Rozporządzenie 383/2012 określające wymagania techniczne wobec praw jazdy zawierających elektroniczny nośnik informacji (mikroprocesor)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 383/2012
z dnia 4 maja 2012 r.
określające wymagania techniczne wobec praw jazdy zawierających elektroniczny nośnik informacji (mikroprocesor)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy 1 , w szczególności jej art. 1 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2006/126/WE określono wspólny wzór praw jazdy wydawanych przez państwa członkowskie oraz przewidziano możliwość wyposażenia prawa jazdy w elektroniczny nośnik informacji (mikroprocesor).

(2) Wyposażenie prawa jazdy w taki mikroprocesor powinno pozwolić państwom członkowskim na dalszą poprawę poziomu zabezpieczeń przeciwko fałszerstwom. Tego rodzaju przetwarzanie danych osobowych musi odbywać się zgodnie z unijnymi przepisami, określonymi między innymi w dyrektywie 95/46/WE 2  Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych.

(3) Aby zapewnić interoperacyjność i odpowiednie zabezpieczenie przeciwko fałszerstwom, techniczne wykonanie mikroprocesora powinno spełniać określone wymagania i normy, jeśli państwa członkowskie zdecydują się wyposażyć prawo jazdy w taki mikroprocesor.

(4) Prawa jazdy zawierające mikroprocesor powinny podlegać stosownej unijnej procedurze homologacji typu mającej na celu zweryfikowanie ich zgodności z takimi wymaganiami. Unijna procedura homologacji typu nie powinna dotyczyć praw jazdy, które nie zawierają mikroprocesora.

(5) Wymagania techniczne dotyczące praw jazdy zawierających mikroprocesor powinny być oparte na uznanych w świecie normach technicznych, zwłaszcza na wydanej przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną i Międzynarodową Komisję Elektrotechniczną normie ISO/IEC 18013, w której ustanowiono ramy dotyczące formatu wzoru i zawartości danych prawa jazdy zgodnego z normą ISO.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Prawa Jazdy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie dotyczy praw jazdy zawierających mikroprocesor, wydanych zgodnie z dyrektywą 2006/126/WE.

Artykuł  2

Wymagania ogólne

1. 
Mikroprocesor i zapisane w nim dane, w tym ewentualne informacje fakultatywne lub dodatkowe, muszą być zgodne z przepisami załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
W mikroprocesorze zapisuje się zharmonizowane dane dotyczące prawa jazdy, o których mowa w załączniku I pkt I.2.1.
3. 
Przed zapisaniem w mikroprocesorze prawa jazdy ewentualnych danych dodatkowych, o których mowa w załączniku I pkt I.2.2, państwa członkowskie konsultują się z Komisją.
Artykuł  3

Stosowne normy

Wykaz stosownych norm dotyczących praw jazdy zawierających mikroprocesor zamieszczono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Procedura przyznawania homologacji typu UE

Prawa jazdy zawierające mikroprocesor podlegają unijnej procedurze homologacji typu zgodnie z przepisami zawartymi w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Świadectwo homologacji typu UE

1. 
W przypadku gdy spełnione zostały wszystkie stosowne przepisy dotyczące homologacji typu UE dla prawa jazdy zawierającego mikroprocesor zgodnie z art. 2, 3 i 4 niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie wydają producentowi lub jego przedstawicielowi świadectwo homologacji typu UE.
2. 
W razie konieczności państwo członkowskie może cofnąć wydane świadectwo homologacji UE, zwłaszcza gdy celem jest zapewnienie przestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia.
3. 
Świadectwa homologacji UE i zawiadomienia o ich cofnięciu muszą być zgodne ze wzorem określonym w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
4. 
O wszystkich wydanych i cofniętych świadectwach homologacji typu UE powiadamia się Komisję. W przypadku cofnięcia świadectwa przedstawia się szczegółowe uzasadnienie.

Komisja powiadamia państwa członkowskie o każdym przypadku cofnięcia homologacji typu UE.

5. 
Świadectwa homologacji typu UE wydane przez państwa członkowskie są wzajemnie uznawane.
Artykuł  6

Centralne punkty kontaktowe

1. 
Każde państwo członkowskie wyznacza organ lub podmiot pełniący funkcje centralnego punktu kontaktowego w zakresie informacji dotyczących praw jazdy zawierających mikroprocesor. Centralny punkt kontaktowy podejmuje odpowiednie środki w zakresie ochrony danych.
2. 
W terminie trzech miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie podają Komisji nazwę i dane teleadresowe centralnego punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z ust. 1. Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję o wszelkich zmianach w tym zakresie.
3. 
Komisja prowadzi wykaz wyznaczonych centralnych punktów kontaktowych i udostępnia go państwom członkowskim.
Artykuł  7

Klauzula ochronna

1. 
W przypadku stwierdzenia przez państwo członkowskie powtarzających się przypadków niezgodności znacznej liczby praw jazdy zawierających mikroprocesor z przepisami niniejszego rozporządzenia powiadamia ono o tym fakcie wszystkie centralne punkty kontaktowe, organ nadzorczy, o którym mowa w dyrektywie 95/46/WE, oraz Komisję. Należy przy tym podać numer odpowiedniego świadectwa homologacji typu UE związanego z danymi prawami jazdy oraz opis niezgodności.
2. 
Państwo członkowskie, które wydało dane prawa jazdy, niezwłocznie bada problem i podejmuje odpowiednie działania naprawcze, które w razie konieczności obejmować mogą cofnięcie świadectwa homologacji typu UE.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 maja 2012 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wymagania ogólne dotyczące praw jazdy zawierających mikroprocesor

Przedstawione w niniejszym załączniku ogólne wymagania techniczne dotyczące praw jazdy zawierających mikroprocesor są oparte na normach międzynarodowych, w szczególności na normach ISO/IEC z serii 18013. Obejmują one:

- specyfikacje mikroprocesora i logicznej struktury zapisanych w nim danych,

- specyfikacje zapisywanych danych zharmonizowanych i danych dodatkowych oraz

- specyfikacje dotyczące mechanizmów ochrony danych zapisanych w postaci cyfrowej w mikroprocesorze.

I.1. SKRÓTY

Skrót Znaczenie
AID Identyfikator aplikacji
BAP Podstawowa ochrona dostępu
DG Grupa danych
EAL 4+ Poziom weryfikacji formalnej 4+
EF Plik elementarny
EFID Identyfikator pliku elementarnego
eMRTD Dokumenty podróży odczytywane maszynowo
ICC Karta z układem scalonym
ISO Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna
LDS Logiczna struktura danych
PICC Karta zbliżeniowa z układem scalonym
PIX Indywidualne rozszerzenie identyfikatora aplikacji
RID Zarejestrowany identyfikator aplikacji
SOd Obiekt świadczący o zabezpieczeniu dokumentu

I.2. DANE ZAPISYWANE W MIKROPROCESORZE

1.2.1. Zharmonizowane dane obowiązkowe i fakultatywne dotyczące prawa jazdy

W mikroprocesorze zapisuje się zharmonizowane dane dotyczące prawa jazdy, określone w pkt 3 załącznika I do dyrektywy 2006/126/WE. W przypadku gdy państwo członkowskie postanowi umieścić na prawie jazdy pozycje danych, które w pkt 3 załącznika I do dyrektywy 2006/126/WE zostały oznaczone jako fakultatywne, pozycje te muszą być zapisane w mikroprocesorze.

1.2.2. Dane dodatkowe

Po konsultacji z Komisją państwa członkowskie mogą zapisywać dodatkowe dane, pod warunkiem że nie zakłóci to w żaden sposób wdrożenia dyrektywy 2006/126/WE.

Państwa członkowskie zamierzające umieszczać dodatkowe dane przedstawiają Komisji szczegółowe informacje o charakterze takich dodatkowych danych i o uzasadnieniu dla ich zapisywania w mikroprocesorze. Komisja zapoznaje się z tymi informacjami i w stosownych przypadkach wydaje opinię w świetle wymagań określonych w niniejszym załączniku i po zasięgnięciu opinii grupy roboczej powołanej w art. 29 dyrektywy 95/46/WE. W stosownych przypadkach Komisja wskazuje w swojej opinii również, czy dodatkowe dane mają być zapisywane w aplikacji prawa jazdy UE, czy w innej aplikacji.

1.3. MIKROPROCESOR

1.3.1. Rodzaj nośnika informacji

Nośnikiem, na którym zapisywane są dane dotyczące prawa jazdy, jest mikroprocesor z interfejsem stykowym, bezstykowym lub hybrydowym (podwójnym stykowo-bezstykowym), zgodnie ze specyfikacją w poz. 1 załącznika II do niniejszego rozporządzenia.

1.3.2. Aplikacje

Wszystkie zapisane w mikroprocesorze dane przechowywane są w aplikacjach. Każda umieszczona w mikroprocesorze aplikacja identyfikowana jest za pomocą niepowtarzalnego kodu zwanego identyfikatorem aplikacji (AID), zgodnie ze specyfikacją w poz. 2 załącznika II.

1.3.2.1. Aplikacja prawa jazdy UE

Obowiązkowe i fakultatywne dane dotyczące prawa jazdy zapisywane są w specjalnej aplikacji prawa jazdy UE. AID tej aplikacji ma następującą postać:

"A0 00 00 04 56 45 44 4C 2D 30 31",

i składa się z:

- zarejestrowanego identyfikatora aplikacji (RID) Komisji Europejskiej: "A0 00 00 04 56",

- indywidualnego rozszerzenia identyfikatora aplikacji (PIX) dla aplikacji prawa jazdy UE: "45 44 4C 2D 30 31" ("EDL-01").

Dane zorganizowane są w grupy danych (DG) w ramach logicznej struktury danych (LDS).

Grupy danych przechowywane są w aplikacji prawa jazdy UE w postaci plików elementarnych (EF) i są chronione zgodnie z poz. 3 załącznika II.

1.3.2.2. Inne aplikacje

Inne dane dodatkowe przechowywane są w specjalnych aplikacjach, niezależnie od aplikacji prawa jazdy UE. Każda taka aplikacja posiada niepowtarzalny AID.

1.4. LOGICZNA STRUKTURA DANYCH APLIKACJI PRAWA JAZDY UE

1.4.1. Logiczna struktura danych

Dane dotyczące prawa jazdy przechowuje się w mikroprocesorze zgodnie z logiczną strukturą danych (LDS) określoną w poz. 4 załącznika II. W niniejszym punkcie określono dodatkowe wymagania dotyczące grup danych obowiązkowych, fakultatywnych i dodatkowych.

Każda grupa danych zapisywana jest w jednym pliku elementarnym. W poz. 5 załącznika II określono identyfikatory plików elementarnych (EFID) i skrócone identyfikatory plików elementarnych wykorzystywanych przez aplikację prawa jazdy UE.

1.4.2. Grupy danych obowiązkowych

Obowiązkowe i fakultatywne elementy danych przechowywane są w następujących grupach:

- DG 1: wszystkie drukowane na dokumencie obowiązkowe i fakultatywne elementy danych z wyjątkiem obrazu twarzy i obrazu podpisu,

- DG 5: obraz podpisu posiadacza prawa jazdy,

- DG 6: obraz twarzy posiadacza prawa jazdy.

Struktura danych DG 1 określona jest w pkt I.6 niniejszego załącznika oraz w poz. 6 załącznika II. Dane zawarte w pozostałych dwóch grupach przechowywane są zgodnie ze specyfikacjami określonymi w poz. 7 załącznika II.

I.4.3. Grupy danych dodatkowych

Dodatkowe elementy danych przechowywane są w następujących grupach:

- DG 2: dane osobowe posiadacza prawa jazdy, z wyjątkiem danych biometrycznych,

- DG 3: dane organu wydającego,

- DG 4: obraz portretowy,

- DG 7: dane biometryczne dotyczące odcisków palców posiadacza prawa jazdy,

- DG 8: dane biometryczne dotyczące tęczówki posiadacza prawa jazdy,

- DG 11: inne dane, np. pełne imię i nazwisko posiadacza zapisane alfabetem narodowym.

Dane zawarte w tych grupach przechowywane są zgodnie ze specyfikacjami określonymi w poz. 8 załącznika II.

I.5. MECHANIZMY OCHRONY DANYCH

W celu weryfikacji autentyczności i integralności mikroprocesora i zawartych w nim danych oraz w celu ograniczenia dostępu do danych dotyczących prawa jazdy stosuje się odpowiednie mechanizmy.

Zawarte w mikroprocesorze dane chroni się zgodnie ze specyfikacjami określonymi w poz. 3 załącznika II. W niniejszym punkcie określono dodatkowe wymagania, które muszą zostać spełnione.

1.5.1. Weryfikacja autentyczności

1.5.1.1. Obowiązkowe uwierzytelnianie bierne

Wszystkie grupy danych przechowywane w aplikacji prawa jazdy UE chronione są za pomocą uwierzytelniania biernego.

Dane związane z uwierzytelnianiem biernym muszą być zgodne z wymaganiami określonymi w poz. 9 załącznika II.

1.5.1.2. Fakultatywne uwierzytelnianie aktywne

W celu weryfikacji, czy pierwotny mikroprocesor nie został podmieniony, stosuje się fakultatywne mechanizmy uwierzytelniania aktywnego.

1.5.2. Ograniczenie dostępu

1.5.2.1. Obowiązkowa podstawowa ochrona dostępu

Do wszystkich danych zachowanych w aplikacji prawa jazdy UE stosuje się mechanizm podstawowej ochrony dostępu (BAP). W celu zapewnienia interoperacyjności z istniejącymi systemami, np. wykorzystującymi dokumenty podróży odczytywane maszynowo (eMRTD), obowiązkowe jest wykorzystanie jednowierszowego pola przeznaczonego do odczytu maszynowego (MRZ), zgodnie ze specyfikacją w poz. 10 załącznika II.

Na podstawie jednowierszowego pola MRZ, które może być wprowadzane ręcznie lub za pomocą optycznego czytnika znaków (OCR), generowany jest klucz dokumentu Kdoc służący do uzyskania dostępu do mikroprocesora. Stosuje się przy tym konfigurację BAP 1 zdefiniowaną dla jednowierszowego pola MRZ zgodnie z poz. 10 załącznika II.

1.5.2.2. Warunkowa rozszerzona kontrola dostępu

W przypadku gdy w mikroprocesorze zapisanych jest więcej danych szczególnie chronionych, dostęp do nich musi być ograniczony dodatkowymi środkami.

Mechanizmy rozszerzonej kontroli dostępu muszą odpowiadać specyfikacjom określonym w poz. 11 załącznika II.

1.5.3. Infrastruktura klucza publicznego (PKI) dla praw jazdy zawierających mikroprocesor

Zdefiniowany w art. 6 centralny punkt kontaktowy dokonuje niezbędnych ustaleń w zakresie zarządzania kluczem publicznym na poziomie krajowym, zgodnie z załącznikiem A do normy ISO 18013_3.

I.6. POSTAĆ DANYCH

I.6.1. Format danych w DG 1

Tag L Wartość Kodowanie O/F
61 V Elementy danych DG1 (zagnieżdżone)
Tag L Wartość
5F 01 V Numer homologacji typu ans O
5F 02 V Złożony obiekt danych zawierający elementy danych demograficznych O
Tag L Wartość
5F 03 3 Wydające państwo członkowskie a3 O
5F 04 V Nazwisko/nazwiska posiadacza as O
5F 05 V Imię/imiona posiadacza as O
5F 06 4 Data urodzenia (ddmmrrrr) n8 O
5F 07 V Miejsce urodzenia ans O
5F 08 3 Obywatelstwo a3 F
5F 09 1 Płeć O/F/U F
5F 0 A 4 Data wydania prawa jazdy (ddmmrrrr) n8 O
5F 0B 4 Data ważności prawa jazdy (ddmmrrrr) n8 O
5F 0C V Organ wydający ans O
5F 0D V Numer administracyjny (inny niż numer dokumentu) ans F
5F 0E V Numer dokumentu an O
5F 0F V Miejsce stałego zamieszkania lub adres korespondencyjny ans F
7F 63 V Złożony obiekt danych zawierający kategorie pojazdów/ ograniczenia/warunki O
Tag L Wartość (zakodowana zgodnie z definicją poniżej)
02 1 Liczba kategorii/ograniczeń/warunków N O
87 V Kategoria/ograniczenie/warunek ans O
87 V Kategoria/ograniczenie/warunek ans F
... ... ... ... ...
87 V Kategoria/ograniczenie/warunek ans F

I.6.2. Format rekordu logicznego

Kategorie pojazdów, ograniczenia lub warunki umieszcza się w obiekcie danych zgodnie z następującą strukturą:

Kod kategorii pojazdu Data wydania Data ważności Kod Znak Wartość

gdzie

- kody kategorii pojazdów podaje się w postaci zdefiniowanej w art. 4 dyrektywy 2006/126/WE (np. AM, A1, A2, A, B1, B itd.),

- datę wydania podaje się w formacie DDMMRRRR (dwie cyfry dnia, dwie cyfry miesiąca, cztery cyfry roku) dla każdej kategorii pojazdów,

- datę ważności podaje się w formacie DDMMRRRR (dwie cyfry dnia, dwie cyfry miesiąca, cztery cyfry roku) dla każdej kategorii pojazdów,

- kod, znak i wartość odnoszą się do dodatkowych informacji lub ograniczeń dotyczących danej kategorii pojazdów lub kierowcy.

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz stosownych norm dotyczących praw jazdy zawierających mikroprocesor

Poz. Przedmiot Wymagania Dotyczy
1 Interfejs nośnika, organizacja i polecenia ISO/IEC seria 7816 (stykowe), ISO/IEC seria 14443 (bezstykowe) zgodnie z ISO/IEC 18013-2:2008, załącznik C Załącznik I pkt I.3.1
2 Identyfikator aplikacji ISO/IEC 7816-5:2004 Załącznik I pkt I.3.2
3 Mechanizmy ochrony danych ISO/IEC 18013-3:2009 Załącznik I pkt I.3.2.1

Załącznik I pkt I.5

4 Logiczna struktura danych ISO/IEC 18013-2:2008 Załącznik I pkt I.4.1
5 Identyfikator pliku elementarnego ISO/IEC 18013-2:2008 tabela C.2 Załącznik I pkt I.4.1
6 Postać danych DG 1 ISO 18013-2:2008, załącznik C.3.8 Załącznik I pkt I.4.2

Załącznik I pkt I.6.1

7 Postać danych obowiązkowych DG 5 i DG 6 ISO/IEC 18013-2:2008, załącznik C.6.6 i załącznik C.6.7, obraz twarzy i podpisu należy przechowywać w formacie JPEG lub JPEG2000 Załącznik I pkt I.4.2
8 Postać danych fakultatywnych i dodatkowych ISO/IEC 18013-2:2008, załącznik C Załącznik I pkt I.4.3
9 Uwierzytelnianie bierne ISO/IEC 18013-3:2009, pkt 8.1, dane przechowywane są w EF.SOd (obiekt świadczący o zabezpieczeniu dokumentu) w logicznej strukturze danych Załącznik I pkt I.5.1.1
10 Podstawowe ograniczenie dostępu

Konfiguracja podstawowego ograniczenia dostępu

ISO/IEC 18013-3:2009 wraz z poprawką 1

ISO/IEC 18013-3:2009, załącznik B.8

Załącznik I pkt I.5.2.1
11 Rozszerzone ograniczenie dostępu Wytyczne techniczne TR-03110, Advanced Security Mechanisms for Machine Readable Travel Documents - Extended Access Control (EAC), [Zaawansowane mechanizmy zabezpieczeń dokumentów podróży odczytywanych maszynowo - rozszerzona kontrola dostępu (EAC)], wersja 1.11 Załącznik I pkt I.5.2.2
12 Metody badania ISO 18013-4:2011 Załącznik III pkt III.1
13 Świadectwo bezpieczeństwa Poziom weryfikacji formalnej EAL 4 + lub równoważny Załącznik III pkt III.2
14 Świadectwo funkcjonalności Badania karty inteligentnej zgodnie z normami ISO z serii 10373 Załącznik III pkt III.3

ZAŁĄCZNIK  III  3

Procedura przyznawania homologacji typu UE prawom jazdy zawierającym mikroprocesor

III.1. PRZEPISY OGÓLNE

Producenci ubiegający się o homologację typu UE dla praw jazdy zawierających mikroprocesor przedstawiają świadectwo bezpieczeństwa i świadectwo funkcjonalności.

Wszelkie zamierzane modyfikacje procesu produkcji, w tym modyfikacje oprogramowania, muszą zostać wcześniej zgłoszone organowi, który przyznał homologację typu. Przed zaakceptowaniem modyfikacji organ ten może zażądać przedstawienia dodatkowych informacji i przeprowadzenia dodatkowych badań.

Badania przeprowadza się zgodnie z metodyką określoną w poz. 12 załącznika II do niniejszego rozporządzenia.

III.2. ŚWIADECTWO BEZPIECZEŃSTWA

Ocenę bezpieczeństwa mikroprocesora zawartego w prawie jazdy przeprowadza się zgodnie z kryteriami określonymi w poz. 13 załącznika II.

Świadectwo bezpieczeństwa wystawia się po uzyskaniu pozytywnego wyniku oceny odporności mikroprocesora na próby manipulacji danymi lub ich modyfikacji.

III.3. ŚWIADECTWO FUNKCJONALNOŚCI

Ocenę funkcjonalności praw jazdy zawierających mikroprocesor przeprowadza się w warunkach laboratoryjnych zgodnie z kryteriami określonymi w poz. 14 załącznika II.

Państwa członkowskie, które wprowadzą mikroprocesor w prawach jazdy, zapewniają spełnienie odpowiednich norm funkcjonalnych oraz wymagań określonych w załączniku I.

Świadectwo funkcjonalności wydaje się producentowi pod warunkiem:

- posiadania ważnego świadectwa bezpieczeństwa dla mikroprocesora,

- wykazania spełnienia wymagań określonych w załączniku II, oraz

- przejścia badań funkcjonalnych z wynikiem pozytywnym.

Wydanie świadectwa funkcjonalności należy do właściwego organu w państwie członkowskim. Na świadectwie funkcjonalności podaje się dane organu wydającego, dane wnioskodawcy, oznaczenie mikroprocesora oraz szczegółowy wykaz przeprowadzonych badań wraz z wynikami.

III.4. ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE

III.4.1. Wzór świadectwa

Państwa członkowskie wydają świadectwo homologacji typu UE na podstawie przedstawienia świadectwa bezpieczeństwa i świadectwa funkcjonalnego zgodnie z niniejszym załącznikiem. Świadectwa homologacji UE muszą być zgodne ze wzorem określonym w załączniku IV.

III.4.2. System przydziału numerów

Numer homologacji typu UE składa się z następujących elementów:

a) litera "e", po której następuje numer określający państwo członkowskie, które wydało homologację typu UE

1 Niemcy

2 Francja

3 Włochy

4 Niderlandy

5 Szwecja

6 Belgia

7 Węgry

8 Republika Czeska

9 Hiszpania

11 Zjednoczone Królestwo

12 Austria

13 Luksemburg

17 Finlandia

18 Dania

19 Rumunia

20 Polska

21 Portugalia

23 Grecja

24 Irlandia

25 Chorwacja

26 Słowenia

27 Słowacja

29 Estonia

32 Łotwa

34 Bułgaria

36 Litwa

49 Cypr

50 Malta

b) poprzedzonych łącznikiem liter DL, po których następuje dwucyfrowy numer kolejny niniejszego rozporządzenia lub jego najnowszej istotnej zmiany technicznej. Niniejsze rozporządzenie ma numer kolejny 00;

c) niepowtarzalnego numeru identyfikacyjnego homologacji typu UE przydzielonego przez wydające państwo członkowskie.

Przykładowy numer homologacji typu UE: e50-DL00 12345

Numer homologacji zapisywany jest w mikroprocesorze w grupie danych DG 1 w przypadku każdego prawa jazdy zawierającego mikroprocesor.

ZAŁĄCZNIK  IV

Wzór świadectwa homologacji typu UE dla praw jazdy zawierających mikroprocesor

Nazwa właściwego organu: .......................................................................................................

Zawiadomienie dotyczy 4 :

- przyznania homologacji [ ]

- cofnięcia homologacji [ ]

prawa jazdy UE zawierającego mikroprocesor

Nr homologacji ...................................................................................................................

1. Marka fabryczna lub znak towarowy: ...............................................................................

2. Nazwa modelu: ...................................................................................................................

3. Nazwa producenta lub jego przedstawiciela (w stosownych przypadkach): ...................

4. Adres producenta lub jego przedstawiciela (w stosownych przypadkach): ...................

5. Sprawozdania z badań laboratoryjnych:

5.1. Świadectwo bezpieczeństwa nr ....................................... data: ...........................................

wydane przez: ...................................................................................................................

5.2. Świadectwo funkcjonalne nr ....................................... data: ...........................................

wydane przez: ...................................................................................................................

6. Data przyznania homologacji: ...........................................................................................

7. Data cofnięcia homologacji: ...........................................................................................

8. Miejscowość: ...................................................................................................................

9. Data: ...............................................................................................................................

10. Załączone dokumenty (opisy itp.): ...............................................................................

11. Podpis: ...............................................................................................................................

1 Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18.
2 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
3 Załącznik III zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 575/2014 z dnia 27 maja 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.159.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 czerwca 2014 r.
4 Proszę zaznaczyć właściwą kratkę.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.120.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 383/2012 określające wymagania techniczne wobec praw jazdy zawierających elektroniczny nośnik informacji (mikroprocesor)
Data aktu: 04/05/2012
Data ogłoszenia: 05/05/2012
Data wejścia w życie: 25/05/2012