(7) Prowadząc takie postępowania wyjaśniające, Komisja powinna mieć możliwość przeprowadzenia kontroli na miejscu oraz zażądania informacji od dowolnego podmiotu uznanego za należący do sektora instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu centralnym, państwowym, lokalnym lub na szczeblu zabezpieczenia społecznego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(3), zwanego dalej "ESA 95".
(8) W celu potwierdzenia słuszności podejrzenia, wynikającego z poważnych przesłanek wskazujących na fakt wprowadzenia w błąd w odniesieniu do danych dotyczących deficytu i długu publicznego, Komisja (Eurostat) przed wszczęciem postępowania wyjaśniającego powinna zasadniczo przeprowadzić inspekcję metodologiczną zgodnie z art. 11b rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(4).
(9) Przy ocenie, co stanowi wprowadzenie w błąd w odniesieniu do danych dotyczących deficytu i długu w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 1173/2011, nie powinno się brać pod uwagę nieprawidłowego stosowania reguł księgowości ESA 95, które nie było umyślne ani nie wynikało z poważnego zaniedbania. Ponadto z zakresu stosowania niniejszej decyzji powinno się wykluczyć korekty, w tym istotne korekty wynikające ze zmian metodyki odnośnie do wszystkich poprzednich lat, które zostały wyjaśnione w jasny i właściwy sposób, nieznaczne błędy oraz przypadki, w których zainteresowane państwo członkowskie wyraziło wątpliwości i zwróciło się do Komisji (Eurostatu) z wnioskiem o wyjaśnienie zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 479/2009.
(10) Użytkownicy statystyk europejskich mogą w uzasadniony sposób oczekiwać, że statystyki te są tworzone przez urzędy statystyczne, które wykonują swoje zadania w sposób profesjonalny i z należytą starannością. Nieumyślne działanie lub niedopatrzenie powinno się uznać za przypadek poważnego zaniedbania, jeżeli osoba odpowiedzialna za sporządzanie danych dotyczących deficytu i długu instytucji rządowych i samorządowych w oczywisty sposób nie wywiązuje się z obowiązku dochowania należytej staranności.
(11) W celu obrony zainteresowane państwo członkowskie powinno być należycie poinformowane o wszczęciu postępowań wyjaśniających Komisji oraz jego wynikach. Wyniki postępowań wyjaśniających powinno się przedstawiać w formie sprawozdania Komisji, które ma być przekazane do Parlamentu Europejskiego i Rady oraz udostępnione do wiadomości publicznej. Komisja (Eurostat) powinna odpowiednio poinformować o tym Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego i Europejską Radę Konsultacyjną ds. Zarządzania Statystyką.
(12) Prawa do obrony i zasady poufności powinno się przestrzegać zgodnie z ogólnymi przepisami prawa i z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności zainteresowane państwo członkowskie powinno mieć prawo do bycia wysłuchanym przez Komisję podczas postępowań wyjaśniających oraz prawo dostępu do dokumentacji zgromadzonej przez Komisję.
(13) Zalecenia dotyczące nałożenia grzywny skierowane do Rady powinny opierać się wyłącznie na podstawach, w odniesieniu do których zainteresowane państwo członkowskie miało możliwość przedstawienia uwag.
(14) Powinno się ustanowić kryteria dotyczące ustalania wysokości grzywny. Kryteria te powinno się stosować w celu zagwarantowania, że proponowana wysokość grzywny czyni ją skuteczną, proporcjonalną i odstraszającą, na podstawie kwoty odniesienia w razie potrzeby dostosowaną w górę lub w dół, biorąc pod uwagę szczególne okoliczności.
(15) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wykonywania przez Komisję (Eurostat) jej uprawnień na mocy rozporządzenia (WE) nr 479/2009.
(16) Treść i forma środków przewidzianych w niniejszej decyzji nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1173/2011, zgodnie z art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej.
(17) Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie, nie naruszając przepisów rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(5),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 1.
(2) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.
(3) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, s. 1.
(4) Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1.
(5) Dz.U L 145 z 31.5.2001, s. 43.