(2011/217/UE)(Dz.U.UE L z dnia 8 kwietnia 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 30 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Od roku 2.005 Europejska Agencja Kolejowa (zwana dalej "Agencją") prowadzi wiele działań mających na celu opracowanie zintegrowanego, bezpiecznego i interoperacyjnego europejskiego systemu kolei. W następstwie przyjęcia dyrektywy 2008/57/WE Agencja organizuje regularne spotkania z udziałem zainteresowanych stron oraz krajowych organów ds. bezpieczeństwa, dotyczące w szczególności wzajemnego uznawania pojazdów kolejowych. Spotkania te wykazały różnice w rozumieniu przepisów rozdziału IV i V ww. dyrektywy, dotyczących udzielania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych i pojazdów.
(2) Istnieje poważne ryzyko, że w przypadku braku wspólnego zrozumienia krajowe przepisy wykonawcze mogą prowadzić do różnic w stosowaniu wymogów przez poszczególne państwa członkowskie, a tym samym do zwiększonych trudności dla producentów i przedsiębiorstw kolejowych. Wspólne zrozumienie ww. procesów jest również niezbędne do zapewnienia spójności między różnymi zaleceniami, jakie Agencja ma wydać w związku z zadaniami wynikającymi z dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei)(2), oraz z dyrektywy 2008/57/WE.
(3) Odpowiednie zasady i interpretacje zawarte w niniejszym zaleceniu będą uwzględniane przy sprawdzaniu wdrażania dyrektywy 2008/57/WE przez państwa członkowskie.
(4) Niniejszy środek został skonsultowany z komitetem, o którym mowa w art. 29 dyrektywy 2008/57/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby podczas udzielania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych i pojazdów uwzględniano zasady i instrukcje określone w załączniku.
W szczególności:
a) jedno zezwolenie na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji powinno wystarczać na całą europejską sieć kolejową, o ile spełnione są warunki określone w dyrektywie 2008/57/WE oraz w załączniku. Tak jest na przykład w przypadku, gdy pojazd zgodny z TSI porusza się tylko w sieci zgodnej z TSI.;
b) procedury udzielania zezwoleń dla pojazdów są ujednolicone i zawierają jasno określone etapy i terminy dla właściwych organów;
c) obowiązujące przepisy techniczne dotyczące udzielania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych lub pojazdów powinny być stabilne, przejrzyste, niedyskryminujące i w miarę możliwości ujednolicone; przepisami tymi mogą być TSI lub, o ile zezwala na to dyrektywa 2008/57/WE, przepisy krajowe zgłoszone Komisji i udostępnione w ramach bazy danych założonej przez Komisję. Od chwili przyjęcia danej TSI państwa członkowskie nie powinny przyjmować przepisów krajowych odnoszących się do produktów lub części podsystemów objętych taką TSI (z wyjątkiem części określonych w danej TSI jako "punkty otwarte" lub "przypadki szczególne", lub odstępstw, jeżeli mają zastosowanie);
d) w przypadku pojazdów niezgodnych z TSI należy w miarę możliwości stosować zasadę wzajemnego uznawania, aby uniknąć niepotrzebnych wymogów i zbędnych weryfikacji, chyba że są one niezbędne do sprawdzenia zgodności technicznej pojazdu z daną siecią;
e) proces udzielania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych lub pojazdów oraz eksploatacja i utrzymanie takich podsystemów lub pojazdów to dwa wyraźnie odrębne procesy regulowane przez odrębne przepisy i realizowane przez różne organy;
f) zgodność techniczna na interfejsie pomiędzy siecią a pojazdami ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Mimo że bezpieczeństwo takiego interfejsu można udowodnić za pomocą systemów odniesienia lub zasad szacowania jawnego ryzyka zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 352/2009(3), to ze względu na interoperacyjność zgodność techniczną wykazuje się za pomocą podejścia opartego na regułach (to jest stosowania kodeksów postępowania zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 352/2009) z zastosowaniem zharmonizowanych przepisów unijnych, takich jak TSI lub EN, lub - w przypadku braku takich uregulowań - z zastosowaniem przepisów krajowych, które były przedmiotem powiadomienia;
g) w przypadku dopuszczenia pojazdu do eksploatacji bezpieczna integracja obejmuje dwa aspekty: bezpieczną integrację pomiędzy odpowiednimi podsystemami pojazdu (tylko w przypadku pierwszego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji) i bezpieczną integrację między pojazdem a daną siecią.
– Jeżeli interfejs pojazdu z siecią jest objęty wymogami TSI lub przepisami krajowymi, to wnioskodawca uznaje to za kodeks postępowania. W takim przypadku zagrożenia, dla których określono odpowiednie wymagania w TSI lub przepisach krajowych, uznaje się za utrzymywane pod kontrolą poprzez spełnienie wymagań takich TSI lub przepisów krajowych. Oznacza to, że jeżeli wymagania TSI lub przepisów krajowych obejmują zasadniczy wymóg bezpieczeństwa (tj. wszystkie właściwe zagrożenia), to wdrożenie danej TSI lub danych przepisów krajowych jest tożsame z wykazaniem bezpiecznej integracji.
– Jeżeli istnieją zagrożenia nieobjęte wymaganiami TSI ani przepisów krajowych, to oznacza to, że TSI lub przepisy krajowe nie spełniają w pełni wymagań zasadniczych. W takim przypadku braki te należy uzupełnić zgodnie z art. 7 dyrektywy 2008/57/WE. Takie brakujące wymagania należy uwzględnić w kolejnych wersjach TSI, tak aby stopniowo doprowadzić do zawarcia w TSI wszystkich interoperacyjnych interfejsów. Tymczasem wnioskodawca zarządza ryzykiem poprzez porównanie z systemem odniesienia lub oszacowanie jawnego ryzyka zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 352/2009.
– Ze względu na interoperacyjność, zgodność techniczną i bezpieczną integrację pojazdu z siecią należy wykazać za pomocą podejścia opartego na regułach. W tym celu TSI powinna obejmować oba te zagadnienia w wyczerpujący sposób;
h) jeżeli TSI zawierają specyfikację zgodności między pojazdami, to specyfikacja ta jest sprawdzana w ramach procedury weryfikacji WE. Nic nie wskazuje jednak na to, aby z uwagi na interoperacyjność konieczne było, aby wszystkie pojazdy kolejowe posiadały taki sam sprzęg;
i) w przypadku dodatkowych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji państwa członkowskie nie powinny kwestionować przepisów krajowych dotyczących punktów otwartych niezwiązanych ze zgodnością techniczną między pojazdem a siecią;
j) na podstawie dyrektywy 2004/49/WE zarządcy infrastruktury i przedsiębiorstwa kolejowe ponoszą odpowiedzialność za swoje części systemu. Przedsiębiorstwo kolejowe jest wyłącznie odpowiedzialne za bezpieczną eksploatację swoich pociągów. Rola zarządcy infrastruktury ogranicza się do zarządzania infrastrukturą, stąd zarządca infrastruktury nie ponosi odpowiedzialności za eksploatację pociągów, poza wydaniem zezwolenia na ruch. Zarządca infrastruktury nie pełni żadnej roli w zakresie udzielania zezwoleń;
k) jeżeli w wyniku wypadków lub incydentów państwo członkowskie rozważa wprowadzenie pilnych środków, to takie państwo powinno wziąć pod uwagę, że podstawowy mechanizm zarządzania nowymi rodzajami ryzyka dotyczącymi eksploatacji pojazdów, które zostały wykryte w toku dochodzenia w sprawie wypadku lub incydentu lub w wyniku ustaleń w kontekście nadzoru, stanowi system zarządzania bezpieczeństwem przedsiębiorstwa kolejowego. Nawet w przypadku gdy państwo członkowskie uważa, że wprowadzenie nowego przepisu dotyczącego zezwalania na dopuszczenie do eksploatacji jest pilnie konieczne, musi stosować się do procedur określonych w odpowiednim ustawodawstwie unijnym, w tym zgłosić projekt nowego przepisu do Komisji na podstawie dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) lub 2004/49/WE.
2. Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 marca 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Siim KALLAS |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44.
(3) Dz.U. L 108 z 29.4.2009, s. 4.
(4) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.