Ostateczne przyjęcie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011.

OSTATECZNE PRZYJĘCIE
budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 *

(2011/125/UE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 15 marca 2011 r.)

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(1),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3), w szczególności wieloletnie ramy finansowe przewidziane w jego części I i określone w załączniku I,

uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 przedstawiony przez Komisję w dniu 27 kwietnia 2010 r.,

uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu Unii Europejskiej przyjęte przez Radę w dniu 12 sierpnia 2010 r.,

uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2011 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 przedstawiony przez Komisję w dniu 15 września 2010 r.,

uwzględniając przyjętą przez Parlament w dniu 20 października 2010 r. rezolucję w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, zmienionego przez Radę,

uwzględniając przyjęte przez Parlament w dniu 20 października 2010 r. poprawki do projektu budżetu ogólnego,

uwzględniając pismo przewodniczącego z dnia 22 października 2010 r. zwołujące - w porozumieniu z przewodniczącym Rady - posiedzenie komitetu pojednawczego w dniu 27 października 2010 r.,

uwzględniając pismo z dnia 25 października 2010 r., w którym przewodniczący Rady poinformował, że Rada nie może zatwierdzić wszystkich poprawek przyjętych przez Parlament,

uwzględniając listy w sprawie poprawek nr 2/2011 i 3/2011 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 przedstawione przez Komisję odpowiednio w dniach 11 i 20 października 2010 r.,

uwzględniając fakt, że komitet pojednawczy nie osiągnął porozumienia w sprawie wspólnego projektu w terminie dwudziestu jeden dni, o którym mowa w art. 314 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając nowy projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 przedstawiony przez Komisję dnia 26 listopada 2010 r. zgodnie z art. 314 ust. 8 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu Unii Europejskiej przyjęte przez Radę w dniu 10 grudnia 2010 r.,

uwzględniając art. 75b, 75d i 75e Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając zatwierdzenie stanowiska Rady przez Parlament w dniu 15 grudnia 2010 r.,

STWIERDZA:

Artykuł 

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 15 grudnia 2010 r.

Przewodniczący
J. BUZEK

______

(1) Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

BUDŻET OGÓLNY UNII EUROPEJSKIEJ NA ROK BUDŻETOWY 2011

DOCHODY OGÓŁEM

A.

WPROWADZENIE I FINANSOWANIE BUDŻETU OGÓLNEGO

WPROWADZENIE

Budżet ogólny Unii Europejskiej jest instrumentem, w którym dla każdego roku budżetowego określa się i dopuszcza łączne kwoty dochodów i wydatków uznanych za niezbędne dla Unii Europejskiej oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

Budżet tworzy się i wykonuje zgodnie z zasadami jednolitości, rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji, należytego zarządzania finansami oraz przejrzystości.

Zasady jednolitości oraz rzetelności budżetowej oznaczają, że całokształt dochodów oraz wydatków Unii pokrywanych z budżetu ujęty jest w jednym dokumencie.

Zasada jednoroczności oznacza, że budżet jest przyjmowany każdorazowo na jeden rok budżetowy oraz że zarówno środki na pokrycie zobowiązań, jak i na pokrycie płatności na dany rok budżetowy muszą być zasadniczo wykorzystane w trakcie tego roku.

Zasada równowagi oznacza, że prognozy dochodów w danym roku budżetowym muszą być równe środkom na pokrycie płatności na ten rok: zaciąganie długu w celu pokrycia ewentualnego deficytu budżetowego jest niezgodne z systemem środków własnych i jest niedozwolone.

– Zgodnie z zasadą jednostki rozliczeniowej budżet sporządza się i wykonuje w euro; w euro przedstawia się również rozliczenia.

Zasada uniwersalności oznacza, że łączna kwota dochodów musi pokryć łączne środki na pokrycie płatności, z wyjątkiem ograniczonej liczby pozycji dochodów, które są przeznaczone na sfinansowanie konkretnych pozycji wydatków. Wszystkie dochody i wydatki uwzględnia się w budżecie w pełnej wysokości, bez dokonywania jakichkolwiek korekt między nimi.

Zasada specyfikacji oznacza, że każda pozycja środków musi mieć konkretne przeznaczenie i być przypisana do konkretnego celu, aby uniknąć ewentualnych pomyłek między różnymi środkami.

Zasada należytego zarządzania finansami jest definiowana poprzez odwołanie do gospodarności, skuteczności i efektywności.

– Budżet ustanawia się zgodnie z zasadą przejrzystości, przy zapewnieniu rzetelnej informacji o jego wykonaniu i rozliczeniu.

Środki i zasoby są przedstawione w budżecie według ich przeznaczenia (budżet zadaniowy) w celu zwiększenia przejrzystości zarządzania budżetem w odniesieniu do celów należytego zarządzania finansami, w szczególności do efektywności i skuteczności.

Wydatki zatwierdzone w niniejszym budżecie obejmują środki na zobowiązania w kwocie 141 909 398 849 EUR oraz środki na płatności w wysokości 126 527 133 762 EUR EUR, co stanowi wzrost o odpowiednio 0,25 % i 2,90 % w porównaniu z budżetem na 2010 r.

Dochody budżetowe wynoszą 126 527 133 762 EUR. Jednolita stawka poboru stosowana w odniesieniu do zasobów opartych na VAT wynosi 0,30 % (z wyjątkiem Austrii, Niemiec, Niderlandów i Szwecji, dla których stawkę poboru ustalono na poziomie odpowiednio 0,225 %, 0,15 %, 0,10 % i 0,10 %) natomiast stawka poboru w odniesieniu do zasobów opartych na DNB wynosi 0,7538 %. Budżet na 2011 r. finansowany jest w 13,26 % z tradycyjnych zasobów własnych (cła i opłaty wyrównawcze od cukru), w 10,90 % z zasobów opartych na VAT i w 74,72 % z zasobów opartych na DNB. Dochody na ten rok budżetowy szacuje się na 1 421 368 232 EUR.

Kwota zasobów własnych niezbędna do sfinansowania budżetu na 2011 r. odpowiada 1,00 % łącznego DNB, czyli znajduje się poniżej pułapu 1,23 % DNB obliczonego według metody opisanej w art. 3 ust. 1 decyzji Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17).

Poniższe tabele przedstawiają krok po kroku metodę wykorzystaną do obliczenia kwot niezbędnych do sfinansowania budżetu na 2011 r.

grafika

B.

OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE

C.

PLAN ZATRUDNIENIA PERSONELU

D.

BUDYNKI

grafika

STAN DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE

SEKCJA  I

PARLAMENT

SEKCJA  II

RADA EUROPEJSKA I RADA

SEKCJA  III

Komisja

DEKLARACJA DOCHODÓW

TYTUŁ  4

DOCHODY POCHODZĄCE OD OSÓB PRACUJĄCYCH W INSTYTUCJACH I INNYCH ORGANACH UNII

TYTUŁ  5

DOCHODY Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ INSTYTUCJI

TYTUŁ  6

WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ POROZUMIEŃ I PROGRAMÓW UNIJNYCH/WSPÓLNOTOWYCH

TYTUŁ  7

ODSETKI OD ZALEGŁYCH PŁATNOŚCI I GRZYWNY

TYTUŁ  8

OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK

TYTUŁ  9

DOCHODY RÓŻNE

TYTUŁ  XX

WYDATKI ADMINISTRACYJNE PRZYPISANE OBSZAROM POLITYKI

TYTUŁ  01

SPRAWY GOSPODARCZE I FINANSOWE

TYTUŁ  02

PRZEDSIĘBIORSTWA

TYTUŁ  03

KONKURENCJA

TYTUŁ  04

ZATRUDNIENIE I SPRAWY SPOŁECZNE

TYTUŁ  05

ROLNICTWO I ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH

TYTUŁ  06

MOBILNOŚĆ I TRANSPORT

TYTUŁ  07

ŚRODOWISKO I DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU

TYTUŁ  08

BADANIA NAUKOWE

TYTUŁ  09

SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE I MEDIA

TYTUŁ  10

BEZPOŚREDNIE BADANIA NAUKOWE

TYTUŁ  11

GOSPODARKA MORSKA I RYBOŁÓWSTWO

TYTUŁ  12

RYNEK WEWNĘTRZNY

TYTUŁ  13

POLITYKA REGIONALNA

TYTUŁ  14

PODATKI I UNIA CELNA

TYTUŁ  15

EDUKACJA I KULTURA

TYTUŁ  16

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

TYTUŁ  17

OCHRONA ZDROWIA I KONSUMENTÓW

TYTUŁ  18

PRZESTRZEŃ WOLNOŚCI, BEZPIECZEŃSTWA I SPRAWIEDLIWOŚCI

TYTUŁ  19

STOSUNKI ZEWNĘTRZNE

TYTUŁ  20

HANDEL

TYTUŁ  21

ROZWÓJ I STOSUNKI Z PAŃSTWAMI AFRYKI, KARAIBÓW I PACYFIKU (AKP)

TYTUŁ  22

ROZSZERZENIE

TYTUŁ  23

POMOC HUMANITARNA

TYTUŁ  24

ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH

TYTUŁ  25

KOORDYNACJA POLITYK KOMISJI I DORADZTWO PRAWNE

TYTUŁ  26

ADMINISTRACJA KOMISJI

TYTUŁ  27

BUDŻET

TYTUŁ  28

KONTROLA

TYTUŁ  29

STATYSTYKA

TYTUŁ  30

EMERYTURY I WYDATKI POCHODNE

TYTUŁ  31

SŁUŻBY JĘZYKOWE

TYTUŁ  32

ENERGIA

TYTUŁ  40

REZERWY

grafika

ZAŁĄCZNIKI

EUROPEJSKI OBSZAR GOSPODARCZY 1

grafika

LISTA POZYCJI I ARTYKUŁÓW BUDŻETU OTWARTYCH DLA KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH ORAZ W STOSOWNYCH PRZYPADKACH DLA POTENCJALNYCH KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH Z BAŁKANÓW ZACHODNICH

grafika

OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK - OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK GWARANTOWANYCH Z BUDŻETU OGÓLNEGO (ORIENTACYJNIE)

grafika

URZĄD PUBLIKACJI

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DOBORU KADR

grafika

BIURO ADMINISTRACJI I ROZLICZANIA NALEŻNOŚCI INDYWIDUALNYCH

grafika

BIURO INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W BRUKSELI

grafika

BIURO INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W LUKSEMBURGU

grafika

PERSONEL

grafika

SEKCJA  IV

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ

SEKCJA  V

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY

SEKCJA  VI

EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY

SEKCJA  VII

KOMITET REGIONÓW

SEKCJA  VIII

EUROPEJSKI RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

SEKCJA  IX

EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

SEKCJA  X

EUROPEJSKA SŁUŻBA DZIAŁAŃ ZEWNĘTRZNYCH

* Budżet ogólny poprawiony z dniem 1 stycznia 2011 r. przez:

- budżet korygujący nr 1 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, przyjęty dnia 6 kwietnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.172.1).

- budżet korygujący nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, przyjęty dnia 5 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.2011.213.1).

- budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, przyjęty dnia 14 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.2011.251.1).

- budżet korygujący nr 4 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, przyjęty dnia 28 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.2011.312.1).

- budżet korygujący nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, przyjęty dnia 28 października 2011 r. (Dz.U.UE.L.2011.342.1).

- budżet korygujący nr 6 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, przyjęty dnia 1 grudnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.2012.20.1).

- budżet korygujący nr 7 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, przyjęty dnia 13 grudnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.2012.62.1).

1 Nagłówek zmieniony przez sprostowanie z dnia z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.2011.172.15).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.68.1

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Ostateczne przyjęcie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011.
Data aktu: 15/12/2010
Data ogłoszenia: 15/03/2011
Data wejścia w życie: 01/01/2011