Regulamin nr 75 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do motocykli i motorowerów.

Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnej

pod adresem

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Regulamin nr 75 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do motocykli i motorowerów

(Dz.U.UE L z dnia 11 marca 2011 r.)

Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:

Suplement nr 13 do oryginalnej wersji regulaminu - data wejścia w życie: 24 października 2009 r.

1. ZAKRES

Niniejszy regulamin stosuje się do nowych opon pneumatycznych przeznaczonych do pojazdów kategorii L1, L2, L3, L4 i L5.

Nie stosuje się go natomiast do typów opon przeznaczonych wyłącznie do zastosowań pozadrogowych, oznakowanych jako NHS (ang. not for highway service "niedopuszczone do ruchu drogowego"), ani do typów opon przeznaczonych wyłącznie do zastosowania w zawodach sportowych.

2. DEFINICJE

Do celów niniejszego regulaminu:

2.1. "Typ opony pneumatycznej" oznacza kategorię opon pneumatycznych, które nie różnią się między sobą pod względem takich zasadniczych cech, jak:

2.1.1. producent;

2.1.2. oznaczenie rozmiaru opony;

2.1.3. kategoria użytkowania (normalne: przeznaczone do normalnego ruchu drogowego; specjalne: do zastosowań specjalnych, takie jak: drogowo-terenowe, śniegowe, motocyklowe);

2.1.4. konstrukcja opony (diagonalna lub "bias-ply", diagonalna opasana, radialna);

2.1.5. kategoria prędkości;

2.1.6. indeks nośności;

2.1.7. przekrój poprzeczny opony.

2.2. "Konstrukcja opony pneumatycznej" oznacza charakterystykę techniczną osnowy opony. Wyróżnia się w szczególności następujące rodzaje konstrukcji opony pneumatycznej:

2.2.1. "diagonalna" lub "bias ply" oznacza konstrukcję opony pneumatycznej, w której warstwy kordu przebiegają od jednej stopki opony do drugiej i są ułożone pod kątami naprzemianległymi znacznie mniejszymi od 90° w odniesieniu do linii środkowej bieżnika(1);

2.2.2. "diagonalna opasana" oznacza konstrukcję opony pneumatycznej typu diagonalnego (bias-ply), w której osnowa jest ograniczona opasaniem utworzonym z dwóch lub większej liczby warstw materiału kordowego, w zasadzie nierozciągliwego, ułożonego pod kątami naprzemianległymi, bliskimi kątom osnowy;

2.2.3. "radialna" oznacza konstrukcję opony pneumatycznej, w której warstwy kordu osnowy przebiegają od jednej stopki opony do drugiej i są ułożone w zasadzie pod kątem 90° do linii środkowej bieżnika oraz osnowa kształtowana jest przez w zasadzie nierozciągliwe opasanie obwodowe(1);

2.2.4. "wzmocniona" oznacza konstrukcję opony pneumatycznej, w której osnowę cechuje większa wytrzymałość niż w przypadku odpowiadającej jej opony standardowej.

2.3. "Stopka" oznacza część opony pneumatycznej, której kształt i konstrukcja pozwalają na osadzenie i utrzymywanie opony na obręczy(2).

2.4. "Kord" oznacza włókna tworzące tkaninę warstw opony pneumatycznej(2).

2.5. "Warstwa" oznacza warstwę gumowanego kordu o nitkach równoległych względem siebie(2).

2.6. "Osnowa" oznacza część opony pneumatycznej inną niż bieżnik i gumowe boki opony, która przenosi obciążenie, gdy opona jest napompowana(2).

2.7. "Bieżnik" oznacza część opony pneumatycznej, która jest w styku z podłożem, chroni osnowę przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz zwiększa przyczepność do podłoża(2).

2.8. "Bok" oznacza część opony pneumatycznej między bieżnikiem a tą jej częścią, którą ma przykrywać kołnierz obręczy(2).

2.9. "Rowek rzeźby bieżnika" oznacza przestrzeń pomiędzy dwoma sąsiednimi żeberkami lub klockami rzeźby bieżnika(2).

2.10. "Rowki główne" oznacza szerokie rowki rzeźby bieżnika zlokalizowane w jego środkowej części.

2.11. "Szerokość przekroju (S)" oznacza liniową odległość pomiędzy skrajnymi punktami boków napompowanej opony pneumatycznej bez uwzględnienia występów spowodowanych oznakowaniem, elementów ozdobnych, pasków ochronnych oraz użebrowania(2).

2.12. "Szerokość całkowita" oznacza odległość liniową pomiędzy skrajnymi punktami boków napompowanej opony pneumatycznej z uwzględnieniem występów spowodowanych oznakowaniem, elementów ozdobnych, pasków ochronnych(2);w przypadku opon o szerokości bieżnika przekraczającej szerokość przekroju szerokość całkowita odpowiada szerokości bieżnika.

2.13. "Wysokość przekroju (H)" oznacza odległość równą połowie różnicy pomiędzy średnicą zewnętrzną opony a średnicą znamionową obręczy(2).

2.14. "Znamionowy wskaźnik przekroju (Ra)" oznacza stokrotność liczby otrzymanej poprzez podzielenie liczby wyrażającej wysokość przekroju (H) przez liczbę wyrażającą znamionową szerokość przekroju (S1), gdzie obydwa wymiary wyrażone są w tych samych jednostkach.

2.15. "Średnica zewnętrzna (D)" oznacza całkowitą średnicę napompowanej nowej opony pneumatycznej(2).

2.16. "Oznaczenie rozmiaru opony" to oznaczenie wskazujące:

2.16.1. znamionową szerokość przekroju (S1), która musi być wyrażona w mm, oprócz typów opon, w przypadku których oznaczenie rozmiaru podane jest w pierwszej kolumnie tabel w załączniku 5 do niniejszego regulaminu;

2.16.2. znamionowy wskaźnik przekroju, oprócz niektórych typów opon, w przypadku których oznaczenie rozmiaru podane jest w pierwszej kolumnie tabel w załączniku 5 do niniejszego regulaminu;

2.16.3. umowną liczbę "d" wyrażającą znamionową średnicę obręczy i odpowiadającą jej średnicy, wyrażoną kodem (liczby poniżej 100) lub w milimetrach (liczby powyżej 100).

2.16.3.1. Wartości milimetrowe symbolu "d" oznaczonego kodem to:

(w mm)
Symbol "d" wyrażony jedną lub dwoma liczbami według znamionowej średnicy obręczy Wartość "d"
4 102
5 127
6 152
7 178
8 203
9 229
10 254
11 279
12 305
13 330
14 356
15 381
16 406
17 432
18 457
19 483
20 508
21 533
22 559
23 584

2.17. "Znamionowa średnica obręczy (d)" oznacza średnicę obręczy, na której ma być osadzona opona(2).

2.18. "Obręcz" oznacza element podtrzymujący oponę z dętką lub oponę bezdętkową, na którym są osadzone stopki opony(2).

2.18.1. "Zestaw opona/obręcz" oznacza typ obręczy, na której osadzona ma być opona. W przypadku obręczy niestandardowych będzie on oznaczony symbolem umieszczonym na oponie.

2.19. "Obręcz teoretyczna" oznacza obręcz, której szerokość jest równa X-krotnej szerokości przekroju opony. Wartość X określa producent opony.

2.20. "Obręcz pomiarowa" oznacza obręcz, na której osadza się oponę dla zmierzenia rozmiaru.

2.21. "Obręcz badawcza" oznacza obręcz, na którą musi być osadzona opona na potrzeby badań.

2.22. "Odrywanie" oznacza odrywanie się kawałków gumy z bieżnika opony.

2.23. "Oddzielanie się kordu" oznacza oddzielanie się kordu od nagumowania.

2.24. "Rozwarstwienie" oznacza oddzielanie się sąsiednich warstw.

2.25. "Odwarstwianie się bieżnika" oznacza oddzielanie się bieżnika od opony.

2.26. "Indeks nośności" oznacza liczbę związaną z maksymalnym obciążeniem, jakie opona może przenieść przy prędkości odpowiadającej symbolowi prędkości zgodnie z warunkami eksploatacji podanymi przez producenta opon. Wykaz wartości tego wskaźnika wraz z odpowiadającymi im wartościami obciążenia podano w załączniku 4 do niniejszego regulaminu.

2.27. "Wykaz nośności opon w zależności od prędkości" oznacza wykaz zamieszczony w załączniku 8, w którym podano indeksy nośności i indeksy nośności przy prędkości znamionowej ukazujące zmiany nośności opony przy prędkościach innych niż odpowiadające indeksowi znamionowej kategorii prędkości.

2.28. "Kategoria prędkości" oznacza:

2.28.1. prędkości, wyrażone symbolem kategorii prędkości w tabeli w pkt 2.28.2;

2.28.2. kategorie prędkości:

(w km/h)
Symbol kategorii prędkości Prędkość
B 50
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270

2.28.3. Opony przystosowane do prędkości maksymalnych powyżej 240 km/h oznaczane są kodami literowymi - "V" lub "Z" (zob. pkt 2.33.3) umieszczanymi w obrębie oznaczenia rozmiaru opony przed oznaczeniami rodzaju konstrukcji (zob. pkt 3.1.3).

2.29. "Opona śniegowa" oznacza oponę, której rzeźba bieżnika i konstrukcja mają przede wszystkim na celu zapewnienie w warunkach błota i świeżego lub topniejącego śniegu lepszych osiągów niż w przypadku zastosowania opon zwykłych (drogowych). W porównaniu z oponą zwykłą (drogową) oponę śniegową cechuje zwykle rzeźba bieżnika o szerszym rozstawie rowków (żeberek) oraz masywnych elementów.

2.30. "MST" (od multiservice tyre) oznacza oponę uniwersalną, przeznaczoną zarówno do ruchu drogowego, jak i zastosowań pozadrogowych.

2.31. "Opona motorowerowa" oznacza oponę przeznaczoną do stosowania w motorowerach (kategorie L1 i L2).

2.32. "Opona motocyklowa" oznacza oponę przeznaczoną przede wszystkim do stosowania w motocyklach (kategorie L3, L4 i L5). Opony takie można jednak także stosować w motorowerach (kategorie L1 i L2) i lekkich przyczepach (kategoria 01).

2.33. "Maksymalne obciążenie znamionowe" oznacza maksymalną masę, jaka przewidziana jest do przenoszenia przez oponę.

2.33.1. W przypadku prędkości mniejszych lub równych 130 km/h maksymalne obciążenie znamionowe nie może przekraczać procenta wartości odpowiadającej danemu indeksowi nośności opony w tabeli "Zmiana nośności w zależności od prędkości" (zob. pkt 2.27 powyżej), w odniesieniu do symbolu kategorii prędkości opony i prędkości pojazdu, do którego opona zostanie zamontowana.

2.33.2. W przypadku prędkości powyżej 130 km/h, ale nie większych niż 210 km/h, maksymalne obciążenie znamionowe nie może przekraczać wartości masy odpowiadającej indeksowi nośności opony.

2.33.3. W przypadku prędkości powyżej 210 km/h, ale nie większych niż 270 km/h, maksymalne obciążenie znamionowe nie może przekraczać procenta masy odpowiadającej indeksowi nośności opony, jak w poniższej tabeli w odniesieniu do symbolu kategorii prędkości opony i maksymalnej prędkości projektowanej pojazdu, do którego opona zostanie zamontowana:

Prędkość maksymalna w km/h(***) Maksymalne obciążenie (%)
Symbol kategorii prędkości V Symbol kategorii prędkości W(**)
210 100 100
220 95 100
230 90 100
240 85 100
250 (80) (*) 95
260 (75) (*) 85
270 (70) (*) 75
(*) Dotyczy wyłącznie opon oznaczanych literowym kodem identyfikacyjnym jako "V" w obrębie oznaczenia rozmiaru

oraz do prędkości maksymalnej określonej przez producenta opon.

(**) Dotyczy również opon oznaczanych literowym kodem identyfikacyjnym jako "Z" w obrębie oznaczenia rozmiaru.

(***) W przypadku prędkości pośrednich dopuszcza się interpolację liniową maksymalnego obciążenia znamionowego.

2.33.4. W przypadku prędkości powyżej 270 km/h maksymalne obciążenie znamionowe nie może przekraczać masy określonej przez producenta opony w odniesieniu do jej kategorii prędkości.

W przypadku prędkości pośrednich, od 270 km/h do prędkości maksymalnej dopuszczonej przez producenta opony, stosuje się interpolację liniową maksymalnego obciążenia znamionowego.

3. OZNAKOWANIE

3.1. Opony pneumatyczne przedstawione do homologacji muszą posiadać na co najmniej jednym

boku następujące oznakowanie:

3.1.1. nazwę handlową lub znak towarowy;

3.1.2. oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją zamieszczoną w pkt 2.16 niniejszego regulaminu;

3.1.3. oznaczenie konstrukcji, jak niżej:

3.1.3.1. na oponach diagonalnych (bias-ply) - bez oznakowania lub litera "D",

3.1.3.2. na oponach diagonalnych opasanych - litera "B" umieszczona przed oznakowaniem średnicy obręczy; dodatkowo można dodać wyrażenie "BIAS-BELTED";

3.1.3.3. na oponach radialnych - litera "R" umieszczona przed oznakowaniem średnicy obręczy; dodatkowo można dodać słowo "RADIAL";

3.1.4. oznaczenie kategorii prędkości opony w postaci symbolu przedstawionego w pkt 2.28.2 powyżej;

3.1.5. indeks nośności opony, zdefiniowany w pkt 2.26 powyżej;

3.1.6. słowo "TUBELESS", jeżeli opona jest przewidziana do stosowania bez dętki;

3.1.7. słowo "REINFORCED" lub "REINF", jeżeli opona jest oponą wzmocnioną;

3.1.8. datę produkcji w postaci grupy czterech cyfr, z których dwie pierwsze wskazują tydzień, a ostatnie - rok produkcji. Takie oznakowanie może być umieszczone na jednym boku;

3.1.9. napis "M + S" lub "M.S" lub "M & S" w przypadku opony śniegowej. Dopuszcza się jako alternatywę napis "DP" (od dual purpose);

3.1.10. napis "MST" w przypadku opon uniwersalnych;

3.1.11. napis "MOPED" (alternatywnie: "CYCLOMOTEUR" lub "CICLOMOTORE") w przypadku opon motorowerowych;

3.1.12. oznaczenie zestawu opona/obręcz, jeżeli różni się od zestawu standardowego, bezpośrednio po oznakowaniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.16.3 niniejszego regulaminu.

W przypadku opon, które przewidziane są do montażu na obręczach o średnicy odpowiadającej kodowi 13 (330 mm) lub powyżej - napis "M/C". Wymóg ten nie dotyczy żadnego z rozmiarów opon wymienionych w tabelach zamieszczonych w załączniku 5 do niniejszego regulaminu;

3.1.13. opony przystosowane do prędkości powyżej 240 km/h oznacza się odpowiednim kodem literowym - "V" lub "Z" (zob. pkt 2.33.3) - umieszczonym przed oznaczeniem rodzaju konstrukcji (zob. pkt 3.1.3);

3.1.14. opony przystosowane do prędkości powyżej 240 km/h (lub 270 km/h) muszą posiadać ujęte w nawias oznaczenie indeksu nośności (zob. pkt 3.1.5) dla prędkości 210 km/h (lub 240 km/h) oraz symbol kategorii prędkości odniesienia (zob. pkt 3.1.4), jak niżej:

"V" - w przypadku opon oznakowanych kodem literowym "V" w obrębie oznaczenia rozmiaru;

"W" - w przypadku opon oznakowanych kodem literowym "Z" w obrębie oznaczenia rozmiaru.

3.2. Na oponach musi być przewidziane miejsce wystarczające dla umieszczenia znaku homologacji

zgodnie z załącznikiem 2 do niniejszego regulaminu.

3.3. W załączniku 3 do niniejszego regulaminu podano przykładowe oznakowanie opony.

3.4. Oznakowanie, o którym mowa w pkt 3.1, oraz znak homologacji wymagany w pkt 5.4 niniejszego regulaminu muszą być uformowane na oponach. Muszą one być czytelne.

4. WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ

4.1. O udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej występuje właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego lub jego należycie upoważniony przedstawiciel. W wystąpienie takim określa się:

4.1.1. oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją w pkt 2.16 niniejszego regulaminu;

4.1.2. nazwę handlową lub znak towarowy;

4.1.3. kategorię użytkowania (normalne, specjalne, śniegowe lub motorowerowe);

4.1.4. konstrukcję: diagonalna (bias-ply), diagonalna opasana lub radialna,

4.1.5. kategorię prędkości;

4.1.6. indeks nośności opony;

4.1.7. czy opona ma być stosowana z dętką, czy bez dętki;

4.1.8. czy opona jest oponą "normalną" czy "wzmocnioną";

4.1.9. liczbę warstw osnowy (PR - ply-rating) w przypadku pochodnych motocykli (zob. tabela 5 w załączniku 5 do niniejszego regulaminu)(3);

4.1.10. wymiary: całkowita szerokość przekroju, całkowita średnica;

4.1.11. obręcze, na jakich opona może być osadzana;

4.1.12. obręcz pomiarową i obręcz badawczą;

4.1.13. ciśnienie badawcze i pomiarowe;

4.1.14. współczynnik X, o którym mowa w pkt 2.19 powyżej;

4.1.15. w przypadku opon oznaczanych kodem literowym "V" w obrębie oznaczenia rozmiaru i przystosowanych do jazdy z prędkością powyżej 240 km/h albo w przypadku opon oznaczanych kodem literowym "Z" w obrębie oznaczenia rozmiaru i przystosowanych do jazdy z prędkością powyżej 270 km/godz. - prędkość maksymalną dopuszczoną przez producenta opon oraz dopuszczalną nośność przy takiej prędkości maksymalnej.

4.2. Do wniosku należy dołączyć (w trzech egzemplarzach) szkic lub reprezentatywną fotografię przedstawiające wzór bieżnika i zarys napompowanej opony osadzonej na obręczy pomiarowej ukazujący odpowiednie wymiary (zob. pkt 6.1.1 i 6.1.2) typu przedstawionego do homologacji. Oprócz tego należy załączyć sprawozdanie z badań, wydane przez zatwierdzone laboratorium badawcze, albo jedną lub dwie próbki typu opony, wedle uznania właściwego organu. Rysunki lub fotografie boku oraz bieżnika opony przedstawia się po rozpoczęciu produkcji, najpóźniej 1 rok od dnia udzielenia homologacji.

4.3. Jeżeli producent opon wystąpi o homologację obejmującą serię, nie uważa się za konieczne wykonywania prób obciążenia/prędkości na każdym typie opony z takiej serii. Możliwy jest wybór najmniej korzystnego wariantu, wedle uznania organu udzielającego homologacji.

5. HOMOLOGACJA

5.1. Jeżeli opona pneumatyczna przedstawiona do homologacji na podstawie niniejszego regulaminu spełnia wymagania pkt 6, to należy udzielić homologacji takiego typu opony.

5.2. Każdemu homologowanemu typowi należy nadać numer homologacji. Dwie pierwsze cyfry takiego numeru (obecnie 00 dla wersji oryginalnej regulaminu) wskazują serię poprawek obejmujących najnowsze istotne zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu, obowiązujące w chwili udzielania homologacji. Żadna Umawiająca się Strona Porozumienia nie może nadać tego samego numeru innemu typowi opony pneumatycznej.

5.3. Zawiadomienie o udzieleniu, rozszerzeniu, odmowie udzielenia lub cofnięciu homologacji typu opony pneumatycznej na podstawie niniejszego regulaminu należy przesłać Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin na formularzu zgodnym ze wzorem zamieszczonym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.

5.3.1. W przypadku opon przystosowanych do prędkości powyżej 240 km/h maksymalna dopuszczalna prędkość i nośność znamionowa określone są w pozycji 10 w załączniku 1.

5.4. Na każdej oponie pneumatycznej zgodnej z typem opony homologowanym na podstawie niniejszego regulaminu umieszcza się w sposób widoczny, w miejscu określonym w pkt 3.2 powyżej, oprócz oznakowania opisanego w pkt 3.1 powyżej, międzynarodowy znak homologacji zawierający:

5.4.1. okrąg otaczający literę "E", po której następuje numer wyróżniający kraj udzielający homologacji(4);

5.4.2. numer niniejszego regulaminu, literę "R", myślnik i numer homologacji.

5.5. Znak homologacji musi być czytelny i nieusuwalny.

5.6. Przykładowe rozmieszczenie znaków homologacji przedstawiono w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.

6. WYMAGANIA

6.1. Wymiary opon

6.1.1. Szerokość przekroju opony

6.1.1.1. Szerokość przekroju oblicza się ze wzoru:

S = S1 + K (A - A1)

gdzie:

S oznacza "szerokość przekroju" wyrażoną w mm i mierzoną na obręczy pomiarowej,

S1 oznacza "znamionową szerokość przekroju" w mm wskazaną na boku opony w oznaczeniu jej rozmiaru zgodnie z wymogami,

A oznacza szerokość (w mm) obręczy pomiarowej, podaną przez producenta w opisie technicznym,

A1 oznacza szerokość (w mm) obręczy teoretycznej,

A1 wartość tę przyjmuje się za równą iloczynowi S1 i współczynnika X określonego przez producenta,

K przyjmuje się za równy 0,4.

6.1.1.2. W przypadku typów opon, których oznaczenie rozmiaru określono w pierwszej kolumnie tabel w załączniku 5 do niniejszego regulaminu dopuszcza się szerokość przekroju równą wartości podanej obok oznaczenia opon w tabelach.

6.1.2. Średnica zewnętrzna opony

6.1.2.1. Średnicę zewnętrzną opony oblicza się ze wzoru:

D = d + 2H

gdzie:

D jest średnicą zewnętrzną wyrażoną w mm,

d to liczba umowna określona w pkt 2.16.3 powyżej, wyrażona w mm;

H jest znamionową wysokością przekroju w mm i jest równa:

H = S1 × 0,01 Ra

gdzie

S1 to znamionowa szerokość przekroju (w mm), a

Ra znamionowy indeks przekroju;

wszystkie te wielkości wskazane są na boku opony, w oznaczeniu jej rozmiaru, zgodnie z wymaganiami pkt 3.4 powyżej.

6.1.2.2. W przypadku typów opon, których oznaczenie rozmiaru określono w pierwszej kolumnie tabeli w załączniku 5 do niniejszego regulaminu, dopuszcza się średnicę zewnętrzną równą wartości podanej obok oznaczenia opon w tabelach.

6.1.3. Metoda pomiaru opon pneumatycznych

Wymiary opon pneumatycznych określa się zgodnie z procedurą przedstawioną w załączniku 6 do niniejszego regulaminu.

6.1.4. Wymagania dotyczące szerokości przekroju opony

6.1.4.1. Szerokość całkowita opony może być mniejsza niż szerokość przekroju S określona zgodnie z punktem 6.1.1 powyżej.

6.1.4.2. Wartość ta może być przekroczona maksymalnie do wartości podanej w załączniku 5 lub, w przypadku rozmiarów nieuwzględnionych w załączniku 5, o następujące wielkości procentowe:

6.1.4.2.1. w przypadku eksploatacji zwykłej i w warunkach śniegu:

a) średnica obręczy o kodzie 13 i powyżej: + 10 %;

b) średnica obręczy o kodzie do 12 włącznie: + 8 %;

6.1.4.2.2. w przypadku opon specjalnych przystosowanych do użytkowania w ograniczonym zakresie na drogach i oznakowanych jako MST: 25 %.

6.1.5. Wymagania dotyczące średnicy zewnętrznej opony

6.1.5.1. Średnica zewnętrzna opony nie może przekraczać wartości Dmin. i Dmax. określonych w załączniku 5.

6.1.5.2. W przypadku rozmiarów niewymienionych w załączniku 5 średnica zewnętrzna opony nie może przekraczać wartości Dmin i Dmax określonych przy pomocy następujących wzorów:

Dmin. = d + (2H × a)

Dmax. = d + (2H × b)

gdzie:

H i d - jak w pkt 6.1.2.1 oraz a i b jak w pkt 6.1.5.2.1 i 6.1.5.2.2.

6.1.5.2.1. W przypadku zwykłych opon drogowych i opon śniegowych a

średnica obręczy o kodzie 13 i powyżej: 0,97

średnica obręczy o kodzie do 12 włącznie: 0,93

W przypadku opon specjalnych: 1,00

6.1.5.2.2. W przypadku zwykłych opon drogowych b

średnica obręczy o kodzie 13 i powyżej: 1,07

średnica obręczy o kodzie do 12 włącznie: 1,10

W przypadku opon śniegowych i specjalnych: 1,12

6.2. Badanie charakterystyki obciążenia w zależności od prędkości

6.2.1. Opona pneumatyczna podlega badaniu charakterystyki obciążenia/prędkości zgodnie z procedurą określoną w załączniku 7 do niniejszego regulaminu.

6.2.1.1. W przypadku gdy wystąpienie o homologację dotyczy opon oznaczonych kodem literowym "V" w obrębie oznaczenia rozmiaru i przystosowanych do jazdy z prędkością powyżej 240 km/h albo w przypadku opon oznaczonych kodem literowym "Z" w obrębie oznaczenia rozmiaru i przystosowanych do jazdy z prędkością powyżej 270 km/h (zob. pkt 4.1.15) badanie charakterystyki obciążenia/prędkości wykonuje się na jednej oponie przy parametrach obciążenia i prędkości podanych w nawiasie na oznaczeniu zamieszczonym na oponie (zob. pkt 3.1.14). W przypadku określenia przez producenta opony maksymalnych wartości parametrów obciążenia i prędkości na drugiej oponie tego samego typu wykonuje się drugie badanie charakterystyki obciążenia/prędkości przy takich maksymalnych parametrach (zob. pkt 4.1.15).

6.2.2. Uznaje się, że dana opona uzyskała pozytywny wynik w badaniu obciążenia/prędkości, jeżeli po wykonaniu badania opona nie wykazuje żadnego rozwarstwienia, oderwania bieżnika, oderwania kordu, wyłupywania się elementów bieżnika ani przerwania kordu.

6.2.3. Średnica zewnętrzna opony, zmierzona po upływie co najmniej sześciu godzin od zakończenia badania charakterystyki obciążenia/prędkości, nie może różnić się o więcej niż ± 3,5 % w stosunku do wartości średnicy zewnętrznej zmierzonej przed wykonaniem badania.

6.2.4. Całkowita szerokość opony zmierzona na zakończenie badania charakterystyki obciążenia/prędkości nie może przekraczać wartości określonej w pkt 6.1.4.2.

6.3. Dynamiczne powiększenie opon

Opony wskazane w pkt 1.1 załącznika 9 do niniejszego regulaminu, które przeszły pozytywnie badanie pod kątem wymagań w zakresie charakterystyki obciążenia/prędkości zgodnie z pkt 6.2 powyżej, należy poddać badaniu dynamicznego powiększenia, przeprowadzanemu zgodnie z procedurą opisaną we wspomnianym załączniku.

7. ZMIANY TYPU OPONY PNEUMATYCZNEJ I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI

7.1. Każda zmiana typu opony pneumatycznej wymaga powiadomienia organu administracji, który udzielił homologacji typu opony pneumatycznej. Organ ten może:

7.1.1. uznać za mało prawdopodobne, aby dokonane zmiany miały istotne negatywne skutki, i uznać, że dana opona pneumatyczna nadal spełnia odpowiednie wymogi; lub

7.1.2. zażądać sprawozdania z dalszych badań od placówki technicznej upoważnionej do ich przeprowadzenia.

7.1.3. Uznaje się, że w przypadku zmiany profilu bieżnika opony nie jest konieczne powtórzenie badania określonego w pkt 6.2.

7.1.4. Rozszerzenia homologacji dla opon, które są przystosowane do jazdy z prędkością ponad 240 km/h i w obrębie oznaczenia rozmiaru wyróżniają się literą kodu "V" (względnie 270 km/h w przypadku opon, które w obrębie oznaczenia rozmiaru wyróżniają się literą kodu "Z"), których celem jest wydanie zatwierdzenia dla różnych prędkości maksymalnych lub wartości obciążenia, są dopuszczalne pod warunkiem że placówka techniczna upoważniona do przeprowadzenia badań przedłoży nowe sprawozdanie z badania, które odnosić się będzie do nowych wartości prędkości maksymalnych i obciążenia.

Nowe wartości obciążenia/prędkości muszą być określone w pkt 9 załącznika 1.

7.2. Potwierdzenie udzielenia lub odmowa udzielenia homologacji, wyszczególniające zmiany, musi zostać zakomunikowane Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin zgodnie z procedurą opisaną w pkt 5.3 powyżej.

7.3. Właściwy organ, który udzielił rozszerzenia homologacji, przyznaje numer seryjny każdemu formularzowi zawiadomienia sporządzonemu do celów takiego rozszerzenia.

8. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

Procedury zgodności produkcji powinny odpowiadać tym, które są podane w dodatku 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) przy zachowaniu następujących wymagań:

8.1. Opony homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem muszą być wytwarzane tak, aby spełniając wymogi określone w pkt 6 powyżej odpowiadały homologowanemu typowi.

8.2. Organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym momencie sprawdzić metody kontroli zgodności stosowane w każdej jednostce produkcyjnej. W przypadku każdej jednostki produkcyjnej normalna częstotliwość takich weryfikacji wynosi raz na dwa lata.

9. SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI

9.1. Homologacja udzielona dla typu opony pneumatycznej zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta, jeżeli nie będą spełniane wymagania ustalone w pkt 8.1 powyżej lub jeżeli opony pobrane z serii nie przejdą pozytywnie badań przewidzianych w tym punkcie.

9.2. Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin postanawia o cofnięciu uprzednio przez siebie udzielonej homologacji, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.

10. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI

Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaniecha produkcji typu opony pneumatycznej homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, jest zobowiązany poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu stosownego zawiadomienia wyżej wymieniony organ powiadamia o tym pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.

11. NAZWY I ADRESY PLACÓWEK TECHNICZNYCH UPOWAŻNIONYCH DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW ADMINISTRACJI

11.1. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin przekazują Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów administracji udzielających homologacji, którym należy przesyłać wydane w innych krajach zawiadomienia poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.

11.2. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin mogą korzystać z laboratoriów producentów opon i mogą wyznaczać, jako uprawnione laboratoria badawcze, te laboratoria, które znajdują się na ich terytorium lub na terytorium innej Strony Porozumienia, pod warunkiem wydania uprzedniej zgody na taką procedurę przez właściwy organ administracji tej innej Strony.

11.3. Gdy Strona Porozumienia stosuje pkt 11.2, to może ona, jeżeli tego zażąda, być reprezentowana przy badaniach przez jedną lub więcej osób według jej wyboru.

______

(1) Przepis stosuje się także do regulaminu nr 54.

(2) Zob. rysunek zamieszczony w dodatku.

(3) Od daty wejścia w życie suplementu 8 do niniejszego regulaminu homologacje tych opon nie będą udzielane na podstawie regulaminu nr 75. Powyższe rozmiary opon są obecnie uwzględnione w regulaminie nr 54.

(4) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Republika Czeska, 9 -Hiszpania, 10 - Serbia, 11 - Zjednoczone Królestwo, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 - Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 - Grecja, 24 - Irlandia, 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30 (numer wolny), 31 - Bośnia i Hercegowina, 32 - Łotwa, 33 (numer wolny), 34 - Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 -Litwa, 37 - Turcja, 38 (numer wolny), 39 - Azerbejdżan, 40 - Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 - Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 - Japonia, 44 (numer wolny), 45 - Australia, 46 - Ukraina, 47 - Republika Południowej Afryki, 48 - Nowa Zelandia, 49 - Cypr, 50 - Malta, 51 - Republika Korei, 52 - Malezja, 53 - Tajlandia, 54 i 55 (numery wolne), 56 - Czarnogóra, 57 (numer wolny) oraz 58 - Tunezja. Kolejne numery są przyznawane innym krajom w kolejności chronologicznej zgodnie z datą ratyfikacji lub przystąpienia do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.

ZAŁĄCZNIKI

DODATEK 

RYSUNEK POGLĄDOWY

(Zob. pkt 2 regulaminu)

grafika

ZAŁĄCZNIK 1

ZAWIADOMIENIE

(Maksymalny format: A4 (210 x 297 mm))

grafika

ZAŁĄCZNIK  2

UKŁAD ZNAKU HOMOLOGACJI

grafika

a = 8 mm (min.)

Powyższy znak homologacji umieszczony na oponie pneumatycznej oznacza, że dany typ opony przeznaczonej do motocykli i motorowerów został homologowany w Niderlandach (E4) zgodnie z regulaminem nr 75 pod numerem homologacji 002439. Dwie pierwsze cyfry numeru homologacji oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymaganiami regulaminu nr 75 w jego oryginalnej wersji.

Uwaga: Numer homologacji musi znajdować się blisko okręgu, poniżej lub powyżej litery "E" lub też na lewo albo na prawo od niej. Cyfry numeru homologacji muszą znajdować się po tej samej stronie litery "E" i muszą być skierowane w tę samą stronę. W numerach homologacji nie należy stosować cyfr rzymskich w celu uniknięcia ewentualnego pomylenia ich z innymi symbolami.

ZAŁĄCZNIK  3

UKŁAD OZNAKOWANIA OPONY

Przykładowe oznakowanie typu opony dopuszczonej do obrotu po dacie wejścia w życie niniejszego regulaminu

grafika

Powyższe oznakowanie określa oponę pneumatyczną:

– mającą nominalną szerokość przekroju równą 100,

– mającą nominalny wskaźnik wysokości do szerokości przekroju równy 80,

– o konstrukcji diagonalnej opasanej,

– mającą znamionową średnicę obręczy równą 457 mm, dla której kodem jest 18,

– o nośności 206 kg, odpowiadającej indeksowi nośności 53 w załączniku 4 do niniejszego rozporządzenia,

– o kategorii prędkości S (prędkość maksymalna 180 km/h),

– do montażu bez dętki ("tubeless"),

– będącą oponą śniegową wyprodukowaną w dwudziestym piątym tygodniu 2003 r.

Położenie i kolejność oznakowania składającego się na oznaczenie opony jest następująca:

a) oznaczenie rozmiaru, obejmujące nominalną szerokość przekroju, nominalny wskaźnik przekroju, symbol typu konstrukcji (jeśli dotyczy) i nominalną średnicę obręczy, musi być zgrupowane jak w powyższym przykładzie: 100/80Bl8;

b) indeks obciążenia i symbol kategorii prędkości należy umieścić w pobliżu oznaczenia rozmiaru opony. Mogą one zostać umieszczone po nim, powyżej lub poniżej;

c) oznakowanie "TUBELESS" ("bezdętkowa"), "REINFORCED" lub "REINF" ("wzmocniona") oraz "M + S" ("śniegowa") i "MST" ("uniwersalna") lub "MOPED" ("motorowerowa") może być położone w pewnej odległości od oznaczenia rozmiaru;

d) w wypadku opon, które są przystosowane do używania przy prędkościach powyżej 240 km/h, przed oznakowaniem typu konstrukcji muszą znajdować się litery kodu, odpowiednio, "V" lub "Z" (np. 140/60ZR18). Odpowiedni indeks dopuszczalnego obciążenia i odpowiedni symbol kategorii prędkości należy podawać w nawiasach (zob. pkt 3.1.14).

ZAŁĄCZNIK  4

WYKAZ INDEKSÓW NOŚNOŚCI I ODPOWIADAJĄCYCH IM MAKSYMALNYCH PRZENOSZONYCH MAS

A = indeks nośności

B = odpowiadająca mu maksymalna przenoszona masa (kg)

A B
16 71
17 73
18 75
19 77,5
20 80
21 82,5
22 85
23 87,5
24 90
25 92,5
26 95
27 97
28 100
29 103
30 106
31 109
32 112
33 115
34 118
35 121
36 125
37 128
38 132
39 136
40 140
41 145
42 150
43 155
44 160
45 165
46 170
47 175
48 180
49 185
50 190
51 195
52 200
53 206
54 212
55 218
56 224
57 230
58 236
59 243
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600

ZAŁĄCZNIK  5

OZNACZENIE ROZMIARU OPONY I WYMIARY

Tabela 1

Opony przeznaczone do stosowania w motocyklach

Rozmiary przy średnicy obręczy o kodzie 12 i poniżej

Rozmiar opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Średnica całkowita (mm) Szerokość przekroju (mm) Maksymalna całkowita szerokość

(mm)

Dmin. D Dmax.
2.50-8 1.50 328 338 352 65
2.50-9 354 364 378
2.50-10 379 389 403 70
2.50-12 430 440 451
2.75-8 1.75 338 348 363 71
2.75-9 364 374 383 77
2.75-10 389 399 408
2.75-12 440 450 462
3.00-4 2.10 241 251 264 80
3.00-5 266 276 291
3.00-6 291 301 314
3.00-7 317 327 342
3.00-8 352 362 378 86
3.00-9 378 388 401
3.00-10 403 413 422
3.00-12 454 464 473
3.25-8 2.50 362 372 386 88
3.25-9 388 398 412
3.25-10 414 424 441 95
3.25-12 465 475 492
3.50-4 2.50 264 274 291 92
3.50-5 289 299 316
3.50-6 314 324 341
3.50-7 340 350 367 99
3.50-8 376 386 397
3.50-9 402 412 430
3.50-10 427 437 448
3.50-12 478 488 506
4.00-5 2.50 314 326 346 105
4.00-6 339 351 368
4.00-7 365 377 394 113
4.00-8 401 415 427
4.00-10 452 466 478
4,00-12 505 517 538
4.50-6 3.00 364 376 398 120
4.50-7 390 402 424
4.50-8 430 442 464
4.50-9 456 468 490 130
4.50-10 481 493 515
4.50-12 532 544 568
5.00-8 3.50 453 465 481 134
5.00-10 504 516 532 145
5.00-12 555 567 583
6.00-6 4.00 424 436 464 154
6.00-7 450 462 490 166
6.00-8 494 506 534
6,00-9 520 532 562

Tabela 1a

Opony przeznaczone do stosowania w motorowerach

Rozmiary przy średnicy obręczy o kodzie 12 i poniżej

Rozmiar opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Średnica całkowita

(mm)

Szerokość przekroju

(mm)

Maksymalna całkowita szerokość

(mm)(1)

Dmin. D Dmax(1)
2-12 1.35 413 417 426 55 59
2-1/2-12 1.50 425 431 441 62 67
2-1/2-8 1.75 339 345 356 70 76
2-1/2-9 1.75 365 371 382 70 76
2-3/4-9 1.75 375 381 393 73 79
3-10 2.10 412 418 431 84 91
3-12 2.10 463 469 482 84 91
(1) Przeznaczone do normalnego ruchu drogowego.

Tabela 2

Opony przeznaczone do stosowania w motocyklach

Rozmiary opon o zwykłym przekroju

Rozmiar opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Średnica całkowita

(mm)

Szerokość przekroju

(mm)

Maksymalna całkowita szerokość

(mm)

Dmin. D Dmax.(1) Dmax.(2) (1) (2)
1 3/4-19 1.20 582 589 597 605 50 54 58
2-14 1.35 461 468 477 484 55 58
2-15 486 493 501 509
2-16 511 518 526 534
2-17 537 544 552 560
2-18 562 569 577 585 63
2-19 588 595 603 611
2-20 613 620 628 636
2-21 638 645 653 661
2-22 663 670 680 686
2 1/4-14 1.50 474 482 492 500 62 66
2 1/4-15 499 507 517 525
2 1/4-16 524 532 540 550
2 1/4-17 550 558 566 576
2 1/4-18 575 583 591 601 71
2 1/4-19 601 609 617 627
2 1/4-20 626 634 642 652
2 1/4-21 651 659 667 677
2 1/4-22 677 685 695 703
2 1/2-14 1.60 489 498 508 520 68 72
2 1/2-15 514 523 533 545
2 1/2-16 539 548 558 570
2 1/2-17 565 574 584 596
2 1/2-18 590 599 609 621 78
2 1/2-19 616 625 635 647
2 1/2-20 641 650 660 672
2 1/2-21 666 675 685 697
2 1/2-22 692 701 711 723
2 3/4-14 1.85 499 508 518 530 75 80
2 3/4-15 524 533 545 555
2 3/4-16 549 558 568 580
2 3/4-17 575 584 594 606
2 3/4-18 600 609 621 631 86
2 3/4-19 626 635 645 657
2 3/4-20 651 660 670 682
2 3/4-21 676 685 695 707
2 3/4-22 702 711 721 733
3-16 1.85 560 570 582 594 81 86
3-17 586 596 608 620
3-18 611 621 633 645 93
3-19 637 647 659 671
3 1/4-16 2.15 575 586 598 614 89 94
3 1/4-17 601 612 624 640
3 1/4-18 626 637 651 665 102
3 1/4-19 652 663 675 691
(1) Przeznaczone do normalnego ruchu drogowego.

(2) Przeznaczone do zastosowań specjalnych oraz śniegowe.

Tabela 3

Opony przeznaczone do stosowania w motocyklach

Rozmiary opon o zwykłym przekroju

Rozmiar opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Średnica całkowita

(mm)

Szerokość przekroju

(mm)

Maksymalna całkowita szerokość

(mm)

Dmin. D Dmax.(1) Dmax.(2) (3) (4) (5)
2.00-14 1.20 460 466 478 52 57 60
2.00-15 485 491 503
2.00-16 510 516 528
2.00-17 536 542 554 65
2.00-18 561 567 579
2.00-19 587 593 605
2.25-14 1.60 474 480 492 496 61 67 70
2.25-15 499 505 517 521
2.25-16 524 530 542 546
2.25-17 550 556 568 572 75
2.25-18 575 581 593 597
2.25-19 601 607 619 623
2.50-14 1.60 486 492 506 508 65 72 75
2.50-15 511 517 531 533
2.50-16 536 542 556 558
2.50-17 562 568 582 584 79
2.50-18 587 593 607 609
2.50-19 613 619 633 635
2.50-21 663 669 683 685
2.75-14 1.85 505 512 524 530 75 83 86
2.75-15 530 537 549 555
2.75-16 555 562 574 580
2.75-17 581 588 600 606 91
2.75-18 606 613 625 631
2.75-19 632 639 651 657
2.75-21 682 689 701 707
3.00-14 1.85 519 526 540 546 80 88 92
3.00-15 546 551 565 571
3.00-16 569 576 590 596
3.00-17 595 602 616 622 97
3.00-18 618 627 641 647
3.00-19 644 653 667 673
3.00-21 694 703 717 723
3.00-23 747 754 768 774
3.25-14 2.15 531 538 552 560 89 98 102
3.25-15 556 563 577 585
3.25-16 581 588 602 610
3.25-17 607 614 628 636 108
3.25-18 630 639 653 661
3.25-19 656 665 679 687
3.25-21 708 715 729 737
3.50-14 2.15 539 548 564 572 93 102 107
3.50-15 564 573 589 597
3.50-16 591 598 614 622
3.50-17 617 624 640 648 113
3.50-18 640 649 665 673
3.50-19 666 675 691 699
3.50-21 716 725 741 749
3.75-16 2.15 601 610 626 634 99 109 114
3.75-17 627 636 652 660
3.75-18 652 661 677 685 121
3.75-19 678 687 703 711
4.00-16 2.50 611 620 638 646 108 119 124
4.00-17 637 646 664 672
4.00-18 662 671 689 697 130
4.00-19 688 697 715 723
4.25-16 623 632 650 660
4.25-17 649 658 676 686
4.25-18 2.50 674 683 701 711 112 123 129 137
4.25-19 700 709 727 737
4.50-16 631 640 658 668
4.50-17 657 666 684 694
4.50-18 2.75 684 691 709 719 123 135 141 142
4.50-19 707 717 734 745
5.00-16 657 666 686 698
5.00-17 683 692 710 724
5.00-18 3.00 708 717 735 749 129 142 148 157
5.00-19 734 743 761 775
(1) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego.

(2) Opony przeznaczone do zastosowań specjalnych oraz śniegowe.

(3) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego do kategorii prędkości P włącznie.

(4) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego powyżej kategorii prędkości P i opony śniegowe.

(5) Opony do zastosowań specjalnych.

Tabela 4

Opony przeznaczone do stosowania w motocyklach

Rozmiary opon niskoprofilowych

Rozmiar opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Średnica całkowita (mm) Szerokość przekroju

(mm)

Maksymalna całkowita szerokość

(mm)

Dmin. D Dmax.(1) Dmax.(2) (3) (4) (5)
3.60-18 2.15 605 615 628 633 93 102 108
113
3.60-19 631 641 653 658
4.10-18 2.50 629 641 654 663 108 119 124
130
4.10-19 655 667 679 688
5.10-16 3.00 615 625 643 651 129 142 150
5.10-17 641 651 670 677 157
5.10-18 666 676 694 702
4.25/85-18 2.50 649 659 673 683 112 123 129 137
4.60-16 2.75 594 604 619 628 117 129 136
4.60-17 619 630 642 654 142
4.60-18 644 654 670 678
6.10-16 4.00 646 658 678 688 168 185 195 203
(1) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego.

(2) Opony przeznaczone do zastosowań specjalnych oraz śniegowe.

(3) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego do kategorii prędkości P włącznie.

(4) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego powyżej kategorii prędkości P i opony śniegowe.

(5) Opony do zastosowań specjalnych.

Tabela 5

Opony przeznaczone do pochodnych motocykli(1)

Rozmiar opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Średnica całkowita

(mm)

Szerokość przekroju

(mm)

Maksymalna całkowita szerokość

(mm)

Dmin. D Dmax.
3.00-8C 2.10 359 369 379 80
3.00-10C 410 420 430 86
3.00-12C 459 471 479
3.50-8C 2.50 376 386 401 92
3.50-10C 427 437 452 99
3.50-12C 478 488 503
4.00-8C 3.00 405 415 427 108
4.00-10C 456 466 478 117
4.00-12C 507 517 529
4.50-8C 3.50 429 439 453 125
4.50-10C 480 490 504 135
4.50-12C 531 541 555
5.00-8C 3.50 455 465 481 134
5.00-10C 506 516 532 145
5.00-12C 555 567 581

Tabela 6

Opony motocyklowe

Rozmiary opon niskociśnieniowych

Rozmiar opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Średnica całkowita

(mm)

Szerokość przekroju

(mm)

Maksymalna całkowita szerokość

(mm)

Dmin. D. Dmax
5.4-10 4.00 474 481 487 135
5.4-12 525 532 547
5.4-14 575 582 598 143
5.4-16 626 633 649
6.7-10 5.00 532 541 561 170
6.7-12 583 592 612 180
6.7-14 633 642 662

Tabela 7

Opony motocyklowe

Rozmiary i wymiary opon amerykańskich

Rozmiar opony Kod szerokości obręczy pomiarowej Średnica całkowita

(mm)

Szerokość przekroju

(mm)

Maksymalna całkowita szerokość

(mm)

Dmin. D Dmax.
MH90 - 21 1.85 682 686 700 80 89
MJ90 - 18 2.15 620 625 640 89
99
MJ90 - 19 2.15 645 650 665
ML90 - 18 2.15 629 634 650 93
103
ML90 - 19 2.15 654 659 675
MM90 - 19 2.15 663 669 685 95 106
MN90 - 18 2.15 656 662 681 104 116
MP90 - 18 2.15 667 673 692 108 120
MR90 - 18 2.15 680 687 708 114 127
MS90 - 17 2.50 660 667 688 121 134
MT90 - 16 3.00 642 650 672 130
144
MT90 - 17 3.00 668 675 697
MU90 - 15M/C 3.50 634 642 665 142
158
MU90 - 16 3.50 659 667 690
MV90 - 15M/C 3.50 643 651 675 150 172
MP85 - 18 2.15 654 660 679 108 120
MR85 - 16 2.15 617 623 643 114 127
MS85 - 18 2.50 675 682 702 121 134
MT85 - 18 3.00 681 688 709 130 144
MU85 16M/C 3.50 650 658 681 142 158
MV85 - 15M/C 3.50 627 635 658 150 172

______

(1) Od daty wejścia w życie suplementu 8 do niniejszego regulaminu homologacje tych opon nie będą udzielane na podstawie regulaminu nr 75. Powyższe rozmiary opon są obecnie uwzględnione w regulaminie nr 54, załącznik 5, część I, tabela A.

ZAŁĄCZNIK  6

METODA POMIARU OPON PNEUMATYCZNYCH

1. Oponę należy założyć na obręcz pomiarową określoną przez producenta zgodnie z pkt 4.1.12 niniejszego regulaminu i napełnić powietrzem do ciśnienia określonego przez producenta.

Ciśnienie można również określić w następujący sposób:

Wersja opony Kategoria prędkości Ciśnienie
bar kPa
Standardowa F, G, J, K, L, M, N, P, Q, R, S 2,25 225
T, U, H, V, W 2,80 280
Wzmocniona F do P
Q, R, S, T, U, H, V 3,30 330
Pochodne motocykli(1) 4PR F do M 3,50 350
6PR 4,00 400
8PR 4,50 450
Motorower Standardowa B 2,25 225
Wzmocniona B 2,80 280
(1) (1) Od daty wejścia w życie suplementu 8 do niniejszego regulaminu homologacje tych opon nie będą udzielane na podstawie regulaminu nr 75. Powyższe rozmiary opon są obecnie uwzględnione w regulaminie nr 54.

Inne wersje opon należy napompować do ciśnienia określonego przez producenta opony.

2. Oponę osadzoną na obręczy należy poddać kondycjonowaniu do temperatury otoczenia w laboratorium przez co najmniej 24 godziny.

3. Ciśnienie należy skorygować do wartości podanej w pkt 1 powyżej.

4. Szerokość całkowitą mierzy się za pomocą sprawdzianu szczękowego w sześciu równoodległych od siebie punktach na oponie z uwzględnieniem grubości pasków ochronnych i użebrowania. Za szerokość całkowitą przyjmuje się największą zmierzoną wartość.

5. Średnica zewnętrzna jest określana poprzez zmierzenie maksymalnego obwodu i podzielenie uzyskanej w ten sposób wartości przez π (3,1416).

ZAŁĄCZNIK  7

PROCEDURA BADANIA CHARAKTERYSTYKI NOŚNOŚCI W ZALEŻNOŚCI OD PRĘDKOŚCI

1. PRZYGOTOWANIE OPONY

1.1. Nową oponę należy założyć na obręcz badawczą określoną przez producenta zgodnie z pkt 4.1.12 niniejszego regulaminu.

1.2. Oponę należy napompować do właściwego ciśnienia podanego w poniższej tabeli:

Ciśnienie w chwili badania (bar)
Rozmiar opony Kategoria prędkości Ciśnienie wewnętrzne
Standardowa bar kPa
F, G, J, K 2,50 250
L, M, N, P 2,50 250
Q, R, S 3,00 300
T, U, H, V 3,50 350
Wzmocniona F, G, J, K, L, M, N, P 3,30 330
Q, R, S, T, U, H, V 3,90 390
Pochodne motocykli(1) 4PR F, G, J, K, L, M 3,70 370
6PR 4,50 450
8PR 5,20 520
Motorower Standardowa B 2,50 250
Wzmocniona B 3,00 300
(1) Od daty wejścia w życie suplementu 8 do niniejszego regulaminu homologacje tych opon nie będą udzielane na podstawie regulaminu nr 75. Powyższe rozmiary opon są obecnie uwzględnione w regulaminie nr 54.

Dla prędkości powyżej 240 km/h ciśnienie badawcze wynosi 3,20 bar (320 kPa). Inne typy opon należy napompować do ciśnienia określonego przez producenta.

1.3. Producent może zażądać, z podaniem uzasadnienia, aby w badaniu zastosowano inne ciśnienie wewnętrzne niż podane w pkt 1.2 powyżej. W takim przypadku oponę należy napełnić powietrzem do ciśnienia wymaganego przez producenta.

1.4. Oponę założoną na obręcz należy poddać kondycjonowaniu w temperaturze pomieszczenia badawczego przez co najmniej trzy godziny.

1.5. Ciśnienie wewnętrzne należy ponownie skorygować do wartości określonej w pkt 1.2 lub 1.3 powyżej.

2. PROCEDURA BADAWCZA

2.1. Obręcz z założoną oponą należy zamontować na osi badawczej i docisnąć do zewnętrznej powierzchni czołowej gładkiego bębna badawczego o średnicy 1,70 m ± 1 % lub 2,0 m ± 1 %.

2.2. Do osi badawczej należy przyłożyć obciążenie równe 65 % następujących wartości:

2.2.1. największego obciążenia odpowiadającego indeksowi nośności w przypadku opon z indeksem prędkości H włącznie;

2.2.2. największego obciążenia odpowiadającego maksymalnej prędkości 240 km/h w przypadku opon z indeksem prędkości "V" (zob. pkt 2.33.3 niniejszego regulaminu);

2.2.3. największego obciążenia odpowiadającego maksymalnej prędkości 270 km/h w przypadku opon z indeksem prędkości "W" (zob. pkt 2.33.3);

2.2.4. największego obciążenia odpowiadającego maksymalnej prędkości podanej przez producenta opon, które przystosowane są do jazdy z prędkością powyżej 240 km/h (lub odpowiednio 270 km/h) (zob. pkt 6.2.1.1);

2.2.5. w przypadku opon przeznaczonych do stosowania w motorowerach (symbol kategorii prędkości "B") obciążenie badawcze wynosi 65 % na bębnie badawczym o średnicy 1,70 m i 67 % na bębnie badawczym o średnicy 2,0 m.

2.3. Ciśnienie w oponach nie może być korygowane w czasie badania, a obciążenie testowe musi być stałe.

2.4. W czasie trwania badania temperatura w pomieszczeniu badawczym musi wynosić od 20 °C do 30 °C lub więcej, jeżeli producent wyrazi na to zgodę.

2.5. Badanie należy przeprowadzić bez żadnych przerw zgodnie z następującymi zasadami:

2.5.1. czas przyspieszenia od 0 do początkowej prędkości badania może wynieść 20 minut;

2.5.2. początkowa prędkość badania: 30 km/h niższa niż prędkość odpowiadającą symbolowi kategorii prędkości zaznaczonemu na oponie (zob. pkt 2.28.2 niniejszego regulaminu), jeśli stosowany jest bęben badawczy o średnicy 2,0 m lub 40 km/h niższa, jeśli stosowany jest bęben badawczy o średnicy 1,7 m;

2.5.2.1. w przypadku opon, które są przeznaczone do stosowania przy prędkościach przekraczających 240 km/h i w miejscu oznaczenia rozmiaru posiadają oznaczenie kodem literowym "V" (lub ponad 270 km/h w odniesieniu do opon, które w miejscu oznaczenia rozmiaru posiadają oznaczenie kodem literowym "Z"), prędkość maksymalna uwzględniana przy drugiej próbie musi odpowiadać prędkości maksymalnej podanej przez producenta opon (zob. pkt 4.1.15).

2.5.3. przedziały prędkości co 10 km/h;

2.5.4. czas trwania badania w każdym przedziale: 10 minut;

2.5.5. łączny czas trwania badania: 1 godzina;

2.5.6. maksymalna prędkość badania: maksymalna prędkość znamionowa typu opony, jeśli badanie jest wykonywane przy zastosowaniu bębna badawczego o średnicy 2,0 m; maksymalna prędkość znamionowa typu opony minus 10 km/h, jeśli badanie jest wykonywane przy zastosowaniu bębna badawczego o średnicy 1,7 m;

2.5.7. w przypadku opon motorowerowych (symbol kategorii prędkości B) prędkość badawcza wynosi 50 km/h, rozpędzanie od 0 do 50 km/h trwa 10 minut, czas badania w przedziale prędkości wynosi 30 minut, a łączny czas badania 40 minut.

2.6. Jeżeli jednak przeprowadza się drugie badanie dla oceny maksymalnych osiągów opon przeznaczonych do stosowania przy prędkościach powyżej 240 km/h, stosować należy następującą procedurę:

2.6.1. czas przyspieszenia od 0 do początkowej prędkości badania: 20 minut;

2.6.2. 20 minut przy początkowej prędkości badania;

2.6.3. 10 minut do osiągnięcia maksymalnej prędkości badania;

2.6.4. pięć minut przy maksymalnej prędkości badania.

3. BADANIA RÓWNOWAŻNE

Jeżeli zostaje zastosowana metoda badania inna niż opisana powyżej, należy wykazać jej równoważność.

ZAŁĄCZNIK  8

WYKAZ NOŚNOŚCI OPON W ZALEŻNOŚCI OD PRĘDKOŚCI

ZAŁĄCZNIK  9

PROCEDURA BADANIA DYNAMICZNEGO POWIĘKSZENIA OPON

1. PRZEDMIOT I ZAKRES ZASTOSOWANIA

1.1. Niniejszą procedurę badania stosuje się do opon, o których mowa w pkt 3.4.1 i 4.1 poniżej.

1.2. Służy ona określeniu maksymalnego powiększenia opony pod wpływem sił odśrodkowych przy maksymalnej dopuszczalnej prędkości.

2. OPIS PROCEDURY BADANIA

2.1. Oś badawcza i obręcz muszą zostać sprawdzone tak, by zarówno bicie promieniowe, jak i bicie boczne wynosiło poniżej ± 0,5 mm, przy pomiarze dokonywanym w miejscu osadzenia stopki koła.

2.2. Urządzenie służące do sporządzania ilustracji konturowych

Każde urządzenie (projektory, aparaty fotograficzne, rzutniki itd.) umożliwiające bezpośrednie określanie zewnętrznego porzecznego konturu albo obwiedni, prostopadle do linii środkowej opony, w miejscu największego odkształcenia bieżnika.

Urządzenie powinno ograniczać do minimum wszelkie zakłócenia i zapewnić stały (znany) współczynnik (K) pomiędzy odrysowywanym konturem i rzeczywistymi wymiarami opony.

Urządzenie musi pozwolić na odniesienie konturu opony do osi koła.

2.3. Odchylenie prędkości obwodowej bieżnika opony, zmierzone za pomocą stroboskopu, nie może przekraczać ± 2 % maksymalnej prędkości danej opony.

2.4. Jeżeli zostaje zastosowana inna metoda badania, należy wykazać jej równoważność z powyższą procedurą.

3. PRZEPROWADZENIE BADANIA

3.1. W czasie trwania badania temperatura w pomieszczeniu badawczym musi wynosić od 20 °C do 30 °C lub więcej, jeżeli producent opony wyrazi na to zgodę.

3.2. Opony poddawane badaniu muszą wcześniej przejść badanie charakterystyki nośności w zależności od prędkości zgodnie z załącznikiem 7 regulaminu, nie wykazując przy tym żadnych wad.

3.3. Opona poddawana badaniu jest montowana na kole, którego obręcz odpowiada właściwej normie.

3.4. Ciśnienie powietrza w oponie (ciśnienie badawcze) musi odpowiadać wartościom określonym w pkt 3.4.1 poniżej. 3.4.1. Opony drogowe o konstrukcji diagonalnej i diagonalnej opasanej.

Kategoria prędkości Konstrukcja opony Ciśnienie badawcze
bar kPA
P/Q/R/S standardowa 2,5 250
T i powyżej standardowa 2,9 290

3.5. Zespół opona/koło należy wystawić na działanie temperatury pomieszczenia, w którym przeprowadzane jest badanie, przez przynajmniej trzy godziny.

3.6. Po tym okresie kondycjonowania ciśnienie wewnętrzne należy skorygować do wartości wskazanej w pkt 3.4.

3.7. Należy założyć zespół opony i obręczy na oś badawczą i zadbać, by zespół obracał się swobodnie. Opona może być obracana bądź za pomocą silnika napędowego działającego na oś z oponą lub przez dociskanie jej do bębna badawczego.

3.8. Następnie należy przyśpieszać zespół bez przerwy tak, by w ciągu pięciu minut osiągnąć maksymalną prędkość przewidzianą dla danej opony.

3.9. Ustawić urządzenie służące do sporządzania ilustracji konturowych i upewnić się, że jest ono prostopadłe do kierunku obrotów bieżnika opony.

3.10. Sprawdzić czy prędkość obwodowa powierzchni bieżnika znajduje się w granicy ± 2 % maksymalnej prędkości przewidzianej dla danej opony. Utrzymywać stałą prędkość urządzenia przez co najmniej pięć minut, a następnie odrysować przekrój poprzeczny opony w obszarze największego odkształcenia lub sprawdzić, czy opona nie wykracza poza obwiednię.

4. OCENA

4.1. Obwiednia określona dla zamontowanego zespołu opony/koła musi wyglądać tak, jak to przedstawiono na poniższym rysunku.

Obwiednia w przypadku badania powiększenia odśrodkowego

grafika

SG = Maksymalna całkowita szerokość podczas jazdy (Zmienia się o 1 mm na 0,1 kodu szerokości obręczy w stosunku do obręczy pomiarowej)

Hdyn = Promień odśrodkowy - D/2.

Zgodnie z pkt 6.1.4 i 6.1.5 regulaminu dla obwiedni określono następujące wartości graniczne:

Kategoria prędkości H dyn (mm)
Kategoria zastosowania: Normalna Kategoria zastosowania: Śniegowa i specjalna
P/Q/R/S H × 1,10 H × 1,15
T/U/H H × 1,13 H × 1,18
Ponad 210 km/h H × 1,16 -

4.1.1. Podstawowe wymiary obwiedni muszą zostać w stosownych przypadkach skorygowane z uwzględnieniem stałego współczynnika K (zob. pkt 2.2 powyżej).

4.2. Kontur opony odrysowany przy prędkości maksymalnej nie może wykraczać poza obwiednię, w odniesieniu do osi opony.

4.3. Opona nie podlega dalszym badaniom.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.84.46

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Regulamin nr 75 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do motocykli i motorowerów.
Data aktu: 30/03/2011
Data ogłoszenia: 30/03/2011
Data wejścia w życie: 24/03/1998